Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App

Playstation VR event Amsterdam

Afgelopen donderdag hebben we Sony Entertainment bezocht om de aankomende PlayStation VR-bril eens flink aan de tand te voelen. Met een adviesprijs van € 399,- wil je tenslotte toch weten wat je kunt verwachten van deze Virtual Reality-bril, die op 13 oktober in de schappen zal komen te liggen. We nemen je mee op een “virtuele” tour langs de diverse games die je rond de release kunt gaan verwachten en we gaan ons best doen om je wat vertrouwder te maken met deze gloednieuwe hoofdaccessoire. Is het wat? En nog belangrijker, is het je budgetcenten waard?

De VR-bril in de realiteit
Het blijft vreemd om een ruimte binnen te lopen waar iedereen letterlijk in zijn eigen wereldje zit. Willekeurig kijken ze om zich heen en schreeuwen om gevaren die wij (nog) niet kennen.. Gelukkig kun je van de futuristisch uitziende PSVR-brillen op hun hoofd wel afleiden waar ze mee bezig zijn. De hoogste tijd dus om zelf ook het ding eens op onze bollekes te zetten. Qua design lijkt het in ieder geval helemaal goed te zitten. We gaan je verder niet vervelen met het ergonomische design etc., maar zeker is dat de PSVR lekker zit; ondanks het warme weer dat voor wat zweetwerk zorgde.


Erwin doet netjes mee met het volkslied in Headmaster.

Wanneer je de bril voor het eerst opzet, is het even goed zoeken hoe dit nu precies in zijn werk gaat. Aan de voorkant zit een knop om het schermdeel naar voren en naar achter te schuiven en aan de achterkant zit een tweede knop die de hoofdband groter of kleiner maakt. Op deze manier kun je de afstand van het VR-scherm aanpassen én hoe strak de bril op je hoofd zit. Belangrijk is dat je het schermgedeelte goed op je neus plaatst. Zit je er iets naast, dan kan het beeld wat onscherp zijn.

Voor brildragers is er overigens goed nieuws. Yorn heeft de VR-bril voornamelijk met zijn eigen bril op getest en was tevreden: “Wat ik meteen al kan melden is dat er genoeg ruimte in de VR-bril zit om met je eigen bril op te spelen. Wel had ik na een tijdje het gevoel dat het wat pijnlijk werd bij het oor-gedeelte van mijn bril, maar dat kan ook aan mij liggen.”

De VR-wereld om je heen
De besturing van de bril met je hoofd werkt echt fantastisch. De bewegingen die je maakt worden feilloos vertaald naar de PlayStation 4. Je hebt dan ook echt het gevoel dat je, zonder vertragingen, om je heen kunt kijken. Je wordt zelfs dusdanig diep in de VR-wereld ondergedompeld, dat je bijvoorbeeld tijdens het rijden in een achtbaankarretje écht het onderbuikgevoel krijgt dat je ook in een echte achtbaan zou ervaren. Dit kwam ook terug bij de ‘Into the Deep’ demo, waarbij je echt het gevoel had steeds dieper in het water te zinken. Het is heel gaaf gedaan en tegelijkertijd grappig om te bemerken dat je hersenen zo flink op de proef worden gesteld.


Chris snapt het nog niet helemaal en grijpt naar een virtuele vis in Into the Deep.

PlayStation Move: onmisbare accessoire
Naast het gebruik van de bril, werken de meeste games het beste wanneer je twee PlayStation Move controllers in je knuisten hebt. Deze fungeren namelijk als jouw handen. Het maakt het mogelijk om dingen op te pakken binnen de virtuele wereld en precies te richten waar je wilt schieten. De Move controllers werken over het algemeen goed, het richten gaat lekker en of je nu een zaklamp in je hand hebt of een wapen, het werkt heel natuurlijk. De controllers reageren iets minder goed dan de bril zelf, maar het pakken en gebruiken van een magazijn om je wapen te herladen is absoluut een bijzondere ervaring.

