Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

[Review] Far Cry 4 (PC)

[Begin] |1(1) [Eind]
PCPlay
Door PCPlay (5 reacties) op 21-11-2014 11:38

Dat Assassins Creed: Unity niet geworden is wat we ervan hoopten is inmiddels duidelijk. Ubisoft heeft echter in dezelfde week nog een kans een najaarstopper af te leveren, met Far Cry 4 en het wonderschone Kyrat.

Het begin van een lange reis...
Far Cry 4 speelt zich af in een berggebied genaamd Kyrat, waarin je de laatste wens van je moeder probeert te vervullen. Deze wens laat je naar Kyrat afreizen om haar as naar het gebied brengen, om de plek vervolgens als laatste rustplaats te laten dienen. Als dit vlekkeloos zou verlopen is de game snel afgelopen (hint: alternate ending), er wordt dus ook vrij snel roet in het eten van Ajay Ghale, het nieuwe hoofdpersonage, gegooid. Je krijgt direct te maken met wederom een knettergekke antagonist, Pagan Min. Pagan Min, de dictator in het gebied heeft veel weg van Vaas, de antagonist uit Far Cry 3. Niet alleen de badguy lijkt een terugkerend onderwerp te gaan worden in de Far Cry serie. Er zijn meer dingen uit de game die erop wijzen dat Ubisoft ook een vaste formule aan het ontwikkelen is voor deze serie.

Been there done that
Ubisoft games staan er inmiddels om bekend dat ze allemaal standaard spelelementen bevatten. Torens veroveren of beklimmen om vervolgens een nieuw gebied vrij te spelen, inwisselbare hoofdpersonages en standaard omgevingen welke binnen de betreffende series veel op elkaar lijken. Ook bij Far Cry is dit het geval, Far Cry 4 leent overduidelijk elementen uit Far Cry 3. Eigenlijk bestaat de game voor een groot deel uit hergebruikte spelelementen die je in het eerdere deel ook al gespeeld hebt. Zo krijg je experience voor het voltooien van missies en wordt je beloond voor het ontdekken van de wereld en het vinden van speciale voorwerpen. Een concept wat ontzettend leuk en verslavend kan werken, maar inmiddels al vaak gezien is. Het feit dat de game ontzettend veel lijkt op zijn voorganger betekent absoluut niet dat Far Cry 4 hierdoor niet een goede of betere game dan zijn voorganger kan zijn, maar origineel is het absoluut niet!

Dit is nieuw!
Voor degenen die genoten hebben van Far Cry 3 zal dit nieuwe deel als een warm welkom voelen, alles werkt op exact dezelfde manier. Zo zijn er nog altijd outposts te veroveren, wapens vrij te spelen, de mogelijkheid om op dieren te jagen en ook het crafting-systeem is als gevolg hiervan weer aanwezig.

Gelukkig zijn er ook vernieuwingen te vinden in Far Cry 4, deze boorduren echter voort op het plezier wat je in de wereld van het vorige deel kon hebben. Zo zijn er nu nog meer mogelijkheden om plezier te hebben in de nieuwe wereld door bijvoorbeeld op een olifant te rijden terwijl je kampen veroverd. Je kunt nu ook rondvliegen in een gyrocopter, wat niet alleen een nieuw vervoersmiddel is, het is ook nog eens ontzettend tof om de wereld mee te verkennen en bijvoorbeeld te jagen vanuit de lucht. Ook het manoeuvreren over de bergen is werkelijk schitterend. Je hangt aan een draad welke bevestigd is met niets minder dan een haak aan de rand van de top. Je klimt een stuk omhoog, kijkt achter je en ziet vervolgens een uitzicht om u tegen te zeggen! Zo zie je gigantische bergen, bomen en een ontzettend diep dal. De eerste keer het uitzicht mogen aanschouwen is sowieso een moment wat ik niet snel zal vergeten, de game ziet er werkelijk schitterend uit.

Kyrat is meer dan een spelwereld, het is creativiteit itself
De game ziet er niet alleen schitterend uit, ook de gehele stijl erachter en creativiteit die hiermee gepaard gaat verdient het om benoemd te worden. Het level-design toont niets minder dan het plezier wat de ontwikkelaars hadden tijdens het maken van de game. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de trips die leiden naar de dromerige wereld van Shangri La. Naast Shangri La zit ook de reguliere spelwereld creatief en logisch in elkaar. Zo heeft de wereld een vrij realistische look-en-feel zonder dat dit de missies of bereikbaarheid van locaties op een negatieve manier beïnvloed. Sowieso voelt de hele wereld van Far Cry 4 logisch en levend aan, je ziet mensen onderweg naar je missie bij een kampvuur zitten in de bossen, auto’s staan kapot langs de weg die je kunt repareren voor mensen in nood en er lopen wederom dieren rond die met elkaar samenleven of tegen elkaar vechten tot de dood. Overal lijkt over nagedacht te zijn met als gevolg één van de meest indrukwekkende spelwerelden van dit jaar!

