Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Marktplaats Taferelen en Anekdotes (Koper/ Verkoper) :D

[Begin]  |498|499|500|501|502|503|504(523)  [Eind]
Door Zienobleejd (4304 reacties) op 14-09-2023 22:29
Quote:
En nu wordt de Collector's Edition voor rond de 127 euro op internet aangeboden (Pricecharting). Op Marktplaats maken ze het wel heel bont: 150 euro, zit natuurlijk geen spel bij en enkel een steelbook en artbook. Ik vind het niet waard. (maar ik wil het wel hebben).

Ik snap Zienobleejd ook, maar wij kunnen niet in het hoofd van die geïnteresseerde kijken. Misschien vond hij, na het zien van de extra foto's, het minder waard. Heb ik ook weleens gehad. Zag ik deuken, krassen of andere schade wat niet op de originele foto's te zien waren.

...

Nah, nu ik erover nadenk denk ik ook dat de koper voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.

Trouwens, extra foto's maken is een pain in de a.
Moet je alles weer erbij pakken, van alle kanten weer foto's maken, zorgen voor goede belichting, etc. Beh.

(Ik vraag trouwens ook altijd om extra foto's, dus ik maak me hier ook schuldig aan ).
Gepost door: Onyxio op 14-09-2023 22:24
Misschien was mijn bewoording ("helemaal top") een beetje onduidelijk maar hij bedoelde dus dat alles in orde is, er was geen onbenoemde schade of deuk etc nee. Was anders een ander verhaal geweest natuurlijk
🎯 Gezocht: Etrian Odyssey V: Beyond the Myth 🎯
DonAtello
Door DonAtello (960 reacties) op 02-10-2023 22:55
Vandaag wat gekocht op marktplaats, met moeite. Hij leek zijn adres niet te willen delen. Eerste keer vragen: "In welke buurt zou ik het kunnen ophalen? Ik zou op zich vandaag nog langs kunnen komen"

Antwoord: "ik ben vandaag niet thuis"

Tweede keer: "ik kan morgen de hele dag, is 14:00 goed? Wat is het adres?"

Antwoord: "is goed"

Uiteindelijk begreep ik dat het beter is als ik eerst wacht op antwoord voor ik een tweede vraag stel. En bij de derde keer vragen wist ik pas waar ik heen moest.

De controller was gelukkig verder in orde
Door Chrome__ (277 reacties) op 03-10-2023 08:55
Quote:
Dat is echt zuur Chrome__

Akkoord is akkoord. Ook op Marktplaats.
Dus je hebt het uiteindelijk niet van de scalper gekocht. Maar je hebt het nu toch wel in bezit via de e-mailcode van MNS meen ik me te herinneren?

En nu wordt de Collector's Edition voor rond de 127 euro op internet aangeboden (Pricecharting). Op Marktplaats maken ze het wel heel bont: 150 euro, zit natuurlijk geen spel bij en enkel een steelbook en artbook. Ik vind het niet waard. (maar ik wil het wel hebben).

Ik snap Zienobleejd ook, maar wij kunnen niet in het hoofd van die geïnteresseerde kijken. Misschien vond hij, na het zien van de extra foto's, het minder waard. Heb ik ook weleens gehad. Zag ik deuken, krassen of andere schade wat niet op de originele foto's te zien waren.

...

Nah, nu ik erover nadenk denk ik ook dat de koper voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten.

Trouwens, extra foto's maken is een pain in de a.
Moet je alles weer erbij pakken, van alle kanten weer foto's maken, zorgen voor goede belichting, etc. Beh.

(Ik vraag trouwens ook altijd om extra foto's, dus ik maak me hier ook schuldig aan ).
Gepost door: Onyxio op 14-09-2023 22:24

Laatst bij de MNS restock werd ik helaas doorverwezen naar de UK Nintendo shop en die verzonden niet naar Nederland. Uiteindelijk heb ik het wel via een scalper gekocht aangezien ik sinds deel twee een enorme fan ben en alle speciale edities behalve drie ook al had.