Yorn liep wel tegen wat technische problemen op: “Bij de demo’s die ik speelde leek mijn Move controller soms ‘kwijt’ te raken. Mijn arm zat bijvoorbeeld in-game opeens andersom of richtte een heel andere kant op. Chris en Erwin is dit niet overkomen, dus wellicht komt het doordat een batterij bijna leeg was, of omdat ik te dicht bij de camera zat.”

Al met al werken de Move controllers wel een stuk natuurlijker qua bewegingsbesturing dan het gebruik van de standaard DS4 controller waar je in principe ook alle spellen mee kunt spelen. De Move controllers zijn dus niet verplicht, maar voegen zeker wat toe aan de virtuele ervaring.


Yorn leeft zich uit met zijn Dual Move controllers.

Prijskaartje van € 399,- is nog niet het eindstation
Omdat we hier toch op ‘Budget’gaming zitten, mogen we de prijs niet buiten beschouwing laten. De laagste prijs voor een PlayStation VR-bril is momenteel € 398,95. Dit is natuurlijk vrij schappelijk als we dit vergelijken met andere brillen zoals de Oculus Rift (€ 699,-) en HTC Vive (€ 799,-). Wat echter belangrijk is om te weten, en wat momenteel minder duidelijk naar voren komt, is dat je er met deze eerste investering nog niet bent.

Voor een goed gebruik van de VR-bril heb je namelijk ook een PlayStation Camera nodig t.w.v. minimaal € 55,89. Die futuristische LED-verlichting op de bril zit er namelijk niet voor niks. De PlayStation camera registreert waar deze verlichting zich bevindt en vertaalt zo jouw bewegingen naar de game. Tenzij je nog een PlayStation camera hebt liggen in een doos op zolder, komt er dus nog minimaal € 55,89 bij.

Daarnaast kun je alle spellen met de PlayStation 4 controller spelen, maar wil je écht de meest realistische ervaring, dan heb je eigenlijk ook nog twee PlayStation Move controllers nodig. Momenteel zijn ze tweedehands voor ongeveer € 20,88 te krijgen. Nieuw ben je € 39,95 kwijt. Je hebt er twee nodig, omdat elke controller fungeert als één van je handen. Heb je niet ergens nog een paar Move controllers liggen, dan moet je dus rekening houden met nog een extra uitgave van € 40,88 (tweedehands) of € 77,95 (nieuw). Hiermee komt de minimale prijs voor de PlayStation 4 bezitters onder ons op een totaalbedrag van € 495,72. Wil je alles nieuw, dan kom je uit op € 532,79.

Het is nog steeds goedkoper dan de meeste alternatieven, maar samen kost het dus iets meer dan de geadverteerde prijs van € 399,-. Heb je overigens nog geen PlayStation 4, dan moet je die natuurlijk ook nog aanschaffen. Dat zou uitkomen op nog minimaal € 335,- extra, wat een totaal maakt van € 867,79.

Tot slot is het goed om te weten dat de games zowel digitaal als fysiek zullen uitkomen, je kunt dus ook gewoon in de winkels straks de VR-games aanschaffen. Enkele games staan er ook bij ons sinds deze week in; je kunt ze vinden onder PlayStation 4 met in de naam het woordje PSVR.

De PlayStation VR-games
Nu je alles weet over de VR-headset en de prijs, wordt het tijd om de diverse games door te nemen die tijdens de release hoogstwaarschijnlijk direct beschikbaar zullen zijn. Speciaal voor jou hebben wij de demo’s voor je gespeeld … en oké toegegeven, ook wel omdat we het zelf leuk vonden.

Into the Deep
Into the Deep is de ‘potty training’ van de PSVR-ervaringen. Hiermee raak je rustig gewend aan het concept, zodat je daarna als grote jongen weet hoe VR werkt en je zonder al te veel kleerscheuren uitdagendere VR-ervaringen aan kan gaan. Als eerste VR-ervaring is het erg cool om te zien hoe je volledig in een omgeving op kan gaan.



