MXGP: The Official Motocross Videogame (Xbox360)
65 100 1

Review MXGP: The Official Motocross Videogame (Xbox360)

Als liefhebber van bijna alle soorten sport zijn weinig mij onbekend. Voetbal, tennis, de Amerikaanse soort, F1, noem maar een sport en ik heb er waarschijnlijk een game van gespeeld. Niet dat ik overal even goed in ben, maar ik zal niet snel een onbekende sportgame bij voorbaat veroordelen. Toch moest ik mezelf, bij het ontvangen van MXGP, even achter de oren krabben. Is dat niet die sport waar die jonge Nederlander wereldkampioen in is geworden?

Jeffrey Herlings & Co.
Tot zo ver zat ik inderdaad goed. De Nederlander Jeffrey Herlings was vorig jaar voor de tweede keer op rij de beste van de wereld in de MX2-klasse en is dan ook één van de betere motorcrossers in de game. Je zult hem dan ook vaker dan eens bovenin tegenkomen bij de races in de MX2-klasse.
In MXGP kun je kiezen om een enkele race te rijden, een heel raceweekend, een heel seizoen (al dan niet met alle officiële rijders), een time trial of je eigen carrière in de Career modus te beginnen. Eigenlijk spreken alle bovenstaande mogelijkheden voor zich, dus laat ik daarom de meest uitgebreide, de Career modus, verder toelichten.

In de Career modus begin je helemaal onderaan de ladder van het motorcross-circuit. In een tweetal races moet je bij een beginnend team laten zien wat je kunt, om zo de interesse van teams uit de MX2 te wekken. Daar eenmaal beland kun je, door goed te presteren, wederom opklimmen naar een beter team om vervolgens door te stomen naar de MX1-klasse. Ieder raceweekend krijg je van tevoren een opdracht van je team mee (het behalen van een x aantal punten) en zal één van de tegenstanders uit de competitie je persoonlijk uitdagen. Een raceweekend bestaat vervolgens uit een oefenkwalificatie, de officiële kwalificatie en twee races, waar voor de winnaar 25 punten per race te behalen zijn. Met de AI moeilijkheidsgraad op Beginner zal je dit nog met twee vingers in de neus doen, maar vanaf niveau Hard vliegt de modder je al snel om de oren.

Vallen en opstaan
Op dit niveau zal je iedere ronde op de top van je kunnen moeten rijden om de concurrentie voor te blijven (waarbij het fijn is dat de minimale racelengte drie rondes is). Juist dan overtuigt MXGP enorm op simulatievlak, vooral wanneer je de meeste hulpmiddelen uitgeschakeld hebt. Je motor is net wat lastiger te besturen, je moet (met de rechterstick) leunen in sommige bochten en tijdens sprongen. Daarbij kan sleutelen aan je motor de wereld aan verschil betekenen. Het was voor mij dan ook letterlijk een carrière van vallen en opstaan, maar uiteindelijk is dat wel precies wat de echte racer wil zien. Tot zo ver lijkt MXGP dan ook richting een glorieuze finish te racen. Maar, en dat is een behoorlijke maar, er zijn de nodige schoonheidsfoutjes te ontdekken waardoor de game zelf een behoorlijke valpartij veroorzaakt.

Middenmoot(or)
Ik doel dan vooral op de totale sfeer. Ook al is het erg vet om op het puntje van je stoel een race te rijden, alles om het racen heen voelt ontzettend sfeerloos terwijl de motorcross in het echt toch juist garant staat voor spektakel. Het publiek leeft niet mee, hoge sprongen geven je geen hartkloppingen, een glorieus moment na een gewonnen race is blijkbaar onmogelijk en grafisch is het zeker niet geweldig. Ook op gameplay gebied zijn een aantal zaken net niet goed uitgewerkt. Zo hap je bij het ene tikje van een tegenstander meteen modder, maar blijf je het andere moment gewoon op je motor zitten. Ook het buiten de baan belanden levert onduidelijke momenten op. De ene keer wordt je meteen teruggezet, de andere keer mag je vrolijk naast de baan blijven rijden. Bovendien leverde de automatische reset mij vaker irritaties op dan voldoening, omdat deze zo snel optreedt dat je een ingezette stuuractie ook na de reset nog ingedrukt hebt met slecht wegrijden tot gevolg.

Rest de vraag of een game als MXGP de full price, waarvoor de game in de winkel ligt, wel waard is. Persoonlijk vind ik van niet, want ook al heb ik genoeg uitdagende racemomenten beleefd, het totale gebrek aan sfeer zorgde ervoor dat ik de game vaak binnen het half uur weer weglegde. Tel hierbij de matige graphics en de schoonheidsfoutjes in de (verder redelijke) gameplay op en je houdt een game over die alleen voor de echte motorcross-fan interessant is. Had ontwikkelaar Milestone wat meer aandacht gehad voor het spektakel dat bij deze raceklasse hoort, dan had de game zijn MotoGP broeder kunnen inhalen. Nu finisht MXGP qua gameplay voorin, maar blijft het op te veel andere vlakken (hoe kan het ook anders) aanmodderen.

Deze review is geschreven door Frido van der Wal

Oordeel MXGP: The Official Motocross Videogame (Xbox360)

• Graphics 60