Adam's Venture Origins (PS4)
62 100 1

Review Adam's Venture Origins (PS4)

We nemen een avontuurlijke game als Uncharted of Tomb Raider. Daar halen we al het geweld uit, inclusief de wapens, en de moeilijkheidsgraad van de puzzels schroeven we flink omhoog. Het hele pakket verdelen we in drie stukken, die bundelen we weer in één pakket en dan proberen we de graphics nog een beetje op te schroeven naar de standaard van vandaag de dag. Het resultaat: de puzzelgame Adam's Venture Origins.

Geschiedenislesje
Mijn moeder heeft me altijd geleerd dat eerlijkheid het langste duurt. Ik zal dus gelijk maar bekennen dat ik nog nooit van Adam's Venture had gehoord, totdat ik het reviewexemplaar van Adam's Venture Origins naar mij toegeschoven kreeg. Na het zien van een paar screenshots was mijn eerste gevoel dat dit een point-and-clickgame zou zijn, met de nadruk op het oplossen van puzzels. Toen ik de game had opgestart kwam ik er echter al snel achter dat ik er flink naast zat. We hebben hier namelijk te maken met een heus derdepersoons adventuregame. Wél met de nadruk op puzzels, dat had ik weer goed ingeschat. Voor wie ook nog in het duister tast over het verleden van Adam, even een korte geschiedenisles: Adam’s Venture Origins is een remake van Adam's Venture Chronicles. Laatstgenoemde is dan weer een verzameling van drie episodes van de originele Adam's Venture. We hebben dus te maken met een remake van een uit drie games bestaande bundeling. De drie losse games, de bundeling en de remake komen allemaal van de Nederlandse ontwikkelaar Vertigo Games.

Breinbrekers

Tot zover de uitleg over de achtergrond, tijd om meer over de inhoud van Origins met jullie te delen. Wat je waarschijnlijk direct op zal vallen tijdens het spelen is dat dit een pure puzzelgame is. Waar je door de screenshots misschien nog de verwachting hebt dat je te maken hebt met een Uncharted-kloon, inclusief het betere schiet- en vechtwerk, is die vergelijking snel verdwenen als je de game aan het spelen bent. Het enige dat Adam Venture af kan schieten is namelijk een enterhaak, maar daar doet hij verder niemand pijn mee. Geen snelle actie dus, maar gelukkig wel een flinke verzameling met interessante puzzels! Het niveau in de puzzels wisselt wel flink. Het ene moment kan je uren bezig zijn om een flinke hersenkraker op te lossen, en het volgende moment sta je voor een puzzel die te simpel voor woorden is. Er is geen duidelijke leercurve aanwezig, maar misschien is dat ook wel beter. Persoonlijk vind ik het wel fijn om niet bij elke puzzel lang stil te moeten staan.

Niet grappig
Het mag duidelijk zijn dat je Origins speelt voor de puzzels en niet voor de actie. Je hoeft het echter ook niet te spelen voor het verhaal of de interessante personages; Adam wordt in de game vergezeld door een vrouwelijke compagnon, maar beide worden heel stereotype neergezet. Ze maken regelmatig grappig bedoelde opmerkingen naar elkaar, maar het komt allemaal net niet lekker uit de verf. Het is best jammer dat Vertigo Games er niet in is geslaagd om de game net even dat beetje dieper uit te werken, want het had in mijn ogen zeker iets toe kunnen voegen. Ook grafisch is deze remake geen hoogstandje. Niet heel gek, want de game is gemaakt door een (kleine) Nederlandse studio en niet door een grote als Naughty Dog. Tegelijkertijd ligt de consoleversie wel voor de hoofdprijs in de winkels, dus daar heb ik wel mijn bedenkingen over.

Matige graphics, een slap verhaal, saaie personages. Deze eigenschappen lijken te wijzen op een zeer matige game. Gelukkig wist Origins me ook te verrassen met een verzameling interessante puzzels, waarbij de afwisseling in het niveau van de puzzels mij goed bevalt. Helaas is dat niet genoeg om hier een hoog cijfer aan te koppelen. Als deze game in prijs gaat zakken kan ik het echter wel aanraden. Mede doordat er geen geweld in voorkomt, want dat maakt de game ook interessant voor de jongere gamers onder ons. Voor nu is het alleen interessant voor de échte puzzelfanaten.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland

Oordeel Adam's Venture Origins (PS4)

• Graphics 55