Terwijl je veilig in je duikerskooi langzaam maar zeker afdaalt in steeds diepere wateren, word je omringd door de mooiste vissen die vriendelijk om je heen dartelen. Hoe dieper je komt, hoe duisterder de omgeving, tot je bij de gezonken onderzeeër aankomt waarvoor je op pad bent gestuurd. Meteen wordt duidelijk wat de stalen kolos heeft doen zinken: een supergemene haai met grote tanden.

Na de onderzeeër ben jij zijn volgende maaltje. Terwijl je letterlijk achterom moet kijken om de haai te volgen, kun je niets anders dan machteloos toezien hoe hij je duikerskooi stukje bij beetje in gruzelementen scheurt. Hoe het afloopt zullen we niet verklappen; we zijn in ieder geval blij dat we het trauma hier enigszins van ons af kunnen schrijven.

Headmaster
Met het EK voetbal in volle gang is deze game lekker actueel. Je mag namelijk ballen in de goal koppen, zonder risico op de al dan niet bewezen bijkomende hersenschade. In een portal-achtige setting moet je steeds moeilijker kop-opdrachten uitvoeren. Op een gegeven moment zelfs met exploderende ballen.



Headmaster laat goed zien hoe gedetailleerd de bewegingen van de bril worden bijgehouden. Met de kleinste bewegingen heb je al een merkbare invloed op het traject van de bal. We kunnen ons dan ook voorstellen dat je écht beter gaat koppen met deze simulatie. We zien overigens ook de mogelijkheid op een toename van het aantal nek-braces, maar laten we daar niet van uitgaan.

Bij Erwin was deze game favoriet en we hoorden meer positieve verhalen. Zo zie je hoe de simpelste concepten een mooie ervaring kunnen opleveren door de toevoeging van VR.

Until Dawn: Rush of Blood
Met Until Dawn had Sony een creepy exclusive te pakken die horrorfans goed wist te bekoren. Hoewel de setting met VR volgens ons nóg enger kan worden, heeft Sony ervoor gekozen om hier een on-rails shooter van te maken.



Met twee Move controllers in de hand begeef je je door een virtuele kermisattractie waar killer-duiven, enge gemaskerde mannen en natuurlijk een bezeten verpleegkundige je om proberen te leggen. De controllers fungeren als geweer, maar ook als zaklamp om je omgeving te belichten. Geen overbodige luxe. De besturing werkt heel natuurlijk en wanneer je eenmaal doorhebt waar je kogel precies terechtkomt als je ergens op richt, wordt het al snel een tweede natuur.

Hoewel de demo leuk was om te spelen, heeft het niet heel veel om het lijf. Het is een echte Arcade-shooter zoals bijvoorbeeld House of the Dead. We vonden deze game dan ook het minst meeslepend van alles wat we hebben gespeeld. Het viel ons vooral bij Rush of Blood op dat de beelden van een wat lagere resolutie zijn dan je tegenwoordig gewend bent. We hopen dat dit niet te veel zegt over de eventuele limitaties van de hardware.

London Heist
London Heist was de andere on-rails shooter en voor Yorn een van de favorieten van het evenement. Het idee van de demo is dat je je in een bestelbusje bevindt om vervolgens van alle kanten beschoten te worden door moordenaars op motoren en vanuit dikke SUV’s. Het doet enerzijds denken aan een filmscenario, en anderzijds, qua speelstijl, aan het spelen van een arcade shooter.



Het doel is, je raadt het al, om iedereen om je heen genadeloos af te schieten. Het toffe daarbij is dat je écht uit het raam kunt gaan hangen om zo de motoren achter je te kunnen raken. Tijdens het schieten houd je in één hand je wapen vast. Met de ander moet je je wapen herladen, wat door VR echt een bijzondere ervaring wordt. Je moet namelijk met je linker hand een magazijn oppakken en deze in je wapen schuiven. Doordat het zo natuurlijk aanvoelt, werkt dit echt fijn.

Voordat het schietgeweld begint, krijg je overigens de kans om een beetje te stoeien met wat in het busje zelf ligt. Je kunt bijvoorbeeld een milkshake oppakken, het zonneschermpje openklappen, etc. En zo zitten er meer kleine details in de demo. Mik je bijvoorbeeld richting de bestuurder, dan duikt deze naar achter, zodat je beter zicht hebt op wat daar gebeurt en die kant op kunt schieten.