Creativiteit staat echter niet altijd garant voor een goede ervaring op het gebied van optimalisatie en technische kwaliteit. Na het zien van verschillende pc-ports die afkomstig waren van Ubisoft blijf ik altijd voorzichtig en sceptisch bij een nieuwe game van de uitgever. Vaak zijn de games zwaarder voor je PC dan nodig, lijken (grafische) opties te missen die je als PC gamer wel zou willen hebben en dan heb je ook nog eens kans dat Uplay in de weg zit. Uplay is (helaas) nog altijd aanwezig, al is het een stuk beter geworden en is minder aanwezig dan voorheen. Ook de grafische opties zijn in overvloed aanwezig met als kers op de taart zelfs een Field-of-View slider! De game draait na het instellen van de gewenste opties, afhankelijk van je PC, gewoon goed. De optimalisatie is wederom niet bijzonder goed maar de game draait over het algemeen prima, met hier en daar helaas (onverklaarbare en onlogische) frame-drops.

Verhaal is zwak maar interessant genoeg
Far Cry 4 heeft dus ontzettend veel te bieden met de wereld die neergezet is. Wat de game echter mist, is een goed verhaal. Het begin is heel sterk waarna het al vrij snel afzwakt naar een standaard verhaal, waardoor de keuzes het interessant moeten maken. In Far Cry 4 sluit Ajay zich aan bij een groep rebellen genaamd ‘The Golden Path’. Je sluit je aan bij deze rebellen om vrede te herstellen en Kyrat te bevrijden van zijn dictator Pagan Min, een personage waarvan je na de intro helaas te weinig ziet. Wat echter wel goed gedaan is zijn dus de keuzes die je maakt in de game. Er zijn telkens twee keuzes die je kunt maken tijdens het hoofdverhaal met de gevolgen van dien. Wat misschien nog wel interessanter is zijn de zij-missies en zij-personages die je tegenkomt in de game. Zo komt je bijvoorbeeld een tweetal drugsverslaafden tegen die je net als de dokter uit Far Cry 3 een trip bezorgen. Ditmaal leidt het stel je naar de eerder beschreven droomwereld Shangri La, een wereld vol mythische wezens en bezienswaardigheden. De kracht van de game ligt echt in de wereld en de ontdekkingen die je hierin doet, en niet zozeer in het verhaal.

Vlieg met me mee over land over zee
Far Cry 4 biedt naast nieuwe mogelijkheden tot het schoppen van herrie in je eentje nu ook een geheel nieuwe co-op modus, die je een vriend mee laat nemen op je avontuur. De missies die je samen kunt doen zijn vooral zijmissies. Deze zijmissies spreken voor zich, zoals bijvoorbeeld het overnemen van outposts. Naast de standaard zijmissies heeft Ubisoft een aantal extra’s aan Kyrat toegevoegd in de vorm van forten. Je krijgt de mogelijkheid om deze forten in te nemen, dit zijn moeilijkere missies die speciaal voor de co-op gemaakt lijken te zijn. De voortgang blijft echter bij de ‘host’, als meespelende speler neem je de voortgang die je in de wereld van de ander gemaakt hebt helaas niet mee terug naar je eigen savegame. Ondanks de missende progressie in je eigen wereld is de co-op een ontzettend toffe toevoeging die leuke spelmomenten op kan leveren.

Over de versus-multiplayer die in Far Cry 4 zit ben ik echter minder enthousiast. De standaard modi zijn aanwezig, zo heb je Propaganda (waarbij bommen geplant en ontmanteld moeten worden), Demon Mask (capture the mask) en Outpost. De multiplayer voelt aan als een extra, dit komt door het kleine aantal maps en modi. Tevens is de competitieve multiplayer lang niet zo leuk als het rondlopen en het ontdekken van Kyrat in de singleplayer.

Zelf je creativiteit toepassen in de map editor
Je hoeft de creativiteit van de ontwikkelaars niet voor lief te nemen, zo kun je wederom zelf aan de slag met het maken van maps. Deze maps zullen gaan bestaan uit singleplayer-elementen, denk hierbij aan het veroveren van een outpost of het vermoorden van alle dieren in een bepaald (zelf gemaakt) gebied. Wederom is de map editor een leuke toevoeging voor degenen die zich geroepen voelen leuke challenges te maken. Je hebt hierbij de beschikking over een breed aanbod aan voorwerpen welke tevens in de singleplayer te vinden zijn.

Conclusie: Een zonnige en kleurrijke setting, een gestoorde badguy, outposts om te veroveren en een grote, goed neergezette wereld om te ontdekken. Het klinkt als de nieuwe standaard voor de Far Cry serie, Far Cry 4 lijkt in veel opzichten namelijk ontzettend veel op zijn voorganger. Dit is voor dit deel absoluut nog geen probleem. Voor de toekomst zouden vernieuwingen en nieuwe ideeën echter welkom zijn!

Eindcijfer: 8.5

Last edited on: 21-11-2014 11:47
PCPlay
Door PCPlay (5 reacties) op 21-11-2014 11:45
Bedankt voor het lezen van de recensie! Ik ben benieuwd wat jullie van de recensie en game vinden! Thanks!

De recensie is tevens hier te lezen: Far Cry 4 Review
[Begin] |1(1) [Eind]