Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Red Ring of Death

Het lijkt wel alsof iedereen er vroeg of laat mee te maken krijgt, een Red Ring of Death. Wat moet je doen als je er mee te maken krijgt? Toevallig heb ik onlangs een RRoD opgelopen, dus ik zal het hele proces waar ik doorheen ben gegaan uitleggen, in de hoop je iets wijzer te maken en je voor te bereiden op wat, ogenschijnlijk onvermijdelijk, komen gaat. (mits je het traject natuurlijk nog niet zelf hebt afgelegd)



Maandag 14 April8:30 uur
Ik word wakker en zet mijn TV aan. Na een kwartiertje RTL Nieuws te hebben gekeken schakel ik over naar het component kanaal en druk op de power-knop van mijn Xbox 360. Maar wat er dan gebeurt, bevalt mij allerminst. Er gebeurt namelijk niks. Maar dan ook echt niks. Het zoemende geluid leert mij dat mijn Xbox wel aanstaat, maar het beeld vertelt mij anders. Er komen geen beelden. Een snelle blik op mijn Xbox, welke uit het zicht staat in mijn TV-meubel, doet mij vermoeden dat ik niet eens meer met het verkeerde been uit bed hoef te stappen om mijn dag te verpesten. Drie rood knipperende LED’s hebben dat al voor mij gedaan.

Een Red Ring of Death, wat kun je ertegen doen? Allereerst dacht ik dat mijn Xbox maar tijdelijke kuren had, de ontkenningsfase. Ik zette mijn Xbox uit en weer aan. Weer die verdomde RRoD. Dan maar de kabels één voor één eruit trekken, en weer aanzetten. Dit lijkt al beter te helpen, hij komt in het menu, maar verder staat hij vast. Ik, denkende dat er verbetering in zit, zet hem opnieuw uit en weer aan, maar daarna krijg ik weer hetzelfde probleem.



9:30
Allereerst ben ik naar de Microsoft Support pagina gegoogled, iets wat jullie na deze uitleg waarschijnlijk niet meer hoeven te doen. Daar vond ik het telefoonnummer van klantenservice: 0800 023 3894. Dit nummer is alleen geldig voor Nederlanders die met een vaste verbinding bellen. Voor mobiel bellen geldt +31 202036606, en voor onze Belgische vrienden geldt 0800 7 9790 en met mobiele telefonie +32 27106180.

13:45
Maar goed, ik ging eerst even naar school. Toen ik later terugkwam, ging ik gelijk proberen of mijn Xbox het weer deed. Maar hij deed het nog steeds niet, dus belde ik naar de klantenservice. #1, Xbox 360, #2 uw Gameconsole. Ik was voorbereid door mede-columnist en ook oud-slachtoffer van een RRoD, Fantje, op een mooi muziekje, maar deze bleef bij mij achterwege. Ik kreeg gelijk een aardige telefoniste met een wat zuiderlijk accent aan de lijn. Ik moest mijn gegevens en mijn serienummer van de Xbox 360 opgeven. Het serienummer zit dicht bij de USB-poorten voor in de console. Het is handig om deze van te voren op te schrijven, zodat je deze gewoon rustig kunt oplezen. De telefoniste legde duidelijk uit wat er allemaal stond te gebeuren, dat ik een email zou krijgen van UPS met een label, die ik op de doos, met de patiënt erin, moest plakken. Zodra je de mail hebt ontvangen, bel je UPS op het telefoonnummer dat staat aangegeven in de mail, 0800 099 1300. Vervolgens maak je een afspraak om de Xbox te laten ophalen.

Woensdag 16 April15:30
Omdat ik ongerust werd over het wel of niet komen van de mail, pleegde ik twee dagen na mijn eerste belletje op maandag wederom een belletje aan de klantenservice. Ook deze keer werd ik zeer snel geholpen, na vijftien seconden muziek kreeg ik weer een Limburger aan de lijn. Deze legde uit dat het maximaal 72 uur duurt voordat een aanvraag was verwerkt en je de mail met label en telefoonnummer van UPS krijgt. Hij kon mijn aanvraag wel annuleren, maar dan had ik het risico dat ik weer 72 uur moest wachten. Ik koos er daarom voor om nog maar een dag te wachten.

