MotoGP 13 (PS3)
70 100 1

Review MotoGP 13 (PS3)

Collega Niels ’t Hooft (NRC-Next) heeft wel eens gezegd dat één rondje in een racegame genoeg kan zijn om een goede indruk te krijgen. Nu heeft hij wel vaker krasse uitspraken gedaan om de eeuwige ‘moet je games uitspelen vooraleer een recensie te schrijven’ discussie te voeden, maar zijn voorbeeld over racegames snijdt al met al hout. Zodoende bleef de mening die ik had gevormd na één rondje MotoGP 13 ook na het driehonderdste overeind…

De laatste jaren ging het van kwaad tot erger met de MotoGP-spellen. Van het succes uit de beginjaren van de reeks – we spreken dan al over de vorige generatie consoles! – is vandaag de dag weinig tot niets meer overeind. Na een opvallende afwezigheid van twee jaar is het nu aan ontwikkelaar Milestone om de franchise uit het slop te halen. Maar wie het oeuvre van Milestone een beetje kent, weet dat de Italiaanse studio niet meteen beschikt over het talent en/of budget om iedere game van de nodige toeters en bellen te voorzien. Welnu, ook MotoGP 13 heeft hier duidelijk last van. Per toeval was ondergetekende enkele weken geleden aanwezig bij de TT van Assen en op geen moment wordt die typische MotoGP-belevenis overtuigend gepresenteerd in de game. Het ontbreekt simpelweg aan ambiance. Visueel gaat alle aandacht naar de rijders en hun motoren, waardoor alles eromheen wat kaal en grafisch onafgewerkt lijkt. Pop-ups in de pits en zo nu en dan een framedrop tijdens het racen doen eveneens vermoeden dat Milestone de technische zaakjes niet altijd even goed voor elkaar heeft. Het knaagt allemaal aan de belevenis een echte MotoGP-rijder te zijn en het maakt van zowel het eerste als het driehonderdste rondje een ietwat saaie affaire.

Realisme voorop

Milestone laat dus heel wat steekjes vallen op gebied van presentatie en technische knowhow, maar maakt dat ruimschoots goed door het rijgedrag van de tweewielige pk-monsters zo realistisch mogelijk te benaderen. Een rasechte simulatiegame voor de diehards dus, waarbij je rekening moet houden met allerhande zaken om zo’n agressief brullende machine op de baan te houden. Spelen met het gewicht van de rijder om zo de meest aerodynamische houding aan te nemen, de gashendel subtiel en vooral gedoseerd bedienen, de voor- en achterrem apart of tegelijk aanspreken naargelang de situatie en eindeloos sleutelen aan de afstellingen om zo een halve seconde sneller te gaan. De echte fans horen het ongetwijfeld graag! Minder begaafde piloten hoeven overigens niet meteen in paniek te raken. Er valt namelijk voldoende in te stellen (de moeilijkheidsgraad, rij- en remhulp, de ideale lijn zichtbaar in beeld, een terugspoelfunctie om gemaakte foutjes in extremis recht te zetten, et cetera) zodat ook zij meteen aan de slag kunnen en iedere vorm van frustratie tot een absoluut minimum beperken. Tip van de redactie: probeer al die extra hulp toch zo snel mogelijk te dumpen. Het vraagt aanvankelijk wel wat gewenning, maar MotoGP 13 haalt het gros van zijn punten juist binnen dankzij de waanzinnig hoge realismegraad.

Carrière maken

Qua content zal MotoGP 13 je allerminst verrassen. Het complete deelnemersveld uit de Moto2-, Moto3- en MotoGP-klasse is present, alsook alle circuits waar het motorcircus dit seizoen neerstrijkt. Bovendien is het merendeel van de spelmodi nagenoeg identiek aan die van de twee jaar oude voorganger. Naast losse races, het naspelen van het huidige seizoen in de huid van jouw favoriete rijder en de optie om zowel online als in split-screen je racekwaliteiten te meten met gelijkgestemde zielen, is het andermaal de uitgebreide carrièremodus die de aandacht opeist. Daarin loods je een beginnende piloot van zijn debuut als wildcardrijder in de Moto 3-competitie via een vluchtige passage in de Moto 2-klasse naar de meest prestigieuze wereldtitel in de koningsklasse van de motorracerij. De omkadering (een trailer die dienst doet als leefruimte tussen de races door waar je via mails, sociale netwerken en losslingerende magazines feedback krijgt op je prestaties) doet sterk denken aan de manier waarop Codemasters te werk gaat, maar heeft hier daadwerkelijk nog minder nut. De eerste races doe je nog enigszins de moeite om het allemaal te checken; niet veel later ga je in negeermodus om meteen door te gaan naar de volgende Grand Prix. Evenwel is de lang uitgesponnen carrièremodus goed voor tientallen uren gegarandeerd speelplezier.

