Fallout 4 (PS4)
90 100 1

Review Fallout 4 (PS4)

Een post-apocalyptische setting waarin je vrij bent om de wereld op je eigen tempo te verkennen. Waar je vriendschappen en relaties kunt aangaan met mensen, synthetische ‘mensen’, of zelfs robots. Waar je dankzij een uitgebreid craftingsysteem je eigen huizen kunt bouwen, voor mensen kunt zorgen en verstandhoudingen tussen meerdere facties kunt beïnvloeden met jouw acties. Het is allemaal onderdeel van Fallout 4, een game waar spelers voor de lancering behoorlijk hoge verwachtingen van hadden. De grote vraag is natuurlijk of het uiteindelijke spel de hype waarmaakt.

Een voorbeeld voor andere uitgeverijen
De inmiddels alweer gekomen en gepasseerde release van Fallout 4 werd tijdens de E3 aangekondigd. Mensen bekend in de game-industrie wisten natuurlijk dat het spel al langere tijd in ontwikkeling was, maar voor veel buitenstaanders kwam de aankondiging behoorlijk uit het niets. Naar mijn mening zouden uitgeverijen een lesje kunnen leren van deze aanpak. Fallout 4 was volgens Bethesda op het moment van de aankondiging namelijk al grotendeels af en zou de rest van het jaar, tot de release vorige week, vooral zo bugvrij mogelijk gemaakt worden.
Nu is dat niet helemaal gelukt, want er zitten hier en daar wat grafische glitches in het spel. Zo zijn er af en toe clippingsituaties waarbij dingen door elkaar lopen en af en toe is er ook sprake van een vastloper, maar in grote lijnen voelt Fallout heel solide aan. Het is wel duidelijk dat de engine van het spel in sommige opzichten verouderd is. Zo ziet de lipsync van de personages er niet heel erg overtuigend uit. De soundtrack en de bewegingen zijn daarbij ook niet altijd synchroon te noemen.

Instructievideo?
Een ander nadeel vind ik het gegeven dat er heel weinig dingen uitgelegd worden. Zo heeft het spel meerdere diepgaande systemen waar je voornamelijk gebruik van kunt maken door het gewoon te proberen. Zo kun je aan wapens en harnassen sleutelen en deze verbeteren, kun je hele huizen tegen de vlakte gooien en opbouwen, ben je in staat om een power armor te customizen met onderdelen en heb je de mogelijkheid om je eigen basis  op te zetten en uit te bouwen. Voor mensen die de serie al jaren spelen zal het waarschijnlijk slechts een kwestie van minuten zijn voor ze het allemaal uitgevogeld hebben, maar ik kan me voorstellen dat nieuwkomers gebaat zouden zijn bij een paar korte tutorialfilmpjes.

Maar dit zijn eigenlijk ook meteen de grootste minpunten van Fallout 4 die ik kan bedenken. Oké, het verhaal heeft wat de neiging om op het gevoel te spelen en stelt niet bijzonder veel voor, maar naar mijn mening draait het in Fallout 4 ook veel om het maken van je eigen avontuur. Je bent in veel opzichten namelijk vrij om je eigen weg te vinden in Boston. Je wordt daarin wel een beetje bijgestuurd aangezien elk gebied van het spel een soort van aangeraden minimum level heeft. Dus als je graag de hele wereld wilt verkennen is het wel een goed idee om rustig de tijd te nemen in plaats van de ene kant van de kaart naar de andere kant te rennen.

Vrij om je weg te kiezen
Het grappige van Fallout 4 is dat elke speler een eigen weg door de wereld zal vinden. De ene speler zal het hoofdverhaal willen gaan volgen, terwijl ik bijvoorbeeld de eerste tien uren op mijn dooie gemak het dorpje Sanctuary aan het herstellen en opbouwen was, langzaam omliggende gebieden ging verkennen, en met Dogmeat, mijn trouwe viervoeter, af en toe wat mutanten, krabben en raiders naar het hiernamaals stuurde met wat welgeplaatste headshots. Maar Fallout 4 is natuurlijk niet zomaar een shooter. Je kunt tegenstanders simpelweg neerschieten door op ze te richten en de trekker over te halen, maar fans van Fallout 3 en Fallout: New Vegas zullen blij zijn dat het V.A.T.S.-systeem werkt zoals vanouds; met een simpele druk op de L1-knop. Je kiest een ledemaat, bevestigt hoeveel aanvallen je op dat deel wilt plaatsen en bevestigt je keuzen. Vervolgens voert het spel deze opdrachten uit en zie je in heerlijk detail tegenstanders aan stukken geschoten worden.

You’re S.P.E.C.I.A.L.
Hoe vaak je zulke acties kunt uitvoeren, en hoe vaak je een tegenstander raakt hangt daarbij natuurlijk wel af van je statistieken en perks. Ook daarin is Fallout 4 enorm uitgebreid. Je S.P.E.C.I.A.L stats werken namelijk in vele opzichten door in de gameplay. Met Strength kun je bijvoorbeeld harder slaan en meer loot meedragen. Perception zorgt ervoor dat je beter bent in het opmerken van details, beter raak schiet en vallen kunt opmerken. Endurance heeft te maken met hoeveel klappen je kunt incasseren terwijl Charisma invloed heeft op de gesprekken die je voert en de prijzen in de winkels. Intelligence heeft te maken met je kennis op het gebied van wetenschap en het gebruiken van logica tijdens gesprekken, Agility stelt je in staat om meer te rennen en vaker acties uit te voeren en Luck heeft invloed op de dingen die je vindt en hoe vaak je bijvoorbeeld critical attacks uitvoert.