Alles bij elkaar genomen voelde het nog wel wat arcade aan, dus we zijn dan ook benieuwd hoe de volledige game gaat spelen. Yorn bleef maar vertellen hoe tof het was om uit de auto te hangen: “Hoe je uit de auto kunt hangen en schieten is een geweldige ervaring, eentje die ik nog niet eerder heb meegemaakt. Ik probeerde zelfs een keer te staan, om zo uit de voorruit te hangen, maar dan verlies je wel wat van je oriëntatie. Het is dan ook bij dezen aan te raden om te blijven zitten!”

Battlezone
Chris is normaal gesproken niet zo van de shooters, het liefst had hij Summer Lesson in een privé-hoekje van het event uitgeprobeerd (geintje natuurlijk!), maar de tank-shooter Battlezone kon zijn stem als favoriete game ontvangen.



Direct wanneer de demo begint, komt de tank waar je in zit tot leven: schermpjes lichten op, een voice-over informeert je over je missie en door het hoofdscherm zie je hoe je tank door de hangar wordt gereden richting de uitgang. Je zit er meteen helemaal in. Dan krijg je zelf controle over de tank, deze keer met de DS4 controller. De besturing voelt direct vertrouwd en in no-time scheur je al boostend door de omgeving, links en rechts vijanden uitschakelend met je dikke granaatwerper of machinegeweer.

We kunnen ons voorstellen dat deze game niet voor de zwakste magen bestemd is, maar de solide framerate en goede bediening maken een hoop goed. Deze game laat zien hoe je ook met meer controle over je beweging een meeslepende VR-ervaring kan bieden. Iets wat hopelijk meer games gaan doen.

Is VR klaar voor Budgetgamers?
PSVR staat nog in zijn kinderschoenen en dat is wel te zien aan de games. Deze zijn nu vooral interessant omdat het een eerste VR-ervaring is. Toch laten ze ook de potentie zien van wat er nog komen gaat. Hoewel de resolutie soms wat te wensen overliet, waren we allemaal heel erg te spreken over de strakke framerate en de nauwkeurigheid van de headset. Bij VR is dat gewoon nodig om je helemaal in de ervaring onder te dompelen en dat heeft Sony zeker goed begrepen.

Dan de hamvraag: is PSVR je geld waard? Hoewel de headset heel solide aanvoelt en een erg goede VR-ervaring mogelijk maakt, wachten wij nog even af wat de games ons gaan bieden. Met name omdat er toch wel een fors prijskaartje aanhangt voor de gamer die op zijn budget wil letten. Zoals het er nu voorstaat, is het vooral iets dat erg leuk is om eens te proberen. Tegelijk kunnen we ons goed voorstellen dat met de juiste games, ons hele mooie VR-tijden te wachten staan op de PlayStation 4. De potentie is in ieder geval aanwezig.

Geplaatst door Yorn Soeteman en Chris van Breda op 25-06-2016
Aantal keer bekeken: 8784

Laatste reacties

avatar van Henri-Alexander
Door Henri-Alexander (12780 reacties) op 25-06-2016 20:45
Rol: Toevoeg Moderator
( PM )
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit uitpakt. Ik heb hem nog niet getest maar ik kan begrijpen dat je hiermee helemaal in je eigen wereld zit. Goed om te lezen dat brildragers in principe geen problemen ondervinden, ik heb mijn bril toch wel echt nodig. Eventueel kan ik een goedkoop kleiner brilletje kopen.

Als de meer volwassen games VR helemaal gaan accepteren dan zal ik overwegen om er een te halen. Arcade games zou de investering voor mij niet waard zijn maar een game als Heavy Rain? Count me in! Gelukkig heb ik al twee PlayStation Move controllers in bezit, nu alleen nog een PS4 camera maar die heb ik toch voor Just Dance nodig .
avatar van Tallon 4 NL
Door Tallon 4 NL (1265 reacties) op 25-06-2016 20:50
( PM )
Bedankt voor het artikel. Leuk om te lezen. Heb hem in pre-order staan maar, twijfel nog.
Geen idee wat die bril met mij doet, aangezien ik van games als the Witness al behoorlijk dizzy wordt.

