Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Gamescom 2012: Call of Duty: Black Ops 2

In een afgeladen zaal werd de nieuwste shooter van Activision, Call of Duty: Black Ops 2, gepresenteerd. De presentatie werd gedaan door de game designer, David Vonderhaar en bestond uit een First-look van de nieuwe game.

We kregen een scherm te zien met daarop alle nieuwe onderdelen van het spel, waarbij de nadruk werd gelegd op de verbeteringen ten opzichte van het origineel (Black Ops) en hoe ze de feedback vanuit de gamer-community hebben geïmplementeerd in het spel.
Om te beginnen is de gameplay een heel stuk verbeterd. Uiteraard zijn er weer de classes, zoals Mercenary, Operative, Heavy Gunner, Specialist en Sniper, waarbij elke class zijn eigen wapens heeft. Maar dit keer kun je jouw character ook nog eens helemaal aanpassen en fine-tunen. Geen zin om met je sniper te blijven campen? Dan kun je gewoon kiezen voor een AK-47 en het slagveld oprennen. Wat mooi is, is dat elk wapen nu meteen visueel wordt weergegeven. Je kunt dus gewoon scrollen en hoeft niet eerst een beschrijving te lezen alvorens je ziet welk geweer het is. En om even verder te gaan met de geweren; ook nu kun je weer attachments aan je geweer toevoegen, zoals extended clips (extra ammunitie), laser sight (vroeger was dit steady aim) en Millimeter scanner. Dit laatste is een apparaat dat ervoor zorgt dat je door muren en obstakels heen kunt kijken om te zien waar vijanden zich verborgen hebben. Erg handig!
Vervolgens vertelde David tussen neus en lippen door dat de reden dat de game zich in 2025 zal gaan afspelen is omdat de technologie (bijvoorbeeld de millimeter scanner) die gebruikt wordt nu wel al bestaat, maar met een hummer verplaatst zou moeten worden in plaats van op je geweer. Toch best een logische reden…



Keuzes
Wat ook handig is, is dat je nu 10 slots hebt om te verdelen bij je soldaat. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je “secondary gun” weg te laten, wat ervoor zorgt dat er meer slots vrijkomen waarmee je je geweer kunt upgraden. Je kunt hierbij denken aan attachments, maar je kunt er ook voor kiezen om naast flashbangs ook smoke grenades mee te nemen, etc. Verder zijn er drie wildcards beschikbaar. Deze wildcards zijn niet class-gebonden, dus je kunt hierin variëren. De nadelen van een bepaalde class kun je zodoende deels opheffen door een wildcard te gebruiken. Tijdens de presentatie liet David ons de wildcard “Greed Perk 1” zien. Deze zorgt ervoor dat je bij Perk 1 (Armour Perk) nog iets extra’s kunt kiezen. Zo heb je ineens niet alleen maar een versterkt vest, maar kun je ook nog eens sneller rennen.
Hierna kregen we ook meteen een andere handige verbetering van het spel te zien: heb je de 10 slots van je character al vol, dan kun je toch nog alle opties selecteren. Je krijgt dan een pop-up scherm dat zegt “je hebt nu 11 dingen geselecteerd, verwijder er 1”, waarbij je meteen kunt scrollen welk ding jij wilt verwijderen.

Een andere slimme verbetering werd getoond bij de “remote vehicles”. Waar je bij de vorige Black Ops het nadeel had dat je niets meer zag dan het beeld van de auto, zodat je voor de omgeving kanonnenvoer werd, kun je er nu voor kiezen om het ofwel zelf te doen of het aan de computer over te laten. We kregen hier meteen een filmpje van te zien. David gooit een cannister, een vliegtuig dropt een krat en zodra het krat eruit komt barst de AGR (Autonomous Ground Robot) los. Eerst zie je een stukje waarbij de soldaat zijn datapad pakt en de AGR bestuurd, daarna laat hij de datapad los en pakt zijn geweer, terwijl de AGR nog steeds los gaat op de vijand. Dubbele destructie! Een leuk detail is dat de AI hierbij ook terugkoppeling geeft als: “3 vijanden uitgeschakeld, lig nu onder hevig vuur”.



