Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Detroit: Become Human (PS4)
83 100 1

Review Detroit: Become Human (PS4)

Ware meesterwerkjes maken optimaal gebruik van een medium om een verhaal te vertellen. Of het nu de interactieve kant is van een kunstige game, of de meeslepende vertelwijze van een film. David Cage en zijn studio Quantic Dream zijn al jaren aan het experimenteren met een ideale tussenvorm. Een emotionele en filmachtige ervaring, die je geheel naar eigen hand mag zetten.

Met Heavy Rain en Beyond: Two Souls was niet alles perfect. Games en films kan je namelijk niet zomaar combineren, zeker als het gaat om het script, de balans tussen cutscenes en gameplay of de controls in een filmachtige vechtscène. Detroit: Become Human is de eerste PS4-titel van Quantic Dream en maakt een aantal grote stappen vooruit. Het is hun meest ambitieuze game tot nu toe, is die ideale filmgame dan eindelijk gelukt?



Futuristische slavernij

Net als in de korte film Kara stelt Detroit de vraag: Wat gebeurt er als mensachtige robots net zo alledaags zijn als smartphones, maar plots voor zichzelf gaan denken? Het is niet een wereldschokkend concept, maar toch heeft Quantic Dream hier een interessante spelwereld te pakken. Waar Heavy Rain een melodramatisch moordmysterie was en Beyond een uiterst vaag sciencefiction-verhaal, heeft Detroit een mooie blend van een thrillerverhaal met sciencefiction-elementen.

Androids, oftewel mensachtige robots met een knipperend LED-cirkeltje op hun slaap, staan in showrooms alsof zij de nieuwste automodellen zijn. Nanny’s, schoonmakers en prostituees hebben allemaal hun beroep moeten opgeven en zijn vervangen door aantrekkelijke robotslaafjes. Al praten en ogen de androids uiterst menselijk, worden ze door iedereen echt als object behandeld.



Pinokkio en de politiechef
De verhalen van de drie hoofdpersonen laten dit op verschillende manieren blijken. Zo wandelt Connor bij de opening van de game vastbesloten naar een plaats delict, om te helpen bemiddelen met een doorgeslagen android. De politiechef maakt echter geen oogcontact met hem, negeert hem als Connor vragen stelt en gaat ook nog even dreigen dat Connor en de gekke android allebei de sjaak zijn als het niet snel afgehandeld wordt. Om het helemaal af te maken schreeuwt een van de slachtoffers waarom er geen ‘echt’ persoon komt helpen. Het gedrag van de mensen om je heen herinnert je voortdurend aan het feit dat je een soort Pinokkio bent, waardoor het steeds aantrekkelijker wordt om tegendraads te gaan doen.

Later mag de stijve Connor tevens samenwerken met de supercynische rechercheur Hank. Hun interacties zijn veelal hilarisch en ze ontwikkelen mogelijk de leukste relatie in het spel. Hank vindt androids namelijk stierlijk vervelend. Aan Connor dan ook de uitdaging om extra aardig te zijn of hem juist te confronteren, te preken dat hij zijn werk moet doen en misschien zelfs zijn zoveelste drankje om te gooien. Al vindt Hank gaandeweg een soort menselijkheid in Connor wanneer die begint te twijfelen over zijn missie, wordt Hank steeds weer herinnerd dat Connor maar een machine is. Ga je namelijk slordig om met Connor dan zou hij zomaar recht voor de ogen van Hank kunnen sterven, om later vervangen te worden door een nieuwe Connor. Hank kan dat, op zijn zachtst gezegd, niet echt waarderen.



Robot-apartheid
De rebelse Marcus krijgt iets meer de politieke kant van het verhaal. Zijn eigenaar is redelijk open-minded en probeert hem te stimuleren om zijn menselijke kant te ontwikkelen. Maar zodra Marcus de villa verlaat, wordt hij lastig gevallen door mensen die hun baan zijn verloren door androids. In de bus moet hij ook in het vrachtruim, wat David Cage graag neerzet als een soort rassenscheiding. Waar Connor voortdurend te maken krijgt met lichte discriminatie en passief agressief gedrag, wordt Marcus pas echt geconfronteerd met de lelijke kant van de mensheid. Uiteindelijk moet hij vechten voor zijn leven en dat van andere androids, wanneer hij door omstandigheden terecht komt in een soort revolutiegroep. Aan hem dan ook de lastige keuze om op gewelddadige of vredelievende wijze tegen de mensheid in te gaan, wat resulteert in allerlei verschillende verhaallijnen.



Op de vlucht voor de mensheid
Kara wordt ook aardig mishandeld door mensen, al zit zij niet in dezelfde machtspositie als Marcus. Ze moet alleen overleven en ook nog eens zorgen voor een klein meisje. Haar verhaallijn lijkt nog wel het meest op een doorsnee thriller, waarbij ze voortdurend moeilijke keuzes moet maken, ontsnapt aan monsters en geen moment echt veilig is. Hierbij zijn de meest spannende scènes bijvoorbeeld het vinden van een slaapplek, waarbij je moet overwegen of je mensen wilt beroven voor geld en kleding, of dat je liever met natte kleding op de achterbank van een auto overnacht. Ook wanneer er politie aanklopt en je deze zo lang mogelijk moet bedotten, zorgt dat voor een soort spanning die bij Marcus en Connor totaal afwezig is.

