Need For Speed 2015 (PS4)
73 100 1

Review Need For Speed 2015 (PS4)

Met Need for Speed lijken Ghost Games en Electronic Arts de resetknop van de serie in te willen drukken. Na jaren van subtitels zoals Shift, Carbon, Rivals en Underground blijft een toevoeging aan de naam dit jaar achterwege. Is dat terug naar de basis, of simpelweg omdat het spel zo weinig om het lijf heeft dat een subtitel te hoge verwachtingen zou scheppen?

Need for…an internet connection
Het staat niet prominent op het doosje vermeld, maar Need for Speed heeft een internetverbinding nodig om speelbaar te zijn. In een tijd dat onze consoles, PC’s en zelfs smartphones constant online zijn zou dat geen enkel probleem moeten zijn. Toch kwamen er tijdens mijn speelsessies meerdere keren vragen in me op waarom daarvoor gekozen is. Natuurlijk, de Autolog mogelijkheden om je vrienden online te volgen en hun tijden te zien zijn leuk. En samen met andere spelers in een digitale wereld rondracen en je eigen ‘crews’ samenstellen is niet verkeerd. Maar op het gebied van de gameplay is er werkelijk niets te noemen wat de verplichting rechtvaardigt. De beta-versie op de PC had tenminste nog de mogelijkheid om andere spelers uit je spel te houden en gewoon solo te spelen. Als je ergens in een afgelegen plaats woont waar je geen goede internetverbinding hebt dan kun je NFS beter negeren. Zonder internet kun je er namelijk niets mee. Niet dat je heel erg veel zou missen. De spelwereld van Ventura Bay is namelijk geïnspireerd op het nachtleven van Los Angeles, maar het rondracen in deze omgeving voelde voor mij behoorlijk beperkt aan. De hoeveelheid willekeurige automobilisten die je tegenkomt was namelijk vrij minimaal en ook de AI van de computer laat veel te wensen over.

Need for…better AI
Een veel voorkomend probleem bij racegames is dat ontwikkelaars ervoor kiezen om tegenstanders de mogelijkheid te geven om een onmogelijke inhaalslag te maken. Het maakt niet uit hoe goed je rijdt of hoe waardeloos je tegenstanders zijn, voertuigen krijgen bij een achterstand vaak een extra snelheidsimpuls waardoor de race weer spannend moet worden. Need for Speed is hierin helaas geen uitzondering. Ik heb de meeste races wel weten te winnen, maar in de praktijk is het eigenlijk pas bij de laatste paar checkpoints van een race van belang dat je aan kop blijft van de groep. De AI van zowel mederacers als de politie is daarbij van een behoorlijk matig niveau. Zo zullen de mannen in blauw je in veel gevallen maar kort achtervolgen en is hen afschudden daardoor ook allesbehalve uitdagend te noemen. Wat wel een leuke toevoeging is: nu kun je met een druk op de knop je motor uitzetten en je wagen in een donker steegje parkeren, om zo aan het oog van de politie te ontsnappen. Als de AI daadwerkelijk slim genoeg was om een achtervolging spannend te maken was deze keuze misschien wat effectiever geweest. Desalniettemin vind ik het een geinige toevoeging.

Need for...drag races
Het is duidelijk dat Need for Speed inspiratie heeft geput uit eerdere delen zoals Underground en Carbon en bij films zoals Fast and Furious. Aangezien ik sinds de jaren negentig zo’n beetje alle delen van de Need for Speed-serie gespeeld heb kan ik niet anders dan duidelijke overeenkomsten zien tussen deze game en voorgangers zoals Underground. Één van de hoogtepunten uit die game vond ik persoonlijk de dragraces. Hierbij moest je een tegenstander op een recht stuk weg zien te verslaan door goed te schakelen en op de juiste momenten je nitro in te zetten. Helaas ontbreken dit soort evenementen. In plaats daarvan kun je vooral kiezen tussen standaard races en drift-evenementen. Op gameplaygebied voelen de wagens prima aan en heb je genoeg mogelijkheden om bij deze zowel het vermogen als het uiterlijk te customizen. Het zorgt ervoor dat je zelfs met één van de startwagens na uren spelen nog steeds goed mee kunt komen. Omdat je garage ruimte biedt aan vijf verschillende wagens is het ook een goed idee om je wagenpark zo in te delen dat je voertuigen elk hun sterke kanten hebben. Ik kwam verderop in de campagne een paar keer in de problemen omdat ik dacht dat ik het hele spel wel met een enkele wagen zou kunnen doorlopen. In plaats daarvan kwam ik erachter dat het meer loont om je wagens te specialiseren zodat ze meer afgestemd zijn op specifieke evenementen. Zo zijn er vijf verschillende groepen waar je ervaring mee kunt verdienen. Speed, Style, Crew, Build en Outlaw zijn elk gekoppeld aan evenementen waar je een speciale aanpak voor nodig hebt. Gelukkig is het met een aantal schuifregelaars heel makkelijk om je wagens aan te passen zodat je gewenste automobiel klaar kan zijn voor elk event.