16:40
Ik was echter wel benieuwd of ik een nieuwe console zou krijgen of niet. Om mijn Xbox te kunnen tracken heb ik een kleine F ergens onder een riggeltje waar normaal de HDD-zit met een CD-marker neergezet. Met de HDD erin valt er niks te zien, en zonder HDD ook niet als je het niet van tevoren weet.

Donderdag 17 April11:20
Als ik om elf uur uit school kom check ik gelijk mijn mail, waarin eindelijk het langverwachte UPS-mailtje staat. Ik print de label uit en maak een afspraak via het hierboven genoemde telefoonnummer van UPS. Om half elf maakte ik het belletje. Of ik tot vijf uur thuis beschikbaar was. Ja dat was ik, maar tot zover kwam het niet.

12:45
Na een uurtje stond de koerier van UPS voor mijn deur. Dat is nog eens snelle service! Ik wuif vaarwel aan mijn Xbox terwijl deze langzaam maar zeker uit het zicht wordt gedragen door de koerier, de UPS wagen in. Het lange wachten begint…



Maandag 21 April7:30
Vier dagen later krijg ik het bericht dat mijn Xbox is aangekomen in Weiterstadt. En dit krijg ik te weten in opeenvolgend: Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Nederlands (gelukkig), Zweeds, Noors, Fins, Deens, Tsjechisch, Grieks, Pools en Hongaars. Komt die talenknobbel toch nog eens van pas, maar gelukkig vertelt de Nederlandse versie mij:
“We hebben je Xbox ontvangen op ons servicecentrum. We vinden het erg belangrijk om je Xbox zo snel mogelijk te repareren en deze zo goed als nieuw bij je terug te bezorgen. Zodra we de Xbox hebben gerepareerd, nemen we contact met je op en kun je je alvast gaan voorbereiden om verder te spelen.” Dat is in ieder geval goed nieuws. En nu maar hopen dat de reparatie snel verloopt.

Dinsdag 22 April10:30
En snel verlopen, dat doet de reparatie. Al vermoed ik wel dat men mij gewoon een nieuwe Xbox aansmeert, maar daar kan ik gauw genoeg achterkomen als ik de Xbox eenmaal in mijn handen heb. De volgende dag krijg ik namelijk het bericht dat mijn Xbox is verzonden: “Je Xbox videospelsysteem is verzonden. Je kunt het verwachten binnen de volgende 7 dagen. Bedankt voor je geduld. Nog even, en je kunt weer volop spelen.”

Nog even en je kunt weer volop spelen. Dat vind ik nou eens goed inleven in je klant. Volop spelen. In de tussentijd ben ik echter nog steeds volop aan het spelen. Ik heb mijn DS opnieuw uitgevonden en vermaak mij goed met The World Ends With You, een nieuwe en revolutionaire RPG van Square Enix. Daarnaast heb ik een paar oude RPG’s voor mijn PC opnieuw geïnstalleerd, zoals Fable. Om nou te zeggen dat ik nu niet volop aan het gamen ben, dan zou ik liegen. Ik speel net zo veel als anders, maar dan met wat mindere graphics. Het is roeien met de spanen die je hebt, maar ik kom mijn tijd wel door. Ik hoop alleen dat mijn Xbox nog komt voordat ik 29 april op vakantie ga. Niet zozeer zodat ik nog voor de vakantie nog even kan spelen, en niet, zoals jullie, heel graag GTA IV willen spelen bij launch, maar omdat ik graag wil weten of alles goed verloopt.

Met het bijgeleverde Tracking-nummer hou ik nauwlettend de site van UPS in de gaten. De eerste dag kon de site mijn trackingnummer niet vinden, wat er volgens mij op duidde dat UPS het pakketje nog niet vanuit Weiterstadt had verkregen. Helemaal duidelijk werd het nooit.



Woensdag 23 April8:00
De dag erna kreeg ik wel resultaat, maar bleef hij gedurende lange tijd “wachten op factuurgegevens”.

20:00
Maar dan, op 23 April 2008 rond acht uur ’s avonds, rijdt er in Frankfurt een UPS bestelwagen weg met mijn Xbox 360 aan boord weg vanuit het UPS distributiecentrum aldaar. Tenminste, dat zegt de informatie die ik verkrijg via het trackingnummer.

