Batman: The Telltale Series (PS4)
78 100 1

Review Batman: The Telltale Series (PS4)

De Telltale-formule is inmiddels wel bekend: men pakt een bekende franchise, giet het in een cartoony jasje, schrijft er een goed verhaal over, en legt de speler met enige regelmaat lastige keuzes voor. Dit kwam met name heel goed uit de verf in de Telltale-games van The Walking Dead en (in mindere mate) van Tales from the Borderlands. Na de felle kleuren van die laatste titel hebben ze bij Telltale besloten om meer het donker op te zoeken. Daarom is nu de duistere wereld van Batman aan de beurt om omgetoverd te worden door de Telltale-methode. Met Episode 1 van ‘Batman: The Telltale Series’ kunnen we nu zelf meemaken of de Telltale-methode nog overeind staat of dat er al scheurtjes in beginnen te ontstaan.

Personages met gevoel
Met Episode 1 van deze Batman-game, getiteld Realm of Shadows, is het duidelijk dat de nadruk niet zozeer ligt op onze gevleugelde superheld, maar dat met name Bruce Wayne de hoofdrol heeft. We zien hem regelmatig terug in de Batcave en daarbij altijd in gesprek met zijn trouwe butler Alfred. De schrijvers proberen heel duidelijk de emotie van Bruce Wayne naar voren te schuiven; zo wordt regelmatig de overval aangehaald waarbij zijn ouders zijn overleden toen hij nog een kind was, en hoe dat invloed heeft gehad op zijn leven. Daar komt nogeens bij dat Batman op dat moment niet door iedereen gezien wordt als de held die de stad komt bevrijden van de zware criminelen. Dat heeft duidelijk invloed op het welzijn van Bruce, en zorgt ervoor dat er direct een diepere laag in de game zit. Ondanks dat het soms wel iets wordt overdreven (die betreffende overval wordt wel heel vaak genoemd) heb je toch het gevoel dat je niet naar platte personages in een game aan het kijken bent, maar naar volledige persoonlijkheden met gevoel en emotie. Dat heeft Telltale zeer goed voor elkaar gekregen!

Op gang komen
Het verhaal moet echter wel duidelijk een beetje op gang komen in deze eerste episode. Na de actievolle openingsscène kom je terecht in gedeelte met heel veel gesprekken. Ondanks dat deze gesprekken zich in diverse omgevingen afspelen, voelt dit wel behoorlijk langdradig. Het lijkt erop dat hiermee een basis wordt gelegd voor de rest van het verhaal, maar hopelijk zal er in de volgende delen meer variatie zitten in de actie en de dialoog. De opties die je hebt om een dialoog een bepaalde kant op te sturen werken op de bekende manier: om de zoveel tijd krijg je de optie te bepalen hoe Bruce Wayne reageert op een vraag of opmerking. Sommige hebben daadwerkelijk invloed op het verloop van het verhaal (dat wordt ook in beeld aangegeven), en andere zijn er meer om jou het idee te geven dat je invloed hebt. Bij de meeste keuzes had ik niet het idee dat het al direct echt invloed had op het verloop van de game, maar het kan natuurlijk zijn dat dit in een volgende episode nog terugkomt. In ieder geval werkt het systeem gewoon goed en heb je natuurlijk altijd te weinig tijd om echt goed na te denken over de juiste keuze. En dat is zoals het hoort.

Kunstwerk of raam?
Wat ook goed werkt is een nieuw gameplay-onderdeel waar Batman gebruik van maakt in deze game. Dit draait allemaal om het digitaal linken van verschillende onderdelen. Om een voorbeeld te geven: op een bepaald moment staat Batman op een plaats delict en scant hij de omgeving. Daardoor ziet hij verschillende opvallende zaken. Door de juiste onderdelen aan elkaar te linken, kan hij reconstrueren wat er op die plek is gebeurd. Dit is eigenlijk niets meer dan een soort puzzel, maar de methode wordt later nog een keer toegepast op een interessantere manier. Dan kan je namelijk zelf kiezen hoe je bepaalde bad guys uitschakelt. Link je die crimineel aan een kunstwerk, zodat je hem daarmee voor zijn hoofd slaat? Of link je hem aan het raam, zodat je hem oppakt en daar doorheen gooit? Het is heel tof om te zien hoe deze keuzes uiteindelijk uitpakken in een spetterende actiescène.

Uiteindelijk kunnen we stellen dat Telltale met Realm of Shadows de Batman-serie een redelijke start heeft gegeven. De duistere sfeer wordt goed neergezet, en met de focus op Bruce Wayne wordt de aftrap gegeven voor een interessant verhaal. Het is jammer dat de eerste helft van de game aan de trage kant is, maar de gameplay in de actiescènes maakt een hoop goed. Batman: The Telltale Series is een aanrader voor iedereen die fan is van Batman, Telltale-games of een goed verhaal, en het is ook een goede reden om uit te kijken naar de rest van de serie.

Deze review is geschreven door Kevin Blokland

Oordeel Batman: The Telltale Series (PS4)

• Eindcijfer 78