The Elder Scrolls Online: Summerset (XboxOne)
80 100 1

Review The Elder Scrolls Online: Summerset (XboxOne)

Met Summerset is Elder Scrolls Online alweer toe aan de tweede grote uitbreiding van de spelwereld. Na de Morrowind uitbreiding biedt het kleurrijke Summerset een zomerse setting die toch niet zo idyllisch blijkt te zijn als het op het eerste oog lijkt. Maar geldt dat alleen voor de setting of ook voor het hele spel? Je leest het hier.

Een van de dingen die mij het beste bevalt aan Elder Scrolls Online is het gegeven dat de quests, in tegenstelling tot bij de meeste MMO’s, prima te doen zijn als solo ervaringen. Vorig jaar was de Morrowind uitbreiding natuurlijk uitermate geschikt voor een melancholische terugkeer naar Tamriel. Hoewel die setting niet zo bevredigend was als destijds in Elder Scrolls III Morrowind, wist deze content me toch enkele weken lang te boeien. Ook de updates van 4K textures laten de Xbox One X versie van Elder Scrolls Online er heerlijk kleurrijk en gedetailleerd uitzien.

Ondanks dat Summerset een degelijke uitbreiding is met een uitgebreid gebied om te verkennen, afwisselende en leuke quests en interessante nieuwe vaardigheden, kreeg ik al snel de drang om terug te keren naar Morrowind. Misschien was dat omdat de setting van Summerset kleurrijk en aanstekelijk overkomt en ik daardoor ik ook moest denken aan het rondrennen in de wereld van Oblivion, wat best raar is want de graphics zijn sindsdien natuurlijk enorm verbeterd.

Van start met een lessenserie
Net als in de Morrowind uitbreiding start je Summerset met een nieuwe tutorial, als je ervoor kiest om deze te doorlopen tenminste. Ik zou het nieuwkomers zeker aanraden aangezien je best aardige loot kunt verdienen en omdat je zo langzamerhand kunt wennen aan de setting van Shimmerene. Bij je aankomst beland je in een mind trap. Door instructies op te volgen van een stem in je hoofd zul je snel weer in de echte wereld terugkeren waar Oriandra, een lid van de Psijic Order op je wacht. Zij legt je uit dat alle loot die je hebt gevonden al in je bezit was, maar dat de mind trap ervoor zorgde dat je vergeten was dat je het al had gevonden. Dat is ook de reden dat je die loot nog in je bezit hebt als je ontwaakt. Het is een aardig staaltje qua verhaal, maar het werkt in de context van de game uitstekend.

Gelaagde verhalen
Je vindt al snel Razum-Dar op je pad, welke in dienst is van de koningin en meerdere quests voor je in petto heeft. ESO maakt goed gebruik van het ‘One Tamriel’ systeem. Dat houdt in dat de moeilijkheidsgraad van gebieden en uitdagingen schaalt met het niveau van de spelers. Dat betekent dus dat spelers van verschillende levels prima samen kunnen spelen omdat ze nooit een te grote uitdaging op hun pad zullen treffen. Het heeft ook als bijkomend voordeel dat het verkennen van de wereld niet afgestraft maar juist gestimuleerd wordt, aangezien je vijanden op je eigen niveau zullen zijn. Doordoor val je vaak van de ene quest in de andere en ben je constant bezig om de wereld te ontdekken.

Koningin Ayrenn van de High Elves heeft de grenzen van Summerset voor het eerst in de geschiedenis van Altmer opengesteld voor buitenstaanders. Sommige mensen omarmen dit besluit, terwijl anderen constant het leven van nieuwkomers zuur willen maken. Met als voornaamste doel om nieuwelingen af te schrikken en weer huiswaarts te kunnen sturen.
Een van die personen is Ayinisse, een van de hofdames van de koningin die in haar plaats regeert terwijl de koningin troepen commandeert aan het front in de Alliance War. Deze hofdame heeft nieuwkomers die Summerset bezoeken gevangen gezet en laat ze hun kennis testen van de gebruiken en geschiedenis van het land. Zo wil ze kijken of ze geschikte inwoners zouden zijn en in staat zijn om te integreren met de oorspronkelijke bewoners. Voor de meeste mensen is het niet lastig om hier een parallel te trekken met het hedendaagse politieke klimaat in de VS en West-Europa. Het is een teken voor hoe goed de quests en verhalen geschreven zijn, dat je deze binding met de werkelijkheid kunt voelen, ondanks dat je natuurlijk in een Fantasy-setting in de weer bent.

Nieuwe skills om vrij te spelen
Gaandeweg het verhaal zul je ook de Psijic questline op je pad treffen, die je allerlei passieve vaardigheden kan geven die gericht zijn op het manipuleren van tijd. Misschien wel de handigste vaardigheid is ‘Undo’ welke je health, magicka en stamina terugzet naar wat het vier seconden eerder was. Daarnaast word je ook geteleporteerd naar de positie waar je stond op dat gegeven moment. Al het andere blijft hetzelfde, dus het is de ideale vaardigheid om een dodelijke aanval ongedaan te maken, een nieuwe boost/buff te activeren of het simpelweg op een lopen zetten omdat je inziet dat je tegenstanders in te groten getale op je afstormen. Ik vond de vaardigheden die je met deze questline vrijspeelt erg nuttig, maar de inhoud van de quests zelf begon redelijk snel saai te worden, aangezien je vooral bezig bent om portalen te sluiten.

Naast die vaardigheden is er ook een nieuw crafting beroep bijgekomen. Namelijk dat van juwelier. Door middel van het maken van juwelen kun je jouw statistieken beïnvloeden en customisen. Het is een prima beroep en toegankelijk voor iedereen, ongeacht welke klasse je speelt. Voor nieuwe spelers valt er dus genoeg content te vinden om je tijd in te steken.

De Summerset uitbreiding bevat een hoop goedgeschreven quests, een enorm stuk land om te verkennen en een aantal toffe vaardigheden om vrij te spelen. Morrowind sprak qua setting voor mij toch iets meer tot de verbeelding, iets wat Summerset ondanks de kleurrijke setting toch iets minder heeft. Gelukkig is de kwaliteit van het verhaal, de quests, het ‘One Tamriel’ systeem en de vele nieuwe vijanden genoeg om Summerset aan te raden. Het ziet er werkelijk geweldig uit en je kunt er zeker dertig uur lang veel plezier aan beleven. Zeker de moeite waard.

Oordeel The Elder Scrolls Online: Summerset (XboxOne)

Aantal keer bekeken: 5174

Laagste 3 prijzen voor The Elder Scrolls Online: Summerset (XboxOne)