Gears of War 4 Ultimate Edition (XboxOne)
84 100 1

Review Gears of War 4 Ultimate Edition (XboxOne)

Nadat het stokje werd overgedragen van Epic Games naar The Coalition, was het even afwachten of dat invloed op de kwaliteit van de Gears of War-games zou hebben. Nu is Gears of War 4 dan eindelijk verschenen. Levert de start van een nieuwe trilogie ook echt vernieuwing op, of is het een herhaling van zetten? Je leest het hier.
De Gears of War-serie heeft me met de jaren vele uren plezier geboden. De combinatie van brute actie, grappige one-liners van je teamleden, een uitgebreide multiplayer en het gevoel van mannen onder elkaar in een dystopische toekomst, die ondanks alles blijven vechten, is nu eenmaal iets wat me aanspreekt.

Eerbetoon aan wat vooraf ging
Met Gears of War 4 lijkt The Coalition een eerbetoon te willen brengen aan alles wat de serie tot dusver interessant maakte, met als uitzondering dat het verhaal dit keer voornamelijk om familie draait. Gears 4 speelt zich namelijk 25 jaar na het einde van Gears 3 af. Het gevolg: je speelt met een nieuwe generatie van Gears. De hoofdrollen zijn dit keer weggelegd voor J.D. Fenix en zijn twee beste vrienden Delmont Walker en Kait Diaz. J.D. is, zoals je vast al geraden hebt, de zoon van Marcus en Anya Stroud, twee oorlogshelden uit de eerste trilogie.
Wat Gears of War 4 een beetje een vreemde game maakt, is dat er zoveel verwijzingen naar de voorgaande games zijn. Vooral in het begin van de campagne moet je meerdere hoofdstukken spelen die hoogtepunten uit de eerste trilogie naspelen. Omdat het verhaal een aantal leuke wendingen heeft, zal ik er verder niet op ingaan wat er allemaal voorbij komt. Het is echter al snel duidelijk dat, hoewel dit een nieuwe trilogie is, Gears 4 vooral voortborduurt op het verleden.

Meer van hetzelfde is niet slecht
Daardoor bekroop me ook snel het gevoel dat Gears 4 meer van hetzelfde is. Natuurlijk is de opzet nog grotendeels zoals in de voorgaande games. Ga van gevecht naar gevecht terwijl je af en toe uit de dekking komt om wat headshots te maken. Gelukkig is er een aantal vernieuwingen aan de gameplay toegevoegd dat ervoor zorgt dat de sleur er niet insluipt. Zo kun je nu tegenstanders over de cover heentrekken. Vervolgens kun je ze met gemak met een mes executeren, wat natuurlijk heerlijk bloederige taferelen oplevert. Een andere toevoeging is dat je de omgeving op meer manieren kunt gebruiken. Soms zul je in gebieden pods van het plafond kunnen schieten om hier een alternatieve cover van te maken, maar de omgeving kun je behoorlijk vaak als wapen gebruiken. Schiet een houten stellage kapot om tonnen op tegenstanders te dumpen bijvoorbeeld.
Toch kun je er niet omheen dat The Coalition het in de singleplayer behoorlijk op veilig heeft gespeeld. Alle facetten van de serie komen voorbij zonder dat er echt een nieuwe draai aan wordt gegeven. Gelukkig is er een handjevol chapters dat iets nieuws probeert met de serie. Denk aan het hangen aan een liftkabel terwijl je obstakels kapotschiet op je weg omhoog, een ritje met een motor waarbij je een vliegtuig achtervolgt, of een tof stuk met twee...nee, dat is iets wat je beter zelf kunt ontdekken. Het zijn deze segmenten die af en toe voor een opleving zorgen en die hopelijk in een vervolg vaker voorkomen. Misschien wel mijn favoriete stuk in Gears 4 is het gegeven dat er nu enkele eindbaasgevechten waren die wat nieuws probeerden; waar je in voorgaande delen simpelweg af en toe op tegenstanders schoot totdat ze stierven, komt het nu af en toe voor dat je een iets andere aanpak moet verzinnen. Je zult het wel herkennen als je het in het spel tegenkomt.

Paint me a picture
Grafisch is Gears of War 4 indrukwekkend te noemen. De locaties die je bezoekt zijn afwisselend, en er is duidelijk meer kleur in de omgeving te vinden dan in de voorgaande delen. Het is ook te merken dat Unreal 4.0 merkbare verbeteringen heeft. Zo zijn de inladende textures op modellen en de omgeving eindelijk verleden tijd. De Gears-games hadden hier op de Xbox 360 nogal eens last van, dus het haalt je dit keer niet uit de immersie van het spel.
Ook op het gebied van het geluid is Gears 4 uitstekend te noemen. J.D. wordt ingesproken door Liam McIntyre, voor veel mensen beter bekend als Spartacus in de meest recente tv-serie. De muziek wordt dit keer verzorgd door Ramin Djawadi, componist van de muziek van series als Game of Thrones of de eerste Iron Man-film. De muziek is tijdens de gevechten niet overweldigend, maar tijdens enkele rustige en emotionele momenten weet het indruk te maken. Natuurlijk zijn alle geluiden van de wapens en de onmiskenbare gong na elk gevecht weer authentiek en herkenbaar.