Donderdag 24 april8:00
De volgende morgen kijk ik snel op de site van UPS. Tot mijn verassing is mijn Xbox al aangekomen in Rotterdam! Dat betekend dat ik waarschijnlijk vandaag al mijn 360 in mijn armen kan sluiten!

13:15
Nu is het dan zo ver, een zwarte wagen stopt voor mijn huis. Een meneer stapt uit en loopt naar de laadruimte van zijn voertuig, trekt de deur open en kruipt naar binnen. Even later komt hij weer naar buiten en met een pakket in zijn handen, loopt hij naar mijn huis en belt aan.

Nouja, aanbellen was niet meer nodig, ik vloog op de wagen af op het moment dat ik hem in het oog kreeg. Ik tekende even het ontvangstformulier en rende terug naar binnen met de doos in mijn armen. Ik maak de doos open, en het eerste wat ik onderzoek is of ik nog steeds dezelfde Xbox heb. En jawel hoor, de ‘F’ staat er nog op. Vervolgens lees ik even de formulieren door, en het blijkt dat ze naast mijn moederbord ook mijn disc-drive hebben vervangen. Dat vind ik erg netjes, omdat die van mij tot de ‘krassen’-generatie behoorde. Blijkbaar hebben ze aan het serienummer gezien dat deze vervangen moest worden, want ik had hier geen melding van gemaakt.

Vervolgens neem ik de console mee naar boven en sluit hem aan op de kabels. De HDD erin terug op klikken, en dan de controllers opnieuw verbinden via het wireless systeem. Als ik hem opstart vraagt hij of ik een update wil uitvoeren, om de nieuwe Hardware te installeren. Deze duurt ongeveer 30 seconden, waarna ik verder kan met instellingen terugzetten. Beeldscherminstellingen gaan terug naar 720p, en automatisch aanmelden mag van mij ook weer. Verder valt mij op hoe stil mijn nieuwe moederbord is…

Eindelijk, ik kan weer gamen. Het heeft even geduurd, maar wel korter dan van te voren verwacht. Tussen het eerste belletje en de bezorging van UPS zat in totaal tien dagen, wat ik eerlijk gezegd erg netjes vind van Microsoft. Als ik het hele traject een cijfer zou mogen geven, dan zou dit een dikke acht geven. Mensen met een Red Ring of Death hoeven niet bang te zijn, op het moment dat je je Xbox aan de UPS koerier meegeeft is hij in professionele handen.

Geplaatst door FelixR1991 op 21-06-2008
Aantal keer bekeken: 33515

Laatste reacties

avatar van V-devil
V-devil ( 829 ) 21-06-2008 18:20
De column ga ik nog eens op mijn gemak lezen, maar voor nu: de foto's zijn geweldig
avatar van Emmerkreel
Emmerkreel ( 254 ) 21-06-2008 18:23
Mooie handleiding, in mijn geval was mijn emailadress niet goed overgenomen, ik kreeg pas na 2 keer bellen en twee weken later een mailtje -.-
avatar van Gonzo79
Gonzo79 ( 374 ) 21-06-2008 18:24
Hey, leuk stukje, heb zelf ook al last van de RRoD gehad. Alles ook weer netjes opgelost, alleen heb ik niet mijn eigen Xbox teruggekregen, maja was allang blij dat ik weer kon gamen.
avatar van DavidNL
DavidNL ( 509 ) 21-06-2008 18:29
Rol: Reviewer
Is dit dan misschien de reden dat de PS3 duurder is ?
avatar van Fant
Fant ( 12238   2) 21-06-2008 20:01
Ik kan niks anders dan dit 'positieve' verhaal beamen Een RRoD is natuurlijk een slecht verschijnsel, maar de manier waarop Microsoft het afhandelt is gewoon perfect. Ik kreeg het mailtje van de UPS nog binnen 5 minuten nadat ik de telefoon ophing. Ook ik markeerde mijn console om te kijken of ik dezelfde terug zou krijgen. Met een CD stift heb ik een klein stipje achterop gezet, maar die was later wel verdwenen Verder had ik ook nog een gratis maand XBox Live Gold in de doos zitten, wat zeker een aardige compensatie is. Vooral tegenover de service van Nintendo, die je zelf de verzendkosten laat betalen en dat soort ongein, is de service van Microsoft gewoon top-notch.

