Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

De hardware spelers van de toekomst

In deze roerige tijden komen er steeds meer nieuwe ontwikkelingen op de gamesmarkt. Wat leidt tot de vraag: gaan deze innovaties de gamer iets opleveren?

Al sinds de jaren 80 domineren consoles de huiskamer. De Nintendo Entertainment System (NES) was in 1986 de eerste. De laatste decennia zijn daar de giganten Sony en Microsoft bijgekomen die naast Nintendo de dienst uitmaken. Jarenlang leken de console- en pc-markt hand-in-hand naast elkaar te kunnen bestaan, tot de opmars van de smartphone en tablet roet in het eten gooide. Hiermee werd de groep gamers weliswaar steeds groter, maar de kwaliteit van veel games steeds minder. Er zijn immers nóg meer keuzes en mogelijkheden voor gamers om hun geld aan te besteden en daardoor dreigt de markt te verzadigen. Bovendien zijn Apple en Google niet de enigen die op de loer liggen. Een aantal nieuwe spelers staan op het punt om de markt te laten zien wat ze in huis hebben. De grote vraag is dan ook: wat voor invloed gaan deze innovaties op de markt hebben?

Nieuwe spelers

1. De nieuwe ‘consoles’ – Ouya, GameStick, Steam Box



Vanaf 4 juni worden de eerste Ouya bestellingen geleverd. Deze mini-console draait op Android en is een spelcomputer en mediastreamer ineen. Ouya kan dezelfde apps draaien als Android smartphones en speelt ze vervolgens af op je tv. Het mediastreamen kun je gebruiken door video’s of foto’s van je tablet, telefoon of laptop via de Ouya draadloos te streamen naar je televisie. Ouya slaat hiermee een brug tussen het mobiele platform Android en het ‘traditioneel’ gamen op je tv. Doordat je ook nog eens je bestaande Xbox of Playstation controllers op het apparaat kunt aansluiten, mag je gerust van een zogenaamd crossmediaal concept spreken. Er wordt immers gebruik gemaakt van bestaande apparaten. Met de GameStick is er een vergelijkbaar product in de maak. De GameStick is een op Android gebaseerde usb-stick die, net als de Ouya, van je tv een Android-console maakt. Deze techniek is het makkelijkst te omschrijven als het toevoegen van ‘smart’-functionaliteiten aan je tv. Het tovert je tv om tot internetstation met alle bijkomende handigheden.

De Steam Box van Valve verschilt duidelijk van de andere twee. Zij richten zich namelijk niet op Android games, maar op pc games. De pc games die je via hun platform Steam speelt worden met deze Steam Box namelijk naar je tv gebracht. Een letterlijke stap van pc naar tv gaming dus.

2. De nieuwe tablets/handhelds – Project SHIELD, Razer Edge



Om te kunnen concurreren met Samsung en Apple (en natuurlijk ook de Nintendo 3DS en Playstation Vita) komt NVIDIA, één van de grootste videokaartproducenten ter wereld, binnenkort met Project SHIELD. Deze console ziet er uit als een controller met een 5 inch schermpje erop. Ze spelen hiermee in op de flexibiliteit van mobile gaming en de grafische kracht die nodig is voor grote 3D games. Hiermee is Project SHIELD zowel geschikt voor pc spellen als Android / mobile games.

Ook de Razer Edge mikt op deze combinatie, door net als NVIDIA pc games naar de handheld te trekken. Beide apparaten proberen hiermee de concurrentie aan te gaan door te focussen op gaming en met name hardcore gaming. Dus de grafisch sterke en grotere titels, die te zwaar zijn voor een gemiddelde telefoon of tablet. Ze komen ook met toetsenbord en aansluitbare controllers/muis om je tablet om te bouwen tot controller voor een mobiele pc gaming ervaring.