Denk dat de prijs zoals jullie hem hieronder beschrijven uiteindelijk nog duurder wordt. De PS4K ( Neo ) zal in de toekomst wellicht onmisbaar blijken als je serieus met VR-gaming op consoles aan de slag wilt gaan. Ik voel me eigenlijk 'gedwongen' te upgraden als de Neo komt en beter werkt met VR en dat had van mij, zeker in deze fase van het console-leven van de PS4 ( die volgens mij nog lang niet het achterste van zijn tong heeft laten zien ) nog lang niet gehoeven...
avatar van Kinyo2z
Door Kinyo2z (671 reacties) op 25-06-2016 21:05
( PM )
Quote:
Ik ben erg benieuwd naar hoe dit uitpakt. Ik heb hem nog niet getest maar ik kan begrijpen dat je hiermee helemaal in je eigen wereld zit. Goed om te lezen dat brildragers in principe geen problemen ondervinden, ik heb mijn bril toch wel echt nodig. Eventueel kan ik een goedkoop kleiner brilletje kopen.

Maak je geen zorgen, heb de vr bril op woensdag uitgeprobeerd en heb ook mijn bril opgehouden. Geen enkel ongemak aan beleefd.

Daarnaast ben ik het met yorn eens, de London Heist was ook voor mij de leukste ervaring. Overigens vond ik Headmasters minder, het koppen werkte voor mijn gevoel niet goed. Ik kopte op een gegeven moment naar links en de bal bleef maar naar rechts afbuigen. Verder had ik ook geen problemen met die Move controllers, dus wellicht lag het inderdaad aan dat setje.
avatar van MesserAltair
Door MesserAltair (696 reacties) op 25-06-2016 21:15
( PM )
ik heb vorig jaar op first look hiermee het spelletje RIGS gespeeld.
een combinatie van voetbal en schieten :)
Zeer vermakelijk!
avatar van BrainsBush
Door BrainsBush (167 reacties) op 25-06-2016 21:25
( PM )
duidelijk en goed artikel.

Kun je ook iets zeggen of je je headset die velen al hebben ook kunt gebruiken in combinatie met de VR sound? Ik heb bv Turtlebeach 500P (wireless met USB dongel). Of moet je vanwege synchronisatie de headset op de VR bril aansluiten met draad?

Op diverse (forum)sites staat al veel over de PSVR maar nog weinig over de echte grafische beleving. Is het qua resolutie ruim voldoende/goed/prima? Niet te veel pixelbrij?

Ik heb de PSVR ook al in pre order staan en zal deze straks vooral met race games gaan gebruiken. Ben vooral benieuwd naar mijn ervaringen met bv PCars en Gran Turismo Sport en of het grafisch dan ook een pareltje is/blijft met de VR bril op m'n hoofd.

De PSVR games die er nog aankomen zoals bv Farpoint, Robinson the Journey zullen misschien wel de nieuwe Neo noodzakelijk maken als je de beste/hoogste grafische beeld wilt hebben. Daar wordt nog nergens een woord over gerept. Lijkt wel of vele reviewers van de PSVR met een soort embargo schrijven?

avatar van CrippledKiller
Door CrippledKiller (6454 reacties) op 25-06-2016 21:45
( PM )
Tipje van de Chef, PS Move controllers zijn bij de locale Cex zo'n 12 euro tweedehands.

Ik kon hem vorig jaar op de gamescom trouwens uitproberen met Trackmania en hoewel ik eerder al goede ervaringen had met VR (Heb zelf een Gear VR, en redelijk wat tijd geklokt op de Oculus Rift) werd ik van Trackmania echt KOTSmisselijk. Lag aan de game overigens, want PlayStation VR werkt net zo goed als de Rift en de Vive wat mij betreft.