(Wel jammer dat je geen muziekje kreeg ik kreeg een prachtig, krakerig junglekoortje)
avatar van The_Gamer
The_Gamer ( 2814 ) 21-06-2008 22:15
Quote:
Ik kan niks anders dan dit 'positieve' verhaal beamen Een RRoD is natuurlijk een slecht verschijnsel, maar de manier waarop Microsoft het afhandelt is gewoon perfect. Ik kreeg het mailtje van de UPS nog binnen 5 minuten nadat ik de telefoon ophing. Ook ik markeerde mijn console om te kijken of ik dezelfde terug zou krijgen. Met een CD stift heb ik een klein stipje achterop gezet, maar die was later wel verdwenen Verder had ik ook nog een gratis maand XBox Live Gold in de doos zitten, wat zeker een aardige compensatie is. Vooral tegenover de service van Nintendo, die je zelf de verzendkosten laat betalen en dat soort ongein, is de service van Microsoft gewoon top-notch.

(Wel jammer dat je geen muziekje kreeg ik kreeg een prachtig, krakerig junglekoortje)

Dit klopt helemaal. Toen mijn 360 de RROD kreeg, was het binnen korte tijd allemaal geregeld, geheel gratis en ook met 1 maand live. Nu is mij Wii stuk, en is het een heel ander verhaal, waarvan de uitkomst helaas gaat worden dat ik zelf mag gaan dokken.
avatar van Nowee
Nowee ( 186 ) 22-06-2008 00:00
Zeer leuk stukje!

