Diablo III Eternal Collection (Switch)
88 100 1

Review Diablo III Eternal Collection (Switch)

Alweer vijf jaar geleden schreef ik de Xbox 360-review van Diablo III, die zo’n anderhalf jaar na de pc-versie het licht aan het eind van de kerker zag. In de jaren daarna volgden een tweetal uitbreidingen (Reaper of Souls en Rise of The Necromancer), de Ultimate Evil Edition (bij de lancering op de PS4 en de Xbox One, waarin de basisgame + Reaper of Souls zat), de gelijkwaardige Battlechest-editie voor de pc en afgelopen zomer verscheen de Eternal Collection voor PS4 en Xbox One, waarmee je echt alles ineens in huis kon halen.

Maar daar houdt het niet op, want ook de Nintendo Switch mag inmiddels in dit lange rijtje gezet worden. Nu zou je Blizzard kunnen betichten van uitmelkgedrag, maar het feit dat iedere uitbreiding en nieuwe editie steevast op hoge waarderingen kan rekenen bewijst dat Blizzard gewoon goed weet hoe ze hun games aan de top kunnen houden. Ook 6,5 jaar na de eerste release blijkt dit maar weer, want Diabloh oh oh… wat is deze Switch-versie goed!

Voor de Diablo-leken onder ons

Diablo III is een top-down dungeon crawler rpg (zeg dat maar eens drie keer achter elkaar) waarin jij –in de huid van een Barbarian, Witch Doctor, Demon Hunter, Monk, Wizard, Crusader of Necromancer– de wereld beschermt tegen allerlei duistere monsters. Van klein gespuis tot reusachtige demonen, van onbetekenende ‘minions’ tot eindbazen als Diablo zelf. Zo vecht je je vijf Acts lang een weg door hordes vijanden. Terwijl deze monsters steeds sterker worden en ook steeds betere voorwerpen achterlaten wanneer ze het loodje leggen, verdien je ervaringspunten waarmee je in level stijgt; totdat je het onvermijdelijke eind van het verhaal bereikt. Echter, een Diablo-game houdt daar zeker niet op, want het is bij uitstek geschikt om nog eens (en nog eens) te doorlopen op een hogere moeilijkheidsgraad. Daarmee is het mogelijk om door te stijgen in je standaardlevel (tot max. level 70) en vervolgens in Paragon-levels. Dan kun je ook nog eens losgaan in de Adventure-modus –die je nu ook al vanaf het begin kunt kiezen– of in de Hardcore-modus, waarin je letterlijk je virtuele leven op de weegschaal gooit. Eenmaal dood is ook echt dood: daar kan mijn Xbox 360 Wizard nog over meepr… nou ja, juist niet meer over meepraten.

Als we zeggen Eternal, bedoelen we ook Eternal!
Alle ingrediënten voor een zeer lang speelbare game zitten dus al in de basis, en de Eternal Collection maakt het allemaal nog velen malen leuker. Letterlijk alles wat er de afgelopen jaren op Diablo III gebied is verschenen zit namelijk in deze versie: alle uitbreidingen, de toevoeging van Seasons en al het getweak en gesleutel dat de game door de jaren heen nog beter heeft gemaakt behoren tot jouw gamebuit. Op de Switch kun je je nog rijker rekenen: er is namelijk ook exclusieve Switch-content aanwezig!

Zo zijn er elementen uit de wereld van The Legend of Zelda te ontdekken zoals Cucco, een Triforce-portretframe en een unieke Ganondorf-uitrusting. Ook kun je iedere 21 uur een amiibo gebruiken om speciale vijanden te laten verschijnen, die op hun beurt weer speciale items laten vallen. Bovendien verschijnt er in december een speciale Loot Goblin-amiibo, die een portaal naar een plek van onmetelijke rijkdom brengt.

Wat de Switch-versie nog beter maakt, is het feit dat je Diablo III nu natuurlijk overal kan spelen, en deze game leent zich daar perfect voor! Even een korte speelsessie in de trein? Precies lang genoeg om even die ene missie te voltooien, die mooie uitrusting te vinden of gewoon lekker wat om je heen te hakken (al moet je voor een Season-karakter wel online zijn)! Vanuit de handheld-modus zo over naar je tv met een kompaan naast je op de bank? Binnen een paar seconden geregeld! Bovendien ziet de game er hartstikke goed uit op de Switch. Oké, je levert wel wat in ten opzichte van de pc-, One- of PS4-versie –de game draait in handheld-modus op 720p en aangesloten op je tv in 960p– maar dat is bewust gedaan om op ieder moment 60fps te kunnen garanderen. In de wereld van Diablo, waarin je vaker dan je lief is belaagd wordt door grote groepen vijanden, is dat gewoon noodzakelijk. Zelfs met deze kleine grafische downgrade overtuigt de game nog steeds.

Samen met vrienden? Hell yeah!
Kan het dan nog leuker? Jazeker, want Diablo III is perfect om met een aantal vrienden te spelen. Op de bank met één tv en maximaal vier spelers (een of twee Joy-Cons per speler, of een Pro Controller), met meerdere Switch-systemen lokaal of natuurlijk online via Nintendo’s onlineservice. Zo heb je in de Switch-versie een groot voordeel dat je, waar je ook bent, altijd wel een manier hebt om de game samen met iemand te spelen. Even wat nieuwe buit zoeken of samen die lastige eindbaas een kopje kleiner maken; een helpende hand is bijna altijd in de buurt!

Ik moet wel zeggen dat het spelen met een enkele Joy-Con even wat wennen is en wellicht niet je favoriete multiplayeroptie zal zijn. Je hebt immers een pookje minder en mist een behoorlijk aantal knoppen. Het is allemaal op creatieve wijze opgelost, maar heb je de keus om met meerdere Joy-Cons of Pro Controllers te spelen, dan zou ik zeker voor deze optie gaan.

DIablo III: Eternal Collection is wat mij betreft dé ideale DIablo III-versie geworden en voor de Switch ook meteen een van de beste ports tot nog toe! Alle uitbreidingen, karakters, updates, tweaks, content en daarbovenop de mogelijkheid om de game onderweg te spelen maken deze de versie die je bijna een eeuwigheid zou kunnen spelen. Gamers die de Eternal Collection al op de PS4 of Xbox One hebben, zullen dit misschien (al zal de innerlijke strijd een zware worden) net niet genoeg vinden om de game nog eens in huis te halen. Heb je de game nooit gespeeld, of mis je een of beide uitbreidingen? Dan is dit een van de beste investeringen die je op Nintendo’s paradepaardje kunt doen. Daar hoef je niet eens een pact met de duivel voor te sluiten!

Deze recensie is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel Diablo III Eternal Collection (Switch)

• Replay 95