3. Controllers – Oculus Rift, Leap Motion Controller



De Oculus Rift is wellicht de meest innovatieve in het rijtje. Het neemt het concept van de Playstation Eye/Motion en Kinect door een soort augmented reality game ervaring te bieden. De Oculus Rift headset brengt virtuele realiteit naar gaming. Het is echt een ‘je moet het zien om het te geloven’ concept met enorme potentie. Dit filmpje legt het een en ander uit:



Dan is er ook nog de Leap Motion Controller, een kleine sensor die je via usb aansluit op je laptop, tablet of pc. Met deze sensor kun je in de lucht ‘swipen’ en ‘touch’ bewegingen maken om je apparaat te besturen. Het belooft veel nauwkeuriger te worden dan Kinect en heeft al een hoop partijen gevonden die er apps voor gaan ontwikkelen, waaronder bijvoorbeeld de bekende mobile game ‘Cut the Rope’. Bovendien lijkt een dergelijk concept ook voor tekenprogramma’s baanbrekend te zijn, dus ook hier ligt de focus niet op gaming alleen.

De nieuwe generatie
Al deze nieuwe hardware innovaties brengen ongetwijfeld een hoop goeds met zich mee. Maar zoals ik me in de inleiding al afvroeg: wordt de gamer er uiteindelijk beter van? Met het huidige aanbod is het al lastig genoeg om te kiezen wat je wel en niet aanschaft. Als je zowel Halo als Uncharted als Mario Galaxy wil spelen, zal je toch echt drie consoles aan moeten schaffen. Ook al richten de meeste nieuwe hardware spelers zich op de kleinere (indie) games, zal de keuze er niet makkelijker op worden. Het zet me aan het denken waarom er niet meer partijen zijn die zich juist richten op samenwerking en crossplatform gaming. Hardware staat wat mij betreft namelijk altijd in dienst van software. Met andere woorden: het gaat uiteindelijk om de games die gespeeld worden. Wordt dit vergeten door de focus op nieuwe hardware of zijn nieuwe technologische ontwikkelingen altijd nodig om een stabiele basis te vormen voor nieuwe gameplay/mechanic innovaties?

Cross-platform
Gelukkig zijn er ook partijen die zich wél richten op samenwerking tussen bestaande middelen en technologie. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe sciencefiction tv-serie Defiance. Deze Amerikaanse serie is geproduceerd in samenwerking met Trion Worlds, die tegelijkertijd de Massive Multiplayer Online game van Defiance maakt. De game is cross-platform te spelen tussen Xbox 360, Playstation 3 en pc. Ze beloven “een revolutionair wekelijks drama dat impact heeft op de game en de speler de kans geeft om de veranderingen aan te brengen in de show”. Een flinke belofte, die na wat verder onderzoek wel genuanceerd wordt. De eerste nuance is dat het beide op zichzelf staande producten zijn. Doordat ze ook zonder elkaar kunnen, heeft het grootste deel dus niets met elkaar te maken. De overlap zit ‘m in kleine dynamische toevoegingen aan bijvoorbeeld de achtergrond. Een speler die berucht wordt in de spelwereld kan zo bijvoorbeeld verwerkt worden in een poster op de achtergrond in de tv-serie. Op deze manier zijn veel elementen al tijdens het filmen ‘flexibel’ gehouden. Het concept lijkt dus meer potentie te hebben dan daadwerkelijk revolutionaire resultaten. Het is dan ook te hopen dat er een tweede seizoen komt, zodat de makers dan wellicht meer content uit de game kunnen halen.

Een ander leuk voorbeeld van cross-platform is het browserspelletje Super Sync Sports van Google. In dit spel kunnen 1 tot 4 spelers in de Chrome-browser simpele mini-games tegen elkaar spelen met hun telefoon (met touch screen) of tablet als controller. Een geniaal staaltje techniek wat enorm laagdrempelig is om te spelen. Je hoeft namelijk geen apart account aan te maken en je hoeft geen nieuw apparaat aan te schaffen.