Ik heb het 2 keer mee gemaakt.
De 1e keer 1 maand weg en de 2e keer 1 week weg.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39027   3) 22-06-2008 00:08
Rol: Forum Moderator
Ik word alweer gek als ik het deuntje van MS te horen krijg. Heb er vaak zat aan de telefoon gehangen.
Ook even in een notendop mijn verhaal:
Vorig jaar zomer (half juli ofzo) ging mijn 360 kapot, RRoD.. Ik bellen en 2 uur later staat UPS voor mn deur.. Damn, ik had nog niet eens mn beestje in een doos gestopt. Maargoed
In totaal een maand kwijt geweest, gelukkig niet erg, want een halve week nadat hij was opgehaald vertrok ik op vakantie en toen ik terug was, was mn beestje (nee, het was een helemaal nieuwe trouwens) er weer (ja, heerlijk 4 weken weg geweest .
So far so good.
Totdat een aantal weken geleden mijn Xbox weer kaput ging.. Error code 74 oid.. Ik dus bellen (ondertussen ook google, had toch een heerlijk achtergrondmuziekje, waar ik uitvond dat de handoekmethode werkte) en kreeg na een tijdje een werknemer aan de telefoon. Deze zei dat één van de dagen volgende week mijn apparaat opgehaald zou worden (het werd woensdag). Volgende dag bericht in mn mailbox: Apparaat ontvangen.
Vrijdag bericht in mn mailbox: apparaat gerepareerd, weer onderweg. Toppie!
Dinsdag erop had ik mijn xbox weer
Het kutte was alleen, dat ik in de haast GTA 4 in mn discdrive had laten zitten en deze dus kwijt was (had wel 10 minuten na ophalen gebeld, dus werd toegevoegd aan dossier). Ik vrijdag bellen: Hij is klaar, maar is mijn spel gevonden? Ja, die is gevonden.
Ik maak de doos open: GTA San Andreas (WTF!).
Nu krijg ik wel mooi mn geld terug van MS, dus service is top! Op sommige punten beter dan Sony!
Lang verhaal kort maken: 2 keer kapot, 2 keer snel terug met 2 keer super service
avatar van Merijn86
Merijn86 ( 1 ) 22-06-2008 00:39
Ik heb het iets minder meegemaakt. De mijne is kapotgegaan 2 jaar terug, in juni, een jaar zowat voordat de ps3 kwam. Dus ik in eerste instantie van wtf is dit dan, toen was de RRoD nog niet echt zo bekend zoals nu. En toen ik dus naar klantenservice bellen, 45 minuten moeten wachten. Toen kreeg ik een gast uit india aan de phone die met zijn halve engels(beetje als Apu van the simpsons, vond het al raar dat ie me niet vroeg of ik een slurpie wou) me dingen probeerde te vragen. Ik kan goed engels maar die gasten waren echt slecht, dus ik ophangen. Volgende dag weer belen en toen kreeg ik wel een nederlander/duitser aan de telefoon.
Toen vroegen ze wat er was, ik dus zeggen dat ik 3 rode lampjes zag, toen wisten ze al genoeg.
Dus hun zeiden dat van UPS stickertje enzo. Toen kreeg ik geen mailtje ofzo, maar toen werd de sticker me opgestuurd die ik op de doos moest doen. In eerste instantie moest ik nog de klantenservice opbellen want ze hadden niks gezegd wat ik op moest sturen. Dus ik bellen en vragen of mijn HDD mee moest omdat die het kon veroorzaken. Hun zo van ja, doe dat maar. Ik nog vragen of ik hem dan terug krijg, ze beantwoorde de vraag positief. Dus ik UPS bellen, volgende dag stonden ze voor de deur. Mij 360 echt fokking 3 weken kwijt voordat ik hem terug kreeg. Ik was zo kwaad dat het zo lang duurde. En toen kwam ik er ook nog achter dat ze gewoon een nieuwe hadden gestuurd, en dat duurde toen 3 weken, echt belachelijk voor een nieuwe op te sturen. Dus ik sloot hem aan, bleek ook nog eens dat ze mijn HDD niet terug hadden gestuurd. Dus ik wéér na de klantenservice bellen, zei een andere gast zo dat HDD die mee worden gestuurd gewoon platgedrukt worden en weggegooid worden. Ik natuurlijk kwaad, zeggen dat het belachelijk is en dat de andere persoon iets anders hadden gezegd. Enigste wat hij kon zeggen was sorry. En toen waren mijn games die ik had gedownload en waar ik mijn punten aan had opgemaakt ook weg.
Ik wist niet dat de downloads gewoon worden opgeslagen en dat je ze gewoon gratis opnieuw kunt downloaden(i know, noob actie). Dus ik bellen van waar blijven mijn punten, eentje zei dat dit niet mogelijk was. Daarna nog een keer bellen voor de ckerheid, toen kreeg ik een alleraardigste jongen eraan uit de achterhoek, hij zo, wat is je account, hoeveel punten ben je kwijt, we bellen je terug als we een code hebben aangemaakt. Dus hun maken een code aan met een aantal punten eraan. En ze belden me dag later, code invoeren waar je normaal de code invoert ,met de prepaid kaart en 4200 gratis punten. Toen kwam ik erachter dat je gratis die kon downloaden, dat was wel nice.
Aan het einde van de rit was ik mijn 360 voor 3 weken kwijt, al mijn savegames kwijt en nog eens 50 euro lichter door de telefoonkosten.
Ik denk dat de service verbeterd is maar 2 jaar geleden was ie zo waardeloos, de ene medewerker zei het ene en de ander zei het tegenovergestelde.

Vriend van me had laatst zijn account gebanned, omdat ze geen geld van zijn credit card konden halen om live te verlengen. De een zei dat zijn account was gewist, week later belt ie op voor een ander probleem, blijkt zijn account helemaal niet te zijn gewist, hebben ze gewoon kunnen unbannen. Belachelijke service.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-06-2008 11:05
Op die foto´s na (die niks toevoegen maar wel ervoor zorgen dat je door moet scrollen) een erg leuk geschreven en zeer informatieve column!!!!
Top!
avatar van Xandorra
Xandorra ( 119 ) 22-06-2008 12:17
Ook ik heb 2 weken geleden een RROD gehad en ook ik moet de perfecte serive van Microsoft beamen.
Vrijdag avond gebeld,maandag kwam UPS het Label brengen en nam meteen m'n xbox mee.Keurig wordt je op de site op de hoogte gehouden wat er gebeurd en vrijdag had ik hem al weer terug.
Ook bij mij is zowel het Moederbord en dvd drive vervangen.
Wat mij inderdaad opviel is dat ie een stuk stiller is.

