Disgaea 4: A Promise Revisited (PSVita)
70 100 1

Review Disgaea 4: A Promise Revisited (PSVita)

Disgaea 4: A Promise Revisited (D4: APR) is een tactische turn-based RPG en tevens een port van Disgaea 4: A Promise Unforgotten dat in 2011 uitkwam voor de PlayStation 3. Maar om het ‘slechts’ een port te noemen zou het spel geen eer aandoen. D4: APR is namelijk een verbeterde versie en misschien nog wel belangrijker nog uitgebreider dan zijn voorganger. Deze port bevat namelijk alle DLC die ervoor is uitgekomen, nieuwe klasses, meer wapens en tal van andere verbeteringen.

D4: APR draait om Valvatorez, een vampier en voormalig tiran van The Netherworld. Valvatorez is echter door een belofte al zijn krachten verloren en gaat nu door het leven als een simpele Prinny-instructeur (Prinnies zijn zielen die in The Netherworld zijn gereïncarneerd). Voor Valvatorez is sardine een wondermiddel. Naast het feit dat sardines een bron zijn van calcium, krijgt bovenstaande hier zijn krachten mee terug. Na enkele visjes te hebben verorberd gaat hij samen met zijn makker Fenrich, een weerwolf die Valvatorez dient, op pad. Valvatorez is een man van zijn woord, en laat het nou net zo zijn dat hij zijn woord heeft gegeven aan de Prinnies. Hij heeft belooft kost wat kost de Prinnies te redden van totale vernietiging en orde te scheppen in The Netherworld. In de loop van het verhaal kom je tal van personages tegen, met ieder hun eigen gekkigheid. Zo kom je al snel een tiener tegen die denkt zij in een droom leeft en iemand die de beste eindbaas aller tijden wilt worden. Kortom: genoeg ingrediënten voor een komisch verhaal zoals de fans dat gewend zijn van de serie. Voor personen die voor het eerst in aanraking komen met de serie is het goed om te weten dat het niet van belang is om de voorgaande delen te hebben gespeeld.

Bij het opstarten van D4: APR krijg je meerdere tutorials over de mogelijkheden die je allemaal hebt in het spel. De controls zullen niet zoveel verschillen met dat van andere soortgelijke spellen; het zijn vooral de mogelijkheden die je duidelijk worden gemaakt.  D4: APR is een van de meest strategische en uitgebreide RPG’s die er op dit moment te vinden is. Zo uitgebreid dat het je letterlijk honderden uren zou kosten om alles te ontdekken wat er te ontdekken valt.

Ieder gevecht is anders in D4: APR. Gevechten kun je aangaan op de manier die jou het beste aanstaat of afgaat. Gooi je liever met je vijand in het rond of ga je voor de grote combinatieaanvallen, jij bepaalt het. Een tof element in het vechten zijn de Geo Panels en Geo Cubes. Iedere map bevat deze gekleurde Geo Panels en Cubes, welke speciale effecten hebben. Gooi je een Geo Cube op een Geo Panel met dezelfde kleur, dan ontstaat er een effect. Dit effect varieert van extra schade toedienen tot het teleporteren naar een andere kant van het veld. Je kunt ze natuurlijk ook vernietigen waardoor niemand gebruik kan maken van het Geo-effect, maar doe je dit niet dan wordt alles net iets tactischer dan het al was.

Zoals ik al aangaf zou ik het spel geen eer aandoen om het ‘slechts’ een port te noemen. Dat is het namelijk allerminst. Als je het vergelijkt met zijn voorganger is er duidelijk te zien dat er veel gesleuteld is aan dit deel. Om enkele belangrijke veranderingen te geven: het level-systeem om karakters te levelen is er terug ingestopt, er zijn meer speelbare karakters en nog meer meer skills en wapens.

Echter is niet alles rozengeur en maneschijn: het opslaan van het spel gebeurt namelijk nog handmatig en dat zorgde bij mij voor de nodige frustratie. Het spel maakt dus geen gebruik van autosaves, zoals menig speler tegenwoordig gewend is. Mocht je dus het loodje leggen en het spel niet opgeslagen hebben, voordat je een missie start, dan kan het zomaar zijn dat je enkele tientallen uren wordt teruggezet.

Grafisch merk je nauwelijks verschil tussen Disgaea op de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Het werkt namelijk goed op de Vita. Ik zou bijna willen zeggen dat D4: APR gemaakt is voor de handheld. Waar je bij de console-versie genoodzaakt was het level opnieuw te spelen als je bijvoorbeeld naar je werk moest, kan je bij de Vita-versie gemakkelijk je handheld op stand-by zetten en verdergaan wanneer het jou uitkomt. Verder is het net als bij de console-versie mogelijk om de dialogen in zowel Engels als Japans te zetten. Zelf heb ik gespeeld met Engelse voice-over, aangezien deze van goede kwaliteit is. Waar je bij de PlayStation Portable terecht kon voor de tofste RPG’s, lijk je daarvoor nu ook terecht te kunnen bij de PlayStation Vita.

D4: APR neemt je mee in het verhaal van de PS3-versie, maar geeft je een completere ervaring zoals je deze eigenlijk in eerste instantie had gewild. Er is goed geluisterd naar de feedback die de ontwikkelaar kreeg, want al het goede van de voorgaande delen zit verwerkt in D4: APR. Houd je van RPG’s, het anime-stijltje en de Japanse humor, dan mag je D4: APR beslist niet missen.

Deze review werd geschreven door Daniel Verkerk.

Oordeel Disgaea 4: A Promise Revisited (PSVita)

• Graphics 60