Conan: Exiles - Day One Edition (PS4)
81 100 1

Review Conan: Exiles - Day One Edition (PS4)

Vorig jaar zette ik met ARK: Survival Evolved mijn eerste serieuze stappen in het survival genre. Dat ging niet zonder slag of stoot, want het survival genre is niet iets wat je zomaar even oppakt en begint te spelen. Het vraagt best veel inlevingsvermogen, maar vooral ook doorzettingsvermogen. Dit jaar mocht ik dat vermogen opnieuw op de proef stellen met Conan: Exiles, een nieuwe survival game, maar dan in de wereld van Conan.

Van start gaan
De titel van de game doet je waarschijnlijk vermoeden dat je met Conan zelf aan de slag kan, maar dat is alles behalve het geval. Conan komt in het introductiefilmpje even langs om jouw personage (dat verbannen is tot een pijnlijke dood aan een hout kruis in de woestijn) te bevrijden uit de benarde positie en verdwijnt daarna uit beeld om niet meer terug te komen. Dit is voor de fans natuurlijk wel jammer, maar gelukkig biedt de game uitgebreide mogelijkheden om jouw personage aan te passen. Kapsel, lengte, gespierdheid en zelfs de grootte van de borsten of piemel zijn aan te passen. Dat laatste zorgde tijdens de early access periode voor behoorlijk wat opschudding, maar persoonlijk heb ik er niet zo’n problemen mee. Het is mooi dat de makers de optie bieden voor de spelers die het leuk vinden om hiermee te spelen en voor de overige spelers is er altijd nog de mogelijkheid om alle lichaamsdelen te bedekken en er verder niet te veel aandacht aan te besteden.

Duidelijke doelen
Bij ARK viel me al op dat er aan het begin van de game heel weinig wordt uitgelegd en dat is bij Conan: Exiles precies zo. Je moet zelf maar proberen te achterhalen wat er mogelijk is in de game en met welke voorwerpen je iets kan doen. Zo ontdek je dat je bepaalde stenen makkelijk op kunt rapen, maar dat andere stenen nog net te groot zijn. Hout uit bomen halen gaat ook nog niet, maar gelukkig vind je al snel genoeg losse takken op de grond. Na wat verzamelwerk kan je al snel wat warme kleren en gereedschap maken om wél die grote stenen en bomen een stukje kleiner te maken. Ben je al ervaren in het survival genre, dan zul je dit allemaal bijna blindelings kunnen doen. De interface en gameplay lijkt namelijk veel op een game als ARK. Ben je echter nieuw in het genre, dan is het toch wel een sprong in het diepe en kan het soms behoorlijk lastig zijn om het overzicht te houden. De game biedt je in het begin gelukkig wel duidelijke doelen, zoals "Drink water" of "Maak kleren", die je in ieder geval een richting geven; en dat is wel prettig. Daarna is het een kwestie van je personage verder ontwikkelen, nieuwe vaardigheden leren, betere werk- en wapentuigen maken en je weer verder ontwikkelen.

Water, zand, ijs
Waar Conan: Exiles zich op een positieve manier weet te onderscheiden van de concurrentie is de wereld van de game. De omgeving is bijzonder divers, met bijvoorbeeld sneeuw- en woestijngebieden. Elk gebied heeft zijn eigen samenstelling van grondstoffen en dus is het absoluut de moeite waard om lekker op verkenning te gaan in de verschillende gebieden. Natuurlijk moet je wel zorgen voor een aantal wapens en bescherming, want de meeste beesten en monsters die je tegenkomt zijn je niet vriendelijk gestemd. Daar kunnen behoorlijk indrukwekkende monsters tussen zitten, maar ik kwam tijdens mijn ontdekkingsreizen ook wel heel suffe beesten tegen. Het leek soms wel of de ontwikkelaars even geen zin meer hadden om verder te werken en een monster in de wereld hebben gezet zonder die echt helemaal af te maken. Die indruk had ik trouwens soms ook bij de wereld waar je in rondloopt. Die is zoals gezegd lekker afwisselend, maar de verschillende gebieden zijn met elkaar verbonden door vooral saaie woestenij. Woestenij waar je misschien nog wat grondstoffen in zoekt, maar waar je het liefst zo snel mogelijk doorheen reist.

Creatief aan de slag
Grondstoffen heb je nodig als je iets moois wilt gaan bouwen. In het begin kan je met enkele stenen en een beetje hout al snel een simpel hutje bouwen, zodat je een basis hebt om vanuit te verkennen en te werken. En dan is het verder aan jou om te bepalen hoe je dat verder uit gaat bouwen en vorm gaat geven. Zelf kwam ik niet verder dan een grotere hut met een muur eromheen, om de hut daarmee te beschermen van ongewenste bezoekers. Op internet zijn echter al genoeg voorbeelden te vinden van spelers die werkelijk prachtige vestingen hebben gebouwd, waar zeker tientallen zo niet honderden uren werk in moet zitten. Voor mij persoonlijk wringt daar een beetje de schoen van de survival game, want ik zie niet zo snel de waarde van zoveel tijd besteden aan het bouwen van een virtueel meesterwerk. Zeker niet als het daarna bij een aanval met de grond gelijk gemaakt wordt. Dan vind ik dat toch wel behoorlijk jammer van de tijd die erin is gestoken. Aan de andere kant kan ik me ook wel goed voorstellen dat het heel tof is om zoiets samen met je vrienden te doen. Het kan niet anders dan een kick geven als je met elkaar afspreekt om iets moois te bouwen en dan te zien dat dit ook daadwerkelijk lukt! Conan Exiles biedt je wat dat betreft echt ongekende mogelijkheden, waar je al je creativiteit in kan steken.

Samen of alleen
Het is leuk om Conan Exiles met een groepje vrienden zien te overleven, maar de game biedt ook een offline optie aan. Zeker voor de nieuwe spelers is het aan te raden om daarmee te beginnen, zodat je op je gemak kan wennen aan de besturing en de mogelijkheden van de game. Je hoeft dan niet bang te zijn dat andere spelers je elke vijf minuten van het leven (en je spullen) komen beroven. Heb je wel al de ervaring en moed om andere spelers van je lijf te slaan, dan kan je de PvP-servers betreden. Dat is werkelijk een uitdaging, maar kan je tegelijk ook belonen met een mooie ervaring. Als het je tenminste lukt om staande te blijven tussen de andere (meer) ervaren spelers. Ik denk dat dit punt, waar ervaren en onervaren spelers samen op dezelfde server spelen, iets is waar het survival genre nog in zou kunnen groeien. Tot daar een goede oplossing voor is, zit er niks anders op dan veel ervaring opdoen in de offline wereld en het daarna in de online wereld te proberen.

Conan Exiles speelt eigenlijk zoals elke andere survival game, maar het heeft me toch positief weten te verrassen. De wereld is lekker gevarieerd en vooral de vrijheid die je hebt in het bedenken en neerzetten van diverse bouwwerken maakte heel veel indruk. Hier en daar oogt de game nog niet helemaal af, zoals goed te zien is bij enkele monsters, maar het geheel biedt genoeg ruimte voor een hoop plezier. Als je op zoek bent naar een nieuwe survival game of eentje om mee te beginnen, dan kan ik Conan: Exiles zeker aanraden.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel Conan: Exiles - Day One Edition (PS4)

• Eindcijfer 81