Oja,een dag voor dat de mijne stuk ging had ik weer m'n Live Account verlengt voor een jaar,Microsoft doet er netjes een maand extra bij omdat m'n box stuk was.
avatar van Oeloeimanu
Oeloeimanu ( 58 ) 22-06-2008 13:06
Leuk om te lezen, die foto's maken het helemaal af
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39027   3) 22-06-2008 13:40
Rol: Forum Moderator
@ Merijn86: Tja, dat is wel lullig. Beetje hetzelfde als met mijn GTA 4 game..
Volgende keer asjeblieft wel een wat beter stuk schrijven, nu was het nogal in spreektaal, wat lastig te lezen is..

@Columnschrijver: Had ik nog niet gezegd, maar erg goed stuk! Ook goed dat je de telefoonnrs. er in zet zodat we niet lang hoeven te zoeken
avatar van Lud0v1c
Lud0v1c ( 931 ) 22-06-2008 13:47
Mijn xbox is afgelopen vrijdag met UPS verzonden.
Door deze column ben ik toch meer verzekerd van een goede afloop! Bedankt!
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 22-06-2008 14:03
Kleine opmerking, deze uitspraak klopt niet
"Het is roeien met de spanen die je hebt"

Het moet natuurlijk zijn, "Het is roeien met de riemen die je hebt".

Verder een erg nuttige column, als die van mij ooit eens komt te overlijden heb ik in ieder geval alle telefoonnummers bij de hand. Top !
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 22-06-2008 15:40
Ik hem met plezier de column gelezen.

Mijn complimenten trouwens ook dat je alle nummers (ook die van België) erin hebt gezet.
avatar van DavidNL
DavidNL ( 509 ) 22-06-2008 17:43
Rol: Reviewer
Vreemd om te lezen dat het kapotgaan van consoles er toch toe leidt dat mensen complimentjes geven aan M$.
avatar van Fant
Fant ( 12238   2) 22-06-2008 18:24
Quote:
Vreemd om te lezen dat het kapotgaan van consoles er toch toe leidt dat mensen complimentjes geven aan M$.
het kapot gaan van een apparaat kan nou eenmaal gebeuren, maar het gaat om de manier waarop een bedrijf daarmee omgaat, en daarin is Microsoft toch gewoon perfect.
avatar van Maurice
Maurice ( 107 ) 22-06-2008 19:17
Quote:
Vreemd om te lezen dat het kapotgaan van consoles er toch toe leidt dat mensen complimentjes geven aan $ony.

ZZzZzZzZZzzzzzZzZZzzZzZ
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-06-2008 21:22
Ja, DavidNL heeft gelijk. Die lui moeten zich schamen, want dit probleem hoort gewoon niet zo te zijn. Hele stomme fout.
avatar van V-devil
V-devil ( 829 ) 22-06-2008 21:51
Tja, het is een fout, maar ze zorgen in ieder geval dat het hersteld wordt. Ze kunnen de problemen ook toeschrijven aan verkeerd gebruik of iets dergelijks en de gebruiker blijft vervolgens zitten met een onbruikbare console met de bijkomende kosten van reparatie / aanschaf. Ik heb dan toch liever dat de console gerepareerd wordt en ik hem een paar dagen kwijt ben.... Ook al blijft het een fout van de producent, die er hopelijk iets van leert...
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-06-2008 22:25
Nja, ze kunnen de problemen niet toeschrijven aan verkeerd gebruik. Dat is het hem nou net: Een te hoog percentage van 360 bezitters krijgt een Ring of Death.. ze kunnen niks anders doen dan ze repareren omdat ze anders nog meer gedonder krijgen want het is niet echt realistisch dat zoveel gamers hun ''eigen systeem kapotmaken''. Dus zoveel symphatie verdienen ze niet. Ze had in eerste instantie gewoon een goed product moeten leveren. Als je dvdspeler na een week ontploft, en je hem naar de winkel terugbrengt die hem naar de fabriek sturen en na een week of twee een nieuwe of gerepareerde sturen geef je die lui ook geen krediet. Nee, dan denk je er eerder over na om in plaats van een nieuwe/gerepareerde dvdspeler van dát merk gewoon maar een tegoedbon te vragen, en één van een ander merk te halen omdat je de boel minder vertrouwt en dat is iets wat hier simpelweg niet kan.
avatar van Soepkoe
Soepkoe ( 1704 ) 22-06-2008 22:35
Mijn xbox is twee keer in duitsland op visite geweest, en beide keren was de service goed! idd binnen enkele dagen was ie gemaakt en in totaal nog geen twee weken tussen melding en gerepareerd weer terug krijgen, nette column felix!
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39027   3) 23-06-2008 00:33
Rol: Forum Moderator
Het gaat inderdaad om de service die MS verleend, niet om het feit dat de consoles kapot gaan terwijl ze dat niet moeten doen. Mijn laptop is ook al 2 keer kapot gegaan (sony vaio), maar daar hoor je dan niemand over, terwijl wereldwijd waarschijnlijk meer laptops kapot gaan (ook in percentage meer dan xbox) en je niemand hoort zeggen: Goh, ik koop geen laptop meer, ze gaan allemaal kapot.
Iets dat elektrisch is, kan kapot gaan.
Ook je keukenblender of tandenborstel..
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 23-06-2008 09:28
Ja, maar zou je dan nog een keer voor hetzelfde merk gaan, of zou je na de tweede keer (of misschien zelfs wel eerste keer) een ander merk proberen?
avatar van V-devil
V-devil ( 829 ) 23-06-2008 09:42
Het probleem is vaak dat je het defecte product niet zomaar terug kan geven in ruil voor een tegoedbon. Ze moeten het eerst proberen te repareren. Werkt dat niet, dan moeten ze je een nieuw artikel aanbieden of je geld teruggeven.