Bleek bij het ophalen toen ook een kleine wereld. Ik vertelde toen een beetje over mijn andere ervaring en de scalper bleken elkaar te kennen via een netwerk.
Giovanni2903
Door Giovanni2903 (9353 reacties) op 02-11-2023 12:56
Vraagje. Ik heb iets verkocht via MP icm aankoopbescherming. Brievenbuspakketje gekozen, label op envelop geplakt en deze in brievenbus gegooit (dit gaat altijd goed). Na bijna een week is de track en trace niet bijgewerkt en ontvanger heeft nog niks. Nu zegt de koper dat ik verantwoordelijk ben en hij het geld van mij terug verwacht. Wat zijn de regels hierin? Het bedrag van dat mp betaalverzoek krijg je meteen als er gekozen word voor brievenbuspakket, dus dat staat op mijn rekening
| PlayStation: Gi0vanni2903 |
Daxy
Door Daxy (120 reacties) op 02-11-2023 13:17
Quote:
Vraagje. Ik heb iets verkocht via MP icm aankoopbescherming. Brievenbuspakketje gekozen, label op envelop geplakt en deze in brievenbus gegooit (dit gaat altijd goed). Na bijna een week is de track en trace niet bijgewerkt en ontvanger heeft nog niks. Nu zegt de koper dat ik verantwoordelijk ben en hij het geld van mij terug verwacht. Wat zijn de regels hierin? Het bedrag van dat mp betaalverzoek krijg je meteen als er gekozen word voor brievenbuspakket, dus dat staat op mijn rekening
Gepost door: Giovanni2903 op 02-11-2023 12:56

Voor elke derde partij zal het eruit zien alsof je niets hebt verstuurd omdat de T&T code nooit is geüpdatet om te bevestigen dat jij het hebt afgegeven. Daarom geef ik het altijd af bij zo'n loket zodat ze het scannen en een bewijsje meegeven. Met aankoopbescherming zou de koper aanspraak kunnen doen op een terugbetaling, maar ik weet nu niet zeker hoe dat werkt. Ik was onder de indruk dat je het aankoopbedrag pas na bevestiging van de koper zou krijgen (of automatisch na X dagen). Dat is in ieder geval ooit zo geweest.
Xor
Door Xor (35084 reacties) op 02-11-2023 13:38
Quote:
Vraagje. Ik heb iets verkocht via MP icm aankoopbescherming. Brievenbuspakketje gekozen, label op envelop geplakt en deze in brievenbus gegooit (dit gaat altijd goed). Na bijna een week is de track en trace niet bijgewerkt en ontvanger heeft nog niks. Nu zegt de koper dat ik verantwoordelijk ben en hij het geld van mij terug verwacht. Wat zijn de regels hierin? Het bedrag van dat mp betaalverzoek krijg je meteen als er gekozen word voor brievenbuspakket, dus dat staat op mijn rekening
Gepost door: Giovanni2903 op 02-11-2023 12:56
Als de kopersbescherming aanstond, dan zou je in principe het bedrag niet moeten krijgen. Kopersbescherming zet het bedrag op een aparte rekening. En pas wanneer de koper het pakje binnen heeft + de koper heeft het goedgekeurd, dan wordt het bedrag gelijk overgemaakt naar jouw bankrekening. Als de koper het pakje heeft ontvangen, maar hij bevestigt nog niks, dan moet je paar dagen wachten totdat het automatisch wordt bevestigd waarna het geld wordt gestort.

Als de koper niks heeft ontvangen en de tracking blijft hangen, dan ga je in een danger zone zitten. Want de koper kan dan een claim doen en dan krijgt hij z'n geld terug. Maar jij moet dan weer in gesprek gaan met de koper voor een oplossing of met OPP waarna je alles moet laten zien(verzendbewijzen etc.). Daarom is het altijd belangrijk om verzendbewijzen te bewaren wanneer je iets hebt opgestuurd. Vooral met Kopersbescherming.

Uiteindelijk moet je even nadenken wat je zelf wilt hebben. Wil je het oplossen? Zeg je bekijk het maar, want niet mijn probleem? Of wil je zelf nog achterna gaan bij PostNL? OPP zal wel met jullie bemiddelen en besluiten tot een oplossing/keuze. Als ze jou in het voordeel geven, dan krijg je het bedrag gestort. Zo niet, dan krijgt de koper z'n geld terug.