Horde 3.0
Een van de grootste vernieuwingen is te vinden in de Horde-modus. Hier zul je dit keer uit vijf verschillende klassen kunnen kiezen. Elke klasse heeft zo zijn eigen vaardigheden die tijdens de gevechten goed uit de verf komen. Zo is er de Engineer, die in staat is om Turrets te repareren. De Heavy; die zijn naam eer aandoet door vooral met het grote geschut te werken. Deze klasse komt overigens beter tot zijn recht als je er wat tijd en energie in hebt gestoken. Pas bij latere levels en vaardigheden komt de Heavy-klasse beter uit de verf. Ook de Sniper, Soldier en Scout hebben elk belangrijke voordelen. De Scout en de Engineer zijn in de Horde-modus eigenlijk vereisten voor een geslaagd potje. De Scout is vooral belangrijk voor het verzamelen van Power. Power zorgt er namelijk voor dat je Turrets en andere obstakels neer kunt zetten tussen de waves. Verder hebben ze vaardigheden waardoor je meer Power kunt verzamelen én op kunt slaan. Daardoor zal je Engineer meer dingen kunnen bouwen, wat logischerwijs weer tot gevolg heeft dat je meer waves zult kunnen overleven.

Invasion of the Body Snatchers
Het is ook zeker belangrijk dat je goed gebruikt maakt van je fortificaties. De verschillende waves van tegenstanders bieden namelijk een grote verscheidenheid aan uitdagingen. Vooral Snatchers kunnen voor enorme chaos zorgen. Deze tegenstanders kunnen teamleden namelijk te grazen nemen door ze op te eten. Breng je niet genoeg schade toe aan de Snatcher, dan zal je teamlid sterven. Weet je echter genoeg kogels in hem te pompen, dan zal je teamlid letterlijk uitgekotst worden en kan hij of zij het gevecht meteen voortzetten.
De multiplayermodus Versus heeft ook een aantal leuke nieuwe modi gekregen. Zo start je in Arms Race met een Boomshot. Versla je een tegenstander, dan krijg je het volgende wapen om iemand mee te doden. Het grappige is dat elk opvolgende wapen minder schade toebrengt. Daardoor zul je dus in het begin van een potje makkelijker slachtoffers maken dan later. Uiteindelijk loop je met een Boltok-pistool rond, terwijl anderen met zwaarder geschut proberen om jouw hoeveelheid kills in te halen.

Dodge this...
Een andere toevoeging is Dodgeball. In deze modus gebruik je dezelfde opzet als het balspel. Weet je een tegenstander uit te schakelen, dan mag een uitgeschakeld teamlid aan jouw kant weer deelnemen aan de game. Goede teams zullen natuurlijk nog steeds mindere tegenstanders uit kunnen schakelen op die manier. Echter, wanneer jouw team bijvoorbeeld een speler heeft die beduidend beter is dan de rest, kan dit een heel merkbaar verschil voor het verloop van een game hebben. Je zult wel merken dat je tegenstanders snel geneigd zijn om dan jacht te maken op de beste spelers, aangezien die ervoor kunnen zorgen dat elk potje weer op zijn kop gezet kan worden.
Met het oog op de achievements van Gears 4 zijn de multiplayer en Horde duidelijk de modi waar spelers vele honderden uren zoet mee kunnen zijn. De ‘Seriously 4.0’-achievement, waarbij je de campagne op Insane uit moet spelen, tien keer moet re-uppen, alle modi een ranking moet halen etc. is niet voor niets 200 punten waard. Bij wijze van spreken kunnen spelers hier de komende maanden zoet mee zijn, er is namelijk zoveel content om te spelen dat ik benieuwd ben hoe lang het duurt voor iemand die achievement weet vrij te spelen.

Gears of War 4 is op het eerste gezicht een redelijk makkelijk vervolg. Het biedt in de singleplayer maar een handvol vernieuwingen en doet wat het moet doen. De toon van het verhaal is wat minder plat dan voorgaande delen, en de nieuwe Gears zijn stuk voor stuk interessante personages die hopelijk nog verder worden uitgediept in een vervolg. De multiplayer zit weer uitstekend in elkaar en de Horde Mode heeft met de nieuwe klassen ook genoeg content te bieden. Qua hoeveelheid content biedt Gears 4 zeker waar voor je geld. Of je de Ultimate Edition moet halen hangt eigenlijk alleen maar af van hoe graag je altijd toegang tot alle maps wilt hebben. Persoonlijk denk ik dat de reguliere editie dik in orde is, maar als je vrienden allemaal de Ultimate Edition hebben en ze op maps spelen waar jij geen toegang tot hebt, kan het reden zijn om toch voor die editie te gaan.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Gears of War 4 Ultimate Edition (XboxOne)

• Replay 95