Over het algemeen zijn de drie hoofdpersonen en hun verhaallijnen best goed uitgewerkt. Ieder personage heeft unieke gameplayelementen. Voor Kara draait het vooral om morele keuzes en actiescènes. Marcus krijgt meer te maken met een achtergrondverhaal en heeft iets minder keuzes te maken, maar als het eenmaal moet is de impact ervan veel groter. Connor mag alle leuke CSI-foefjes inzetten, androids ondervragen en proberen een glimlach op Hanks gezicht te toveren. Ook al zijn de drie personages in elk opzicht verschillend, voelt het geheel toch aan als één groot verhaal, voornamelijk omdat ze elkaar tegenkomen. Zo is er (waarschijnlijk, afhankelijk van je acties) een scène waar je met Connor achter Kara aanrent, en je in feite achter jezelf aanzit. Dat is een beetje vreemd, maar uiteindelijk werkt het best goed, om één verhaal vanuit drie perspectieven te zien.

Indrukwekkende productiewaarden
Overigens mag gezegd worden dat de graphics behoorlijk indrukwekkend zijn. Alles ziet er gelikt uit: omgevingen, menselijke gezichten, animaties, kledingdesign, auto’s, boekjes, computers, stoplichten … vrijwel elk visueel detail klopt. Je merkt dat Quantic Dream echt hard gewerkt heeft aan de presentatie, ook omdat er allerlei extraatjes zijn die niet hadden gehoeven. Zo is er een android-assistent in het hoofdmenu die je netjes gedag zegt, vragen stelt over het spelen van de game en zelfs doet alsof je savefiles corrupt zijn, gewoon om je te plagen. Mocht je het willen kan je ook alle digitale personages bewonderen in een galerij, of magazines doorbladeren die je vindt in de spelwereld.

Niet alleen zijn de graphics best schitterend te noemen, de presentatie van de game is bijna in elk opzicht super. De stemmen en het acteerwerk zijn van hoog niveau, de motion-capture voor actiescènes is supersoepel en geloofwaardig, de glinsterende oogjes van de bijna fotorealistische mensjes vermijden meestal dat ‘uncanny valley’-effect en als kers op de taart is de soundtrack aardig sfeervol.



Oneindige flowcharts
Het is wel een beetje jammer dat Detroit na een kleine tien uur alweer afgelopen is. Nu is dat niet zo heel gek als je kijkt naar de flowchart die na elke scène opduikt. Die laat heel helder zien welke keuzes je gemaakt hebt en wat je allemaal gemist hebt. De eerste keer dat ik Detroit speelde heb ik denk ik voor een goede tachtig procent dezelfde keuzes gemaakt als de meeste spelers in hun eerste poging. Nu zijn de eerste paar missies nog een beetje een opzet voor het verhaal, dus zal daar sowieso weinig verschil in zijn. En tenzij je een hele meute personages hebt laten sterven, komt ook het einde voor de meeste mensen wel op vergelijkbare wijze samen. Maar in alles daartussen zie je vaak vele tientallen keuzes die je gemist bent en enkele hele verhaallijnen of scènes. Om het eventjes te testen ben ik een aantal keer teruggegaan en kwam ik soms op totaal andere plekken terecht met een hele andere groep personages. Het is soms best tof om te zien hoe het had kunnen lopen, toch had ik aan het einde van de rit niet direct de neiging om er opnieuw in te duiken. Mogelijk omdat je toch aanvoelt dat de kern van het verhaal niet superveel verandert en dat sommige keuzes aanvoelen als bijzaak. Maar wil je toch echt alles uit het verhaal halen, dan kan je die tien uur minstens verdubbelen.

De speelduur

Heavy Rain en Beyond: Two Souls zaten ook in die richting qua speelduur, maar Detroit had wel wat extra uurtjes kunnen gebruiken om zijn verhaal echt goed te vertellen. Voornamelijk de verhaallijn met Marcus en zijn revolutie, had iets meer tijd kunnen gebruiken om dat epische gevoel echt mee te geven. Het einde kan een beetje een anticlimax zijn doordat het vrij abrupt eindigt, al helemaal als je te veel personages kwijt bent geraakt en je de helft niet meer te zien krijgt. Tevens zorgt de speelduur ervoor dat je toch minder geïnvesteerd bent in bepaalde personages. Het verhaal kent genoeg indrukwekkende momenten, maar games als Life is Strange of The Walking Dead zijn net iets langer en stoppen al die tijd in één personage, waardoor die toch iets meer emotionele impact hebben. In Detroit moet elk personage het in principe doen met twee a drie uurtjes ontwikkeling per persoon, en dat is toch net iets te weinig.



