Grid Autosport Limited Black Edition (Xbox360)
80 100 1

Review Grid Autosport Limited Black Edition (Xbox360)

Er is tegenwoordig zeker geen gebrek aan keuze als het op racegames aankomt. Of je nu voor een arcade racer als Need for Speed gaat, of dat je liever uren in een realistischere game als Forza en Gran Turismo steekt, voor iedereen is er tegenwoordig wel iets te vinden.

Terug naar de roots
Met GRID Autosport lijkt Codemasters weer terug te willen gaan naar hun roots. Realistische vormgeving, weinig poespas en auto’s die niet constant over de weg glijden. In veel opzichten deed GRID Autosport me zelfs aan de TOCA games van vroeger denken.
Het is duidelijk dat de behoorlijk kritische feedback, die Codemasters van de spelers van GRID 2 ontving, zeker heeft meegespeeld. GRID2 was volgens velen namelijk teveel gericht op de mainstream gamers, niet uitdagend, veel drukte met weinig inhoud en het spel had zelfs geen cockpit view, wat voor veel gamers schijnbaar een groot struikelblok was.

Soberheid en realisme
GRID Autosport gaat helemaal de andere kant op. De singleplayer is enorm gestroomlijnd en van veel spektakel lijkt, in ieder geval op het gebied van de presentatie, weinig sprake. Het menu is simpel ingedeeld in de vijf verschillende type races die je kunt spelen. Zo zijn er de Endurance races, waar je banden daadwerkelijk slijten en af en toe tijdens de race vervangen dienen te worden. Deze races kunnen letterlijk en figuurlijk een slijtageslag worden voor zowel je auto als jij als speler. Het is namelijk zo dat deze races, ondanks dat ze niet letterlijk uren hoeven te kosten, toch behoorlijk lang kunnen duren. Daarbij kan dankzij de behoorlijk stevige moeilijkheidsgraad een enkel foutje vaak desastreuze gevolgen hebben. Gelukkig biedt de “terugspoel” mogelijkheid dan vaak uitkomst. Deze optie laat je de actie even een stukje terugspoelen en is natuurlijk wel beperkt tot een aantal keren per race.In de praktijk zul je vooral proberen om deze mogelijkheid te bewaren tot je hem echt hard nodig hebt. Naast “Endurance” kun je ook de straat op in “Street”, met speciaal getunede auto’s racen in “Tuned”, met “Touring” kun je de ouderwetse TOCA vibe heel erg goed voelen en tot slot is er nog de “Open Wheel” categorie waar een heel breed scala aan auto’s meedoet.

Terug van weggeweest
De eerder genoemde cockpitview is overigens ook weer terug. In de praktijk is het meer een esthetische keuze dan een hele praktische. De display is namelijk erg grof weergegeven en het maakt niet uit wat voor capriolen je uithaalt op de baan, de toerenteller en kilometerteller zullen nooit bewegen. Toch wordt de focus op de weg en de actie voor je wel goed in beeld gebracht. Of Codemasters lui zijn geweest door geen aandacht aan het interieur van de auto’s te besteden of dat ze de focus op de race zelf wilden behouden is mag iedereen voor zich invullen. Het neemt niet weg dat je al snel je aandacht verlegt naar de weg en de tegenstanders waar je de strijd mee aangaat.

Waar doe je het voor?
Tijdens het spelen van de singleplayer stelde ik mezelf eigenlijk een hele simpele vraag. Waar doe ik dit nu eigenlijk voor? Want de singleplayer van GRID Autosport heeft namelijk geen verhaal, geen auto’s die je kunt vrijspelen of kopen, geen onderdelen die je kunt opwaarderen, en eigenlijk ook geen al te bijzonder beloningssysteem. De multiplayer maakt wat dat betreft veel goed, maar daar kom ik zo weer op terug. Het antwoord op de vraag waarom je het spel wilt spelen is eigenlijk heel simpel: het is spannend, uitdagend, voelt heerlijk aan en elke race is een echte strijd voor het podium. Ik geef toe, dan moet je wel minstens op medium gaan spelen want op lagere moeilijkheidsgraden word je met een klein beetje moeite elke race eerste. Op medium en hoger zul je geregeld hard je best moeten doen om een podiumplaats te bemachtigen.

