Kirby Power Paintbrush (NDS)
98 100 1

Review Kirby Power Paintbrush (NDS)

Na het redelijk teleurstellende Yoshi Touch & Go lieten wij Touch! Kirby's Magic Paintbrush overvliegen uit Japan en speelde het spel tot we er duizelig van werden. Kan dit spel wel voldoen aan de torenhoge verwachtingen? Lees het in de eerste Nederlandstalige review van deze nu al legendarisch game op M-Gaming, let wel; Geen spel voor de grote jongens onder ons!

Als we met zijn allen heel eerlijk zijn dan bestaat het Nintendo DS spelaanbod momenteel uit leuke techdemo’s of opgepoetste klassiekers. Spellen die de mogelijkheden van onze opgevoerde broodtrommel laten zien, maar niet met recht als volwaardig spel gezien kunnen en mogen worden. Super Mario DS was een leuke port van de N64 versie en met de minigames kon menig gamer zich een tijdje vermaken. Maar vernieuwend, hoogstaand of baanbrekend wordt het nergens? Wario Ware Touched wellicht? Helaas hetzelfde verhaal, snelle, simpele en doelloze minigames die je middels een snelle handbeweging met behulp van de stylus dient uit te spelen. Twee spellen die beide al meer dan 700.000 keer over de toonbank vlogen in Japan, maar die qua gameplay weinig nieuws boden. Het volgende spel waarop wij onze pijlen richtte was Yoshi Touch & Go, een spel dat sinds kort in de winkels ligt en die alles in zich heeft om de sleperhit voor de Nintendo DS te worden. Helaas, helaas.. Ook dit spel is niet meer dan een veredelde techdemo, wolken tekenen is erg leuk maar een stoïcijnse rechtdoorlopende Yoshi met een incontinente baby op zijn rug gaat na een uurtje vervelen. Erg jammer en blijkbaar het lot van een nieuwe console die een nieuwe manier van gamen beproeft.

Johan, waarom? Waarom al dat geklaag? Je kunt toch wonderlijk mooie dingen met de Nintendo DS? Jij die een kritische noot plaatst bij het woord Nintendo? Die spellen zijn toch stuk voor stuk te gek om te spelen, dat had jezelf gezegd? Ja, dat klopt, maar ik zal mijn mening hierin moeten herzien. Bij deze roep ik, degradeer ik en bestempel ik alle, tot nu toe in Europa uitgebrachte Nintendo DS titels, tot simpele, totaal niets-toevoegende games aan het huidige spelaanbod. Ik haal ze van hun sokkel en zet ze tussen de middelmaat, de spellen die met een 7.0 blij mogen zijn, maar de aankoop eigenlijk niet waard zijn. Hoe, wat en waarom? Geef Kirby de schuld, het kekke roze bolletje heeft mij voor het eerst kunnen overtuigen van de daadwerkelijke klasse van de Nintendo DS én de pijnlijke constatering van de middelmatigheid van de andere games. Lees snel verder en hopelijk ben je straks net zo enthousiast over Touch! Kirby's Magic Paintbrush als dat ik nu ben, het spel verdient het.

Hoe het allemaal begon...
Het was een mooie lentedag, de eerste zonnestralen hadden al lang en breed mijn zeer gevoelige hoofdhuid bereikt, de vogels zorgden voor een orkestraal, melodieus geluid, waarbij mijn trommelvliezen op een zeer prettige manier werden voortbewogen, terwijl de mooie, helderblauwe lucht het plaatje perfect afmaakte. Een ideale dag om eens lekker buiten te zitten, glaasje ranja erbij en de mouwen opgestroopt genietend van het lentezonnetje. Kan het nog beter? Blijkbaar wel, zo vlak voor het verstrijken van de ochtend stapte de altijd goed gehumeurde TPG-meneer mijn tuintje binnen om naast enkele rekeningen ook een pakketje af te leveren. Zo gelukkig als een klein kind trok ik, na de postbode een ‘fijne middag’ te hebben gewenst, het papier ervan af en bleef enkele seconden geobsedeerd staan. Kijkend naar het mooie, glimmende doosje met de ronde, roze vorm van Kirby en de schitterende regenboogkleuren waande ik mijzelf even in de wondere wereld van Disney...