De toekomst?
De gamessector staat niet stil. Overal om ons heen duiken nieuwe ontwikkelingen en innovaties op die mogelijkheden introduceren om games nóg leuker, toegankelijker en beter te maken. De focus lijkt echter met name op de hardware te liggen, wat ervoor zorgt dat nieuwe ontwikkelaars een eigen positie moeten claimen. Daar is niets mis mee, want bestaansrecht dwing je zelf af zodra je genoeg gamers tevreden kunt stellen. Het is alleen wel te hopen dat de gamer uiteindelijk niet de dupe wordt van deze machtsstrijd en dat fabrikanten niet alleen bezig zijn om hun concurrenten te slim af te zijn. Persoonlijk moedig ik alle nieuwe ontwikkelingen aan en hoop ik dat ze de spelervaring en gameplay tot een hoger level weten te tillen. Zolang alle partijen dit doel voor ogen hebben, komt er een tijd waarin je als gamer elk beschikbaar spel op jouw favoriete apparaat en op jouw manier kunt spelen. Een tijd waarin verschillende partijen de beste mensen bij elkaar zetten om de meest geweldige spelervaringen neer te zetten. Want één ding is in mijn ogen duidelijk: cross-platform gaming heeft de toekomst.

Geplaatst door Roy van Bijsterveldt op 27-04-2013
Aantal keer bekeken: 4614

Laatste reacties

avatar van Ivo001
Door Ivo001 (5271 reacties) op 27-04-2013 18:59
( PM )
Leuk stukje leesvoer voor de zaterdagavond
avatar van Cruz
Door Cruz (3233 reacties) op 27-04-2013 19:00
( PM )
Ik erger me iedere dag weer aan het groepje mensen die denken dat de hele Android gimmick markt het gaming platform overneemt en dat de toekomst het verleden is (indie bagger).

Heb nog altijd liever coöperatieve bedrijven dan hipsters die op kickstarter lopen te bedelen voor hun onnozele projectjes, jammer genoeg zijn er ook nog daadwerkelijk mensen die hier keer op keer intrappen.

Leuk zo'n artikel maar het gaat maar om twee platformen hier, Windows en Android, al deze dingen zijn enkel peripherals die je kan gebruiken.

Mijn reactie past misschien niet helemaal bij het artikel aangezien de columnist meer ingaat op nieuwe hardware, echter wat heb je eraan als op iedere nieuwe 'console' dezelfde Android spelletjes beschikbaar zijn.

Minder innovatie, meer games.
avatar van Flapperbol
Door Flapperbol (3779 reacties) op 27-04-2013 20:05
Rol: Toevoeg Moderator
( PM )
Ik denk dat je het op Apple/Android voornamelijk moet hebben van casualgames.
Deze kunnen prima te pruimen zijn (zitten een paar hele goede titels bij) maar ze zullen nooit hetzelfde kunnen bereiken als een volwaardige console/handheld game.
Aangezien er alleen een touchscreen en een acceleratiemeter (welke beide niet echt feedback terug kunnen geven) als input gegeven kan worden, mis je al heel veel mogelijkheden.
(PS. Knoppen weergeven op een touchscreen is meteen al een mislukking, dat haalt het gehele nut van een touchscreen weg gezien je jezelf meteen in de wegzit, en bovendien de feedback mist).
Helaas is dit voor de casual gamers niet echt van belang, dus ik geloof ook zeker dat hier een grote markt voor is.
Wel ben ik van mening dat er enkele game op Apple/Android uit zal komen welke ook maar in de verste verte in de buurt zal komen van een "echte" console/handheld triple A titel
avatar van Doomsdayman
Door Doomsdayman (2502 reacties) op 27-04-2013 20:30
( PM )
Dus 5 meer consoles.
avatar van Talicus
Door Talicus (7388 reacties) op 27-04-2013 21:58
( PM )
De Xi3 Steambox had een hoop potentie, er is alleen 1 probleempje.

