Gottlieb Pinball Classics (PSP)
68 100 1

Review Gottlieb Pinball Classics (PSP)

Bij het zien van het glimmende doosje van Gottlieb Pinball Classics kreeg ik meteen een nostalgisch gevoel. Ik dacht terug aan de tijden dat ik bij vrienden langs ging om Pinball Fantasies en Pinball Dreams te spelen. Zelf had ik toen nog geen beschikking over een PC die dat `grafische geweld` van die tijd allemaal aan kon. En dus ga je dan naar vrienden die wel zulke gave spellen kunnen spelen. Ook dacht ik aan de arcadehallen waar ik het toch steeds niet kan laten om even 1 gulden/euro in het apparaat te gooien om te kunnen flipperen. Ik vind deze twee dingen nog steeds helemaal te gek, als ik er aan terugdenk. Zou Gottlieb Pinball Classics die oude tijden laten herleven?

Door de multiball verlies je soms compleet je overzicht

Oud, ouder, oudst
Gottlieb is voor de flipperfanaten vast geen onbekende naam. Dit bedrijf heeft namelijk een aantal decennia de arcadehallen gevuld met hun machines. In Gottlieb Pinball Classics zitten elf flipperkasten van hen digitaal verwerkt. Alles ziet er heel natuurgetrouw uit tot in de kleinste details, zoals de reflectie van het glas wat over de flipperkast heen ligt. De flipperkasten zijn ook nog eens gevarieerd in thema. Zo moet je bij de tafel genaamd Play-Boy punten scoren door Blackjack te spelen en moet je bij de tafel Strikes `n Spares in feite bowlen. Daarnaast vind je nog twee of drie andere arcadekasten, die weinig met flipperen te maken hebben maar wel grappig zijn op zijn tijd. De heuse Love Meter en Zoltann, de waarzegger. Heb je oog voor detail, dan zul je opmerken dat er enkele hele oude kasten tussen zitten. De flipperkast genaamd Ace High komt bijvoorbeeld uit 1957. En dat is toch al heel wat ouder dan de gemiddelde bezoeker van Budgetgaming.

Als je de game begint kun je slechts met enkele flipperkasten gratis spelen. De rest vraagt om credits en dan zul je dus eerst credits moeten verdienen met bijvoorbeeld het behalen van een hoge score of moeten voldoen aan een bepaald doel op een flipperkast. Als je deze Table Goals haalt, unlock je weer een volgende kast om vrij op te kunnen spelen. Deze doelen zijn zeer divers. De ene keer moet je een bepaalde score halen, de andere keer Multiball unlocken of een rondje gaan over de flipperkast via een vaste route. Sommige van deze doelen vond ik vooraf nogal onduidelijk en daarom was het maar goed dat er een uitleg bij iedere baan zit. Daar werd door een prettig klinkende stem haarfijn uitgelegd hoe je de hoogste scores kon halen of hoe je het doel van de flipperkast kon voldoen.

Speel Blackjack met Pinball

Bling, poing, beep…
Toen ik het spel voor het eerst opstartte merkte ik meteen het geluid op. Het klonk net als in het echt, al werd het op den duur erg eentonig. De kasten bevatten ook muziek, maar eveneens daar het zelfde euvel, dat deze niet al te variabel was. Ik hoorde geregeld dezelfde uitspraken en deuntjes terugkomen, terwijl ik toch echt weer een andere baan speelde. Een beetje een gemiste kans, als je het mij vraagt. Ik kan me haast niet voorstellen, dat die kasten in het echt ook bijna allemaal hetzelfde geluid ten toon spreiden. Op het gebied van het geluid is de stem van de announcer dan het beste wat de game bevat.