Al deze aspecten zijn eigenlijk al bij de start van het spel van belang. Maak je een personage dat zich richt op brute aanvallen? Dan kun je punten in Strength en Endurance steken. Heb je liever een vlotte prater die zijn charmes in de strijd gooit om zich uit problemen te redden? Charisma en Intelligence zijn dan goede keuzes. Al deze statistieken hebben ook weer invloed op de perks die tot je beschikking staan. Elke perk heeft namelijk een minimum waar je aan moet voldoen. Zo kan het zijn dat een perk pas te kopen is als je aan het mimimum level van je personage voldoet en de bijbehorende statistiek hoog genoeg is. Denk daarbij aan level 23 met een Intelligence die op 6 zit bijvoorbeeld. Het spel heeft overigens geen level cap, dus in principe zou je met genoeg tijd en geduld je personage volledig kunnen uitbouwen tot een ultieme held (of heldin).

Vault Boytip 1:
Voorkom dat je een specifieke statistiek op 10 zet. Het spel bevat namelijk speciale Bobbleheads in de vorm van Vault Boy die specifieke statistieken een extra punt toekennen. Je kunt een statistiek daardoor wel op 11 krijgen, maar die sprong van 10 naar 11 is qua statistieken echt minimaal. Zeker in vergelijking met de sprong van 9 naar 10. Naast Bobbleheads die je statistieken verbeteren zul je ook tijdschriften aantreffen die een soortgelijk effect zullen hebben. Het loont dus enorm om de wereld te verkennen aangezien je overal nieuwe dingen aantreft. Soms levert het verkennen van de wereld craftingmaterialen, soms vind je bovengenoemde collectibles en andere keren tref je unieke tegenstanders en wapens aan. Hoe vaak je legendarische tegenstanders op je pad vindt, die ook vaak toffe voorwerpen laten vallen, wordt ook beinvloed door de moeilijkheidsgraad waar je op speelt. Des te hoger de moeilijkheidsgraad, des te vaker kom je legendarische tegenstanders tegen.

Uitgestrekte wereld en overtuigende stemacteurs
Tijdens je tijd in Fallout 4 zul je een grote verscheidenheid aan locaties bezoeken. Van bibliotheken, boerderijen, moerassen, fabrieken en natuurlijk af en toe een Vault, elk gebied voelt anders aan en je weet ook nooit wat je precies kunt verwachten. Sommige textures vond ik op locaties niet altijd even mooi, maar het valt niet te ontkennen dat Fallout 4 een hele mooie en sfeervolle wereld weet neer te zetten. Als je bijvoorbeeld een hoog gebouw beklimt en eens goed om je heen kijkt dan pas zul je beseffen hoe mooi het uitzicht kan zijn. Misschien komt dat ook wel door het contrast tussen deze nucleaire setting en de gloed van een mooie zonsondergang. Het ene soort gloed wil je ontwijken, terwijl de mooie lichteffecten je soms zelfs kunnen doen vergeten dat je in radioactief water aan het zwemmen bent. Wat het spel dus soms een beetje tekortschiet qua grafische pracht maakt het met de fantastische sfeer dan ook zeker goed.

De lip sync is af en toe niet echt synchroon te noemen met het geluid en de gezichtsanimaties vond ik daardoor ook niet altijd even sterk, maar de stemacteurs leveren wel constant goed werk.

Vault Boytip 2:
In vault 111 zie je in een vitrine een heel tof wapen staan. Helaas zit dit wapen achter een “Master”-slot. En deze vaardigheid zul je pas tot je beschikking krijgen als je al een aardig aantal uren in het spel hebt gestoken. Toch is er een simpele manier om dit wapen al vroeg in het spel te krijgen: Neem Dogmeat mee naar beneden in de Vault, geef hem de opdracht te zoeken naar voorwerpen/wapens en hij komt vervolgens teruglopen met dit wapen. Het kan zijn dat dit een glitch in het spel is, maar het werkt wel. Dus wil je al vroeg een tof wapen aan je verzameling toevoegen dan zou ik het zeker aanraden.

Fallout 4 is een spel geworden dat misschien niet extreem vernieuwend of volledig bugvrij genoemd mag worden, maar wel enorm veel diepgang en speelplezier biedt. De enorme gebieden, afwisselende tegenstanders, goed opgebouwde achtergrondinformatie in boeken en terminals, en toffe gevechten zitten uitstekend in elkaar. Het verhaal zou je bij wijze van spreken in een uurtje of twintig uit kunnen spelen, maar het zijn naar mijn mening de side quests en de spontane gebeurtenissen die je meemaakt die Fallout 4 zo’n heerlijk spel maken. Kleine minpuntjes kunnen ook niet voorkomen dat dit naar mijn mening een van de allerbeste games van het jaar is geworden.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Fallout 4 (PS4)

• Replay 95