David Cage-dingetjes
Wat betreft die typische dingetjes die David Cage altijd in zijn games stopt, zoals QTE’s rondom tandenpoetsen en pizzadozen opruimen is Detroit ietsjes slimmer dan zijn voorgangers. Deze taakjes zijn nog steeds maf en een beetje nutteloos, maar wanneer je het doet als android schoonmaker, klopt het opeens wel binnen het verhaal. Die QTE’s zitten wederom in de actiescènes en op cruciale leven-of-dood-momenten. Al zijn ze over het algemeen een stuk beter uitgevoerd dan in Heavy Rain of Beyond, kan het nog wel eens voorkomen dat je je stoort aan een onlogische knop. Zo stond ik als Marcus een hele hoop mensen uit te schakelen en zijn de motion-capture en camerabewegingen zo goed dat het nog best lekker wegspeelt als je goed oplet met de knopjes die je moet indrukken. Maar wanneer je dan steeds R1 indrukt voor een machinegeweer en dit plots verandert in een driehoekje, zit je toch een beetje met een lullig gevoel achter je televisie wanneer Marcus een paar kogelgaten rijker op de grond plettert. 

Androidsimulator
Detroit kent uitstekende graphics, een boeiende setting met drie hoofdpersonen, een verhaal dat alle kanten op kan en is voor vrijwel iedereen de moeite waard. Toch is Detroit nog niet die perfecte interactieve film. De grootste minpunten zijn dus de speelduur en hier en daar QTE’s die onhandig zijn. Bovendien is het verhaal prima, maar wel iets te voorspelbaar en bevat het aardig wat clichés. De reddende factor is de spelwereld zelf, de personages en verschillende routes die je kunt proberen. Vergeleken met Heavy Rain en Beyond: Two Souls is deze androidsimulator wel in elk aspect ontzettend verbeterd, en voor de meeste PlayStationbezitters een interessante game om op te pakken. Meteen halen als je van filmgames houdt en droomt van je eigen android. Maar misschien nog eventjes wachten als je je stoort aan die speelduur.

 

Deze review is geschreven door Martijn Hamerling.
 

 

Oordeel Detroit: Become Human (PS4)

  • Graphics 95
  • Gameplay 80
  • Originality 75
  • Sound 90
  • Replay 75
  • Eindcijfer 83

Aantal keer bekeken: 6975 

Laagste 2 prijzen voor Detroit: Become Human (PS4)

31.49 36.00 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.8
€  28.00€ 3.49   € 31.49
Bol.com Partner 8.5
€  36.00€ 0.00   € 36.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Joelbarendregt
Joelbarendregt ( 143 ) 25-05-2018 14:13
Dank je wel voor de review.. Klinkt interessant maar nog niet voor deze prijs.
avatar van Meliodas
Meliodas ( 72   7) 25-05-2018 16:21
Quote:
Dank je wel voor de review.. Klinkt interessant maar nog niet voor deze prijs.

Klopt. Lijkt me leuk, maar op dit moment niet het waard
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9309   14) 25-05-2018 18:05
Net binnen gekregen. Ben HEEL benieuwd.
avatar van Multiman77
Multiman77 ( 192 ) 25-05-2018 19:02
Mijn idee, voor 20 euro zal ik er ook plezier aan beleven.
avatar van Beunhaaz
Beunhaaz ( 5427   12) 25-05-2018 20:25
Klinkt als een lekkere makkelijke game om rustig te "kijken/spelen".
Alleen moet die onder de 30 euro zakken.
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 25-05-2018 20:32
Een game die in de reviews zowel vieren als negens scoort. Dan is er iets niet in orde. Ik wacht wel tot deze in de budgetbak ligt. 60 euro voor een 10 uur durend cliché verhaal over slavernij, racisme en gelijkheid vind ik te veel.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1811   2) 25-05-2018 23:04
Wat een gare opmerkingen weer over de prijs zeg. Dit leek me een review en dan loopt iedereen weer eens te mekkeren over de prijs, te duur, budgetbakmateriaal etc.
Iedereen lijkt mekaar wel gewoon na te lopen lullen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je een game, die je niet interessant genoeg vindt, wel zou kopen voor minder. Steek je geld dan in andere games.

Het is iets anders als jij jezelf de game niet kunt veroorloven natuurlijk, maar games die je niet trekt, daarna wel kopen voor de helft...wtf
Als je dit genre niet trekt, moet je de game gewoon laten liggen, als kost ie een tientje.

fact:
De game is heel tof voor mensen die van het genre houden en zijn geld absoluut waard als je games als Heavy Rain de moeite waard vindt.

Misschien eens verder kijken dan de reviews op BG? Check eens reviews van ACG, Skill Up etc.