Need for…a more interesting city
Ventura Bay is zoals gezegd geïnspireerd op Los Angeles. Aangezien ik die stad zelf jaren geleden eens heb bezocht vond ik de sfeer wel goed overkomen. Verspreid over de map zijn meerdere collectibles te vinden. Zo kun je gratis onderdelen vinden, zijn er plekken waar je een mooi uitzicht kunt bekijken en zijn er locaties waar je donuts kunt maken met je auto. De Frostbite engine zorgt ervoor dat de wereld van Need for Speed er ontzettend mooi uitziet. De belichting, de schaduwen en de modellen van de wagens zien er geweldig uit. Desondanks vond ik wat je in die wereld kon doen niet heel erg bijzonder. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat er afgezien van de races ook niet zo heel erg veel te zien en te doen valt. De campagne heeft namelijk een aantal evenementen die je af moet werken en hoewel het spel prima speelt, de graphics er goed uitzien en de auto’s (en muziek) allemaal prima klinken, voelt Ventura Bay me gewoon wat doods aan. En de verplichte internetverbinding zorgt ook niet voor een levendigere speelwereld. Integendeel, de keren dat ik, ondanks de matige servers, het spel kan spelen heb ik vaak het idee dat als EA graag terug wil naar de tuningscène, ze misschien de boel eens wat breder en levendiger moeten maken.

Need for...more
Het verhaal heeft bij de Need for Speed-serie vaak een ondergeschikte rol. Misschien dat The Run en Undercover nog het meest qua verhaal te bieden hadden. Deze nieuwste NFS draait om het tunen van je wagens en jouw carrière als racer. Door middel van live-action cutscènes wordt het minimale verhaal uit de doeken gedaan en zul jij samen met een vijftal personages door de wereld van Ventura Bay en de verschillende races moeten werken. Ik vond de samenhang van de scènes en het verhaal echt minimaal en de acteurs en actrices kwamen niet veel verder dan stereotiepe rollen. Aan de andere kant, de acteerprestaties waren zo knullig dat ze op een gegeven moment gewoon grappig werden. Het is ook vaak een kwestie van twee acteurs die elkaar tegenkomen en waarbij je als toeschouwer van de ene naar de andere rol verplaatst. Ik nam het verhaal in ieder geval nooit echt serieus, en misschien is dat ook wel precies de bedoeling.

Need for Speed is een titel waar ik wat gemengde gevoelens bij had. Grafisch ziet het spel er goed uit, de muziek is aanstekelijk en de wagens reageren prima. Daar staat tegenover dat de multiplayermogelijkheden enorm beperkt zijn, de constante internetverbinding overbodig is (en zelfs storend aangezien de servers geregeld niet werken) en de gameplay allesbehalve vernieuwend is. De matige AI en het gegeven van ‘rubber band’ AI is daarnaast echt niet meer van deze tijd. Naar mijn mening moeten racegames spelers de mogelijkheid geven om hogere moeilijkheidsgraden en betere AI in te stellen. Of je een race wint moet namelijk niets te maken hebben met puur geluk, maar met jouw vaardigheden. NFS is een game met veel potentie, wat helaas niet volledig wordt benut. Met betere en vooral uitgebreidere multiplayermogelijkheden, een offline modus, een levendigere stad en wat meer uitdaging zou NFS namelijk makkelijk een hoger cijfer kunnen scoren. Het is de simpele wetenschap dat, met wat kleine aanpassingen, deze game zoveel beter had kunnen zijn waardoor ik wat teleurgesteld ben in het totaalplaatje.

Deze review is geschreven door Gerard Olsder

Oordeel Need For Speed 2015 (PS4)

• Originality 50