Enslaved: Pigsy`s Perfect 10 (PS3)
78 100 1

Review Enslaved: Pigsy`s Perfect 10 (PS3)

Bij ieder bezoek aan de PlayStation Store staat het icoontje van Pigsy’s Perfect 10 me uitdagend aan te staren. Het lijkt wel alsof dit spelvoorwerp weet dat ik hunker naar meer Enslaved-gameplay.

Maar biedt Pigsy’s Perfect 10 daadwerkelijk meer Enslaved-speelplezier? Ja en nee. Het eerste kwartier ben ik blij en opgewekt, want ik bevind me weer in de wereld van Enslaved. Felle kleuren, vreemde bouwsels en een nonchalante, maar avontuurlijke sfeer voeren de boventoon. En met zo’n titel zal het niet als een verrassing komen dat je speelt met Pigsy, de koddige dikzak die op het robotkerkhof verblijft.  Je leert dat het mollige mannetje eropuit wil trekken om onderdelen te vinden voor het fabriceren van een ladyfriend, omdat hij  zo eenzaam is.

Geen Monkey
Na het eerste kwartier wordt echter al snel duidelijk dat alles wat jij je nog herinnert van de Enslaved-gameplay de prullenmand in kan. Pigsy heeft namelijk niets gemeen met Trip of Monkey. Waar Monkey de vijandelijke robots van zo dichtbij te lijf ging dat hij hun serienummers kon lezen, blijft Pigsy op een veilige afstand met z’n sluipschuttersgeweer. In deze DLC heb je echt een probleem als robots te dichtbij komen. Pigsy kan eenmalig een stroomstoot uitdelen om een enkele vijand te verdoven, maar meer melee-actie zit er bij deze papzak niet in. In plaats daarvan moet je bukken, sluipen en op het juiste ritme van beschutting naar beschutting schuifelen.

Met het sluipschuttersgeweer binnen handbereik ben je al snel geneigd om toch maar te gaan schieten, in een poging de game te spelen als een third person action shooter. Niet doen. De robots rennen op je af, hakken op je in en in een mum van tijd legt onze protagonist het loodje. Te lang binnen het bereik van een turret? Dood. Twee robots hebben je door? Dood. Niet alert reageren als er in de verte nieuwe robots aan komen? Ja hoor, Pigsy is wederom hartstikke dood.

Iron Chef
Een keer of twintig ben ik gedurende het drie tot vier uur durende miniavontuur wel dood gegaan. En nu komt het frappante: al dat overlijden is niet zo vervelend als je wellicht zou denken. De savepoints werken mee en ondanks het feit dat Pigsy veel te zwak is, heb je toch het idee dat elk falen jouw eigen schuld is. ‘Ja, ik stond te dichtbij’ en ‘nee, ik wist eigenlijk ook wel dat dit niet zou werken’.

Gaandeweg het avontuur speel je leuke gadgets vrij. Waar je bij andere games de extra gadgets lekker in het virtuele plastic laat zitten – want je geweer lost alle problemen op – benut je in Pigsys avontuur alle mogelijke toepassingen. Aan het eind van de game ben je zo goed getraind in het inzetten van gadgets dat je als een volleerd Iron Chef moes maakt van een dozijn robots.

Pigsy’s Perfect 10 leunt te veel op het sluipen en schieten. Puzzels kom je niet tegen, hooguit een hendel die de deur ernaast opent. Soepel van platform naar platform klauteren – zoals Monkey deed – is er niet bij. Het rolladekereltje heeft een grappling hook waarmee je kunt stijgen of dalen. Dat werkt leuk, maar je hoeft slechts een knop in te drukken en je ziet het takelwerk voor je gebeuren.

Toch vind ik Pigsy een geinig kereltje. Hij maakt domme opmerkingen die goed uit de verf komen en hij holt als een dikkerdje uit een tekenfilmserie:  buik naar voren, hoofd naar achteren en met zwaaiende armpjes. Het leukste is nog dat hij de gebeurtenissen beschrijft alsof hij ze in een dagboek noteert: groots, stoer en heldhaftig. Pigsy vindt zichzelf duidelijk een held en dat is hij ook wel een beetje.

Toch leuk
Het voelt goed om weer rond te lopen in de wereld van Enslaved. De gameplay is totaal anders, maar dat heeft ook zo z’n charme. Bij veel games lijkt de DLC een stukje content dat eigenlijk op het schijfje hoort bij het spel, maar met Pigsy’s Perfect 10 is het anders: zowel qua verhaal als gameplay is het een op zichzelf staand geheel. Maar is het ook leuk? Om eerlijk te zijn: ja, best wel. Ik geef toe dat Pigsy te snel dood gaat en een paar puzzels welkom geweest waren, maar de leuke tussenfilmpjes, de prachtige levels en dat aandoenlijke kereltje vormen toch een compleet miniavontuur waarmee jij je drie à vier uur prima kunt vermaken.

Deze review is geschreven door Brat

Oordeel Enslaved: Pigsy`s Perfect 10 (PS3)

• Eindcijfer 78