Ik kan me niet druk maken over de score en ben het deels ook zeker met de review eens, maar de replaywaarde een 75 geven is natuurlijk wel bizar. De game kent zeer hoge replaywaarde en als zou je alleen al de demo gespeeld hebben, dan is dat overduidelijk.



avatar van GrimoireHunter
GrimoireHunter ( 146 ) 25-05-2018 23:10
Zeker een van de mooiste console games tot nu toe, ziet er echt fantastisch uit. Voor deze prijs wacht ik het ook nog wel even af ja.
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 26-05-2018 01:12
Quote:
Wat een gare opmerkingen weer over de prijs zeg. Dit leek me een review en dan loopt iedereen weer eens te mekkeren over de prijs, te duur, budgetbakmateriaal etc.
I
Het is iets anders als jij jezelf de game niet kunt veroorloven natuurlijk, maar games die je niet trekt, daarna wel kopen voor de helft...wtf
Als je dit genre niet trekt, moet je de game gewoon laten liggen, als kost ie een tientje.

fact:
De game is heel tof voor mensen die van het genre houden en zijn geld absoluut waard als je games als Heavy Rain de moeite waard vindt.

Misschien eens verder kijken dan de reviews op BG? Check eens reviews van ACG, Skill Up etc.




Bij dit soort verhaal games moet je een ijzersterk verhaal hebben om de 60 euro vraagprijs te verantwoorden. Helaas is het David Cage wederom gelukt er een 13 in een dozijn verhaal van te maken. Dat ze hebben gekozen voor 3 hoofdpersonen i.p.v. 1, maakt het niet beter.

En als je er al vanuit gaat dat mensen alleen een BG reviewtje lezen... Ik heb nu.nl, videogamer, gamespot, kotaku, eurogamer en nog enkelen gelezen en allen waren het er over eens dat het verhaal wel heel erg cliché was, de QTE'S niet lekker in elkaar zaten en dat er wel heel veel jaren'60 zwart/blank in zat betreffende setting en sfeer (discriminatie, rassenscheiding en vrijheidsstrijd). De titel heet become human, maar met zoveel bedreigingen wordt je echt niet menselijker, wat dat ook mag wezen. Als mensen niets om jou geven, waarom zou jij dat dan wel doen en ze willen redden? Het feit dat jij als mens een Android keuzes moet laten maken over zaken die mensen aangaan is misschien nog wel de grootste paradox. Of wacht..zou het daarom become human heten? Geniale mindf*ck!
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9309   14) 26-05-2018 02:44
Wederom een 13 in een dozijn verhaal?

Kan het daar niet mee eens zijn. Heb nog niet genoeg tijd in deze game zitten om het verhaal te kunnen beoordelen maar Heavy Rain en Beyond: Two Souls hadden beiden een heel sterk verhaal. Van wat ik nu gezien heb is dit verhaal ook veelbelovend.

Ben het met Tallon 4 NL eens dat dit genre je moet liggen. En hoezo is 60 Euro duur? Een film die nieuw uitkomt kost ook 25 Euro en die duurt maximaal zo'n 3 uur. Deze game wordt geklokt op 10 uur dus ik de prijs niet absurd hoog te noemen.

Het merendeel van game kost nu eenmaal nieuw rond de 60 Euro. Heb meer moeite met 60 Euro voor FIFA of de nieuwe Call Of Duty waar gemeens een single player in zit.

En een lage prijs maakt een game of film echt niet beter. Ik heb ook games voor minder gekocht en dan zijn bepaalde imperfecties (besturing of bugs) wat makkelijker te accepteren maar dan krijgt de game nog steeds een cijfer wat erbij hoort.

Edit: in de game zijn androids in dienst van de mens maar het "waarom zou je redden" argument is juist heel menselijk. Want een mens is juist heel zelfzuchtig en op zichzelf gered. Dus in dat opzicht is de titel Become Human juist perfect gekozen.
avatar van Jelster
Jelster ( 96 ) 26-05-2018 06:05
David Cage spellen speel je voor de complete ervaring. Er is geen speltype wat hier op lijkt. Het is altijd een beetje nerdy/techy, dus voor de normale mens niet weggelegd.
Dat is niet erg. De rest kan fijn CoD blijven spelen.
avatar van Wargirl007
Wargirl007 ( 712   1) 26-05-2018 06:43
Gisteren even gespeeld, verhaal en grafisch op zich redelijk mooi. Maar als je twijfelt dan denk ik dat je beter kan wachten tot ie €30,00 gezakt is in prijs.
avatar van Selvmortsydd
Selvmortsydd ( 3795 ) 26-05-2018 12:27
Quote:
Wat een gare opmerkingen weer over de prijs zeg. Dit leek me een review en dan loopt iedereen weer eens te mekkeren over de prijs, te duur, budgetbakmateriaal etc.
Iedereen lijkt mekaar wel gewoon na te lopen lullen. Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat je een game, die je niet interessant genoeg vindt, wel zou kopen voor minder. Steek je geld dan in andere games.

Het is iets anders als jij jezelf de game niet kunt veroorloven natuurlijk, maar games die je niet trekt, daarna wel kopen voor de helft...wtf
Als je dit genre niet trekt, moet je de game gewoon laten liggen, als kost ie een tientje.