De harde schijf van mijn 6 maanden oude pc heeft het ook opgegeven. Dan kan ik helaas niet eisen dat mijn volledige pc vervangen wordt, aangezien enkel de harde schijf defect is. Ik heb een nieuwe harde schijf gekregen, maar voorlopig zal ik met deze pc verder moeten (of zelf een andere kopen), ondanks dat ik nooit meer iets van PB zal kopen. Het zelfde geldt voor de defecte consoles.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 23-06-2008 10:08
Het verschilt nogal, voorbeeldje:

Mijn MP3speler was ontploft (niet letterlijk, maar van binnen ofzo want hij deed het niet meer). De Media Markt stuurde hem naar China. Na vijf maanden kreeg ik bericht: In China waren ze erachter gekomen dat mijn MP3speler kapot was. Wat een inzicht. Ik kreeg geen tegoedbon, maar een MP3speler mee van hetzelfde merk. Deze ging binnen een week stuk. Toen kreeg ik een tegoedbon. Gelukkig hoefde hij niet eerst naar China.

Mijn televisie was ontploft (wel letterlijk, er kwam vuur uit en hij deed het niet meer). De Media Markt zag dat hij kapot was, en tot mijn blijdschap hoefde China dat ook niet eerst te bevestigen. Ik kreeg een tegoedbon.

Mijn net nieuw gekochte koptelefoon deed het niet (gelukkig niet ontploft). De Media Markt deed niet moeilijk, en gaf een tegoedbon. Toch wel €40,-.

Mijn eindconclusie: Ik koop nooit meer wat bij Media Markt, maar in dit geval is mijn eindconclusie dat het verschilt qua tegoedbonnen, opsturen en dergelijke.
avatar van V-devil
V-devil ( 829 ) 23-06-2008 11:03
Ik denk toch dat het verschil zit of het gaat om een defect onderdeel of niet. Het lijkt me dat het niet rendabel is om onderdelen van koptelefoons of mp3-spelers te vervangen. Ontplofte tv's gaan waarschijnlijk ook niet meer werken door het vervangen van één of enkele onderdelen. Xbox-en en pc's daarentegen meestal wel en vaak is dit ook rendabel.

Ik vraag me echter af of dit juridisch geregeld is. (Volgens mij namelijk wel, maar ik ben geen expert) Wanneer moet een producent het artikel vervangen en wanneer volstaat een reparatie? Of is de consument hiervoor afhankelijk van de goede wil van de producent?
avatar van Xandorra
Xandorra ( 119 ) 23-06-2008 11:56
Quote:

Ik vraag me echter af of dit juridisch geregeld is. (Volgens mij namelijk wel, maar ik ben geen expert) Wanneer moet een producent het artikel vervangen en wanneer volstaat een reparatie? Of is de consument hiervoor afhankelijk van de goede wil van de producent?