Ik heb geen ervaring met de nieuwe kopersbescherming. Maar wel met de oude kopersbescherming. Jaren geleden 1x een gedoe meegemaakt. Toen had ik m'n PS4 Pro via Marktplaats verkocht. Ik had het pakket bij een ander PostNL punt dan bij m'n vaste PostNL punt gebracht(wat ik sindsdien niet meer zal doen, want 1 incident zoals dit en je gaat nooit meer daar een pakket brengen ). Alles leek prima te zijn. Totdat de tracking bleef hangen. Geen updates meer. Ook na 3 dagen niet. Kreeg na 3 dagen al een klacht reactie, wat natuurlijk begrijpelijk was. Maar de koper ging i.p.v. nog een dag of 2 wachten, gelijk OPP inschakelen en claim doen. Tja. Toen moest ik alles aan OPP vertellen en vragen of ze nog een aantal dagen langer konden wachten om te kijken of de tracking nog wordt geüpdatet. Had ook PostNL gecontacteerd en ze gingen een onderzoek doen. Opeens een aantal dagen verder en de tracking werd weer geüpdatet waarna het pakket werd bezorgd. Koper was natuurlijk tevreden. Maar ik moest daarna zelf alles gaan regelen en afhandelen met OPP . Uiteindelijk het bedrag van OPP gekregen, want ze keken naar de tracking code en zagen inderdaad dat het pakket was bezorgd. Dus eind goed, al goed(als ik het goed zeg ).

Alleen hierdoor ben ik wat terughoudender met Kopersbescherming. Met games via brievenbuspost bied ik het minder snel aan, omdat de tracking van PostNL soms kan blijven hangen met brievenbuspost. Of in het ergste geval wordt het niet geüpdatet terwijl het bezorgd is bij de koper. En tegenwoordig heeft PostNL alles anders gemaakt omtrent brievenbuspakje verzending .
Onyxio
Door Onyxio (637 reacties) op 02-11-2023 13:41
Uit eigen ervaring weet ik dat in het geval van kopersbescherming zowel de verkoper als de koper geld terugkrijgen in het geval van een zoekgeraakte pakket. Je zegt dat het geld van de koper al op jouw rekening staat. Dan vermoed ik dat de koper geen kopersbescherming heeft geactiveerd. Zelfs voor briefpost kan de koper kopersbescherming selecteren. Waarom zou voor een brievenbuspakket anders zijn?

Wat Daxy zegt veiliger is via een loket het pakketje afgeven. Tenminste heb je bewijs dat je het afgegeven hebt en kan je 100% beroep doen op kopersbescherming.

Ikzelf zou de koper vergoeden, want geen bewijsafgifte. Mocht ik bewijs hebben van afgifte dan pech voor de koper. Ik zet altijd in mijn advertenties dat de verzendrisico's voor de koper zijn. Had hij het maar verzekerd moeten opsturen of komen ophalen. In praktijk ben je echter wel verantwoordelijk voor eventuele zoekgeraakte pakketjes, de koper kan bij PostNL niet om een update vragen of een onderzoek starten. Dat moet de verkoper doen. Maar terugbetaling? Beetje grijs gebied.
Giovanni2903
Door Giovanni2903 (9353 reacties) op 02-11-2023 13:41
Persoon geeft aan dat zijn rechtsbijstandverzekering zegt dat ik moet terugbetalen omdat ik niet geleverd heb en dat ik hier een brief over krijg. Als ik verstuurd heb en postnl bezorgd niet is dat toch niet mijn probleem?
Postnl kan niks doen omdat het briefpost is helaas
| PlayStation: Gi0vanni2903 |
Ghettoblaster81
Door Ghettoblaster81 (543 reacties) op 02-11-2023 13:50
Zo ben ik een 4K blu ray verloren die ik verkocht. Verkoper niks ontvangen, pakketje werd retour gestuurd en had ik blijkbaar "ontvangen" (niet dus). En nu zit ik zonder geld en zonder de film. Geld heb ik gewoon retour aan de koper gedaan, die kan er ook niks aan doen natuurlijk.

DHL zegt nog even een maandje te wachten voordat ze iets gaan doen. Zal mij benieuwen.
Gamy
Door Gamy (4987 reacties) op 02-11-2023 13:51
Quote:
Persoon geeft aan dat zijn rechtsbijstandverzekering zegt dat ik moet terugbetalen omdat ik niet geleverd heb en dat ik hier een brief over krijg. Als ik verstuurd heb en postnl bezorgd niet is dat toch niet mijn probleem?
Postnl kan niks doen omdat het briefpost is helaas
Gepost door: Giovanni2903 op 02-11-2023 13:41

Inderdaad, denk dat ze bluffen. Via de post is helaas altijd risico aanwezig, kan altijd iets misgegaan had zelf meegemaakt dus geld weg.
Xor
Door Xor (35084 reacties) op 02-11-2023 13:58
Quote:
Persoon geeft aan dat zijn rechtsbijstandverzekering zegt dat ik moet terugbetalen omdat ik niet geleverd heb en dat ik hier een brief over krijg. Als ik verstuurd heb en postnl bezorgd niet is dat toch niet mijn probleem?
Postnl kan niks doen omdat het briefpost is helaas
Gepost door: Giovanni2903 op 02-11-2023 13:41
Ik zou zeggen. Stuur het maar. Als hij het gelijk tot een rechtszaak wilt maken, dan ook prima. Ik bedoel. Als hij het geld heeft om een rechtszaak te starten . Want ik neem aan dat het om iets kleins gaat zoals een game. En niet om een peperdure product ofzo.