Oh zeker wel. Sommige spellen wil ik best spelen maar niet voor de volle prijs. Dit blijft natuurlijk een persoonlijke keuze, de een koopt een spel.voor de volle prijs en een ander wacht even.
avatar van Meliodas
Meliodas ( 72   7) 26-05-2018 13:10
@Tallon 4 NL

Daar gaat het niet om. Echt een gaaf spel, maar 60 euro betalen voor een 10 uur durende spel is gewoon zonde. 10 uur is echt niks. Kan je in een weekend wegspelen.

Kan je net zo goed 2e hands halen bij Game Mania en na een paar dagen terugbrengen
avatar van Sgt_PowerColt
Sgt_PowerColt ( 6734   4) 26-05-2018 13:16
Deze nemen we mee als hij een keertje onder de €20,- zakt
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9309   14) 26-05-2018 13:47
Quote:
@Tallon 4 NL

Daar gaat het niet om. Echt een gaaf spel, maar 60 euro betalen voor een 10 uur durende spel is gewoon zonde. 10 uur is echt niks. Kan je in een weekend wegspelen.

Kan je net zo goed 2e hands halen bij Game Mania en na een paar dagen terugbrengen

Heb liever een onvergetelijke ervaring van 10 uur dan een game die veel langer duurt maar de middelmatigheid nooit overschrijdt.

Elk jaar zijn er ook talloze mensen die de nieuwste FIFA voor 60 Euri kopen. Voor EA is het copy-paste en klaar. Maar als mensen dat ervoor over hebben, dan moeten ze dat toch zelf weten?

Ik ga binnenkort naar een concert. Is ook 100 Euro voor drie uurtjes. Als je zo gaat beredeneren kan je niks meer doen.
avatar van Kubuss
Kubuss ( 2172   7) 26-05-2018 14:00
10 uur? Mijn eerste playthrough duurde toch wel dik 13 uur (2 dagen lang nonstop gespeeld iig). En ik zit nu aan mijn derde en zie nog steeds constant nieuwe scenes die ik eerder nog niet heb ontdekt. Einde van mijn tweede playthrough was compleet anders dan de eerste. Dit is een game die je meerdere keren wil spelen of losse chapters opnieuw speelt om andere uitkomsten te zien. De game is hier helemaal op ingesteld dmv de flowcharts en checkpoints, als je er geen gebruik van maakt, ok prima, maar zeggen dat de game maar 10 uur duurt is niet echt eerlijk.

Tot nu toe is dit mijn GOTY denk ik, maar ik ben dan ook een liefhebber van Quantic Dream games.
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 26-05-2018 14:25
Quote:
Wederom een 13 in een dozijn verhaal?

Kan het daar niet mee eens zijn. Heb nog niet genoeg tijd in deze game zitten om het verhaal te kunnen beoordelen maar Heavy Rain en Beyond: Two Souls hadden beiden een heel sterk verhaal. Van wat ik nu gezien heb is dit verhaal ook veelbelovend.

Ben het met Tallon 4 NL eens dat dit genre je moet liggen. En hoezo is 60 Euro duur? Een film die nieuw uitkomt kost ook 25 Euro en die duurt maximaal zo'n 3 uur. Deze game wordt geklokt op 10 uur dus ik de prijs niet absurd hoog te noemen.


En een lage prijs maakt een game of film echt niet beter. Ik heb ook games voor minder gekocht en dan zijn bepaalde imperfecties (besturing of bugs) wat makkelijker te accepteren maar dan krijgt de game nog steeds een cijfer wat erbij hoort.

Edit: in de game zijn androids in dienst van de mens maar het "waarom zou je redden" argument is juist heel menselijk. Want een mens is juist heel zelfzuchtig en op zichzelf gered. Dus in dat opzicht is de titel Become Human juist perfect gekozen.

Het verhaal is echt wel heel uitgekauwd, zowel in boeken als in films zijn er talloze voorbeelden te vinden. Ex machina, blade runner enzo. Als ik denk aan goede verhalen in games denk ik eerder aan bv een the vanishing of Ethan Carter of What remains of Edith Finch. Maar goed, ieder zijn meug.

Games zijn duur. Zeker in deze tijd van massa consumptie. In de jaren '90 betaalde je ook 99-149 gulden voor een spel, maar de markt was veel kleiner. Nu kost een spel vele malen meer om te maken, maar veel budget gaat op aan advertising en motion capturing (grafics). Ik wil geen mooie game, maar een goede game, waar ik goede herinneringen aan over houd en opnieuw wil spelen. Geen spel dat ik na 1 keer uitspelen naar de CeX moet brengen, omdat de helft van de speeltijd pure frustratie was. Daar betaal ik geen 60 euro voor.

Wat dat betreft is film veel makkelijker: bevalt een deel van de film je niet: doorspoelen!