Ik geloof dat je eerst de winkel cq fabriek de gelegenheid moet geven om het product te repareren.
Let wel,in de wet is het zo geregeld dat als een product binnen 6 maanden defect raakt het gezien wordt als een 'fabrieks fout'en men je dan meteen een nieuw product moet overhandingen,dus niet eerst reparatie etc.

Kijk eens Op : http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie
avatar van J-roen
J-roen ( 1391 ) 23-06-2008 15:32
"Het is roeien met de spanen die je hebt,"

is t niet met de riemen ?
voor de rest een leuk stukje, maar ik hoop dat weinig mensen hier iets aan gaan hebben

avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39027   3) 23-06-2008 17:46
Rol: Forum Moderator
@J-roen: inderdaad
avatar van Heyda
Heyda ( 108 ) 23-06-2008 20:30
Quote:
Het verschilt nogal, voorbeeldje:

Mijn MP3speler was ontploft (niet letterlijk, maar van binnen ofzo want hij deed het niet meer). De Media Markt stuurde hem naar China. Na vijf maanden kreeg ik bericht: In China waren ze erachter gekomen dat mijn MP3speler kapot was. Wat een inzicht. Ik kreeg geen tegoedbon, maar een MP3speler mee van hetzelfde merk. Deze ging binnen een week stuk. Toen kreeg ik een tegoedbon. Gelukkig hoefde hij niet eerst naar China.

Mijn televisie was ontploft (wel letterlijk, er kwam vuur uit en hij deed het niet meer). De Media Markt zag dat hij kapot was, en tot mijn blijdschap hoefde China dat ook niet eerst te bevestigen. Ik kreeg een tegoedbon.

Mijn net nieuw gekochte koptelefoon deed het niet (gelukkig niet ontploft). De Media Markt deed niet moeilijk, en gaf een tegoedbon. Toch wel €40,-.

Mijn eindconclusie: Ik koop nooit meer wat bij Media Markt, maar in dit geval is mijn eindconclusie dat het verschilt qua tegoedbonnen, opsturen en dergelijke.
dat is idd ook het nadeel van de mediamarkt en andere bedrijven die heel goedkoop zijn vaak importeren ze uit china en als het dan kapot gaat moet het weer terug naar china en moet je heel lang wachten
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 25-06-2008 16:52
Quote:
[..]

dat is idd ook het nadeel van de mediamarkt en andere bedrijven die heel goedkoop zijn vaak importeren ze uit china en als het dan kapot gaat moet het weer terug naar china en moet je heel lang wachten

Daarnaast is China groot, chaotisch en corrupt als de pest. je mag nog blij zijn dat je uberhaupt bericht terug hebt gekregen.

Nee ik ben blij dat MS een servicepunt in Weiterstadt heeft opgezet, alles gaat strict volgens plan (in ieder geval de laatste tijd). Helaas kan niks foutloos verlopen, en dus zal er een keertje een misser tussen zitten waardoor een gamer nog langer gedupeerd is.

@Alfred: hoe lang heeft het geduurd voordat je je Wii eindelijk heel en wel terug had?
avatar van Rimbo_lite
Rimbo_lite ( 51 ) 04-07-2008 15:26
uiteindelijk toch eenxbox360 gekocht, voor gta4.
het enige spel dat ik heb is dus gta4, ik start het spel na een week voor de zoveelste keer op;

the disc is dirty of damaged

dus ik die cd er uitgehaald, over het gehele schijfje 1 diepe ronde kras... dus ik microsoft bellen, wat zeiden ze? ja, rockstar heeft een verkeerde vorm aan de cd van gta4 meegegeven, dit probleem is bekend bij hun. dus je kan het beste rockstar bellen.

ik dus rockstar gebeld, die medewerker helemaal lachen; volgens mij ligt het toch echt aan de xbox zelf... maar hij zei dat ik mijn kapotte gta4 wel kon opsturen en dan kreeg ik een nieuwe. maar dit duurde dan 14 dagen.

dus toen ben ik maar naar de mediamarkt gegaan, en heb daar direct een nieuwe gekregen.

top mediamarkt!
top rockstar!
microsoft; you suck.

de enige reden dat ik een xbox360 heb gehaald ipv een ps3 is fable2 maar verder... k*tmicrosoft