Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Preview F.E.A.R. 3

Op het eerste oog is er niets angstaanjagends aan het hoofdkantoor van Warner Bros. in Amsterdam. Maar de schijn bedriegt, want achter de muren van dit gemoedelijke kantoor schuilt een groot kwaad. En dat niet alleen. Ook de producer en een speelbare multiplayer-code van het grote kwaad zijn aanwezig. Het mag duidelijk zijn; Alma is terug. Maar voor onze lieve lezers is mij niets te gek en dus trad ik binnen om aan de slag te gaan met F.E.A.R. 3.

Waarschuwing: Deze preview bevat spoilers over alle delen van de F.E.A.R serie!

Alma is back
De dag begint met een co-op sessie. De producer van F.E.A.R. 3, Ernest Zamora, speelt met Point Man terwijl zijn broer, Paxton Fettel, bestuurd wordt door een medewerker van Warner Bros. Hiermee is al veel gezegd over F.E.A.R. 3. Point Man is terug als de supersoldaat uit deel één met de “bullettime” reflexen en het bovenmenselijke uithoudingsvermogen. Fettel kennen we ook uit deel één, maar dan als antagonist. Iedereen die dit eerste deel heeft gespeeld, zal weten dat Point Man zijn broer vermoord aan het einde van het origineel. Fettel is nu terug, maar zal niet zomaar een gezichtsloos tweede personage zijn. Hij is namelijk een spook. Of een zombie of iets dergelijks. Erg duidelijk werd dit niet. Waar Point Man als vanouds met wapens in de weer zal zijn, zal Fettel zijn donkere krachten gebruiken om tegenstanders over te nemen, Point Man te genezen of energieballen te schieten.

De ontwikkelaars kiezen er niet voor niets voor om ons het spel eerst in co-op modus te laten ervaren. Co-op is namelijk de grootste toevoeging en het sterkste aspect van F.E.A.R. 3 geworden.

Het spel is ook in singleplayer te spelen, maar dan speel je in principe met Point Man. Fettel zal alleen te besturen zijn als je het level herspeelt. Maar dat geldt dus niet voor de co-op modus. Hierin zal de moeilijkheid aan twee man worden aangepast. Hiervoor zal Alma nog meer donker gespuis uit haar realiteit op je af sturen.



Hannibal Lecter in een donkere kelder
Onder de co-op sessie wordt het verhaal uit de doeken gedaan door Zamora. In deel twee zagen we hoe Beckett (het hoofdpersonage) en Alma elkaar, uh, liefkozen. Alma werd daarbij zwanger. Deel drie speelt zich dus niet geheel toevallig negen maanden na deel twee af: Alma staat op het punt “iets” te baren. Dit “iets” is een donkere dimensie, de “Almaverse”. De bewoners van het rampgebied uit deel één en twee zijn verworden tot aanbidders van Alma en haar dimensie.

Alsof dat nog niet genoeg is probeert de wapenfabrikant uit eerdere delen, verantwoordelijk voor zowel Point Man’s als Alma’s krachten, zijn paranormale zaakjes in de doofpot te stoppen. Point Man kan de hulp van zijn ondode broer dus prima gebruiken. Maar hoe komt Fettel zomaar weer tot leven? En waarom helpt hij Point Man? De relatie tussen de broers staat continu onder spanning en Fettel zal een niet geheel betrouwbare compagnon zijn in dit avontuur. Zamora stelde dat hij wilde dat de speler ervaart hoe het is om opgesloten te zitten met Hanibal Lecter: het zal voelen alsof Fettel ieder moment zijn wraak zal nemen voor de broedermoord uit deel één en vertrouwen kun je hem dus nooit.

De co-op mode is anders dan in andere spellen. De dynamiek tussen de broers en de manier waarop dit het verhaal voortstuwt is bij tijden spannend en beangstigend. Daarnaast is het prima in orde met de schietelementen in F.E.A.R. 3. De wapens klinken goed, de omgeving ziet er met de nieuwe engine prima uit en aan sfeer en verscheidenheid aan wapens is geen tekort. Hiermee laat F.E.A.R. 3 zien dat het niet zomaar een horrorspel is, maar ook een hele goede shooter.

Verder zullen de statistieken worden bijgehouden. Beide spelers kunnen tactisch of gewelddadig te werk gaan en zullen daarvoor punten verdienen. Ook het gebruik van krachten of het vinden van speciale voorwerpen levert punten op. Spelers kunnen ervoor kiezen om de punten eerlijk te delen of alles zelf te houden. De punten leveren weer voordelen op in de vorm van “perks” en zijn zeer gewenst.



Klasse multiplayer
Na de co-op -sessie krijg ik de controller zelf in de hand. Er zijn vandaag vier modi voor de multiplayer beschikbaar:
F**cking run: In deze modus werk je met vier man samen om zo snel mogelijk een veilig gebied te bereiken. Om je te motiveren stuurt Alma een gigantische muur van rook en dood achter je aan. Zie het als een ouderwetse shoot’em up waar het beeld je automatisch verder stuwt. Wie achter blijft, is ten dode opgeschreven. En als één iemand om komt is het voorbij voor het hele team. Tussen jullie en het veilge gebied staan vele vijanden die snel en kordaat uit de weg geruimd dienen te worden.
Soul King: In deze variant op deathmatch speel je een “wraith”. Een spook dat tegenstanders kan overnemen. De bedoeling is om een AI-vijand op deze manier te bemachtigen en je vijanden ermee te verslaan. Extra zielen kun je verdienen door de andere spelers uit hun lichaam te schieten en hun wraith te doden.
Soul Survivor: Deze modus zorgde voor de meeste hilariteit. Met een team van vier man zal je een eindeloze golf aan tegenstanders van je huid moeten afhouden. Tot Alma verschijnt en één van de vier tot wraith vervloekt. Op dat moment is het aan deze speler de AI te helpen de andere spelers neer te krijgen en ook hen te bekeren tot wraith. Winnen kan door een bepaalde tijd te overleven of alle spelers te bekeren. Hectisch en spannend!
Contractions: De vertaling van dit woord is “weeën”, en dan hebben we het over’ die van Alma. In principe is deze modus een overleef modus waarin hordes tegenstanders je team zullen belagen. Tussen de rondes door moet je op zoek naar kistjes met extra wapens en munitie om in een veilig gebouw een voorraad aan te leggen. Een interessante modus, waarin de toevoeging van Mechs de balans jammer genoeg onderuit haalde.