Het is lang geleden dat een racegame me daadwerkelijk elke race een spannende strijd wist te bieden. Veel racegames zijn zo makkelijk dat je tegenstanders op een ronde achterstand kunt zetten, maar dat kun je met GRID Autosport wel vergeten. Tegenstanders rijden slim, soms zelfs geniepig, door jou als botsauto te gebruiken en zo hun bochten beter aan te snijden, maar wellicht kwam dat ook wel omdat ik geregeld mijn wagens er gewoon tussen plantte. GRID Autosport is in veel opzichten een arcade racer die voelt als een realistische racegame. Natuurlijk loop je schade op tijdens het racen, maar in de singleplayer wordt alle schade na elke race automatisch hersteld. Dus dan ben je al snel geneigd om meer risico tijdens de bochten en inhaalmanoeuvres te nemen.

Multiplayer is top
De multiplayer is eigenlijk een heel ander verhaal. Na elke voltooide race zul je geld uit moeten geven om de schade aan je auto te herstellen. Ook is hier veel meer sprake van diepgang en ontwikkeling dan in de singleplayer. Natuurlijk, de uitstekende gameplay staat nog steeds als een huis. Maar aangezien je in de multiplayer met het menselijke element te maken hebt en sommige mensen (lees: kinderen) spelen alsof ze een potje Mario Kart aan het doen zijn, kan dat het spelplezier af en toe wel flink vergallen.

Zo kun je bijvoorbeeld een uitstekende race rijden en vlak voor het einde door een schreeuwende kleuter volledig overhoop gereden worden omdat ze je auto als redmiddel voor het verkeerd aansnijden van een bocht gebruiken. Gelukkig is me dat slechts een enkele keer overkomen, maar het gegeven dat je na de race letterlijk met de rekening gepresenteerd wordt, maakt wel dat je veel meer op je hoede zult zijn voor zulke acties. Daar staat tegenover dat dit er ook voor zorgt dat de spanning en druk elke race aanwezig is. Het kwam ook geregeld voor dat ik na een race echt even het zweet van mijn voorhoofd moest vegen omdat ik een spannende strijd om een podiumplaats had moeten leveren. En dan werd ik nog niet eens eerste! Een tweede of derde plaats geeft desondanks heel veel voldoening en het voelt dan ook echt als loon naar werken.

GRID Autosport is een ontzettend lekker spelende en uitdagende game geworden. De singleplayer heeft naar mijn mening wat weinig diepgang en je kunt je afvragen of de focus van het spel misschien niet iets teveel bij de multiplayer ligt. Desondanks speelt GRID Autosport werkelijk heerlijk en weet het ervoor te zorgen dat een overwinning bij een race daadwerkelijk een gevoel van voldoening geeft. Grafisch ziet het spel er ook prima uit, hoewel het jammer is dat er geen next-gen versies van deze game zijn. De auto’s en banen zien er goed uit en het gevoel van snelheid is precies goed. Ik hoop dat Codemasters voor een volgende titel wel wat meer diepgang in de singleplayer stopt, want racen alleen om het racen is in veel titels niet echt de moeite waard. Gelukkig voor GRID Autosport is juist het racen zelf werkelijk een genot. In tegenstelling tot veel andere racegames draait het in dit spel niet om de auto’s maar om de ervaring van het racen zelf. En dat weten de heren (en dames) van Codemasters gelukkig nog steeds heel goed over te brengen.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Grid Autosport Limited Black Edition (Xbox360)

Aantal keer bekeken: 7417