Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview StarCraft II: Legacy of the Void Beta

Op 10 november verschijnt het derde en laatste deel van de StarCraft II-trilogie: Legacy of the Void. Voor de fans betekent dit dat er eindelijk een afsluiting komt aan het verhaal van deze serie, maar vooral dat er meer content beschikbaar komt om te spelen. Naast de singleplayer campaign staat StarCraft II vooral bekend om de multiplayer. Met name de hardcore gamers, die zich hebben gespecialiseerd in deze game, hebben veel bekendheid bij het grote publiek. Voordat de game verschijnt, mocht ik alvast even proeven van de multiplayer gameplay zoals die nu wordt aangeboden in de bèta van Legacy of the Void.

Vliegende artillerie
In StarCraft II: Legacy of the Void zal de focus liggen op de Protoss en zal de singleplayer campaign draaien om dit ras en hun leider Artanis. Het is de taak van Artanis om de versplinterde Protoss-groepen weer te herenigen in een stam en daarmee te overleven. Dit gaat gebeuren in ongeveer twintig missies in de game en drie prologue missies. Die prologue missies zullen voor iedereen beschikbaar worden zodra de volledige game is verschenen. Zie het als een lekkermakertje voor de overige twintig missies, waar je dan natuurlijk nog wel voor moet betalen. In ieder geval lijkt Blizzard genoeg content te gaan aanbieden om van Legacy of the Void een volwaardig singleplayer pakket te maken. Mijn bèta was echter puur gericht op de multiplayer en dat is misschien ook wel het bekendste gedeelte van StarCraft II. Daar voegt Blizzard nu enkele nieuwe units aan toe met de Liberator als mijn persoonlijke favoriet. Dit gevechtsvliegtuig van de Terran kan namelijk veranderen in vliegende artillerie, waardoor die ineens van een veel grotere afstand de vijand kan bestoken. Ideaal om zelfs de meest krachtige eenheden van een afstandje veel pijn te kunnen doen.



Ook voor nieuwkomers
Ondanks het feit dat ik redelijk wat ervaring heb in het RTS-genre, merkte ik tijdens het spelen al snel dat ik flink te kort kwam om ook maar een beetje mee te kunnen met de andere spelers. Bij menig potje werd ik voordat ik het wist overlopen door de tegenstander, omdat hij sneller zijn zaken op orde had en al een klein legertje in elkaar had gezet. Hierdoor werd mij duidelijk dat de multiplayer hoogstwaarschijnlijk weer het domein gaat worden van de hardcore gamers die zich volledig richten op deze game. En dan is het belangrijk dat je weet wat je doet, wat de interessante locaties zijn op de kaart en welke tactiek je het beste toe kan passen. In de bèta kon ik alleen 1-tegen-1 spelen, maar er komt in de uiteindelijke versie ook een "Archon" modus. In feite is dit 2-tegen-2, maar in plaats dat iedereen zijn eigen leger heeft, moet je samen met een andere speler een leger besturen. Je kunt bij de "Archon" modus ook kiezen of je tegen menselijke tegenstanders speelt, of tegen de computer. Hierdoor moet de game iets laagdrempeliger worden, zodat ook nieuwkomers hun weg snel kunnen vinden in de multiplayer. Het kan namelijk een heel goed hulpmiddel zijn om met behulp van een ervaren speler de game te leren kennen. Daarnaast geeft deze nieuwe modus de mogelijkheid om interessante tactieken te ontdekken, want beide spelers kunnen zich tijdens het spelen op een specifieke taak richten.

Goede balans
Ondanks dat ik toch wel vaak ben afgemaakt in de multiplayer, bleef ik de game toch steeds weer opstarten om opnieuw een match te spelen. Na een paar potjes heb je gelukkig al vrij snel door wat de beste tactieken zijn, om zo te zorgen dat je niet bij de eerste aanval al wordt afgemaakt. Daarna is het zaak om te gaan leren wat je speelstijl is en welk ras daar het beste bij past. Elk ras heeft namelijk een eigen speelstijl en dat kan nog wel eens voor problemen in de balans zorgen. Toch heb ik het gevoel dat het met de balans in de game wel goed komt, maar na het succes van het origineel, StarCraft II, had ik eigenlijk ook niet anders verwacht van Blizzard. Uiteindelijk zal de definitieve release-versie uit moeten wijzen of die balans inderdaad zo goed is als ik verwacht, want mijn tijd met de bèta was te kort om dat echt goed uit te zoeken. Bovendien is te verwachten dat hier nog veel aan getweakt wordt om het uiteindelijk perfect te krijgen.



Conclusie
In deze bèta was maar een klein gedeelte van de game speelbaar, maar toch heb ik een goede eerste indruk gekregen van Legacy of the Void. Er is behoorlijk wat content toegevoegd om het weer interessant te maken voor de gamers die al bekend zijn met de serie, en tegelijkertijd wordt er moeite gedaan om ook nieuwkomers aan te trekken. Dat laatste heb ik helaas niet zelf kunnen ervaren, maar ik heb er alle vertrouwen in dat Blizzard dit op een goede manier weet te implementeren. De echte RTS-fans kunnen 10 november dan ook in hun agenda's noteren als de dag dat er weer eens een echt goede RTS zal verschijnen.