Vrolijk wiegende bomen, dansende dwergen met veels te grote mutsen, een ondergaande zon, een lang eindeloos pad vol met kiezelstenen waarover ik heen mag huppelen met een goedgevulde mand met lekkers, terwijl een zachte bries mijn verwilderde haren laat dansen op de maat van de constant aanwezige achtergrondmuziek. Helaas ben je nergens veilig en zelfs in je dromen zijn er van die irritant zoemende muggen die ervoor zorgen dat je als een mentaal instabiele mongool om je heen gaat slaan, terwijl je hardhandig uit je droom wordt gesleurd. Met een onvoldaan gevoel trok ik mijn Nintendo DS ligt gefrustreerd uit de oplader, positioneerde mijn zachte Zwitsalbilletjes in een te harde tuinstoel en schoof de Japanse versie van Kirby, Touch! Kirby's Magic Paintbrush, in mijn Nintendo DS. Met roze (!!) stylus in de aanslag zocht ik mijzelf een weg door de Japanse tekens om zo snel mogelijk weer in mijn gehoopte droomwereld te komen.

Flinterdun verhaal
Het verhaal in Touch! Kirby's Magic Paintbrush is zoals gewoonlijk weer zo dun als een pas gefileerde haring op de Katwijkse vismarkt, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Ditmaal is het een boze heks die Kirby het leven zuur maakt. Dit stuk ellende, dat vol zit met haat, heeft het altijd zo vrolijke ‘Dream Land’ omgetoverd in een ‘Picture World’, een sprookjesachtig schilderij. Kirby liet het hier natuurlijk niet bij zitten en wees de boze heks op haar fouten, maar… Oepserdefloeps, ze veranderd Kirby zomaar in een bal. Gelukkig laat ze de ‘Magic Paintbrush’ (de stylus) vallen, waarmee jij Kirby door de levels heen kan loodsen middels schitterende regenbooglijnen, om uiteindelijk dit stuk verdriet op haar nummer te zetten. Dat zal haar leren!

Mensen die al kennis hebben mogen maken met Yoshi Touch & Go kennen het principe van de stylus besturing. Voor diegene die het nog niet weten even een snel een korte uitleg. In Kirby Canvas is de stylus een ‘magische penseel’ waarmee je op het touchscreen regenbooglijnen kan trekken waarover Kirby dan heen kan rollen. Teken een ‘regenboog’ over een afgrond en Kirby zal naar de overkant rollen. Teken een ‘regenboog’ schuin naar boven en Kirby zal naar een hoger gelegen plek rollen en visa versa. De basisprincipes van Touch! Kirby's Magic Paintbrush in een notendop.

Appels met peren vergelijken
De principes van Yoshi Touch & Go en Touch! Kirby's Magic Paintbrush zijn dus in grote lijnen hetzelfde, toch zijn er enkele grote en wezenlijke verschillen die stuk voor stuk in het voordeel van Kirby uitpakken. Zo kan Kirby alle kanten op, naar voren, achteren, boven of beneden? Geen probleem voor Kirby. Teken een lus en Kirby zal tijdens de looping een hogere snelheid verkrijgen waardoor je op een schier onmogelijke plek kan komen of schiet tegen een vijand aan om deze met een welgemikte ‘kopstoot’ in één keer uit te schakelen. Maar ook door het aantikken van een vijand met je stylus, waardoor je ‘m even buitenwesten ‘tikt’ om er vervolgens met Kirby tegen aan te rollen, volstaat voor een Knock Out. Ondanks het veel grotere gevoel van vrijheid, je kan immers alle kanten op, is het belangrijkste verschil het hebben van een doel. Je werkt van punt A naar punt B, waartussen je munten dient te verzamelen om het spel uit te spelen. Het klinkt misschien overdreven, maar bij Yoshi Touch & Go was dit een groot gemis. Touch! Kirby's Magic Paintbrush is tevens het eerste totaal nieuwe spel voor de Nintendo DS dat een groot en ‘spannend’ verhaal bevat, waarbij de hogere levels keer op keer moeilijker worden en voor een grotere uitdaging zorgen. Wat een verademing!

