Star Wars: Battlefront (Xbox)
80 100 1

Review Star Wars: Battlefront (Xbox)

Heel lang geleden in een sterrenstelsel hier heel heel ver vandaan. Waar mensen verder zijn gekomen dan hun eigen zonnestelsel en vreemde wezens aan de orde van de dag zijn. Helaas is dit sterrenstelsel al jaren lang verstuurd tussen verschillende groeperingen. Van de Seperatisten en de Techno Union tegen de Republiek tot aan de Empire tegen de Rebelse Alliantie. Star Wars Battlefront bevat alle grote bekende battles uit deze conflicten en laten jou een kant kiezen en daarmee ook belangrijke battles een andere kant op laten gaan, zo kan de Empire uiteindelijk het sterrenstelsel overheersen, jij bepaalt hoe het afloopt en wie er uiteindelijk heerser zal zijn van het heelal.

Graphics misschien achterhaald?
Het spel ziet er een beetje achterhaald uit grafisch gezien, dit omdat het spel gebruikt maakt van de Battlefield 1942 engine, deze engine is al een paar jaar oud en dat is ook te zien. Toch ziet het allemaal er toch goed uit, de verschillende voertuigen bewegen allemaal zoals in de films en geven allemaal het unieke gevoel wat bijvoorbeeld alleen een Tie Fighter je kan geven of een AT AT. Maar ook een X-Wing en Y-Wing geven een bepaalde feeling, ze lijken allemaal op hun film tegenhanger. De omgevingen zijn zeer groot maar toch beperkter dan ze lijken. Toch zijn ze zeer gedetailleerd en herken je ze ook duidelijk uit de film. Je krijgt het nostalgische gevoel van de films volledig over je heen en je hebt het gevoel alsof je grafisch gezien ook echt in een van de films zit. De tussenfilmpjes zijn trouwens ook zeer goed voor elkaar en komen ook rechtstreeks uit de films wat de verbinding ermee natuurlijk nog sterker maakt.

Dolby Digital voor de betere film sfeer
Een echte film heeft Dolby Digital, een spel dat bij een aantal films hoort heeft natuurlijk ook optimaal geluid nodig. Het spel bevat zeer goed vormgegeven geluid, wat je normaal gesproken bij een Star Wars film hebt bij de grote gevechten heb je nu bij jouw eigen battles in dit spel. De geluidseffecten zijn exact als in de film en ook de muzikale soundtrack lijkt weer te zijn gedaan door de oorspronkelijke componist van de Star Wars films. Ook zitten er natuurlijk verschillende quotes in die je herkent uit de films, misschien is de grote verbinding met de films ook wel als minpunt te zien qua geluid namelijk dat ze niet echt dingen speciaal hebben gemaakt voor dit spel maar aan de andere kant, waarom het wiel weer opnieuw uitvinden.

Begun this battle has.
Battlefront gaat dus om verschillende soorten battles die je kan uitvoeren. Nu is de single player natuurlijk leuk met flink wat soorten battles die verschillende grote veldslagen voor dienen te stellen waarbij jij het verschil kan betekenen. Er zitten bij de single player 3 mogelijkheden. Allereerst heb je Historic Battles waarbij je van elke factie 4 grote veldslagen krijgt te spelen uit de films. Daarnaast is er natuurlijk de Galactic Conquest waarbij jouw factie de films kan herschrijven zodat bijvoorbeeld de Rebellion verliest en de Empire wordt totale overheerser van het heelal. Verder is er natuurlijk nog de battle die je zelf kan instellen met het aantal tegenstanders en alle andere aspecten, een soort van Skirmish battle oftewel Instant Action. Het spel is zoals al eerder verteld een soort van RTS, je dient namelijk commando posts van de tegenstander over te nemen of gewoon al je tegenstanders te doden.
Een soort van shooter met RTS gecombineerd.
Maar het spel draait niet om de single player ervaring, het is net als de 1942 versie voor de pc een spel dat draait om de online battles. Hier kan je met zijn 24en tegelijkertijd online spelen met Xbox Live, deze viel echter in het begin nogal tegen vanwege een paar storende bugs hierin maar na de patch van Lucas Arts was het gelijk een stuk prettiger om te spelen. In deze online battles kan je ook nog eens bots er boven op aan toevoegen om het nog wat pittiger te maken. Deze battles kunnen door de voertuigen erin een flinke ervaring zijn, je kan bijvoorbeeld zelfs luchtgevechten houden tussen tie-fighters en x-wings. Of bijvoorbeeld een battle naar je hand zetten vanuit je AT AT. Iedere factie heeft zijn eigen sterktes en unieke eigenschappen die op de verschillende planeten trouwens ook nog eens goed tot hun recht komen want je kan speciale opties verkrijgen door battles te houden op bepaalde planeten te houden. Je kan dan bij slim spelen een achterstand omzetten in een voorsprong of zelfs met nog maar 1 manschap de overwinning grijpen. Alles hangt in dit spel af van jouw gevechtsinzicht.

Star Wars Battlefront is een spel dat dan wel een offline mode heeft maar vooral draait om de online-battles die zeer omvangrijk zijn en nog intensiever ook. Je kan eindeloos rondlopen in de omgeving om weg te vluchten, battles kunnen uren duren maar voor hetzelfde geld zijn ze binnen 2 minuten over. Eindelijk een battlefield variant in de Star Wars stijl die bovendien ook nog eens zeer goed speelbaar is. Zoals velen al weten is het echt een spel dat je online dient te spelen. Offline is het spel wel degelijk leuk maar niet echt een uitdaging en op sommige momenten zelfs eentonig te noemen. Dit spel heeft dus gewoon als vereiste een Live account, om daar nog eens de nadruk op te leggen levert men er een twee maanden live trial kaart bij. Helaas levert juist het feit dat het eigenlijk op Xbox Live het leukst is dat het spel eigenlijk niet de moeite waard is om het voor de volle prijs te halen. Toch is hij dat wel. Het is namelijk een fantastisch spel om te spelen wat je juist eigenlijk laat doen wat de echte fans altijd al eens wouden. Het verschil betekenen in een belangrijk gevecht van je favoriete factie.
Offline is het misschien een teleurstelling, toch maakt het dat geen slecht spel, de multiplayer is namelijk uitstekend geregeld en is alleen al het aanschaffen waard, echter dan wel als je een Live account hebt.

Oordeel Star Wars: Battlefront (Xbox)

• Gameplay 82
  • Sound 78