Scorestreaks in plaats van killstreaks
Nog een verbetering ten opzichte van het origineel is dat teamplay nu extra wordt beloond. Voorheen ging het bij online matches vooral om killstreaks. Hoe meer kills, hoe hoger je puntentotaal. Bij capture the flag kon het zo voorkomen dat een campende sniper uiteindelijk de hoogste score haalde. Dat is bij Black Ops 2 nu verleden tijd. Kills zorgen ook nu nog steeds voor een bepaald puntenaantal, maar als jij de juiste dingen doet voor je team (zoals de vlag veroveren en terug naar de basis brengen) dan verdien je veel meer punten dan iemand met een hoge killstreak. Sterker nog, als je de vlaggendrager aan het verdedigen bent, dan krijg je weer een extra bonus voor teamwork. Zo kan het voorkomen dat je met het terugbrengen van de vlag meteen twee rewards krijgt in plaats van één. Of zoals David het vertelde: “anything you do in the game that helps your team, will boost your score”. Dit heet dan ook de “rewards desirable gameplay”.
Ook nu krijgen we weer een filmpje te zien van een spelletje multiplayer Capture The Flag. Tof is dat David ook aangeeft dat de AI bestuurde rewards (zoals een straaljager die een paar raketten afschiet op de vijand) ook feedback geeft als: “enemy eliminated, now returning to base due to low fuel”.

Uiteraard is er in Black Ops 2 ook weer een level systeem aanwezig. Om het allemaal simpeler te maken zijn er ditmaal 55 levels te behalen en 10 prestige levels. Per behaald level krijg je een token, waarmee je weer extra vaardigheden kunt vrijspelen voor je character.



Meer Multiplayer
Dit keer kunnen er maximaal vier teams (van drie personen) tegen elkaar spelen in een match. Dit zorgt ervoor dat er extra uitgekeken moet worden voor de vijand en dat samenwerken essentieel is. Ook is er de modus “hardpoint” toegevoegd, wat een “King Of The Hill” achtige modus is. Strijd voor een bepaalde positie op het speelveld (bijvoorbeeld een bunker) en zorg ervoor dat je deze positie ook in handen houdt. Zodra je bijvoorbeeld de tegenstander hebt uitgeschakeld en de bunker hebt overgenomen, ga je punten verdienen.
Ook kun je als externe partij ervoor kiezen om een match niet mee te doen, maar wel te kijken naar het wedstrijdverloop. Zo krijg je een compleet overzicht van de map te zien met daarin de spelers, maar kun je ook in First- of third-person meekijken met deze spelers. Vervolgens kun je het spel van jouw (live) commentaar voorzien, waardoor er een soort “sportevenement” ontstaat. Zo zie je twee of meer teams tegen elkaar strijden, kun je kiezen uit verschillende camerastanden en kun je ook nog naar één of meerdere commentatoren luisteren die het spel van de nodige quotes voorzien. Uiteindelijk is het zo mogelijk om je spel live te streamen, waarmee je meer kunt krijgen dan je “5 minutes of fame” op Youtube.

Conclusie
Al met al belooft Black Ops 2 een succesvolle opvolger van het origineel te zijn. De frustrerende elementen van het origineel zijn aangepakt en vooral verandering in puntenverdeling (scorestreaks ipv killstreaks) en het feit dat meer dan 2 teams het tegen elkaar kunnen opnemen, zorgt ervoor dat het spel ook op het tactische aspect ontzettend is uitgebreid. Fans van de CoD serie kunnen gerust zijn, zoals Black Ops 2 er nu uitziet, gaat het weer een knaller worden!

Geplaatst door Thijs op 16-08-2012
Aantal keer bekeken: 5000

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.