Dynasty Warriors: Gundam Reborn (PS3)
68 100 1

Review Dynasty Warriors: Gundam Reborn (PS3)

De Dynasty Warriors titels verschijnen met grote regelmaat in de winkels. Van de reguliere serie tot de tactische varianten en zelfs een spin-off als de Gundam reeks. Nu is er dus Dynasty Warriors: Gundam Reborn; het nieuwste deel dat zich focused op maar liefst zes verschillende animatieseries van Gundam. Van de originele reeks tot aan Gundam Seed Destiny. Zegt dat je allemaal niets? Geen zorgen, want het verhaal wordt tijdens het spelen van de Official Mode behoorlijk helder uit de doeken gedaan.

Official Mode en Ultimate Mode
Official Mode is namelijk een verzameling van zes verschillende verhaallijnen. Gundam, Zeta Gundam, Char’s Counterattack, Gundam Unicorn, Gundam Seed en Gundam Seed Destiny worden allemaal behandeld door middel van cutscenes, animatiefilmpjes en het aspect dat het grootste gedeelte van de gameplay beslaat: de gevechten.

Naast Official Mode is er ook de Ultimate Mode. In deze modus zul je steeds een segment kiezen waarbij je een level moet uitspelen dat drie verschillende criteria om medailles te winnen heeft. Deze doelen lopen uiteen van het neerhalen van een bepaalde hoeveelheid tegenstanders, tot het voltooien van een level binnen een bepaalde tijd. Op zichzelf zijn de medailles die je verdient weinig waard, maar als je genoeg brons, zilver of goud behaald hebt zullen er nieuwe kaarten worden vrijgespeeld. Deze kaarten zullen waarschijnlijk de reden zijn dat de houdbaarheid van het spel flink wordt opgeschroefd. Elke kaart heeft namelijk een bepaalde vereiste die je alleen kunt behalen door het spelen van de levels.

Er zijn bijvoorbeeld drie Amuro Ray kaarten (een van de hoofdpersonen van het originele Gundam verhaal uit 1979) en elke kaart heeft een andere vereiste om vrijgespeeld te worden. Denk daarbij aan het verslaan van 5000 tegenstanders terwijl Amuro je gekozen personage is, het behalen van allemaal gouden medailles in een bepaald onderdeel van Ultimate Mode of het uitspelen van een campagne in de Official Mode. Zo zijn er werkelijk honderden kaarten om vrij te spelen. En als je een Platinum Trophy voor deze game wilt behalen zul je ze daadwerkelijk allemaal moeten verdienen.

Easy as pie
Net als andere Dynasty Warrior titels is de gameplay redelijk simplistisch te noemen. Je start een level, slacht duizenden tegenstanders af en molt om de zoveel tijd een sterke leider van de vijanden. Nou ja, sterk. In de praktijk vond ik Gundam Reborn maar weinig uitdaging bieden qua moeilijkheid. Zeker vanaf het moment dat je tijd en energie in het opwaarderen van je mechs gaat steken, zul je al snel merken dat er maar weinig uitdaging te vinden is. De hogere moeilijkheidsgraden zorgen er wel voor dat tegenstanders een grotere levensbalk krijgen, maar van een verbeterde tactiek en AI is zeker geen sprake.

Gelukkig weet de gameplay wel te vermaken. Het heeft toch een zekere charme om rond te vliegen in een Gundam, duizenden andere mechs te zien exploderen en het verhaal van de serie te ervaren. Met het verslaan van die tegenstanders verdien je Pilot Points, Team Points en geld. Pilot Points is gewoon een andere naam voor Experience Points en Team Points zijn niets anders dan Skill Points die je kunt gebruiken om de vaardigheden van je Pilot te verbeteren. Hierbij moet je denken aan het verdienen van meer geld na een gevecht, meer Pilot Points voor het verslaan van tegenstanders, een grotere kans om headshots te maken, etc.

Bouwplannen
Met het verslaan van leiders, hier Aces genoemd, verdien je ook regelmatig bouwplannen. Deze plannen kun je gebruiken om je mechs te verbeteren. Daarnaast kun je plannen ook combineren om de kwaliteiten die ze hebben samen te voegen. De plannen hebben daarbij ook een rating die uiteenloopt van E (slecht) tot S (de beste plannen). De betere plannen zul je overigens krijgen als beloning voor het vrijspelen van de kaarten die ik net al noemde en het spelen op de hogere moeilijkheidsgraden. Elke mech heeft een beperkte hoeveelheid bouwplannen die ze kunnen bewaren, dus de overbodige plannen verkopen om extra geld te verdienen is geen overbodige luxe.

Ondanks dat de gameplay enigszins eentonig kan worden bleef ik het spel wel continu spelen. Ik denk dat het voornamelijk zit in het verdienen van nieuwe kaarten, wat er ook voor zorgt dat je steeds meer vrijheid krijgt in het kiezen van je piloten, Gundams en hun uitrusting.

Op het gebied van beeld en geluid is het voor puristen van deze games belangrijk om te weten dat er geen Engelstalige soundtrack in het spel zit. Alle dialogen zijn Japans gesproken. Ik heb me daar werkelijk geen moment aan gestoord, want eigenlijk is dit ook hoe animatieseries naar mijn mening ervaren moeten worden. Grafisch biedt Dynasty Warriors: Gundam Reborn wat je van de serie kunt verwachten. Vele tegenstanders op je scherm, geen slowdown en acceptabele maar niet bijster bijzondere graphics. Er zijn een aantal nieuwe Gundams toegevoegd in vergelijking met de vorige delen, maar in de praktijk zijn dat slechts minimale toevoegingen. De grootste vernieuwing is waarschijnlijk dat je nu met Mobile Armors kunt spelen in een handjevol missies. Deze kolossen hebben de grootte van gebouwen en torenen ook boven de reguliere mechs uit. Het is in de praktijk echter niet heel erg bijzonder of vernieuwend te noemen.

Dynasty Warriors: Gundam Reborn doet wat je ervan kunt verwachten. Dankzij een hele hoop dingen om vrij te spelen en ondanks de vrij eentonige gameplay, blijkt het spel toch behoorlijk verslavend te zijn. Ik heb niet voor niets meer dan dertig uur met deze game doorgebracht. Het verhaal kun je in minder dan tien uren voltooien, maar dan zijn er nog vele honderden extra missies om te voltooien in de Ultimate Mode, enorme hoeveelheden Gundams vrij te spelen en kaarten te verzamelen. Voor mensen die van Musou-games en Gundam als serie houden is het spel een prima investering. Maar veel vernieuwing en toevoegingen ten opzichte van de eerste drie Dynasty Warriors Gundam games zijn ver te zoeken.

Oordeel Dynasty Warriors: Gundam Reborn (PS3)

• Eindcijfer 68

Aantal keer bekeken: 21937