Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Dragon Quest: Builders (Switch)
85 100 1

Review Dragon Quest: Builders (Switch)

Ik kan niet vaak genoeg (be)schrijven hoe goed de strategie van Nintendo is met de Switch! Enerzijds bieden zij een sterke eigen line-up aan, anderzijds ontwikkelen ze samen met sterke partners leuke nieuwe IP’s. Daarnaast brengen ze spellen uit die al lang en breed op de andere consoles zijn uitgekomen. Dat laatste is verrassend te noemen, maar des te verrassender is dat het heel goed werkt. Een van die spellen die nu “nieuw” naar de Switch komt is Dragon Quest Builders (DQB).

DQB is al sinds 2016 te spelen op de PS3, PS4 en de Vita. Toch had ik hem daar gemist en daar was ik niet rouwig om. Ik ben namelijk geen grote fan van de Dragon Quest-serie en acht mijzelf dermate oncreatief dat ik met Minecraft helemaal niets heb. Ik had DQB dan ook niet op mijn lijstje staan en was van plan deze aan mij te laten voorbij gaan. Gelukkig bepaalde het lot anders en belandde DQB op de SD-kaart van mijn Switch…

Bob
IN DQB ben je geen held. Dat word je aan het begin duidelijk verteld. Je bent een bouwer, dé legendarische bouwer zelfs. En wat doen bouwers? Bouwers bouwen en bouwen zal je in DQB. Zoals het de roots van Dragon Quest betaamt begin je het spel alleen en met enkel je scherpe geest om de wereld te redden. Gelukkig leer je al snel dat alle onderdelen in de wereld te gebruiken zijn in je voordeel en bouw je een stok. Met deze stok kun je je tegenstanders van het vege lijf houden en nog meer spullen verzamelen om meer te bouwen. Als je ontsnapt bent uit de eerste grot zie je dat de wereld in DQB niet zo is als je gewend zou kunnen zijn uit andere delen van de serie. Na een grote calamiteit is de wereld zijn creativiteit kwijt geraakt en zijn de mensen niet meer in staat iets te bouwen. Wel huppelen in deze blokkerige wereld welbekende tegenstanders rond, inclusief de iconische Slime. Al snel wordt duidelijk wat je doel is: het heropbouwen van de wereld, te beginnen met het dorpje waarvan nog maar een paar muren staan.



De bouwer
De wereld redden door het op te bouwen en te inspireren weer creatief te zijn. Er zijn kleinere uitdagingen te bedenken. In DQB begint je avontuur in de groene, bergachtige regio Cantlin, een van de vier regio’s (chapters). Vanuit je eerste nederzetting verzamel je materialen en voer je opdrachten uit voor je bewoners. Gaandeweg speel je teleporteer-stenen vrij die je naar kleine sublevels brengen. In deze sublevels krijg je nieuwe tegenstanders en vind je nieuwe materialen. Deze gebruik je vervolgens om je nederzetting verder uit te bouwen. Ervaringspunten verdien je niet in DQB door tegenstanders te verslaan, maar door je nederzetting uit te bouwen met nieuwe kamers en met leuke items. Hoe sterker je nederzetting, des te betere uitrusting je kunt bouwen, waarmee je weer nieuwe levels kunt betreden.

Dit cirkeltje begint direct aan het begin en gaat door tot het einde. Hiermee blijft DQB continu nieuwe (spel)elementen introduceren en weet het altijd weer uit te dagen tot doorspelen. Hiertegenover staat dat je als bouwer minder uitblinkt in het bevechten van monsters. Meer dan eens stond ik met mijn zwaard te zwaaien naar een gigantische schorpioen, om erachter te komen dat ik nog een metertje verwijderd was van mijn tegenstanders. Andersom raakte ik zeker in de eerste gevechten vooral mijn gezondheid kwijt omdat ik te dicht bij mijn tegenstanders stond. Waarschijnlijk is dat dan ook de reden dat je aan het begin wordt gewaarschuwd dat je geen held bent. Je moet het vooral houden bij bouwen.

