LEGO Marvel Super Heroes (Xbox360)
82 100 1

Review LEGO Marvel Super Heroes (Xbox360)

LEGO games zijn al lang niet meer exclusief voor de jongsten onder ons. Met o.a. Batman, Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter en Lord of the Rings zijn al veel volwassen franchises onderhanden genomen in de gele blokken wereld. Nu is het de beurt aan Marvel’s helden, persoonlijk toch wel mijn favoriete franchise. Want laten we eerlijk zijn, wie kan een game weerstaan waar Iron Man, Spiderman, Wolverine, de Hulk en Gambit in zitten? En dat is pas het topje van de ijsberg. Er zijn namelijk maar liefst 155(!) personages vrij te spelen! Laat het avontuur beginnen.

Een man met een plan
Het spel start met de Silver Surfer (Fantastic Four), die uit de lucht wordt geschoten en hierbij kosmische legoblokjes achterlaat. Het is het werk van Doctor Doom. Samen met Loki, Galactus en een lading aan super-slechteriken zoals Magneto, Green Goblin en Venom smeedt hij een plan wat jij met Tony Stark & co moet gaan verstoren. De verhaallijn kent (inclusief vrij te spelen levels) maar liefst 26 aardig lange missies waarin de superhelden elkaar afwisselen. Het verhaal is niet alleen leuk om te spelen, maar ook erg humoristisch. Met name de manier waarop het verhaal de verschillende superhelden elkaar laat tegenkomen en ze in gesprek laat gaan is tof gedaan. Een favoriet personage of moment uitzoeken is simpelweg niet te doen in dit spel, al stijgen de grappen van Spiderman naar bijzondere hoogten. “Attack with an elevator? That’s wrong on so many LEVELS.”

Superveel
Niet alleen het aantal karakters en unlockables is overweldigend, ook de manier waarop het is uitgewerkt. Er is niet zomaar gekozen voor een lading verschillende gezichtjes en kostuums. Integendeel. De meest voorname karakters kennen namelijk allemaal unieke eigenschappen die recht doen aan hun franchise. Van de manier van praten tot hun aanvallen, de Marvel naam wordt allesbehalve geschaad. De puzzels en gameplay zijn wellicht even rechtlijnig als wat je gewend bent bij LEGO games – lineair button bashen en puzzeltjes oplossen door oplossingen te bouwen met blokjes – maar de Marvel helden maken het allemaal nét even lekkerder. Of je nu rondvliegt met Iron Man, vijanden rondslaat en wegstampt met de Hulk, op z’n kop aan het plafond hangt met de Spinnenman, computers jamt met Wolverine’s klauwen, je schildje rondgooit met Captain America of door een put glijdt met Mr. Fantastic. Er zijn zó veel gave dingen om te doen, dat je hoofd ervan rondspint. Niet alle eigenschappen hebben evenveel toegevoegde waarde, maar sommigen voegen wel wat toe op de gameplay. Zo kan Black Widow zichzelf onzichtbaar maken om alarmsystemen (lasers) te omzeilen en kan Hawkeye pijlen schieten waar de andere helden aan kunnen slingeren om hogerop te komen. Het niveau van de puzzels blijft wat aan de oppervlakte, maar het pakketje waarin het gepresenteerd wordt is in ieder geval erg smeuïg.

