FIFA 16 (PS4)
75 100 1

Review FIFA 16 (PS4)

Omdat we de game iets later binnen kregen dan de release, is ook de recensie net wat aan de late kant. Heb je de game al in huis, dan ben je vast al druk op weg naar Divisie 1. Twijfel je echter nog om FIFA 16 te kopen, dan hebben we speciaal voor jou nog deze recensie in petto! Hier lees je alles wat je moet weten over het nieuwste deel in de FIFA-reeks.

Ik ben persoonlijk al jaren een FIFA-fan. FIFA 13 is momenteel nog steeds mijn favoriet, omdat het veldspel daar zo briljant in elkaar zat. Daarnaast was deze de eerste game waarin Ultimate Team voor mij persoonlijk het best uit de verf kwam. Alles was nog vrij nieuw (in FIFA 12 was Ultimate Team voor het eerst gratis speelbaar) en zowel het plezier als de verslaving zat er dan ook goed in.
Inmiddels zijn we alweer wat jaren verder en om heel eerlijk te zijn staat FIFA zowel op grafisch als op gameplaygebied een beetje stil. De afgelopen jaren heeft EA voortgeborduurd op het succes van de serie, en werd de game steeds een stukje verder uitgebreid met fotorealistische stadions (dit jaar Bernabeu), leagues (Bundesliga wordt nu vertegenwoordigd met alle scoreschermen etc. zoals in het echt) en andere kleine toevoegingen, maar daar bleef het dan ook bij. De vraag is of FIFA 16 deze ban doorbreekt.

Wat is nieuw dit jaar
De grootste vernieuwing zit hem dit jaar in de toevoeging van het vrouwenvoetbal; in totaal kun je met twaalf vrouwenteams in een offline toernooi of online tegen vrienden aan de slag. De dames spelen daadwerkelijk anders dan de heren. Je zou bijna zeggen dat het er soms wat harder aan toe lijkt te gaan, want de de harde tackels vlogen over het veld. De dames hebben statistieken meegekregen aan de hand van hoe goed ze in het algemeen zijn. Daardoor vallen sommige statistieken wat hoog uit, maar als je alle vrouwen met elkaar vergelijkt kloppen de verhoudingen enigszins. Daarnaast heeft het haar op het hoofd eindelijk een upgrade gekregen. De paardenstaarten van de dames slingeren heen en weer. Wel is het aantal modi nog beperkt; zo is er geen online seasons met de vrouwen, maar wie weet dat dit in het vervolg verder wordt uitgebreid.

Een andere vernieuwing is FUT Draft. Ultimate Team staat bekend om het feit dat je je eigen team kunt bouwen. Je kunt pakjes kopen met daarin voetbalplaatjes, en de spelers die op de plaatjes staan kun je vervolgens in je team zetten om ze in je elftal te doen verschijnen. Nu kan je niet zomaar iedereen in je team zetten, omdat de spelers een bepaalde chemie met elkaar moeten hebben. Denk bijvoorbeeld aan dat ze dezelfde taal spreken, en uit dezelfde liga of team komen. Normaal moet je echter flink sparen of geluk hebben met de pakjes om een supergoed team bij elkaar te krijgen. Elitespelers zoals Ronaldo, Robben en Messi zijn vaak erg duur als je ze wilt kopen.
FUT Draft biedt FUT-spelers de mogelijkheid om eindelijk met deze spelers aan de slag te kunnen gaan. Voor 15,000 coins (de eerste keer is gratis) kun je je inschrijven voor een FUT Draft-toernooi. In Draft krijg je voor elke positie op het veld steeds vijf spelers waar je uit mag kiezen. Dit kan variëren van zilveren spelers tot voornamelijk elitespelers die je niet in je team wilt missen. De uitdaging komt in de vorm van de eerder genoemde chemie. Kies je voor een topspeler, of kies je voor een mindere speler die een goede chemie heeft met de andere teamleden? Zo koos ik voor Suárez in de spits, maar doordat ik geen andere Spaanse Ligaspelers of Uruguayanen als flankspelers kreeg, speelde hij uiteindelijk als een natte krant. Balans is dus belangrijk.
In totaal speel je in FUT Draft vier wedstrijden (online of offline), en met elk gewonnen duel verhoog je het aantal prijzen dat je krijgt. Het wordt echter pas interessant na twee of drie gewonnen duels, omdat dan de prijzen zich pas echt beginnen op te stapelen. Denk aan gratis Gold Packs enzovoort. Verlies je of heb je het toernooi afgerond, dan verdwijnt je Draft Team weer en moet je deze opnieuw in het toernooi kopen. Vind je 15,000 coins veel geld, dan is het goed om te weten dat je ook zogenaamde FUT Draft Tokens uit pakjes kunt halen, wat weer enigszins scheelt in de kosten. Het is serieus een leuke feature, ten eerste omdat je gelijk aan de slag kan met de betere spelers binnen FUT en ten tweede omdat je telkens een ander team moet maken, wat voor de nodige variatie en uitdaging zorgt.