Download
Normaal gezien ben ik een groot voorstander van een spel fysiek aanschaffen om in de kast te kunnen showen. In het geval van DQB ben ik erg gelukkig met het feit dat ik het overal mee naar toe kan nemen op mijn SD-kaartje. De afgelopen dagen kwam het regelmatig voor dat ik een van mijn andere spellen in de Switch deed om een sessie te beginnen, om afgeleid te raken door het DQB-tegeltje en daar toch maar op te klikken. Eenmaal bezig had ik hetzelfde met de gameplay: net als ik wilde afsluiten bedacht ik het me: als ik een paar blokjes doortrek tussen de keuken en de werkplaats dan kan ik daar nog een hele verdieping op plaatsen om meer kamers te creëren voor mijn aanstromende dorpsgenoten! En als ik dan die ene muur sterker maak met stenen, dan heb ik ook nog genoeg materiaal om een goede trap te maken, enzovoort. Zo was een voorgenomen korte sessie Doom verworden in een latertje DQB. DQB laat zich zodoende moeilijk in een genre vangen (Management-RPG?), maar kenmerkt zich door een verslavende gameplay die je uitdaagt je creativiteit de vrije loop te geven en te doen waar je zin in hebt. 



Waar voor je geld?
DQB biedt grote werelden die het uitschreeuwen om ontdekt te worden. Op verhaaltechnische beperkingen na, kun je overal naartoe in de wereld. Hoge berg? Bouw een trap! Grote rivier? Bouw een brug! Het verhaal is verwaarloosbaar, maar houdt wel het tempo van het spel in de gaten, terwijl het je ook vrij laat je eigen gang te gaan en aan het bouwen te slaan. Net zoals zijn spirituele muze Minecraft kun je je in theorie eindeloos vermaken met DQB en na vele speeluren afgelopen week is het einde voor mij nog lang niet in zicht. DQB laat zich niet zo makkelijk vergelijken met andere spellen (behalve Minecraft dan), maar de vergelijking met een doos Lego is gemakkelijk gemaakt.

Conclusie
Ondanks dat DQB al een tijdje verkrijgbaar is op de Sony consoles, past het perfect bij de boeiende bibliotheek van de Switch. DBQ is een spel dat leuk is om te spelen op je grote televisie met je hele gezin of vrienden, maar tegelijkertijd is het ook leuk om in je eentje onderweg te spelen. Door de eindeloze mogelijkheden is er altijd wel iets te doen. Daartegenover staat dat het verhaal weinig om het lijf heeft en de inspiratie vooral vanuit jezelf moet komen. Ook is de combat in DQB niet van een hoog niveau, maar dat valt in het niet bij het bouwen, waar duidelijk de nadruk in de gameplay op ligt.

Op de goede momenten deed DQB mij denken aan de oude top-down actie-RPG’s zoals The Legend of Zelda: A Link to the Past, andere momenten deed het mij denken aan de eerste Dark Cloud, een moderne klassieker waar mening PS2-eigenaar vele dagen aan is verloren. Op de Sony consoles is DBQ naar mijn weten niet zo’n dergelijk klassieker geworden, maar op de Switch, met minder concurrentie, krijgt het een tweede kans. DBQ is dan ook verre van een technisch perfecte game, maar ik kan het avontuur aan iedereen met een Switch aanraden. Uniek, uitdagend en sympathiek, net zoals de Switch zelf. 

Deze review is geschreven door Jeroen Knop.

 

Oordeel Dragon Quest: Builders (Switch)

  • Graphics 80
  • Gameplay 90
  • Originality 90
  • Sound 90
  • Replay 80
  • Eindcijfer 85

