LEGO Harry Potter: Years 1-7 Collection (Switch)
75 100 1

Review LEGO Harry Potter: Years 1-7 Collection (Switch)

Spoiler alert! Stel dat Harry de LEGO Harry Potter: Years 1-4 game is. En Ginny de LEGO Harry Potter: Years 5-7 game. Samen krijgen ze een baby, het beste van beide werelden. Geen James Sirius, Albus Severus of Lily Luna, maar LEGO Harry Potter Collection. Romantisch hè?

De twee actie-avonturen LEGO games van Harry Potter, ontwikkeld door Traveller’s Tales en uitgegeven door Warner Bros. Entertainment Inc., dateren al van 2010 en 2011. Deze games met de toepasselijke namen LEGO Harry Potter: Years 1-4 en LEGO Harry Potter: Years 5-7 zijn samengebundeld en uitgebracht in de LEGO Harry Potter Collection (LHPC). Twee jaar geleden kwam de LHPC al uit op de PlayStation 4 en nu is hij daar eindelijk voor de Xbox One en de Nintendo Switch. Maar zijn de LEGO Harry Potter games tegenwoordig nog leuk om te spelen? Of zijn de games te gedateerd en enkel extra geldklopperij vanwege het 20-jarig Harry Potterjubileum? Lees snel verder!

Terugkeer naar Zweinstein
Je volgt het verhaal van Harry Potter en zijn vrienden op Zweinstein en daarbuiten. Het verhaal heeft verder geen uitleg nodig; het volgt de grote lijnen van de film. Met hier en daar een al dan niet humoristische aanpassing. Het moet natuurlijk wel een kindvriendelijke game blijven.

Je kunt veranderen tussen de personages: de ene keer speel je als Harry, dan als Ron omdat je bijvoorbeeld zijn rat kan besturen en die door krappe buizen moet kruipen, vervolgens weer als een ander omdat je zijn of haar unieke vaardigheid nodig hebt. Op deze manier slaag je voor je lessen, leer je nieuwe toverspreuken en mag je uiteindelijk over naar het volgende jaar.

Ondertussen kom je nog allerlei andere obstakels en moeilijkheden tegen. Zo moet je LEGO-blokken verplaatsen met de bekende spreuk Wingardium Leviosa zodat je er langs kan, maar je kunt ook de speciale gouden LEGO-blokken verzamelen. Er zijn genoeg studenten in nood die je moet helpen, en dan is er nog natuurlijk het verzamelen van de muntjes. Kortom, een klassieke LEGO game in een Harry Potterjasje.

(LEGO Harry Potter: Years 1-4) + (LEGO Harry Potter: Years 5-7) = LEGO Harry Potter Collection
Doordat de LHPC een collectie is van twee games, is er superveel content te vinden. Er zijn alleen al 350 personages vrij te spelen, je kunt 400 gouden stenen verdienen, 110 studenten in nood, noem maar op. Alsof dat nog niet genoeg is krijg je er ook nog eens de DLC pack bij met tien nieuwe personages en vijf nieuwe spreuken.

Als je deze collectie 100% wilt uitspelen moet je deze meer dan een keer uitspelen, omdat je spreuken die je later krijgt nodig hebt om alles in een eerder gebied te kunnen bemachtigen. Daarbij is het ook superleuk om deze collectie voor een tweede keer te spelen; je komt altijd wel iets tegen wat je de eerste keer over het hoofd hebt gezien.

Met vrienden is alles leuker
Het leuke aan de LEGO games is dat je ze volledig co-op kunt spelen op de bank. Want wat is er nu leuker dan in je eentje dit fantastische verhaal te beleven? Juist ja, met een vriend of vriendin. Het is alsof je de films nog een keer beleeft, maar dan in een ander jasje. Daarnaast is het ook veel leuker om samen af te wisselen tussen de personages, dan dat je in je eentje drie personages bestuurt. Want je moet elkaar vaak genoeg helpen om bijvoorbeeld ergens bovenop te komen, en dan is het in je eentje maar hopen dat de AI slim genoeg is en doet wat je wilt. Ook is het leuker om de puzzels samen op te lossen; twee zien immers meer dan een. Je kunt jammer genoeg niet online met een vriend spelen, maar dat haalt toch een beetje de ervaring weg. Alsof je op afstand samen dezelfde film aan het kijken bent. Maar niet getreurd; ook als je graag alleen speelt haal je alsnog veel plezier uit deze collectie.