ALLE demo's die getoond zijn op de E3 runden trouwens op de reguliere PS4, Jep, das inclusief Farpoint, Robinson, Resi 7 en Batman VR. De huidige hardware is goed genoeg om deze ervaringen te laten zien zoals jullie ze op de E3 gezien hebben. De PS4 Neo is real, maar word nog niet getoond omdat er geen notie is van hoe ze de voordelen kunnen laten zien.
avatar van Henri-Alexander
Door Henri-Alexander (12780 reacties) op 26-06-2016 00:16
Rol: Toevoeg Moderator
( PM )
Quote:
Tipje van de Chef, PS Move controllers zijn bij de locale Cex zo'n 10 euro tweedehands.

Het starterpack is € 12,00 bij CeX (Move Motion controller en Eye camera, twee stuks voorradig).
avatar van Riquelme
Door Riquelme (1279 reacties) op 26-06-2016 05:48
( PM )
En ik maar denken dat er een in Amsterdam zou komen. Misleidende titel :p
avatar van Xerxes
Door Xerxes (2403 reacties) op 26-06-2016 10:54
( PM )
Slender in VR zou echt top zijn. Denk sowieso dat VR zich het beste leent voor horror.
avatar van Smocho
Door Smocho (3009 reacties) op 26-06-2016 11:15
( PM )
Ik krijg hier echt zon kinect en playstation move gevoel van. Leuke gimmicks allemaal maar nog geen echte games beschikbaar anders dan wat interactieve on rails shooters die zelfs op de cdi al beschikbaar waren. Daarnaast heb je aardig wat ruimte in je kamer nodig om dit te doen, gaat men dat echt consequent doen om even een potjr VR te doen?
avatar van Yørn
Door Yørn (3955 reacties) op 26-06-2016 11:21
Rol: Administrator
( PM )
Quote:
duidelijk en goed artikel.

Kun je ook iets zeggen of je je headset die velen al hebben ook kunt gebruiken in combinatie met de VR sound? Ik heb bv Turtlebeach 500P (wireless met USB dongel). Of moet je vanwege synchronisatie de headset op de VR bril aansluiten met draad?

Op diverse (forum)sites staat al veel over de PSVR maar nog weinig over de echte grafische beleving. Is het qua resolutie ruim voldoende/goed/prima? Niet te veel pixelbrij?


Grafisch is het allemaal aardig scherp, je merkt alleen wel een downgrade aan de personages. De karakters bijvoorbeeld bij Star Trek VR en ook de robots bij de Tank game zien er een tikkeltje gedateerd uit. De grafische details zijn dus wel iets minder dan een nieuwe PS4game, met name omdat de VR capaciteiten toch redelijk veel kracht vereisen.
avatar van RGroenen
Door RGroenen (270 reacties) op 26-06-2016 13:31
( PM )
Ben ook benieuwd naar het geluid. Hoe gaat dat, als ik me omdraai moet geluid wat eerst van achter kwam nu van voren komen. Werkt dit net alle headsets of werk de Sony heeft headset met virtual surround zo?
avatar van Arabyus
Door Arabyus (6510 reacties) op 26-06-2016 15:24
Rol: Forum Moderator
( PM )
Quote:
En ik maar denken dat er een in Amsterdam zou komen. Misleidende titel :p


De titel had mij inderdaad ook te pakken. Ik dacht namelijk het zelfde.
avatar van Selvmortsydd
Door Selvmortsydd (3801 reacties) op 26-06-2016 16:14
( PM )
Leuk stukje, maar je hebt er zo weinig aan. Want net als bv met, 3d, kinect en move achtige meuk, je moet het zelf proberen en ervaren. Je moet zelf zo'n bril op je snufferd hebben gehad, eer je je er een beeld bij kunt vormen. Als je eenmaal zelf zo'n bril hebt getest en een aantal spellen hebt gespeeld, kijk dan is bv een review van een nieuwe VR game natuurlijk wel erg handig. Immers, je weet dan wat je kunt verwachten. Maar nu heb je er geen hol aan, maar het stukje zelf was leuk om te lezen. En daar ging het denk ik om..

Quote:
[..]