Wat betreft je reactie dat mensen van nature egoïstisch zouden zijn: wat een onzin! De mens is van nature heel sociaal. Hele beschavingen vielen of stonden door 1 ding: samenwerking. Kapitalisme en neo-liberalisme hebben de mens egoïstisch gemaakt, maar van nature willen mensen het beste voor iedereen. Ik hoop jij ook, anders zie ik het somber in voor jou, je familie, je vrienden en je naaste omgeving.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9309   14) 26-05-2018 16:00
Ik koop een film ook niet om de helft door te spoelen. Als ik de volle mep voor een film betaal dan moet ie ook van begin tot eind goed zijn. Al is het daar wel een mogelijkheid.

Persoonlijk reken ik een maximum van ongeveer 10 Euro per uur voor entertainment. Dat zijn dus films,series en games. Een nieuwe film kost 25 Euro gemiddeld en duurt minimaal 2 uur tegenwoordig. Wat op 10 Euro per uur uitkomt.

Dat is echter het maximum, voor 90% van de films en games die ik koop betaal ik zwaar minder. Een game zoals dit watb minimaal 10 uur kost en nog wel meer met de alternatieve paden kan ik 60 Euro niet duur vinden.

In de jaren 80-90 betaalde je ook veel geld maar toen zaten er ook veel onspeelbare games tussen die kunstmatige moeilijkheid gebruikten om de spelduur te verlengen. The Castlevania Adventure op de Game Boy, daar duurdeb het weken voor ik hem had uitgespeeld maar nu kan dat in een half uur.

Voor zover ik weet valt het met reclame van Detroilt nog wel mee dus die kosten zijn niet zo hoog. Dit is meer een niche game en die verkoopt zich zelf wel. Bij deze game draait het om immersie en dan zijn mooie graphics een vereiste.

En het verhaal mag dan niet super origineel zijn het wordt goed gebracht en voor mij persoonlijk is het wel redelijk uniek.

Onder normale omstandigheden is de mens heel sociaal. Maar ik weet ook wat Quark heeft gezeg en ik geef hem groot gelijk: http://youtu.be/-D2SHNqkjbY

Daarnaast hoef ik alleen maar naar buiten te kijken hoe de mens nu alleen maar bezig deze planeet langzaam te vernietigen. Elektrische auto's worden bijvoorbeeld nog nauwelijks verkocht.

Vind ik ook niet echt sociaal te noemen.
avatar van Ghettosteyl
Ghettosteyl ( 703   1) 26-05-2018 19:10
Prima review, en ook een prima beoordeling. 83 is een hele mooie score.
Het enige wat ik niet echt begrijp is de score van 75 bij replay.
Wat hier ook al wordt benoemt en wat ook in andere reviews benoemd wordt is dat verschillende keuzes je naar verschillende scenario's en verschillende locaties brengen.
Dit nodigt toch juist uit om het nog een tweede kier te spelen, ook omdat er verschillende eindes in zitten? Of zie ik dit verkeerd?
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 26-05-2018 20:33
Quote:
Ik koop een film ook niet om de helft door te spoelen. Als ik de volle mep voor een film betaal dan moet ie ook van begin tot eind goed zijn. Al is het daar wel een mogelijkheid.

Persoonlijk reken ik een maximum van ongeveer 10 Euro per uur voor entertainment. Dat zijn dus films,series en games. Een nieuwe film kost 25 Euro gemiddeld en duurt minimaal 2 uur tegenwoordig. Wat op 10 Euro per uur uitkomt.

Dat is echter het maximum, voor 90% van de films en games die ik koop betaal ik zwaar minder. Een game zoals dit watb minimaal 10 uur kost en nog wel meer met de alternatieve paden kan ik 60 Euro niet duur vinden.



Voor zover ik weet valt het met reclame van Detroilt nog wel mee dus die kosten zijn niet zo hoog. Dit is meer een niche game en die verkoopt zich zelf wel. Bij deze game draait het om immersie en dan zijn mooie graphics een vereiste.



Onder normale omstandigheden is de mens heel sociaal. Maar ik weet ook wat Quark heeft gezeg en ik geef hem groot gelijk: http://youtu.be/-D2SHNqkjbY

Daarnaast hoef ik alleen maar naar buiten te kijken hoe de mens nu alleen maar bezig deze planeet langzaam te vernietigen. Elektrische auto's worden bijvoorbeeld nog nauwelijks verkocht.

Vind ik ook niet echt sociaal te noemen.

Laat ik eea uitleggen. Dit is BUDGETgaming, de site waar de meeste mensen op zoek zijn naar de beste prijs, beter bekend als de laagste prijs. Ik betaal over het algemeen NOOIT 60 euro voor een spel, behalve als het sportspellen zijn (FIFA, PES, NHL, TopSpin), omdat je hier een heel jaar mee bezig kan zijn.

Dat Detroit become human een niche game is, daarover valt te twisten. Niche games hebben alleen 1 nadeel: ze verkopen meestal geen 5+ miljoen exemplaren. Vanwege het feit dat ze zich richten op een niche (hoekje) van gamers die in dit soort games geinteresseerd zijn. Is een interactieve film van 10 uur 60 euro waard? Voor jou wel, voor mij niet. Daar veranderen foto realistische graphics voor mij niets aan.

