Marvel Pinball: Vengeance and Virtue (Xbox360)
83 100 1

Review Marvel Pinball: Vengeance and Virtue (Xbox360)

Ruim een jaar geleden verscheen Marvel Pinball (voorgaande recensie). Waar het spel op de Xbox 360 verscheen als uitbreiding van Pinball FX-2, werd het op de PS3 los van Zen Pinball gelanceerd. Het spel wist op voortreffelijke wijze de wereld van de Marvel strips te combineren met de digitale flipperkast. Onlangs werd er een nieuwe set tafels aangekondigd onder het label “Vengeance and Virtue” en we zijn dan ook benieuwd of dit pakket het hoge niveau kan vasthouden.

Marvel universum
Het uitbreidingspakket trekt een vers blik helden en schurken uit het Marvel universum open, waarbij enerzijds wraak en anderzijds de deugd centraal staat. Aan de zijde van de deugd treffen we  X-Men en Thor aan, terwijl wraak het thema is voor Ghost Rider en de minder bekende Moon Knight.  Elke tafel is geheel gewijd aan het personage dat centraal staat. Zo haalt Ghost Rider, alias de stuntman Johnny Blaze, halsbrekende toeren uit. De bijbehorende kast staat dan ook bol van de snelheid en stunts. Bij X-Men draait het dan weer om het combineren van de krachten van de diverse mutanten om zo een vuist te vormen tegen Magneto en het beschermen van Professor X.

Na diverse uren gespeeld te hebben, kan ik wel concluderen dat het product met veel liefde is gemaakt en er de nodige tijd in is gestoken om alles naar behoren te laten werken. Ik wil dan ook niet stil staan bij de vraag of het spel qua gameplay en graphics goed zijn, want deze zijn wederom van prima kwaliteit. Belangrijker vind ik de vraag of je het pakket moet halen als je al andere tafels hebt gekocht. Ik kan daar volmondig “ja” op antwoorden. Buiten het feit dat het een must is voor de echte verzamelaar of liefhebber van Marvel of flipperen, krijg je voor de 800 Microsoft Points of €7,99 via Playstation Network een compleet en gevarieerd uitbreidingspakket waar je weken mee zoet zal zijn. Tot slot haal je met dit pakket ook veel kwaliteit in huis, dus je hoeft je geen zorgen te maken of het je geld waard is. Een puntje van kritiek is er wel,dat is het geluid bij de Thor-tafel. Na verloop van tijd werd ik horendol van de typische jaren ’80 kreten en heb ik het geluid maar afgezet.

Daarnaast vraag ik me af welke uitbreidingen we nog mogen verwachten. Van alle bekende Marvel personages missen we eigenlijk alleen “The Incredible Hulk” en “The Avengers” nog. Van deze laatste verschijnt volgend jaar weer een film, dus ligt het in de lijn der verwachting dat deze ook uitgebracht wordt.  Er zal ongetwijfeld een overeenkomst getekend zijn voor het gebruik van de Marvel licentie voor een aantal jaren en er is daarnaast voor Zen Studios ten alle tijde de mogelijkheid om een andere partij te benaderen.

Historie
Waar er vroeger geregeld pinball titels werden gereleased voor de PC (Pinball Dreams en Pinball Fantasies, anyone?), is het genre weer nieuw leven in geblazen dankzij de digitale platformen. Zen Studios zag mogelijkheden en heeft zich inmiddels echt ontwikkeld tot een specialist op het gebied van digitale flipperkasten. Waar andere ontwikkelaars met digitale vertalingen van bestaande flipperkasten (Pinball Hall of Fame: The Williams Collection / Gottlieb Pinball Classics) hopen succes te oogsten, weet Zen Studios dankzij de digitale platformen een groter publiek aan te spreken. Dat succes gaat aan niemand voorbij en diverse andere ontwikkelaars hebben inmiddels ook een titel in ontwikkeling of inmiddels al uitgebracht(bijvoorbeeld Pinballistik). Mijns inziens is dit een goede ontwikkeling. Het grote publiek is gebaat bij meer succes zodat er veel moeite gedaan wordt om kwalitatief goede tafels af te leveren. Bovendien is er meer te kiezen voor veelal aangename prijzen. Als groot fan van flipperen blijf ik ontwikkelingen binnen het genre, en de verrichtingen van Zen Studios in het bijzonder, op de voet volgen.

Kwaliteit
Met “Vengeance and Virtue” levert Zen Studios wederom een prima uitbreidingspakket voor Pinball FX-2 af. Op het gebied van digitale flippervideogames zul je binnen afzienbare tijd geen betere game gaan tegenkomen.

Deze review is geschreven door ConAir.

Oordeel Marvel Pinball: Vengeance and Virtue (Xbox360)

• Eindcijfer 83