Met de graphics is het gelukkig wat beter gesteld. De game oogt prima. Niet geweldig, maar voor wat we gewend zijn van de PSP, zijn er lelijkere titels te vinden. De kasten zien er prima uit en er is tot in detail uit af te leiden, hoe de banen er in het echt uit gezien moeten hebben. Voor de nieuwsgierigen onder ons. Kijk eens op www.pinballmuseum.org Er is hard gewerkt aan een Pinball Hall of Fame in Las Vegas. Een bezoekje waard en het is weer eens wat anders als schilderijen of beelden uit de oudheid. Op de site kun je heel veel flippertafels zien, waaronder diverse kasten uit Gottlieb Pinball Classics en daar kun je nog eens met eigen ogen zien, dat deze digitale versies echt op die oude kasten lijken.

In de Pinball Hall of Fame tref je echt een enorm aantal tafels aan

Flipperdeflip!
Met de schouderknoppen bedien je de flippers en die werken naar behoren. Tenminste als je voor het normale beeld kiest (horizontaal). Als je voor het verticale scherm kiest, is de bediening uiteraard anders. De keuze voor welke beeldmodus maakt voor het verdere spel niet uit, al vind ik zelf de horizontale versie het fijnste, aangezien je gewend bent je PSP op deze wijze vast te houden.

De bal beweegt volgens de normale wet van de zwaartekracht. Dat mag misschien gek klinken, maar dat is lang niet altijd zo. Dan is de game niet goed in balans en is het te makkelijk om de bal bovenin te houden of de bal is juist niet bovenin te krijgen. Iedereen hier heeft vast ooit wel eens een dergelijk spel gespeeld en zal met deze game dan ook wel uit de voeten kunnen. Door middel van de Table Goals is voor uitdaging in deze game gezorgd, zodat hij ook voor langere tijd leuk zal blijven. Ik denk persoonlijk dat dit sowieso niet echt een probleem zal zijn, aangezien Pinball Classics een ideaal spelletje voor onderweg is, als je maar weinig tijd hebt om te spelen.

Eén ding viel me meteen vanaf het begin op. Alle Gottlieb tafels bevatten geen Replay modus, dus als je snel een bal laat verdwijnen, ben je hem ook echt kwijt. Geen herkansing. Volgens mij ligt dat in de lijn van wat de makers voor ogen stond toen ze de tafels bouwden. Ze wilden het flipperen zo uitdagend mogelijk houden. De Replay modus staat dan haaks op deze filosofie. Het is een bewuste keuze van de makers en ik had daar in het begin wel moeite mee. ,als een bal snel verdween in het kuiltje. Het maakte de game echter wel uitdagender.

De echte tafel van El Dorado, uiteraard zonder Replay modus

De game kun je op gemakkelijke wijze met meerdere personen tegelijk spelen, doordat de game goed gebruik maakt van gamesharing. Eén flipperkast wordt dan tijdelijk overgezet in het geheugen van de andere PSP`s via de Wifi-verbinding en zo kunnen maximaal 4 mensen optimaal genieten van dezelfde game. Helaas zijn niet alle tafels beschikbaar in deze modus. Als je alle banen wil kunnen spelen, zul je nog een versie van de game erbij moeten halen en dan via adhoc de strijd met elkaar aan gaan.

De gulden middenweg
Nadat ik de game uitgespeeld had, vond ik het lastig om een geschikt cijfer te geven. Ik bedoel, de game blinkt eigenlijk nergens in uit. Grafisch is het prima, bediening is naar behoren maar het geluid stelt gewoon teleur. Maar ondanks alles heb ik wel veel plezier gehad met de game en heb ik me er net zolang mee bezig gehouden totdat ik de tafels allen unlocked had. Dit heeft enige tijd geduurd omdat de game erg uitdagend is door sommige Table Goals. Vooral de Table Goal van Central Park (win 5 credits of meer) was echt een enorm lastige en bij tijd en wijle zelfs frustrerend, als je slechts 4 credits scoorde. Maar toen ik er uiteindelijk toch 5 haalde, voelde de overwinning alleen maar beter. Dus kies ik dan voor de Gulden Middenweg, waar ik gewoon rekening houdt met de werkelijke kwaliteit van de game, maar ook met het plezier wat je ermee kunt hebben, als je van flipperen houdt. Voor mensen zonder PSP: er is ook een versie voor de Wii beschikbaar.

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Gottlieb Pinball Classics (PSP)

• Sound 50