Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Godfall (PS5)
60 100 1

Review Godfall (PS5)

 


Met de lancering van de PS5 waren er meerdere titels beschikbaar. Eén van de exclusieve titels op het systeem van Sony is de timed-exclusive GodFall van ontwikkelaar Counterplay Games. Launchtitels zijn niet altijd even memorabel te noemen, maar soms zit er een pareltje tussen. De grote vraag is natuurlijk of GodFall ook het oppakken waard is. Want met een prijskaartje van rond de tachtig euro is dat een belangrijke vraag om te beantwoorden. Is GodFall een topper of de eerste flop op de PS5? Je leest het hier.

In GodFall neem je de rol van een van de laatste Valorian Knights genaamd Orin op je, om wraak te nemen op je broer Macros. Macros heeft Orin namelijk letterlijk en figuurlijk van de troon gestoten en voor dood achtergelaten. Een prima motivatie om eens lekker los te gaan in GodFall. GodFall is wat de ontwikkelaars een looter-slasher noemen. Dat houdt in dat je de hele game met melee combat bezig zult zijn. Long swords, Great swords, Warhammers, Polearms en Dual Blades zijn de vijf verschillende te verzamelen soorten wapens die elk hun eigen aanvallen en natuurlijk loot te bieden hebben. Daarnaast heb je ook de beschikking over een schild dat je zowel voor je verdediging als aanvallend kunt gebruiken. Qua verschillende soorten gameplay en herspeelbaarheid zit GodFall aardig in elkaar. Elke wapenklasse voelt uniek en een grote skill tree die je kunt uitbouwen kan je ook vele uren zoet houden.


Soul Shatter en Polarity maken het verschil
En hoewel je aanvankelijk met simpel button-bashen een heel eind kunt komen, loont het absoluut om je in de verschillende gameplay-mechanieken te verdiepen. Een van die systemen is Soul Shatter, waarbij je schade van je lichte aanvallen laat opbouwen op een tegenstander, om hem uiteindelijk een genadeklap te geven en je vijand in een mooie kleurrijke explosie te zien opgaan. Of het gebruiken van Polarity, waarbij je op het juiste moment wisselt tussen je wapens om je momentum hoog te houden. Het zijn niet de meest diepgaande systemen, maar het houdt de gameplay wel redelijk fris. Omdat je constant bezig bent met het verzamelen van loot, het opwaarderen van je uitrusting en het uitbouwen van je skill points beland je redelijk snel in een zekere flow qua combat.

Toch zijn de drie gebieden die je op je avontuur bezoekt redelijk snel eentonig en soortgelijk van opzet. Je komt in een nieuw gebied aan, moet voorwerpen verzamelen om een poort te openen en hebt daarna een gevecht met een sterke tegenstander. In het begin van het spel lijkt dat nog niet zo’n groot probleem aangezien de gameplay nog fris aanvoelt. Maar bij het tweede gebied merkte ik al dat het verzamelen van items om verder te komen een beetje eentonig begon te worden. Gelukkig kun je dat een beetje opvangen door de game met twee vrienden samen te spelen.


Technisch wat minpuntjes
Technisch gezien is GodFall een matig draaiende game, met sporadische framedrops en af en toe beeld dat lijkt vast te lopen. Daarnaast is de cameravoering vaak nadelig voor de flow van de combat. Omdat je tijdens het spelen geregeld door meerdere vijanden tegelijk wordt aangevallen, is het belangrijk om een goed overzicht van de actie te hebben. GodFall schiet daarin vaak tekort, omdat de camera zó dicht op je personage zit, dat je soms de aanvallen van tegenstanders niet goed ziet aankomen.

Daar komt nog bij dat wanneer je omringd wordt door tegenstanders, het bij een actievolle game handig is om de aanvalspatronen van je vijand te kunnen voorspellen. Maar zelfs als je dat weet, is het bij veel actiegames vaak een kwestie van de animatie onderbreken of tegenstanders in een stunlock zien te vangen. Helaas kan dat omgekeerd ook voorkomen, dus bij een goed opgebouwde game zou het ook mogelijk moeten zijn om je eigen ingezette aanvallen te onderbreken en snel te kunnen reageren op wat er gebeurt. Juist op dit vlak stelt GodFall een beetje teleur, aangezien je ingezette animaties elke keer op hun beloop moet laten. Als je dat koppelt aan de grote hoeveelheid particles die van het scherm spatten, kunnen gevechten soms wat onoverzichtelijk worden.


