Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Capcom laat Westerse ontwikkelaars vallen

[Begin] |1(1) [Eind]
ktugach
Door ktugach (21163 reacties) op 06-01-2010 13:01
Rol: Administrator
Bron: tweakers.net

Haruhiro Tsujimoto, directeur van het Japanse Capcom, wil zijn games zoveel mogelijk in Japan laten ontwikkelen. Na het slecht verkochte Bionic Commando mogen Westerse ontwikkelaars alleen nog sequels van bekende series maken.

Bionic CommandoDe Japanse uitgever Capcom is teleurgesteld in Westerse ontwikkelaars en wil zoveel mogelijk gebruik maken van Japanse studio's. "Onze ervaring met Bionic Commando heeft aangetoond hoe moeilijk het is om de ontwikkeling van een nieuwe titel uit te besteden aan een buitenlandse ontwikkelaar", liet de directeur Haruhiro Tsujimoto in een vraaggesprek weten. "We kunnen echter niet voldoende games ontwikkelen als we geen gebruikmaken van buitenlandse studio's, dus we zullen van hun diensten gebruik blijven maken."

"We overwegen om de rol van Japanse en buitenlandse ontwikkelaars te scheiden", zei Tsujimoto wel. "We willen nieuwe titels voortaan zoveel mogelijk in Japan laten maken. We zullen buitenlandse bedrijven misschien gebruiken voor het maken van bestaande games, met bekende personages en universele thema's. Buitenlandse bedrijven mogen ook bepaalde onderdelen van onze games verzorgen."

Capcom bracht in mei 2009 de actiegame Bionic Commando op de markt, dat het had laten maken door het Zweedse Grin. De game kreeg slechte kritieken en verkocht navenant. Grin moest vervolgens in augustus de deuren sluiten, omdat het bedrijf het hoofd niet langer boven water kon houden.

Tsujimoto is niet de eerste Japanse gamesbaas die zich negatief uitlaat over samenwerking met Westerse ontwikkelaars. Jun Takeuchi, producer van Lost Planet and Resident Evil 5, liet eind 2009 los dat 'culturele verschillen' een goede samenwerking tussen Japanse en Westerse studio's in de weg staan. Met Lost Planet 2 richt Takeuchi zich op een Westers publiek, maar voor het spel laat hij niettemin alleen het componeren van de muziek en het inspreken van de stemmen over aan buitenlandse bedrijven. De rest van het spel wordt in Japan gemaakt.

Door Paul Hulsebosch, maandag 4 januari 2010 16:18

Hoe kijken jullie daartegenaan? Ik vind sommige Japanse concepten zo vreemd, dat het wellicht niet eens bedacht/gemaakt zou kunnen worden in het westen

Last edited on: 06-01-2010 13:02
Bonecrusher
Door Bonecrusher (3268 reacties) op 06-01-2010 13:13
Ik kan er nu maar 1 ding op zeggen, Bionic Commando is helemaal de fucking bomb, echte hardcore classic 2d goed omgezet naar 3d! De schuld ligt meer bij de grote meute casual gamers en ook de jonge reviewers die luie vingers hebben (gekregen), Bionic Commando swaffel je niet even zo door binnen 5 uurtjes op easy zoals de meeste games tegenwoordig, nee, dat is echt keihard knokken, pure concentratie en anders is het back to square 1. Jammer dat deze game de zwarte piet krijgt, het is echt zeer onverdiend want het is echte classic gaming in een nieuw jasje, perfect uitgevoerd, daarop had deze game beoordeeld moeten worden. De gemiddelde score op gamerankings is nog best vrij hoog trouwens, er zijn wel wat (oudere) reviewers die het concept snapten en de game daarop prezen

Verder, Capcom moet niet zo laf een veeg uit de pan naar een failliet bedrijf geven, valt me echt van ze tegen. Het is namelijk een van mijn favo ontwikkelaars maar dit soort backstabacties slaan nergens op. Alsof ze verder niet betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling, moet je de aftiteling van Bionic Commando eens zien, echt enorm veel Japanse namen.
“A shot in the head is worth two in the chest”
[Begin] |1(1) [Eind]