Tot slot, om in te gaan op jouw de mens als egoist, vraag ik me af of het wel de mens persoonlijk is die de wereld verkloot. Wie maken de wetten? Wie controleren die wetten en wie overtreden die wetten? Ben ik persoonlijk aansprakelijk voor verspilling van Amerikanen? Amerika, een land dat zich terugtrok uit klimaatonderhandelingen, omdat ze het onzin vonden? Nee, het bedrijfsleven bepaalt de politiek en hiermee ook de staat van een land. Mensen individueel willen best een beter milieu en leefomgeving, maar het wordt lastig als de politiek niet meewerkt. Duurzame energie wordt duurder gemaakt, energiesubsidie versobert en hybride krijgt een hogere bijtelling, terwijl het bedrijfsleven nergens naar kijkt en bij de politiek lobby't voor minder regels. Bedrijven zorgen voor 70% van de uitstoot in broeikasgassen, maar de burgers betalen de rekening. Hopelijk zie je dat het systeem egoistisch is en niet het individu, hoewel je gelijk hebt dat extreme omstandigheden kunnen leiden tot extreme situaties en karakters.
avatar van Wargirl007
Wargirl007 ( 712   1) 26-05-2018 21:36
Game net uitgespeeld. Net wat ik hierboven al zei. het verhaal is mooi.
avatar van Bigds9fan
Bigds9fan ( 9309   14) 26-05-2018 23:56
Quote:
[..]


Laat ik eea uitleggen. Dit is BUDGETgaming, de site waar de meeste mensen op zoek zijn naar de beste prijs, beter bekend als de laagste prijs. Ik betaal over het algemeen NOOIT 60 euro voor een spel, behalve als het sportspellen zijn (FIFA, PES, NHL, TopSpin), omdat je hier een heel jaar mee bezig kan zijn.

Dat Detroit become human een niche game is, daarover valt te twisten. Niche games hebben alleen 1 nadeel: ze verkopen meestal geen 5+ miljoen exemplaren. Vanwege het feit dat ze zich richten op een niche (hoekje) van gamers die in dit soort games geinteresseerd zijn. Is een interactieve film van 10 uur 60 euro waard? Voor jou wel, voor mij niet. Daar veranderen foto realistische graphics voor mij niets aan.

Tot slot, om in te gaan op jouw de mens als egoist, vraag ik me af of het wel de mens persoonlijk is die de wereld verkloot. Wie maken de wetten? Wie controleren die wetten en wie overtreden die wetten? Ben ik persoonlijk aansprakelijk voor verspilling van Amerikanen? Amerika, een land dat zich terugtrok uit klimaatonderhandelingen, omdat ze het onzin vonden? Nee, het bedrijfsleven bepaalt de politiek en hiermee ook de staat van een land. Mensen individueel willen best een beter milieu en leefomgeving, maar het wordt lastig als de politiek niet meewerkt. Duurzame energie wordt duurder gemaakt, energiesubsidie versobert en hybride krijgt een hogere bijtelling, terwijl het bedrijfsleven nergens naar kijkt en bij de politiek lobby't voor minder regels. Bedrijven zorgen voor 70% van de uitstoot in broeikasgassen, maar de burgers betalen de rekening. Hopelijk zie je dat het systeem egoistisch is en niet het individu, hoewel je gelijk hebt dat extreme omstandigheden kunnen leiden tot extreme situaties en karakters.

Natuurlijk is het systeem egoistisch maar als ik erover wil klagen vind ik dat ik zelf zo goed mogelijk mijn best moet doen. Ik vind dat de mens beter moet omgaan met het milieu. Zou ik dan zelf een scooter kopen dan verraad ik alles waar ik voor sta en zou ik ook niet meer in de spiegel kunnen kijken. Heeft het geen zin, vast maar het zij zo.

Dat wij de rekening betalen dat is zo maar dat is altijd al zo gewwest en zal ook niet snel veranderen. Dat dit veel mensen egoistisch maakt ben ik met je eens.

Het probleem bij games is dat men gameseries zoasl Assassin's Creed (wat in mijn mening voor die serie niet opgaat), Call Of Duty en al die sport games verwijt dat men steeds weer hetzelfde doet en dan komt er zo nu en dan iets anders uit en men koopt het niet. Dan gaan veel bedrijven op safe spelen.

Ironisch dat je de sportgames noemt als games waar je 60 Euro voor betaalt. Dat het voor jou wel de moeite waard is, prima dat is jouw keuze en die respeteer ik ook. Er zijn jaarlijks talloze mensen die dat doen en de games helemaal stuk spelen.

Ik wil alleen luiheid en hebberigheid van de uitgevers niet belonen. FIFA en al die sportgames is in bepaalde gevallen letterlijk copy-paste geweest van het vorige deel (de PS Vita serie heeft dit VIER keer gedaan) en in de meeste gevallen wordt schat ik 75% van de gamedata opnieuw gebruikt.