Met genoeg oefening kan je net als Kerlon Moura Souza de bal met genoeg souplesse en vernuft ‘hooghoudend’ van het ene punt naar het andere punt loodsen. Trek, sleep en teken de regenbooglijnen om Kirby al rollend en schietend voort te bewegen. Een heerlijke en verfrissende manier die al, zij het in beperkte mate, in Yoshi Touch & Go werd beproefd, maar die in Touch! Kirby's Magic Paintbrush op een sublieme manier is uitgewerkt. Als een achtbaankarretje ‘trek’ je Kirby omhoog om ‘m met een simpele tik en soepele lus ‘m het level in te lanceren. Geweldige inventieve gameplay op een heerlijk uitgewerkte manier situeren dit fantastische spel en maken dit sublieme spel een genot om te spelen.

Wat een zuigspel
Om maar weer eens even een oud cliché uit de kast te trekken en er tegen aan te gooien; Touch! Kirby Magical Paintbrush is een zuiggame. Net zoals alle voorgaande Kirby spellen zuigt ook dit spel weer behoorlijk, hoewel het bekende opzuigen nu is vervangen door het er tegen aan rollen blijft het principe hetzelfde. Op deze manier ‘transformeer’ je in een tegenstander nadat je deze hebt verslagen of beter gezegd, je krijgt de beschikking over zijn vaardigheden. Zo heb je vele soorten verschillende vijanden die stuk voor stuk eigen mogelijkheden met zich meebrengen en die je helpen het einde van een level te bereiken. Zo kan je, na het verslaan van een ‘autoband’, als een volleert formule 1 coureur door het veld heen racen om barricades, die eerst onverwoestbaar leken, met hoge snelheid te doorbreken. Maar ook het veranderen in een raket, vuurbal of ijsbal zijn enkele van de vele transformaties die mogelijk zijn en die je stuk voor stuk op hun eigen manier nodig zal hebben om een level tot een goed einde te brengen. Dit zorgt niet alleen voor de nodige tactiek, uitdaging en diepgang, maar draagt ook bij aan het spelplezier. Het is bijvoorbeeld erg leuk om als ‘autoband’ met hoge snelheid doelloos door het level heen te racen, waarbij je middels enkele snelle en soepele ‘stylusbewegingen’ ervoor zorgt dat je obstakels ontwijkt.

Om van te watertanden
Wat een heerlijke, mierzoete en weemoedige smaak krijg ik toch van deze graphics. Een schitterend hoogstaand 2D kunstwerkje die je over 4 generaties nog makkelijk kan oppakken. Dit is zo’n tijdloze klassieker waarvan op grafisch vlak de houdbaarheidsdatum nooit zal vervliegen. Wie speelt er tegenwoordig niet nog eens spellen als Super Mario Bros 3, Super Mario World of Zelda a Link to Past, dan wel op het originele systeem, dan wel op de GBA (SP)? Spellen die ondanks hun leeftijd op grafisch vlak nog makkelijk mee kunnen. Zonder schroom durf ik Touch! Kirby's Magical Paintbrush tussen dit rijtje te schuiven. Het heerlijke kleurenpalet waar Touch! Kirby's Magical Paintbrush uit bestaat streelt de boezem van mijn hart en zorgt voor een intense en opwindende tinteling in mijn lichaam. Dit zijn van die spellen waar ik persoonlijk heel erg vrolijk van wordt en die mij er weer bewust van maken waarom mijn voorliefde bij Nintendo ligt. Niet alleen qua gameplay, maar ook op grafisch vlak een topper van jewelste, ondanks dat de mogelijkheden van de Nintendo DS, qua ‘grafische power’, niet optimaal benut worden.

Kraakhelder
Op grafisch vlak en op gameplay gebied staat het spel als een huis en ook het geluid doet het meer dan naar behoren. De heerlijke typische Nintendo geluidjes denderen door je speakers alsof het niets kost, het tekenen van een regenbooglijn, het verslaan van een vijand, het gebruiken van ‘special’ of het in- en uitgaan van een buis. Keer op keer produceert de Nintendo DS vrolijke geluiden die perfect passen bij een spel van dit kaliber en die tevens steevast voor een glimlach op je gezicht zorgen. Daarnaast wordt elk type level gekenmerkt door een minstens zo vrolijke en karakteristieke soundtrack die perfect past bij de sfeer van het level. Wederom niets op aan te merken.