De tijdverdrijver van Hermelien
Toch heeft deze collectie ook een aantal nadelen. Want waar het oplossen van de vele puzzels redelijk uniek is in tegenstelling tot de meer actie gerichte LEGO games, haalt dat wel het tempo uit de game. Het kan soms wat traag aanvoelen als je bijvoorbeeld ergens even vast zit. Ook treedt de collectie nogal in herhaling; het zijn voornamelijk een paar spreuken die je de hele tijd moet gebruiken. Op een gegeven moment heb je het tovertrucje wel door en is er weinig afwisseling. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het dueleren: in het begin is het nieuw, maar na een tijdje heb je het wel gezien. Ook is de game rechtlijnig; het is altijd duidelijk waar je naartoe moet. Het is geen moeilijke game en voor de ervaren gamer kan dit daarom wat minder als een uitdaging aanvoelen.

Daarnaast kun je in deze collectie nogal wat bugs tegenkomen, waarbij je bijvoorbeeld vast komt te zitten en met wat pech de game opnieuw moet opstarten en je een stuk over moet doen. Letterlijk de tijdverdrijver dus.

Zweinstein van LEGO

De LHPC ziet er goed uit op de Nintendo Switch. Het is kleurrijk, er is goed onderscheid tussen de matte kleding en de glanzende plastic onderdelen van de personages. De collectie heeft namelijk een grafische update gekregen sinds 2010 en 2011. Toch is het niet allemaal pracht en praal, want hoe goed de cutscenes er ook uit zien, tijdens de gameplay zelf had het grafisch wel iets mooier gekund. Jammer genoeg merk je af en toe wat lag, met name wanneer je met zijn tweeën aan het spelen bent.

De muziek daarentegen is fantastisch. Alle muziek is herkenbaar van de films en daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. Wie kan er nou moe worden van het Harry Potter themalied? Daar kan je toch uren naar luisteren? Het brengt je in ieder geval helemaal in de juiste sfeer.

Voor jong en oud
De LEGO games zijn geschikt voor jong en oud. Voor oud is het leuk om de film opnieuw te beleven, veel te herkennen, maar ook genoeg verrassingen die met de typische LEGO-humor zijn ingebouwd. Want hoewel de Harry Potterfilms voor de jongsten onder ons eng zouden kunnen zijn, hebben ze daar voor de games uiteraard aan gedacht. De tussenstukjes zijn erg grappig en alles behalve eng. De collectie is voor hen jammer genoeg niet in het Nederlands uitgebracht, maar ook vanwege de mimiek van de personages is deze game alsnog uitermate geschikt voor kinderen. Want in de tussenfilmpjes wordt niet gesproken, er wordt alleen maar gegrunt, gelachen en er worden veel handgebaren gemaakt.

Tegenwoordig hebben de LEGO games wel ingesproken stemmen, maar de Harry Potter games van LEGO zijn nog van voor dat tijdperk. Dat heeft de ontwikkelaar zo gelaten, dus het voelt misschien als een stapje terug als je de huidige LEGO games gewend bent. Ook hebben ze bijvoorbeeld nog niet de mega-builds die we nu kennen uit de LEGO games.

Harry Potter is nog steeds hot. Er wordt niet voor niets nog een speciale 20-jarige jubileumeditie van de boeken uitgebracht. Of een complete pop-upwinkel bij het station van Utrecht die 9 ¾ week blijft staan. Harry Potter blijft leuk voor de generatie die ermee is opgegroeid, en kan op deze kindvriendelijke manier goed geïntroduceerd worden aan de nieuwste generatie. De LEGO Harry Potter Collection omvat genoeg content om hier uren plezier aan te beleven, keer op keer. Het is leuk om samen te spelen, maar ook alleen vermaak je je hier prima mee. De humor is fantastisch, Zweinstein ziet er mooi uit en de muziek laat je haast geloven dat je zelf een student bent. Je moet er even doorheen prikken dat de game af en toe wat last kan hebben van bugs en lag en dat hij wat gedateerd is in vergelijking met de recenste LEGO games. Maar al met al heb je met deze collectie een goede game te pakken, die vast en zeker een lach op je gezicht zal toveren.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel LEGO Harry Potter: Years 1-7 Collection (Switch)

Aantal keer bekeken: 7066