Aantal keer bekeken: 9990 

Laagste prijzen voor Dragon Quest: Builders (Switch)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Pacboyslim
Pacboyslim ( 547   3) 21-02-2018 07:45
Goede review! Echt helemaal eens. Ook die eerste alinea. Ik merk zelf ook veel games te kopen die al lang uit zijn op andere consoles maar om de een of andere manier op de Switch beter 'passen'. Ik zou deze game niet snel op de tv spelen, maar portable is het echt perfect om even tussendoor te doen.
avatar van Aethertyd
Aethertyd ( 38 ) 21-02-2018 07:57
Goeie review. Hopelijk zakt de prijs snel, dat is namelijk het enige wat me weerhoud hem aan te schaffen. Vind het erg jammer dat de prijsverhouding tegenover andere systemen zo scheef is.
avatar van GrimoireHunter
GrimoireHunter ( 146 ) 21-02-2018 10:05
Jammer dat de game wel naar Switch is geport maar niet op Xbox uitkomt, zou het spel wel nog graag willen spelen. Goeie review!
avatar van Flip122
Flip122 ( 77 ) 21-02-2018 14:01
Ik heb hem destijds voor de vita gehaald, en het is inderdaad een perfecte game om mee te nemen.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1684 ) 21-02-2018 21:38
Ik krijg een beetje een vieze smaak van de eerste alinea. Ik heb zelf de switch en heb echt genoten van mario odyssey en zelda. Maar om nu te zeggen dat de third party support denderend goed is ben ik het niet mee eens. Er komen allemaal spellen die al lang en breed op andere consoles of pc uitgekomen zijn en die ik persoonlijk niet koop omdat de switch variant altijd slechter is dan de andere varianten, kijk naar doom, skyrim etc. Dan wil ik niet de kwaliteit van een game opofferen voor de portability.

Voor de rest wel een prima review, ben wel fan van de dragon quest serie maar deze uitstapjes is niet mijn ding, ik wacht wel even tot dragon quest xi naar het westen komt dit jaar. Deze game heeft het trouwens best prima gedaan op de sony consoles, over de 1mln sales gegaan wat voor zo’n games wel oke is.
avatar van Doobieters
Doobieters ( 29539   288) 21-02-2018 21:40
Quote:
Ik krijg een beetje een vieze smaak van de eerste alinea.
Lees het nu pas. Sowieso een beetje een gekke intro voor een review imo..
avatar van YOLOYOLO
YOLOYOLO ( 1870 ) 22-02-2018 11:53
Sowieso een vrij ''pro Nintendo'' review.

Quote:
. Op de Sony consoles is DBQ naar mijn weten niet zo’n dergelijk klassieker geworden, maar op de Switch, met minder concurrentie, krijgt het een tweede kans. DBQ is dan ook verre van een technisch perfecte game, maar ik kan het avontuur aan iedereen met een Switch aanraden. Uniek, uitdagend en sympathiek, net zoals de Switch zelf.
avatar van Megalomaan
Megalomaan ( 2138   3) 22-02-2018 12:12
Quote:
Sowieso een vrij ''pro Nintendo'' review.
[..]
Hoezo, de Switch is toch ook gewoon uniek, uitdagend en sympathiek? Ik zou daar aan willen toevoegen: sportief, aantrekkelijk en een tikje exhibitionistisch.
avatar van DaggieWaggie
DaggieWaggie ( 39305   67) 22-02-2018 12:57
Het is een mooi spel om de droogte op te vullen mochten mensen niet geïnteresseerd zijn in Bayonetta en klaar zijn met Xenoblade.

Ik vermaak mij prima met quests, bouwen, craften en omgevingen misbruiken door bazen vast te zetten en er op blijven slaan zonder gevolgen. Ik geniet er voornamelijk van om een huisje zo knus mogelijk in te richten met tafeltjes en stoelen en er dikke punten voor te halen.
avatar van MarkD
MarkD ( 5192   1) 22-02-2018 21:49
Quote:
Ik krijg een beetje een vieze smaak van de eerste alinea. Ik heb zelf de switch en heb echt genoten van mario odyssey en zelda. Maar om nu te zeggen dat de third party support denderend goed is ben ik het niet mee eens. Er komen allemaal spellen die al lang en breed op andere consoles of pc uitgekomen zijn en die ik persoonlijk niet koop omdat de switch variant altijd slechter is dan de andere varianten, kijk naar doom, skyrim etc. Dan wil ik niet de kwaliteit van een game opofferen voor de portability.

Voor de rest wel een prima review, ben wel fan van de dragon quest serie maar deze uitstapjes is niet mijn ding, ik wacht wel even tot dragon quest xi naar het westen komt dit jaar. Deze game heeft het trouwens best prima gedaan op de sony consoles, over de 1mln sales gegaan wat voor zo’n games wel oke is.

Indies zijn ook third party devs hè. Wat dat betreft is de support ongekend. Titel na titel worden aangekondigd voor de Switch. Een soort goudkoorts!