ONE THOUSAND DOLLARS voor het goedkoopste model.
avatar van FrozenPlutonium
Door FrozenPlutonium (110 reacties) op 27-04-2013 22:07
( PM )
Kijk, dit zijn de columns waar we het wel voor doen. Dank! Met heel veel pleizer gelezen!!
avatar van Ruudlenders
Door Ruudlenders (37 reacties) op 27-04-2013 22:54
( PM )
Gaming verbeteren door middel van nieuwe, innovatieve hardware? In mijn ogen kan dit maar een ding betekenen: nieuwe, innovatieve games. :)

Laat ze maar komen!
avatar van CrippledKiller
Door CrippledKiller (6440 reacties) op 28-04-2013 08:22
( PM )
Leuk stukje hoor! Ik denk niet dat het zo hard gaat lopen maar je ziet wel duidelijk dat gamers minder enthousiast zijn tegenover de nieuwe generatie grote consoles. De buzz is een heel stuk minder dan de 360/PS3 hadden... Ik denk dat van al die concepten Leap motion en de Ouya goeie voorbeelden zijn van hoe het moet... Motion tracking voor de PC (Want de PC is weer in opmars) en games kleiner en goedkoper voor op je TV. Die gigantische producties zijn niet echt betaalbaar meer, dus ik denk dat de OUYA een goeie zet is.
avatar van Huyberz
Door Huyberz (196 reacties) op 28-04-2013 08:36
( PM )
Nieuwe ontwikkelingen zijn altijd goed om een verzadigende markt even wakker te schudden. Van de 8 innovaties zullen er vast 5 à 6 snel over de kop gaan maar alle goede verbeteringen worden dan weer door de rest geïmplementeerd.
Daarnaast zal het kostenplaatje normaal gesproken gunstiger uit moeten vallen voor de gamer....meer concurrentie betekent òf kwaliteitsverhoging en/òf prijsverlaging. Wordt een mooie tijd.
avatar van TheincrediblemachineD
Door TheincrediblemachineD (6793 reacties) op 28-04-2013 13:12
( PM )
Quote:
Want één ding is in mijn ogen duidelijk: cross-platform gaming heeft de toekomst.


Denk dat dat wel meevalt. Met de huidige economie denk ik dat mensen sneller 1 console houden en daaraan vasthouden.
avatar van Subjectiviteit
Door Subjectiviteit (312 reacties) op 28-04-2013 20:10
( PM )
Quote:
Om te kunnen concurreren met Samsung en Apple (en natuurlijk ook de Nintendo 3DS en Playstation Vita) komt NVIDIA, één van de grootste videokaartproducenten ter wereld, binnenkort met Project SHIELD. Deze console ziet er uit als een controller met een 5 inch schermpje erop. Ze spelen hiermee in op de flexibiliteit van mobile gaming en de grafische kracht die nodig is voor grote 3D games. Hiermee is Project SHIELD zowel geschikt voor pc spellen als Android / mobile games.


Dit stuk tekst suggereert dat Nvidia's Project Shield high-end PC games draait. Dit is incorrect. Shield heeft de mogelijkheid games te spelen die van je PC naar Shield worden gestreamd, maar je PC doet veruit het meeste rekenwerk. Je moet dan ook op zijn minst in het bezit zijn van een Mid-range gaming PC mét een Nvidia grafische kaart om álles uit je Project Shield te halen. Zo niet, dan zou het zomaar kunnen zijn dat je gewoon een heel duur apparaat gaat kopen voor wat Android games.

Quote:
De Xi3 Steambox had een hoop potentie, er is alleen 1 probleempje.

ONE THOUSAND DOLLARS voor het goedkoopste model.


Het grappige is dat Valve daarna ook heel snel een bericht de wereld in bracht met de boodschap dat de Piston Xi3 níet Valve's Steambox is.

Wat het dan wel is of kan zijn... Eh, geen idee? Het kan nog steeds veel kanten op.

Om eerlijk te zijn wordt ik zelf (nog?) niet heel erg warm van al deze nieuwe hardware. Misschien wordt ik oud (en ga ik niet meer mee met de tijd), maar ik heb nog altijd geen probleem met een PC of console. Een simpele controller of muis + toetsenbord ben ik nog lang niet beu.
avatar van LordUgly
Door LordUgly (3846 reacties) op 28-04-2013 20:48
( PM )
Ouya is voor 100 euro op het eerste gezicht een leuk stukje hardware... of toch niet?