De titel had mij inderdaad ook te pakken. Ik dacht namelijk het zelfde.


Wacht even, was het niet in Mokum dan?
avatar van Tallon 4 NL
Door Tallon 4 NL (1265 reacties) op 26-06-2016 21:13
( PM )
Quote:
ALLE demo's die getoond zijn op de E3 runden trouwens op de reguliere PS4, Jep, das inclusief Farpoint, Robinson, Resi 7 en Batman VR. De huidige hardware is goed genoeg om deze ervaringen te laten zien zoals jullie ze op de E3 gezien hebben. De PS4 Neo is real, maar word nog niet getoond omdat er geen notie is van hoe ze de voordelen kunnen laten zien.


Demo's tonen op een normaal scherm heeft geen zin, want de indruk die je daarvan als gamer krijgt is niet reëel. Als je de bril te dragen schijnt het er toch blurrier uit te zien. VR vraagt nu eenmaal veel power en aan die benodigde power ontbreekt het nogal ( tenminste in de VR-omgeving ) Op Neogaf staat een topic van de demokiosken die momenteel bij Best Buy zijn geplaatst. Veel mensen erg enthousiast en zijn het allemaal over een ding eens ( dat is bijzonder, zeker gezien de gebruikelijk verdeeld op Neogaf ), maar het beeld is absoluut niet zo scherp als bij een 1080P resolutie op een gewone TV.
Je schijn daar trouwens vrij snel aan te wennen en voelt je na enkele minuten ondergedompeld in een andere wereld. Kortom: het mag dan wel draaien op een gewone PS4 en de ervaring is immens ( dat is mij eigenlijk al voldoende ), maar de release van de Neo tilt de VR-ervaring toch naar een ander niveau en komt daarmee veel dichter in de buurt bij de getoonde TV-beelden.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de genoemde Best Buy impressies zie:
neogaf impressies
avatar van Nr|Five
Door Nr|Five (310 reacties) op 27-06-2016 00:20
( PM )
Zelf ben ik erg benieuwd naar PSVR en de nieuwe Gran Turismo Sport. Mocht dit goed werken ga ik gelijk voor een PlaySeat met stuur. Lijkt mij een ultieme ervaring om "prof coureur" te worden :)

Helaas weinig budget aan deze combinatie, maar dan maar bezuinigen op een vakantie...
avatar van Hellsing
Door Hellsing (403 reacties) op 27-06-2016 01:30
( PM )
Heb hem zelf ook in de pre order gezet voornamelijk wegens nieuwsgierigheid en verwacht een gelimiteerde voorraad.
Hoop wel dat er meer games bekend gemaakt zullen worden.
Is het ergens bekend hoe groot de voorraad zal worden, want wetende dat een nieuwe ps4 model komt, moeten er toch keuzes gemaakt worden. Vind het zelf namelijk zonde om 400+ uit te geven aan iets wat misschien maar een week leuk blijft.

Vraagje, ik ben niet heel bekend met alle technologie maar gaan ze dit niet veel sneller kunnen upgraden als consoles ?.
avatar van Remedy
Door Remedy (685 reacties) op 27-06-2016 09:10
( PM )
Bedankt voor de review!

Staat me bij dat in de tijd van Sega Megadrive ook een VR bril was ontwikkeld. Die had geen doorslag gegeven bij de massa, dus ik weet niet of de bril van Sony het zal gaan redden. Wellicht heeft de VR-bril een zelfde uitkomst als de opnieuw geïntroduceerde 3D tv's die bij de tweede keer toch niet aanslaat bij de massa.