Daarom ligt de focus van MotoGP 13 continu op het racen zelf. Het realistische rijgedrag zit gewoon prima in elkaar en zal zeker door de echte fans – altijd strak in lederen pak – gewaardeerd worden. Hiermee heeft Milestone duidelijk de hoeksteen in handen waarop het de komende edities moet bouwen en wellicht zien we deze franchise dan ooit nog het niveau van lang vervlogen tijden halen. Voor nu blijft de omkadering toch wat te sober en ontbreekt het gewoonweg aan de ambiance die we associëren met deze spectaculaire racediscipline om echt te scoren. Al met al is MotoGP 13 een hardcore sim die de juiste snaren bij het juiste publiek weet te raken. En dat had ik eigenlijk al na één rondje door!

Deze review is geschreven door Davy De Rauw

Oordeel MotoGP 13 (PS3)

• Graphics 65
  • Originality 65
  • Sound 65
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 9273

Laagste 1 prijzen voor MotoGP 13 (PS3)

19.99 19.99 1
€  19.99€ 0.00   € 19.99

avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1723   9) 27-07-2013 10:50
Jammer inderdaad had er meer van verwacht.......maar ja Milestone......
Game zit vol bugs en wachten dus dat ie een stuk goedkoper is.

Maar na één rondje al weten hoe een racegame is......knap hoor
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 27-07-2013 11:14
Elke motor/wagen in een racegame rijdt anders (of hoort anders te rijden) en elke baan hoort anders te rijden dus die zin over dat ene rondje slaat imo nergens op. Vaak is het eerste rondje (en dan met name in singleplayer) het makkelijkste rondje dat te rijden is zodat de speler kan wennen aan de controls e.d.
Da's hetzelfde als zeggen dat in een RPG de eerste quest laat weten hoe de RPG is of dat het eerste potje FIFA meteen de hele game laat zien.
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-07-2013 11:17
Na één rondje weet je bij een racegame doorgaans wat voor vlees je in de kuip hebt. Puur de 'basis' van de racegame. De feeling ook. Ik gebruik de opvallende uitspraak van 't Hooft als rode draad in mijn verhaal, maar het spreekt voor zich dat je een game langer moet spelen om 't helemaal te doorgronden (zoals TimD al aangeeft). Maar dat eerste rondje, dat moet in de basis gewoon goed zitten.
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 27-07-2013 11:21
Ik vind het eerste rondje vaak vrij kloterig rijden. Ik ken de controls niet, ken de game niet en weet nog niet wat ik moet doen. Op basis van dat eerste rondje had ik bijna alle racegames die ik had verkocht. Een goeie racegame is imo een game waarin je moet groeien en daardoor is vaak dat eerste rondje vrij klote. Vind zo'n uitspraak alleen passen voor een racegame als Mario Kart.
avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1723   9) 27-07-2013 11:27
Yup, één rondje werkt niet bij dit soort games.
Bedoel rondje op een Yamaha of Honda voelt al heel anders......laat staan arcade of sim mode......maar goed ieder zijn mening
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-07-2013 11:45
Het is voer voor discussie - net zoals de originele uitspraak overigens (het idee dat je games mag recenseren op basis van een demo is nog zo'n fel bekritiseerde uitspraak van de man in kwestie). En het hangt ook van persoon tot persoon was waarschijnlijk. Ik bedoel het ook meer in de zin van: de eerste ronde geeft een goede indruk van wat je mag verwachten, de rest moet je - zeker bij een simulatieracer - uiteraard meer doorgronden. Maar de 'basis' moet gewoon goed zitten, daar blijf ik bij.
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 27-07-2013 11:50

Maar die basis leer je pas kennen nadat je de game grondig speelt, niet na één rondje of één level. Eerste indruk in de meeste games zegt niet zoveel imo. Vaak is het zelfs zo dat de echt goede games (net zoals films) wat tijd hebben om op gang te komen en een film serveer je ook niet af op de eerste paar minuten toch?

De man in kwestie schrijft prima boeken maar waardeloze reviews imo trouwens. En na een uitspraak als die over die demo's snap ik niet dat iemand zijn reviews nog serieus kan nemen.
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-07-2013 11:58
Ach, wellicht heeft iedereen een andere invulling voor de 'basis' van een racegame en iedere mening wordt gerespecteerd. Sowieso zijn we het wel eens dat een racegame langer gespeeld moet worden om 't volledig te begrijpen.

En ja, ik had onlangs nog wat columns van de man gelezen en kwam zo op het idee om het 'onderwerp' te gebruiken als rode draad in de recensie. De andere dingen laten we even in het midden. Brengt een leuke discussie op gang. Een eenmalig iets, volgende keer doe ik terug normaal. Hehe.
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 27-07-2013 12:00
Conclusie: Deze game is middelmatig en Niels't Hooft heeft geen verstand van zijn vak.
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-07-2013 12:07

Goh, waar is die vind ik leuk-knop!?