Kleurrijke omgevingen met heel veel glans
De locaties die je in GodFall bezoekt zien er indrukwekkend uit. Aanvankelijk kom je in gebieden met heel veel glanzende oppervlakken en ziet het er heel erg goudkleurig en een beetje kitscherig uit, maar verderop in het spel komen er wat meer organische gebieden op je pad. Het neemt niet weg dat GodFall heel erg houdt van het tonen van partikel effecten en bloom effecten tijdens je gevechten. Ik vind de stijl van de verschillende pantsers die je kunt verzamelen ook erg tof, aangezien ze qua stijl allemaal beïnvloed zijn door de Zodiac. Sommigen doen ook denken aan Egyptische goden zoals Anubis, terwijl anderen meer op een Samoerai lijken. Grafisch ziet GodFall er best indrukwekkend uit, hoewel er af en toe ook wat lelijke textures voorbij kunnen komen.


Verschillende edities om uit te kiezen
Met veel nieuwe games zijn er vaak ook een veelvoud aan versies om uit te kiezen. Met GodFall is dat ook niet anders. Om te beginnen is er de basisgame die voor ongeveer tachtig euro in de winkels ligt. Dat is een behoorlijke aanschafprijs voor een nieuwe game. De Ascended Edition die ik mocht reviewen biedt naast de basegame ook toegang tot de uitbreiding die in 2021 zal verschijnen. Daarnaast zijn er meerdere skins en extra kleuren voor de verschillende Valorplates beschikbaar. Deze editie kost rond de honderd euro en de Deluxe Edition zit daar qua prijs weer tussenin.

Conclusie
GodFall is een launchgame die er grafisch indrukwekkend en kleurrijk uitziet. De gameplay is toegankelijk en afwisselend. Toch kan de game vrij snel vervallen in een routine van grinden om verder te komen. Voor een actiegame is het belangrijk om spelers een goed overzicht te geven tijdens hectische gevechten. Op dat vlak laat GodFall ook wat steken vallen. Het is geen slechte game geworden, maar memorabel is het spel ook allerminst. Persoonlijk zou ik GodFall vooral uitproberen als de game wat in prijs gedaald is. In de kern is de game naar mijn mening vermakelijk maar niet bijster bijzonder. En voor tachtig euro wil ik persoonlijk meer waar voor mijn geld.

 

 

 

 


 

 

Deze review is geschreven door Gerard Olsder.

 

Aantal keer bekeken: 5402 

Laagste 3 prijzen voor Godfall (PS5)

19.95 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  19.95€ 0.00   € 19.95
Nedgame.nl 9.8
€  18.00€ 3.49   € 21.49
Game Shock Oss 10
€  27.99€ 3.00   € 30.99

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gunghir
Gunghir ( 6138   18) 30-11-2020 12:47
Ik ben een fan van loot games maar...
Refund aangevraagd na 40 min spelen.
Deze game is zo ongelofelijk saai.

Gearbox heeft de game ook niet gemaakt (is de publisher)
en deze studio heeft alleen maar kak games gemaakt en deze game veranderd daar niets aan.

Had beter een f2P mobiele game kunnen zijn met in-app meuk.
Dit soort zooi heeft niets te zoeken op console.

Doe jezelf een plezier en speel destiny 2, diablo 3 of borderlands.
Als het om loot games gaat.

Destiny 2 heeft een leuke next gen patch gekregen ook 4k 60
borderlands 3 ook (120 hz) en 4k 60fps
diablo 3 is gewoon nog steeds de loot game voor consoles.

avatar van Curapica
Curapica ( 1451   1) 30-11-2020 12:52
Quote:
Ik ben een fan van loot games maar...
Refund aangevraagd na 40 min spelen.
Deze game is zo ongelofelijk saai.