In al deze modi zul je punten en ervaring verdienen. Hiermee stijg je in rang en verdien je “perks”. Deze perks lopen uiteen van meer uithoudingsvermogen tot het doen van meer schade en laten de balans aardig in zijn waarde, terwijl het wel een reden tot verder spelen biedt.



Interview met Ernest Zamora
Na het multiplayer-festijn was er kort de tijd om met de producer te spreken over F.E.A.R. 3.

Budgetgaming: F.E.A.R. is een horrorspel pur sang; maar is een “first person shooter” wel het genre om zo’n verhaal te vertellen?
Zamora: Ja, ik denk van wel. In een shooter ben je volledig ondergedompeld in de wereld. Doordat je door de ogen van de hoofdpersoon speelt maak je mee wat de hoofdpersoon meemaakt. In het geval van F.E.A.R. zul je daardoor diep in het verhaal komen en blijven. Het moet natuurlijk wel gebalanceerd blijven en je moet de shooter en horror elementen elkaar laten afwisselen. F.E.A.R. is dan ook een shooter met een horror verhaal en niet andersom.

Budgetgaming: Voor dit deel zijn Hollywood’s Steve Nills en John Carpenter aan het schrijfteam toegevoegd. Was je niet bang dat F.E.A.R. te ver van de traditionele Japanse horror-roots verwijderd zou raken?
Zamora: F.E.A.R. zal altijd geïnspireerd blijven door de traditionele Japanse horror verhalen. Maar het is daarnaast natuurlijk altijd al een Amerikaans product geweest. We hebben voor inspiratie voor het verhaal en de sfeer goed gekeken naar Japanse horror, maar uiteindelijk ons eigen ding gedaan. Nills en Carpenter zijn zelf ook fervent gamers en wisten precies wat wij wilden. Zij hebben zich voornamelijk gericht op het verhaal en de cinematografie. Hiermee zijn zij verantwoordelijk geworden voor waar de schrikeffecten en elementen komen te zitten. Een leuke uitkomst hiervan is dat Alma en haar elementen random kunnen opduiken, het “general scare system, waardoor je altijd en overal verrast zal kunnen worden.

Budgetgaming: Even over het verhaal; we krijgen Point Man weer terug en we weten al dat Alma zwanger is. Maar hoe worden de verhalen uit deel één en twee gecombineerd?
Zamora: Deel drie zal rekening houden met al de verhaallijnen uit de eerdere delen. Ik kan nog niet teveel verklappen maar laat ik dit zeggen: Beckett (hoofdpersoon deel twee. red) zal in deel drie zijn opwachting maken. Daarnaast was F.E.A.R. altijd al bedoeld als trilogie en zal dit deel de laatste eindjes aan elkaar knopen.

Budgetgaming: als je nu kort zou moeten samenvatten wat de grootste vernieuwing is aan FEAR ten opzichte van de vorige delen, wat zou je dan noemen?
Zamora: Duidelijk co-op! Het is de grootste nieuwe toevoeging en daar zijn we heel trots op. De spanning tussen de broers, het “general scare system”, dit alles komt het beste tot zijn recht in de co-op.

Budgetgaming: Onze lezers zijn budgetgamers en erg prijs-kwaliteit bewust. Hiernaast is er geen schaarste aan shooters de laatste tijd. Waarom zouden onze lezers nu net déze game bij de release moeten kopen?
Zamora: Omdat F.E.A.R. een compleet pakket is: co-op, multiplayer en singleplayer. Oh, en natuurlijk het verhaal, wat vele malen beter is dan in andere games. F.E.A.R. 3 gaat een spel worden dat je heel veel uur gaat spelen en waar je iedere minuut van gaat genieten.

Budgetgaming: Als laatste dan nog: ben je zelf ergens bang voor?
Zamora: Uh, zombies. Ja, zoiets als Fettel, dat vind ik persoonlijk het engst.

Geplaatst door Jeroen Knop op 15-04-2011
Aantal keer bekeken: 5318

Laatste reacties

avatar van Lemmingwings
Door Lemmingwings (299 reacties) op 18-04-2011 21:56
( PM )
ik zeg alvast dat dit spel niks gaat worden
avatar van Mr. Cheapo!
Door Mr. Cheapo! (7447 reacties) op 23-04-2011 01:52
( PM )
Natuurlijk wel F.E.A.R. 3 rules! Deze game wordt een topper!
avatar van Ginryuu
Door Ginryuu (9051 reacties) op 04-05-2011 19:43
( PM )
Quote:
ik zeg alvast dat dit spel niks gaat worden

dude dat jij niet van shooters houdt, betekent niet dat de game automatisch slecht wordt..

simpele zielen.. zucht.