Journey to the Savage Planet (PS4)
80 100 1

Review Journey to the Savage Planet (PS4)

Het gebeurt mij niet zo vaak, maar toen Journey to the Savage Planet aangeboden werd om te recenseren, had ik eigenlijk nog nooit van de game gehoord. Misschien heb ik ooit vluchtig ergens de aankondiging zien passeren, maar dat zal het wel zo’n beetje zijn. Ik zocht daarom enkele video’s op en daarin zag ik een met kleur overgoten first-person ontdekkingsspel dat met z’n humoristische ondertoon vooral heel veel plezier uitstraalde. En als dat wat ik in de trailers mocht aanschouwen een beetje representatief was voor het eindproduct, dan leek dit wel een game voor mij.

Kindred Aerospace
In Journey to the Savage Planet werk je als nieuwste rekruut voor Kindred Aerospace, een organisatie die zich met trots het op-drie-na-beste interstellaire exploratiebedrijf in het universum noemt. Je eerste taak als ontdekkingsreiziger voor het bedrijf brengt je naar de levendige wereld van de planeet AR-Y 26. Je doel is om deze onbekende planeet vol vreemde flora en fauna nauwkeurig in kaart te brengen en te bepalen of deze geschikt zou zijn voor menselijke kolonisatie. Er zijn ook tekenen van een oeroude beschaving die je moet checken, want die doen vermoeden dat je wellicht niet de eerste bent die hier ooit voet aan wal heeft gezet.

Van zodra je uit je gecrashte ruimteschip stapt en het onbekende induikt, mag je AR-Y 26 naar hartenlust verkennen. Je komt daarbij talrijke bizarre wezens tegen. Je hebt een nogal eenvoudig Nomad Pistol op zak om je te weren tegen de vijandige creaturen, zoals de vliegende octopusachtige schepsels die je aanvallen van zodra ze je opmerken, maar andere dieren hebben dan weer een gemoedelijkere uitstraling en geven zelfs geen moer om je aanwezigheid... tenzij je die cuties zelf aanvalt natuurlijk. Met een Metroid Prime-achtige scanner identificeer en catalogiseer je bovendien elke dier- en plantensoort om de index te vervolledigen. Gaandeweg maak je ook creatief gebruik van de buitenaardse flora voor extra gadgets (van blikvoer om wezens af te leiden tot explosieve granaatappels bijvoorbeeld) of wend je ook de grondstoffen (aluminium, carbon, silicone, alien legering) van de planeet aan voor het bouwen en upgraden van de spaarzame middelen die je ter beschikking hebt.

Metroidvania
Het avontuur volgt namelijk een metroidvania-structuur waardoor sommige gebieden pas bereikbaar zijn nadat je de juiste upgrade of power-up hebt verzameld. Zo is er een grijphaak die je naar hoger gelegen gebieden kan brengen, een jetpackboost voor een extra hoge sprong en nog meer speelgoed om je taken voor Kindred Aerospace tot een goed einde te brengen. Af en toe moeten er wat simpele puzzeltjes opgelost worden, er zijn enkele platformsequenties en een aantal toffe baasgevechten die stuk voor stuk werken volgens het ‘schiet op de opvallende weak points’ principe. Ik heb al een heleboel gelijkaardige games gespeeld die de nadruk leggen op het overlevingsaspect, maar Journey to the Savage Planet is niet van die aard. Dit is te allen tijde een ontspannen avontuur dat perfect is voor iedereen die zich gewoon even wil vermaken.

Kleurrijk
Dit sci-fi avontuur is bovendien enorm kleurrijk en spat – ondanks de wat lagere productiewaarden – visueel van het scherm. AR-Y 26 is een relatief compacte spelwereld, die zich stapsgewijs ontvouwt aan de speler, met een grote verscheidenheid aan locaties. Zo trok ik van het ijskoude Shangtar’s Frigid Embrace naar de lavagrotten van The Smoldering Abyss, verkende ik een gebied dat volledig bestond uit vliegende rotsen, een moerassig landschap en zelfs een met reuzenpaddenstoelen bezaaide regio. De spelvreugde is enorm en wordt alleen maar vergroot door de humoristische insteek. Je wordt gebombardeerd door dwaze advertenties voor producten van je werkgever die de gevonden grondstoffen duidelijk gebruiken voor andere, meer commerciële doeleinden, de game levert voortdurend sarcastisch commentaar op je doen en laten, en ook de wezens zelf zijn maf vormgegeven. Zo kon ik het niet laten om toch even te grijnzen wanneer ik op een tweehoofdig kipachtig schepsel schoot, om die dan te zien opsplitsen in twee verschillende diertjes die gillend van angst wegrenden…

Eerste verrassing van 2020
In tegenstelling tot de andere games waarvoor Alex Hutchinson de rol van creatieve directeur op zich nam (Far Cry 4 en Assassin’s Creed III), is de debuutgame van het door hem opgerichte Typhoon Studios geen game die honderd uur van je tijd opeist, maar een kleinere, luchthartige en met z’n dertig euro ook gunstig geprijsde titel die in een goeie tien à vijftien uur uit te spelen is. Ik ben er volledig solo doorheen gegaan, maar er is ook een ‘online only’ coöperatief speltype, om elke virtuele vierkante meter van AR-Y 26 samen met een vriend(in) of familielid te verkennen. Zoals ik in mijn inleiding aangaf, wist ik vooraf helemaal niets van deze game, maar dankzij de uitstekende flow, de geslaagde metroidvania-structuur, het stressloze verkenningsaspect, het kleurrijke design en de grappige insteek is Journey to the Savage Planet voor mij de eerste grote verrassing van 2020.

Deze review is geschreven door Davy de Rauw.

Aantal keer bekeken: 11073

Laagste 3 prijzen voor Journey to the Savage Planet (PS4)