Gearbox heeft de game ook niet gemaakt (is de publisher)
en deze studio heeft alleen maar kak games gemaakt en deze game veranderd daar niets aan.

Had beter een f2P mobiele game kunnen zijn met in-app meuk.
Dit soort zooi heeft niets te zoeken op console.

Doe jezelf een plezier en speel destiny 2, diablo 3 of borderlands.
Als het om loot games gaat.

Destiny 2 heeft een leuke next gen patch gekregen ook 4k 60
borderlands 3 ook (120 hz) en 4k 60fps
diablo 3 is gewoon nog steeds de loot game voor consoles.


Game is ook pas leuk @ endgame
En met meerdere mensen.

Dat gezegd te hebben, hoewel de game wat issues heeft. Is de gameplay wel leuk. Hopelijk wordt het alleen nog maar beter kwa QoL updates enz.. Maar we zullen het zien.

Game is niet de volle mep waard btw.
avatar van Joseph4820
Joseph4820 ( 304   4) 30-11-2020 13:57
Komt me nog te vaak voor dat de camera ruk is. Spider-Man en Ghost of Tsushima zijn ook een goed voorbeeld (beide wel goed genoeg om uit te spelen maar toch).
avatar van Mithrandir
Mithrandir ( 1004   6) 30-11-2020 14:00
Serieus, een game die pas @ Endgame leuk is, waar gaat dat over? "Sorry, je moet je eerst door 20 saaie uren heen slaan, maar DAN wordt het leuk. "
Eh, nee dank, dan heb ik wel wat beters te doen met mijn tijd. In die tijd kan je nl ook Miles Morales spelen, leuker EN goedkoper!
avatar van CorePrideX
CorePrideX ( 9800   19) 30-11-2020 14:02
Quote:
Serieus, een game die pas @ Endgame leuk is, waar gaat dat over? "Sorry, je moet je eerst door 20 saaie uren heen slaan, maar DAN wordt het leuk. "
Eh, nee dank, dan heb ik wel wat beters te doen met mijn tijd. In die tijd kan je nl ook Miles Morales spelen, leuker EN goedkoper!

En een heel stuk korter
avatar van Curapica
Curapica ( 1451   1) 30-11-2020 14:57
Quote:
Serieus, een game die pas @ Endgame leuk is, waar gaat dat over? "Sorry, je moet je eerst door 20 saaie uren heen slaan, maar DAN wordt het leuk. "
Eh, nee dank, dan heb ik wel wat beters te doen met mijn tijd. In die tijd kan je nl ook Miles Morales spelen, leuker EN goedkoper!

Weet niet hoe jij speelt, maar die korte story is echt geen 20 uur
avatar van Blaxtard
Blaxtard ( 802 ) 30-11-2020 19:23
story is 10 uur lees ik net in een andere review. Echt het geld niet waard. Lijkt wel lord of the fallen ofzo.
avatar van Albatros
Albatros ( 501 ) 30-11-2020 19:23
Ze hadden het beter Godawful kunnen noemen. Het ziet er niet uit met al die glanzende gouden oppervlakken, net het interieur van Gerard Joling. En dan die overdreven particle effects. Het lijkt wel ouwejaarsavond.
avatar van Jellsyboy
Jellsyboy ( 904 ) 30-11-2020 20:11
Deze game is absoluut niet meer dan 1 ster waard (en ja ik heb de hele game uitgespeeld, met veel frustratie).

- Ongelofelijk slecht verhaal, tot cringe aan toe
- Er zijn geen levels, slechts circulaire omgevingen met NIETS om te doen behalve wat chests farmen, items vergaren (grotendeels waardeloos). Het enige wat je doet is naar je point of destination gaan. Oh ja, endgame = rince and repeat
- Geen jump.. ik bedoel hoe dan?
- En dan nu het ergste, de combat. Er is geen animation cancelling.. (!!) al je moves, dodges, hits die je incasseert zijn allemaal gebaseerd op de animaties die "af" moeten geraken alvorens je nieuwe moves kan uitvoeren. Slechts twee combo's in de hele game. Compleet on-speel-baar.

Sorry, deze rant moest ik even kwijt. Je bent gewaarschuwd