Al moet ik wel zeggen dat Niels ook heel wat goeie dingen doet (of heeft gedaan)!
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1682 ) 27-07-2013 22:26
Ik vind het een goede game, milestone heeft in het verleden echt wel leuke games gemaakt als SBK X. Vooral het hele raceweekend vind ik goed uitgewerkt. Helaas zit er wel totaal geen sfeer in de game en grafisch is het ook erg slecht. Maar als je fan van motogp en motorrijden bent heb je weinig andere opties en dan vind ik dit een prima game. De moeilijkheidsgraad is prima maar het vereist wel veel oefenen door het raceweekend om een race goed en consistent uit te rijden. Ook het vele verkeer zorgt nogal voor chaotische eerste rondes en dat is meteen het grootste plus en minpunt van motorracen, maak je een fout is de race voorbij, dan haal je die gasten niet meer bij. Misschien zou het ooit leuk zijn om een motorgame zoals gran turismo te hebben, met alle merken en allemaal verschillende klasses en tuning en dergelijke. Maar daar zal de markt te klein voor zijn. Dat zie je bij deze game ook weer. De aantallen die van deze games verkocht worden zijn te laag ten opzichte van de autoracegames waardoor het budget waarschijnlijk ook een stuk lager ligt om dit naar een hoger niveau te tillen.
avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1723   9) 27-07-2013 23:36
Misschien zou het ooit leuk zijn om een motorgame zoals gran turismo te hebben, met alle merken en allemaal verschillende klasses en tuning en dergelijke.

Voor de PS2 is ie er: Tourist Trophy

En ja markt is klein, maar veel Amerikanen die nu klagen omdat Motogp13 (nog) niet in de US te krijgen is....dus hopelijk groeit de markt ooit nog door nieuwe US klanten
avatar van Slimdavy
Slimdavy ( 53 ) 27-07-2013 23:57
Tourist Trophy, wat heb ik die nog vaak gespeeld. Was ik helemaal vergeten, thx for the retro reminder!

@Ice-T

Je slaat de spijker op de kop! Milestone werkt in zekere zin met passie aan hun racegames (het racen zelf is prima voor zij die graag een motoracegame willen), maar er ontbreekt altijd wat. In dit geval sfeer en grafische afwerking. De reden hiervoor som je goed op. SBK X heb ik ooit gerecenseerd voor een andere website en vind ik wel de betere game (als k zou moeten kiezen tussen die en MotoGP 13). Met hun WRC-licentie gaan ze ook meer en meer de goede kant uit, maar dat is weer een verhaal met vier wielen onder elke bolide.
avatar van Gamer88
Gamer88 ( 1723   9) 28-07-2013 00:04

Same here
Erg jammer dat ie nooit voor de PS3 is gemaakt. GP500 en Tourist Trophy zijn toch wel de beste ooit.......apart toch na al die jaren.
avatar van Brokket
Brokket ( 4 ) 28-07-2013 17:26
Ook de moto gp games van Namco waren zeker niet slecht. Jammer dat deze de licencie kwijt zijn geraakt in de tijd...
Die games zaten goed inelkaar, genoeg challenges enz om te oefenen en beter te worden!!
avatar van Nielsthooft
Nielsthooft ( 1 ) 09-08-2013 11:54
Leuk dat Davy verwijst naar die oude uitspraak van mij! Ten overvloede misschien, maar toch een toelichting. De uitspraak dat je een racegame soms al na één rondje kunt beoordelen is (als ik het mij goed herinner) een klein deel van een grotere discussie over hoe je te werk dient te gaan als je games reviewt. (En eigenlijk niet over racegames.)

Als je een willekeurige man in de straat vraagt of je een game moet uitspelen voordat je een recensie kunt schrijven, zegt hij waarschijnlijk: ja. Mijn tegenargument is dan: bij sommige games doe je er letterlijk honderden uren over om álles te zien. Verwacht je werkelijk van een recensent dat hij honderden uren aan een spel besteedt? Volgens mij niet. Kortom: hoeveel je moet spelen is arbitrair. Soms weet je genoeg om een recensie te kunnen schrijven na tien uur, soms na twintig uur. In theorie kan het al na één rondje zijn. Maar de essentie is dat het jouw verantwoordelijkheid is als recensent om in te schatten wanneer je genoeg hebt gezien.

Dan is er nog een ander element, namelijk dat het uitmaakt voor wie je de recensie schrijft, en hoe groot de recensie wordt. Als je (zoals ik tegenwoordig vaak) een recensie schrijft van 125 woorden, voor een algemeen publiek (de lezers van nrc.next), dan is er nog minder reden om een game honderden uren te spelen. Immers kun je de recensie al vullen door simpelweg te vertellen waar een game over gaat. Hier speelt ook een simpel economisch belang: als je € 50 krijgt voor een recensie, kun je er niet dagen achtereen mee bezig zijn. Wederom, het is aan de recensent om te bepalen wanneer hij genoeg materiaal hebt.

Dit is kortom een betoog voor de benadering van deze kwestie vanuit de werkelijke overwegingen die de recensent tegenkomt tijdens zijn werkzaamheden, en niet vanuit een zeker idealisme over hoe een recensie in een perfecte wereld tot stand zou moeten komen.