Herspeelbaar? Het is en blijft een Kirby…
De vele voorgaande Kirby titels stonden erom bekend dat ze, ondanks de erg leuke gameplay, in een poep en een zucht waren uitgespeeld. En dit spel doet daar niet voor onder, toch moet ik hier een kanttekening bij plaatsen. Je bent namelijk een erg lange tijd zoet om het spel voor de volle 100% uit te spelen. Zo zijn er naast het hoofdavontuur, waarbij je elk level meerdere malen zult herspelen, nog genoeg andere dingen te doen om de in totaal 250 rode munten te vergaren. Zo zijn er levels waarbij je het einde moet zien te halen door zo min mogelijk ‘paint’ te gebruiken waarmee je de regenbooglijnen tekent. Heb je aan het einde van het level nog voldoende ‘paint’ over dan krijg je hier, afhankelijk van hoe goed je het hebt gedaan, een aantal rode munten voor. Maar ook enkele minigames (varianten op de ‘Boss Fights’) kan je oneindig blijven spelen, waarbij je kan denken aan een variant op Pong, maar waar je nu Kirby ‘omhoog’ moet houden. Daarnaast zal de uiteindelijke ‘urenteller’ een stuk lager uitvallen dan het daadwerkelijke aantal uren dat je erin hebt gestoken, het gefrustreerd uitzetten van de Nintendo DS na het weer net niet halen van dat ‘kl*te’ muntje zal regelmatig gebeuren.

Import gevoelig & Leuke extra’s
Eigenlijk kan en wil ik iedereen aan raden om dit spel zo snel mogelijk in huis te halen. Wachten tot de 13e van juni (Amerikaanse release) zou zonde zijn, dit spel hoort NU in je Nintendo DS te ronken van plezier. Brandende vraag, is kennis van de Japanse taal nodig voor het spelen van dit spel? Totaal niet, na 5 minuten ben je al verslingerd aan dit spel om het de komende uren niet meer los te laten. De enkele Japanse schermteksten zijn zonder probleem te doorlopen en het altijd ‘boeiende’ verhaal, wat kenmerkend is voor dit soort typische Nintendo spellen, moet je ook met een korreltje zout nemen. Voor een ervaren gamer en een weldenkend mens moet een Japans import exemplaar van dit spel geen problemen opleveren.

Een rage is in Japan al druk aan de gang, naast het immens populaire Nintendogs, zijn er heel wat verschillende soorten DS stylusen om te de markt te vinden. Los, dan wel als leuk extraatje bij een spel. Touch! Kirby's Magic Paintbrush is geen uitzondering op deze regel. Bij de aankoop van dit geweldige spel krijg je namelijk gratis en voor een niets een roze stylus geleverd die, op de kleur na, niets verschilt van de standaard stylus. Een leuk extraatje die mensen met een voorliefde voor roze (zoals ondergetekende) wel kunnen waarderen. Daarnaast past deze roze kleur perfect bij de totaalsfeer die dit spel uitstraalt. Mogen ze vaker doen, dit soort kekke extraatjes.

Een tijdloze klassieker
Om te eindigen waar ik mee begonnen was, Touch! Kirby's Magical Paintbrush is de eerste Nintendo DS titel die zich de stempel van tijdloze klassieker mag aanrekenen. Die zich kan meten met de topgames van de huidige generatieconsoles als Resident Evil 4, Metroid Prime en Zelda the Wind Waker. Touch! Kirby's Magical Paintbrush is ‘by far’ het allerbeste Nintendo DS spel dat er te verkrijgen is. Een heerlijk avontuur, waar je de nodige uurtjes mee zoet zal zijn en die je de nodige uitdaging zal bieden eerdaags je het spel voor de volle 100% hebt uitgespeeld. Ben je, net als ik, een vervent liefhebber van vrolijke kleuren, heerlijke inventieve gameplay en houd je van die typische Nintendo spellen zoals je die maar eens in de zoveel tijd ziet? Dan is Kirby de aanschaf meer dan waard, dit is een spel waarvoor Nintendo liefhebbers een Dual Screen in huis hebben gehaald!

Oordeel Kirby Power Paintbrush (NDS)

• Graphics 95
  • Gameplay 100