Voor de rest zijn er voornamelijk kleine toevoegingen te vinden. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat de FUT-spelers waar je mee begint nu 45 contracten hebben in plaats van elf, waardoor het iets gemakkelijker wordt om te blijven spelen zonder steeds contracten te moeten kopen. Verder is het goed om te weten dat de vaste prijsrange op de spelerveiling is aangepast. Deze lijkt wat breder ingezet te zijn, waardoor je de nodige vrijheid hebt om je prijs vast te stellen. Ook de menu’s zijn hier en daar net iets gebruiksvriendelijker geworden. Verder is er aan de Career Mode een Pre-Season-toernooi toegevoegd waar je extra geld mee kan verdienen. Louis van Gaal (Manchester United) houdt er nooit zo van, maar in FIFA 16 levert het flink wat op. Ook kun je nu middels individuele trainingen spelers doortrainen, zodat je enigszins kunt sturen waar ze beter in worden. Het zijn allemaal welkome verbeteringen, maar daar houdt het dan ook wel mee op. De Career Mode is bijvoorbeeld verder nagenoeg hetzelfde als vorig jaar.

Oude fouten herhalen zich in de huidige besturing
Daar komt meteen ook het grootste kritiekpunt om de hoek kijken; er is eigenlijk niet zo heel veel veranderd. Grafisch ziet alles er misschien net iets scherper uit, maar het scheelt niet veel ten opzichte van het vorige deel. Ik had stiekem gehoopt dat EA met de komst van de nieuwe generatie consoles de FIFA Engine een upgrade zouden geven, maar dat is helaas tot nog toe nog niet gebeurd.

Wat wel door de jaren heen veranderd is, is de gameplay. We hebben FIFA’s gehad waarin sommige spelers veels te snel waren, kopgoals net iets te gemakkelijk waren te realiseren, de fake shot-beweging die er voor zorgde dat je je tegenstander te gemakkelijk en snel kon omspelen door snel te wisselen van richting, en dat crosses soms voor instant goals leken te zorgen. De meeste van deze issues zijn aangepakt, maar in zo’n mate dat FIFA 16 eigenlijk heel moeilijk speelbaar is geworden op de hogere niveaus. Denk bijvoorbeeld aan hoge ballen van de zijkant; in twintig duels is het mij slechts eenmaal gelukt om met een kopgoal te scoren. Gedurende alle andere duels zeilde de bal vreemd naar de keeper, of pikte een tegenstander deze op. Ook met de lage crosses lijkt het alsof geen enkele speler zin heeft om klaar te staan, waardoor meer dan eens de bal gewoon de drukte in zeilt en niet naar een specifieke speler. In het echt verdienen al die spelers miljoenen, maar dit uit zich niet in FIFA. Vaak als je in de problemen zit, of als je probeert klaar te staan om een hoge voorzet te geven, is er niemand die ook maar de moeite neemt om door te breken of vrij te staan, ook al druk je hiervoor de juiste knoppen. Het gevolg is dat het voornamelijk aankomt op echte tikkie takkie om ruimtes proberen te zoeken, wat op zich nog niet eens zo erg is. Hetgeen wat het alleen extra lastig maakt is dat simpele passjes, zo nu en dan worden vertaald als keiharde passes of juist heel zacht waardoor die naar iemand gaat die helemaal niet vrijstaat, met frustratie tot gevolg. Een keertje is niet erg, maar het gebeurt in FIFA 16 wel erg vaak.  Het enige voordeel als je online speelt is dat andere spelers hier ook last van hebben, waardoor je nog wel eens de bal zo op een presenteerblaadje terug kunt krijgen. Overigens is er nog wel één beweging een tikkeltje overpowered en dat is het finesseschot. Bijna elke keer als je schuin de zestien in loopt en een finesseschot uitvoert zit die er in, terwijl een normaal schot negen van de tien keer geblokt wordt.