Dit kan ook in een gratis update. Kijken naar GTA Online dan heeft men in 2014 de game gekocht en vier jaar later krijgt de game nog steeds grote updates en volledig gratis. Dat je in-game wat werk moet verzetten om de in-game auto's en zo te kopen dat is zo (al valt het best mee als je weet hoe het moet) maar het is allemaal zonder echt geld uit te geven te behalen. Dat die optie er is, tsja dat kan ik Take2 niet kwalijk nemen maar ik heb die nooit nodig gehad.

Heb Rockstar als developer HEEL hoog zitten juist omdat je na 4 jaar nog steeds dezelfde game kan spelen zonder al die crap. Geef toe, die nieuwe versie is wat cheap maar men hoeft het niet te kopen en de totale waarde van de inhoud is meer dan wat de game kost. En voor mensen die nu pas GTA gaan spelen om wat voor reden dan ook, is het een mooie instap optie. Ook het voordeel van alle gamedata op 1 disc is enorm. Toen ik mijn neefje GTA V kado deed was ik al uren bezig met de installatie (wou hem op gang helpen) en dat was op de 360.

EA vindt het kennelijk nog nodig om naast mensen 60 Euro te laten betalen voor iets wat ook een patch kan zijn ook nog eens lootboxes te moeten verkopen. Alsof het al niet genoeg is.

En natuurlijk gaat de vergelijking niet geheel op want GTA Online leent zich meer voor grote uitbreidingen zoals de Doomsday Heist. Maar veel dingen zijn long overdue voor Fifa?

Waar zijn stadions zoals De Kuip, het PSV stadion en de Gelredome? Waar is de mogelijkheid de scheidsrechter te meppen (let wel: ik keur het niet goed maar het gebeurt op het veld ook) of een andere spele bewust te blesseren (wat vandaag nog gebeurde en dat soort ongein. Is weinig sportief maar het gebeurt wel.

Na weet ik hoeveel delen is het enige Nederlandse Station het Johan Cruijff stadion? Ik snap dat ze niet in een keer 50 stadions kunnen toevoegen maar elk jaar een paar erbij moet toch niet zo heel lastig zijn?

Daarnaast vind ik het toch licht zonde van al die grondstoffen. Want iedereen koopt elk jaar het nieuwste deel, het oude deel belandt bij de gameboer en die zit binnen de korste keren met een shitlading van die games die niet aan de straatstenen zijn kwijt te raken.

Dat allemaal weiger ik te steunen. Als Rockstar haar game 4 jaar lang gratis kan ondersteunen dan kan EA dat ook. Persoomlijk weiger ik dat soort praktijken te ondersteunen.

Daarbij moet ik eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik eigenlijk nagenoeg geen sportgames speel dus zoveel betalen voor een sportgame zou ik zowiezo niet doen. Dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk verlakkerij vind.

Maar goed heb jij met 60 Euro voor deze game. En ja daar is wat voor te zeggen.

En ja dit is BUDGETgaming. Wat ik vaak zie is dat mensen commentaar hebben als een prijs in hun ogen nog niet laag genoeg is. Dat is toch prima, dan wacht je toch nog even? Deze site is bedoeld om mensen op de hoogte te stellen van de laagste prijs op dit moment die soms flink kan fluctueren.

De laagste prijs is en blijft relatief. De meeste games die ik speel zou ik best 60 Euro voor betaald hebben en me niet bekocht hebben gevoeld. Omdat ik er niet direct aan toekom laat ik de game even liggen maar heel weinig game die ik volledig uitspeel zou 60 Euro waard zijn.

Als iets echt slecht is dan is alleen gratis een goede prijs. Dit jaar heb ik op de vlooienmarkt de hele serie Friends gekocht voor een Euro per seizoen. Als onderdeel van de DVD verzameling is het leuk want het telt toch als 30 discs. En mocht ik ooit een vriendin tegenkomen die de serie leuk vindt dan is het misschien handig.

Maar zelfs voor die prijs vind ik die serie nog steeds de moeite van het kijken niet waard.
avatar van MiQ1975
MiQ1975 ( 156 ) 27-05-2018 01:16
Ja, EA verdiend graag makkelijk geld. Dat ze daarvoor hele studio's kapot maken interesseert ze niet. Kijk alleen maar naar bioware, die maakten eerst geweldige spellen. Nu moet alles snel en zoals EA wil. FIFA 19 wordt overigens wel mijn laatste deel. Nu ze de champions league terug hebben zie ik weinig reden daarna nog een FIFA te kopen. Ik ben het wel met je eens dat ze ook gewoon met gratis updates (of tegen een kleine vergoeding) een spel up to date kunnen houden.

Wat betreft het milieu: iedereen heeft hierin de keuze. Ikzelf kies voor groene energie, heb alleen een fiets en scheid netjes mijn afval. Mijn apparaten zijn energiezuinig en ik heb overal led- en spaarlampen.

Enne..friends heb ik nooit begrepen wat mensen daar leuk aan vonden.