Geplaatst door Kevin Blokland op 24-09-2015
Aantal keer bekeken: 4405

Laatste reacties

avatar van Doobieters
Doobieters ( 29538   288) 24-09-2015 21:35
Het slotstuk... My Life for Aiur
avatar van Hennie286
Hennie286 ( 482   1) 25-09-2015 10:20
ik snap dit niet helemaal, is dit hetzelfde als starcraft 2? Alleen dan zoveel jaar later met een ander verhaal? Beetje alsof ze een stokoudje game met een nieuw sausje weer door je strot duwen
avatar van Huntingmoon
Huntingmoon ( 213   1) 25-09-2015 11:00
Quote:
ik snap dit niet helemaal, is dit hetzelfde als starcraft 2? Alleen dan zoveel jaar later met een ander verhaal? Beetje alsof ze een stokoudje game met een nieuw sausje weer door je strot duwen

Ja het is dezelfde engine als Starcraft 2. Toen starcraft 2 uitkwam hadden ze al verteld dat er meerdere uitbreidingen zouden komen. Iedere expansion had 1 campaign for 1 ras. Eerst vond ik dit een bittere pil maar de expansions voelen wel als een complete game.

De game is niet stokoud want tot op heden ziet het er op max settings goed uit en het werd iedere keer wel opgepoetst. Het eerste deel verscheen in 2010.

Het is voor mij de enige RTS game die nog leeft, dus van mij mogen ze nog 10 expansion uitbrengen want dit genre is uitgestorven in deze tijd.

Ik ben altijd een fan geweest van alle C&C delen, Warcraft, Starcraft, Age of Empires en Settlers. Genoeg titels die zijn uitgestorven en dit is de laatste ervan het einde is in zicht

Uiteindelijk na 5 jaar heb je het complete verhaal bij elkaar van Starcraft 2 zo moet je het zien!
avatar van Canyarion
Canyarion ( 886   3) 25-09-2015 12:15
Quote:
Hierdoor werd mij duidelijk dat de multiplayer hoogstwaarschijnlijk weer het domein gaat worden van de hardcore gamers die zich volledig richten op deze game.
Blizzard heeft echt een geweldige ladder ontwikkeld. Iedereen wordt na een paar 'placement matches' in een league gezet met anderen van zijn niveau. Als je dan beter wordt, kom je vanzelf in een hogere league, etc.

Ik zelf had al wel wat RTS ervaring (Warcraft III vooral), dus ik werd in Gold league geplaatst. Na zo'n anderhalf jaar met plezier gamen kwam ik in Master league terecht, da's de top 2% van Europa. Toen vond ik het wel goed zo. Ik ben op m'n hoogtepunt gestopt en speel nu alleen nog maar voor de fun. En ik kijk de pro toernooien terug (10x zo interessant als voetbal).

Geef de multiplayer een kans! Er is geen betere plek om multiplayer strategy te spelen.
avatar van Clank
Clank ( 88 ) 25-09-2015 15:42
Ja hoor Blizzard, graai maar in mijn portemonnee.
avatar van Beakz
Beakz ( 390 ) 27-09-2015 23:10
Quote:
[..]


Ik ben altijd een fan geweest van alle C&C delen, Warcraft, Starcraft, Age of Empires en Settlers. Genoeg titels die zijn uitgestorven en dit is de laatste ervan het einde is in zicht
ft 2 zo moet je het zien!

AOE en AOM krijgen beide nog een uitbreiding en Act of Agression is een behoorlijke spirituele opvolger van C&C generals. Verder is de COH series ook nog steeds springlevend. Het is inderdaad niet meer zoals in de hoogtijdagen, maar voor mij is er nog genoeg te doen op RTS gebied. Nu nog een AOE4 hopelijk.
avatar van Huntingmoon
Huntingmoon ( 213   1) 29-09-2015 06:57
Quote:
[..]

AOE en AOM krijgen beide nog een uitbreiding en Act of Agression is een behoorlijke spirituele opvolger van C&C generals. Verder is de COH series ook nog steeds springlevend. Het is inderdaad niet meer zoals in de hoogtijdagen, maar voor mij is er nog genoeg te doen op RTS gebied. Nu nog een AOE4 hopelijk.

Act of Agression ken ik niet dankje voor de tip. Ik zal eens kijken of het wat voor me is. Generals 2 was mijn hoop op het voortzetten van de serie... Alleen jammer dat ook die werd geannuleerd.
avatar van Malistix
Malistix ( 1422   3) 29-09-2015 12:03
Ooit speelde ik SC2 elke dag net als veel van mijn vrienden maar de stress/competition van de 1v1 ladder is gewoon iets waar weinig mensen mee om kunnen gaan. Laten we eerlijk zijn de meeste mensen spelen liever spelletjes in team verband, kun je andere de schuld geven, hoef je niet alles alleen te doen en kun je meer gezelschap/gezelligheid maken.

Ik kijk uit naar de Campaign zodat het verhaal af is en de missies zijn altijd leuk. Maar Legacy of the void is voor mij geen return naar mijn account met meer dan 2000 games gespeeld, daar ben ik gewoon klaar mee.

Ik kijk wel nog altijd WCS overigens en in de pro scene lijkt het mij zeker leuk om te zien wat de spelers doen met de nieuwe mogelijkheden