Het laatste kritiekpunt wat ik heb is het feit als je tegen de computer speelt (World Class of hoger), dat de computer bij een achterstand nog wel eens op de automatische piloot lijkt te gaan. Opeens gaat de turboknop aan en als ze willen scoren, doen ze dat vaak ook, soms zelfs op ogenschijnlijk onrealistische wijze. Dit zit er eigenlijk al jaren in en toont ook hoe weinig er eigenlijk op gameplaygebied is veranderd. Het enige dat is aangepast zijn de zaken die overpowered waren, waardoor uiteindelijk nu bijna niets meer echt goed werkt. Het wordt de hoogste tijd dat EA dit systeem flink op de schop neemt, zodat al deze oneffenheden er eindelijk eens uit worden gehaald.

Al ben ik misschien vrij streng, ik moet zeggen dat FIFA online nog altijd het beste uit de verf komt. Zoals gezegd hebben daar zowel jij als je tegenstander dezelfde problemen. Online werkt het goed, afgezien van de soms rare passes en spelers die in de baan van het schot lopen. Met name Ultimate Team werkt als een trein. Ik had wel nog steeds af en toe server issues in de eerste week, maar daarna leek het dit keer allemaal iets beter te werken dan voorheen. Hopelijk blijft dit zo. Wedstrijden werden snel gevonden en er waren geen disconnects. Er is uiteindelijk niets leuker dan online met vrienden of tegen onbekenden de nodige wedstrijden te spelen om te kijken wie de beste is.

Heb je nog nooit een FIFA gespeeld, dan mag je meteen tien punten bij het onderstaande cijfer bijtellen. FIFA 16 biedt je momenteel het meest complete voetbalpakket wat je op de markt kunt vinden. Concurrent Pro Evolution Soccer speelt weliswaar beter qua veldspel, maar de menu’s, het gebrek aan licenties en de mindere uitvoering van de op Ultimate Team geïnspireerde gamemodus,  zorgen ervoor dat FIFA 16 een completer algeheel pakket biedt. Vooral de Career Mode en Ultimate Team zullen je als nieuwkomer kunnen bekoren, en je wordt zelfs gedurende de wedstrijd geholpen met feedback voor welke knoppen je het beste kunt gebruiken. Als je eenmaal geoefend hebt kun je vervolgens aan de slag in de online seasons.

Het cijfer is echter gebaseerd op de ervaringen met eerdere delen en het gebrek aan verbetering in FIFA 16.Met name FUT Draft is een waardevolle en leuke toevoeging, maar er is te weinig vernieuwing of verbetering om de hardcore fan volledig te kunnen bekoren. Het wordt de hoogste tijd dat eindelijk die grafische engine eens een upgrade krijgt, sinds deze al in gebruik is sinds FIFA 14. Daarnaast begint de besturing steeds lastiger te worden met onvoorspelbare passes, niet goed lopende spelers, en gebrek aan effectiviteit van zowel crosses als kopduels offline. Mijn wenslijst voor FIFA 17 is een renovatie van het veldspel en eventueel een flinke upgrade op grafisch gebied, zodat de kern opnieuw als een huis komt te staan. Als dat wordt aangepakt weet ik zeker dat FIFA zijn koppositie verder zal verstevigen, maar daarvoor moet eerst terug worden gegaan naar de basis.

Als ik overigens nog één ding op mijn wensenlijstje zou kunnen plaatsen, dan is dat een digitaal soort plakboek in FUT zoals je die vroeger in de winkel kon kopen, maar dan voor FUT waarin je al die kaartjes kunt verzamelen van elk team. Wanneer je teams van spelers completeert krijg je coins, etc. Zo kun je naast het spelen van de game ook proberen alle teams te verzamelen. Alle kaartjes die je uit een pakje haalt krijgen zo ook daadwerkelijk een nieuwe functie. Het zal er nooit komen, maar er zijn genoeg mooie ideeën vanuit de community waar EA nog iets mee kan doen.

Oordeel FIFA 16 (PS4)

• Originality 50

Aantal keer bekeken: 16203