De hoofdbrillen zijn naar mening te groot en je sluit je compleet af van de omgeving. Dat lijkt mij niet goed. Er zou eigenlijk iets moeten worden ontwikkeld in de grootte van de Google bril. Het leger heeft al iets waarbij op glas wordt geprojecteerd en waarbij de digitale kijkrichting veranderd o.b.v. jouw kijkrichting...kunnen zij niet even een klein betaalbaar brilletje voor ons ontwikkelen? :p
avatar van Jellevdburg
Door Jellevdburg (2075 reacties) op 27-06-2016 09:14
( PM )
Ik kijk er wel naar uit, maar ga de headset niet kopen op first day,
avatar van EPvW
Door EPvW (323 reacties) op 27-06-2016 09:27
( PM )
Heeft iemand al een idee of er een totaal pakket gaat komen? Dus de PS VR + camera + controllers? Wil nu al de losse dingen gaan aanschaffen maar ik heb zo'n gevoel dat ze straks met nieuwe versies van de controllers en camera komen.
avatar van Mrpapercut
Door Mrpapercut (3124 reacties) op 27-06-2016 09:55
( PM )
Quote:
Bedankt voor de review!

Staat me bij dat in de tijd van Sega Megadrive ook een VR bril was ontwikkeld. Die had geen doorslag gegeven bij de massa, dus ik weet niet of de bril van Sony het zal gaan redden. Wellicht heeft de VR-bril een zelfde uitkomst als de opnieuw geïntroduceerde 3D tv's die bij de tweede keer toch niet aanslaat bij de massa.

Nou ben ik geen fan van VR maar deze vergelijking gaat niet op. Sega VR is namelijk nooit buiten de Arcade uitgekomen. Mogelijk verwar je het met de Sega 3D glasses, wat een normale 3D bril was (die overigens wel prima werkte zoals in 3D Space Harrier!) of de Victormaxx Stuntmaster, wat een third party addon was van ruim een kilo. Hiervoor waren geen speciale games ontwikkeld, dus de gimmick van dit apparaat was eigenlijk 2 miniscule schermpjes vlak voor je ogen. Mensen klagen na enkele seconden al over hoofdpijn, oogpijn en neuspijn (omdat ie zo zwaar is)

En het artikel lezend klinkt het alsof VR sets nu in elk geval ietsjes beter zijn
avatar van Remedy
Door Remedy (685 reacties) op 27-06-2016 11:34
( PM )
Die 3D glasses van Sega had ik nog niet eerder gezien :). Ik denk zelf ook dat die VR sets beter zijn geworden. Op mijn vakgebied zijn VR brillen vandaag de dag handige dingen om klanten digitaal door een gebouwontwerp te laten lopen. De VR bril heeft nu wel een meerwaarde voor verschillende vakgebieden en amusement dan voorheen.
avatar van Sjordi
Door Sjordi (377 reacties) op 27-06-2016 11:35
( PM )
Leuk verhaal. Ik was ook sceptisch of dit het jaar van VR werd, maar na de X-Wing VR mission reveal en alle lovende recensies over Batman VR op E3 denk ik dat PS VR sowieso een top exclusive launch game heeft in oktober: Batman Arkham VR.

Als de tech en headset volgens jullie in ieder geval goed aanvoelt, is het denk ik sowieso de moeite waard om je pre-order op te halen samen met Batman en een exemplaar van Star Wars Battlefront ergens goedkoop van BG op te pikken.
avatar van SonicRPR
Door SonicRPR (2179 reacties) op 27-06-2016 12:59
( PM )
Leuke review, zelf wacht ik nog even af tot het wat betaalbaarder word allemaal. Kijk zelf meer uit naar de oculus op de nieuwe One over een dik jaartje.

Zelf ook wat van mogen proeven en hoe te gek het ook is, voelt het nog te "gimmick" aan maar dat is logisch in een opstartfase.

Er is alleen een ding die ik mis, ik speel veel FPS (single player) of space shooters/sims. Het enige wat ik wil is dat ik rond kan kijken maar het liefst met mijn 360/One controller de rest kan doen.

Heb het gevoel dat net zoals op de Wii indertijd het meteen helemaal VR/Motion etc moet...... ik mis gewoon nog steeds een goede controller mapping in het geheel.
avatar van DutchChewbacca
Door DutchChewbacca (386 reacties) op 27-06-2016 13:05
( PM )
Leuk en erg veel zin in de PS VR. Alvast wat vrije dagen inplannen rond de 13e oktober. Is het trouwens al definitief dat er geen VR bundel in Nederland verschijnt?