Computergestuurde “intelligentie”
Zitten er ook kanttekeningen aan deze overvloed van awesomeness? Jazeker. Hoewel het spel grafisch gezien erg gelikt is, zitten er ook nog constructieve fouten in het spel, die inmiddels wel opgelost zouden mogen zijn na de zoveelste LEGO titel. Allereerst is daar de bedenkelijke AI van je buddies. Vaak speel je in een missie met twee of drie verschillende personages, waartussen je kunt wisselen tijdens het spelen om specifieke puzzels op te lossen. Hier gaat het al mis. De knop om te switchen tussen personages is dezelfde als de knop voor transformeren (van bijv. de Hulk). Dan wil je snel wisselen en transformeer je per ongeluk. Dit haalt niet alleen de snelheid eruit, maar is ook nog eens super onnodig. Er zijn namelijk genoeg knoppen over die niet eens gebruikt worden. Hierbij komt de schrijnende afhankelijkheid van de inbreng van de speler. Speel je zelf met een bepaald karakter, ben je aardig sterk en beweeg je heerlijk door de wereld. Laat je het aan de computer over, wordt diezelfde held opeens hopeloos in elkaar gemept. Dit komt de geloofwaardigheid niet ten goede. Wat ook erg irritant is: je klimt met poppetje 1 ergens helemaal bovenop waar je erachter komt dat je een knop moet indrukken met poppetje 2. Je switcht naar poppetje 2, en ziet poppetje 1 weer als een kip zonder kop naar beneden springen, omdat poppetje 2 ook beneden staat. Hierdoor moet je steeds opnieuw hetzelfde traject afleggen. Dit voelt ontzettend zinloos en ondankbaar en haalt bovendien de flow eruit. Onbegrijpelijk dat dit in de zoveelste LEGO game niet is opgelost. Donkey Kong Country deed dit een kleine 20 jaar geleden beter.

Interactie?
Een ander enorm pijnpunt van het spel is de onoverzichtelijke menustructuur en interactie tijdens missies. De map in New York city puilt uit van de iconen. Ren je naar een bepaald punt toe om “iets te doen”, kom je er vaak achter dat je op dat moment met dat personage helemaal niets kunt doen. Maar “wat dan wel” is de grote vraag. Het spel geeft dit totaal niet aan. Tijdens missies komt dit gebrek aan interactie pijnlijk naar voren tijdens puzzels of gevechten waar je niet weet wat je moet doen. De oplossing is dan domweg alles  je ziet kapot meppen in de hoop dat er blokjes overblijven waar je wat mee kunt. Je verwacht van een spel tenminste wat (optionele) feedback, en LEGO Marvel Super Heroes faalt hier in. Dit gebrek aan fatsoenlijke interactie is echt super jammer, want dit zou de gameplay écht een hoop verbeteren, want er ligt enorm veel potentie. Dit geldt ook voor de co-op modus. Deze is bar en boos. De camera weigerde regelmatig te switchen naar de dynamische camera, waardoor je naast elkaar stond, maar toch een gesplit beeld had. Ook waren er momenten waar het split screen twee keer hetzelfde liet zien. Het resultaat: twee keer slecht zicht. In andere LEGO games was samenspelen ook af en toe behelpen, maar zo slecht als hier heb ik het nog niet meegemaakt. Erg zonde, want hierdoor wordt de co-op nagenoeg onspeelbaar.

Net als de meeste LEGO games is ook dit spel weer de moeite waard. Het Marvel universum is op een prachtige manier opnieuw tot leven gebracht en maakt de LEGO wereld rijker dan ooit tevoren. Het grote aantal aanwezige toppersonages (inclusief Marvel bedenker Stan Lee) met hun unieke eigenschappen is een genot om mee te spelen. Er zit zóveel gaafs in dit spel, dat dit een must-buy is voor Marvel fans. Ga je kritischer naar de gameplay kijken, dan kom je helaas toch wel flinke bugs tegen. De meeste zijn niet onbekend voor kenners van LEGO games. Denk aan grote personages die blijven hangen tegen de omgeving, domme AI van tegenstanders en je mede-helden of het per ongeluk aftuigen van je vrienden ipv vijanden. Maar inmiddels is dit de zoveelste LEGO game, waardoor je wel mag verwachten dat het de goede kant op gaat. Helaas is dit niet zo, en kent Marvel Super Heroes zelfs de slechtste co-op modus die ik ooit in een LEGO game gezien heb. Vind je dit een belangrijk onderdeel, zou ik het afraden om het spel te kopen. Voor de single player modus blijft er echter genoeg over om te praten van een hele toffe titel, simpelweg omdat het rondbashen met je favoriete superhelden in LEGO variant ontzettend verslavend blijft.

Deze review is geschreven door Roy

Oordeel LEGO Marvel Super Heroes (Xbox360)

• Eindcijfer 82