De ouya (ik vertik het om het met hoofdletters te blijven tikken) claimt android games met een controller te spelen... echter support nagenoeg geen enkele game dit! De developer moet de game aanpassen om een controller te snappen, en daarna moet deze op de ouya store gegooid worden, games vanaf de google play store halen is onmogelijk. Het resultaat is dat er bar weinig games te vinden zijn voor de ouya. ik verwacht dat we een soortgelijk resultaat kunnen verwachten van de andere "consoles" die hier genoemd zijn. Leuke speeltjes die de enthousiaste indie dev iets geeft waarmee een fatsoenlijke game gespeeld worden. De vraag blijft, zijn hier wel genoeg consumenten voor? De magie van android/iOS games is voor mij dat ik ze in een flinke sessie op het toilet kan spelen, en ik niet voor mn tv hoef te zitten. Als ik voor mn tv zit, speel ik toch liever een fatsoenlijke game en geen geupscalede, simplistsche spelletjes.

Het blijft nog even afwachten, maar ik voorspel dat alle 5 de consoles en tabletgevallen enorm gaan floppen. Ik denk niet dat er nog genoeg markt overblijft tussen microsoft,sony en de bestaande pc markt. Ik zie geen meerwaarde van een steambox tegenover een fatsoenlijke hobby pc. De meeste mensen die juist veel pc spelen, zijn de mensen die veel aspecten van een console niet fijn vinden, anders waren ze wel overgestapt op een console.

En die aparte controllers... verwacht iemand hier echt dat zoiets de toekomst wordt? Leuke concepten, maar ik betwijfel of dit ooit aanslaat.
avatar van Lom0r
Door Lom0r (1076 reacties) op 29-04-2013 10:53
( PM )
Gezien de reacties hier snap ik niet dat game/hardware recensenten allemaal in de waan zijn dat android/ios consoles/games de toekomst zijn die het huidige gamen gaan overnemen. Er is geen enkele game op de android market die de grafische kwaliteit,gameplay en verhaallijn bied die er op de consoles te vinden is, het is misschien leuk om af en toe tijdens het reizen te spelen omdat je dan meestal toch een telefoon mee hebt maar zelfs dan kies ik voor een handheld die op alle vlakke beter in mijn game needs voorzien.
Het idee van de projct shield snap ik niet, waarom wil je op een 5 inch scherm een spel spelen wat op je pc gestreamd word als je dus ook gewoon op je pc kan spelen ?
Zoals Lord Ugly al zegt gok ik dat alles een dikke flop word en hoewel er een hype is over de goedkope ouya console zal het snel duidelijk worden dat iedereen die er een heeft hem bijna niet zal gebruiken en het snel in de kast zal verstoffen.

Enige nieuwe innovatie idee de laatste tijd is voor mij de oculus rift bril, hiermee zit het beeld echt om je heen en zal je er sneller in gezogen worden. Het idee dat het beeld draait als je je hoofd draait is leuk maar te gimmicky zeker omdat je niet als een malloot steeds heen en weer gaat draaien in je kamer om de andere kant van je level te zien natuurlijk.
avatar van CaptainHeadset
Door CaptainHeadset (1 reacties) op 29-04-2013 17:01
( PM )
Even de reacties hier gelezen en ik verbaas me er wel over. Ik had verwacht dat men hier op budget gaming het juist een voordeel zouden vinden dat men nu op een goedkope manier spellen thuis kunnen spelen.

Ik zelf ben een beginnend game designer en wij zijn zelf ook bezig om een spel te ontwikkelen voor de Ouya. Het punt van de ouya is denk ik ook niet dat we nu met zn alle Android games gaan spelen op de tv. Het kleine consoletje heeft meer in zn mars dan dat vind ik zelf. Ik zie android hier op meer als een goedkope oplossing voor een OS, zodat er geld bespaard kan worden op het eindproduct. Android is een opensource platform en is super toegankelijk (en goedkoop) voor ontwikkelaars.

Ik hoop juist dat dit beginnende ontwikkelaars een mogelijkheid bied om hun indie titels op een console te krijgen en hiermee naar een groter publiek kunnen brengen. En ik hoop zeker niet dat we nu alleen maar ports krijgen van 50 verschillende mobile games.