Maar de verkoper is eigenlijk verantwoordelijk voor de verzending. Alleen PostNL kan soms er een bende van maken.

Maar de volgende keer zou ik de brievenbuspakjes niet meer in een brievenbus gooien. Misschien ligt het pakje nog in dat brievenbus. Als je hem gewoon bij een PostNL punt afgeeft, dan geven ze je nog een verzendbewijs of krijg je dat bewijs via de mail. Ook wordt de tracking gelijk geüpdatet met "Pakket is door PostNL ontvangen". In dat geval kan je zeggen dat je het pakket aan PostNL is afgegeven. Daarna moet het bal rollen met het verwerken.
Door Zotty (20 reacties) op 02-11-2023 14:00
Quote:
Persoon geeft aan dat zijn rechtsbijstandverzekering zegt dat ik moet terugbetalen omdat ik niet geleverd heb en dat ik hier een brief over krijg. Als ik verstuurd heb en postnl bezorgd niet is dat toch niet mijn probleem?
Postnl kan niks doen omdat het briefpost is helaas
Gepost door: Giovanni2903 op 02-11-2023 13:41

De vraag is of er wel betaald is voor kopersbescherming. Want je hebt het geld al ontvangen, zoals hierboven al aangegeven krijg je pas later je geld met de kopersbescherming.

De persoon in kwestie heeft echt niet nu al contact opgenomen met zijn rechtsbijstandverzekering. Door dit te zeggen escaleert de persoon het nogal. Dus ja wat je kan doen is simpelweg wachten op de brief en nagaan of dit wel waar is. Ik vermoed van niet. Terwijl je wacht op de brief kan je nog nagaan of er nog wel wat beweging in het pakketje. De persoon zet er nogal wat druk achter van dat jij het geld terug betaald, dat klinkt voor mij juist niet zuiver.

Jij hebt het pakket verstuurd en voldaan aan je verplichting. Dat zij geen kopersbescherming hebben afgesloten is hun probleem, niet die van jou. Het enige wat je kan doen is contact opnemen met PostNL maar dat is het ook wel zo een beetje.

Heb je geen problemen met terugbetalen? Dan moet je dat doen, maar je bent niet verplicht om dat te doen want geen kopersbescherming.
Door Zienobleejd (4304 reacties) op 02-11-2023 14:02
Gewoon geen kopersbescherming aanbieden (eventueel muv goedkope items) en in de omschrijving zetten dat het risico bij verzending voor de koper is om jezelf in te dekken, bij problemen kan je hooguit een onderzoekje of 2 voor ze starten en als dat niks oplevert, helaas de afspraak was: jouw risico.

Maakt je als verkoper natuurlijk wel minder interessant zeker als je niet veel reviews hebt, eventueel kun je ook op Vinted gaan verkopen: daar is de hele integratie met kopersbescherming veel beter en als een pakketje verdwaalt raakt of er veel te lang over doet, kan je wachten tot het terugkomt en je geld terug krijgen of als het alsnog wordt geleverd de klant laten bevestigen en je wordt uitbetaald. In ieder geval hoef ik persoonlijk geen gezeur met Online Payment Platform of wie ook.
🎯 Gezocht: Etrian Odyssey V: Beyond the Myth 🎯
Daxy
Door Daxy (120 reacties) op 02-11-2023 14:06
Het is toch niet briefpost maar een brievenbuspakketje? Dan zou PostNL er wel degelijk iets mee kunnen doen (als het pakketje gescand is). Onwaarschijnlijk, maar misschien kan je vragen of die brievenbus nagekeken kan worden.
Giovanni2903
Door Giovanni2903 (9353 reacties) op 02-11-2023 14:15
Het gaat om spiderman2, het is inderdaad een brievenbuspakketje, maar ik heb deze in de brievenbus gedaan omdat deze 2minuten van mn huis vandaan staat. Barcode word dan dus niet gescant inderdaad. Kopersbescherming staat aan, maar het geld kreeg ik direct, waarom weet ik ook niet..

Meneer heeft al een brief gemaakt en aan mij laten zien. Haalt meneer niet consumentenrecht met een zakelijk verkoper door elkaar met consument naar consument?



Gaat om 46€, maar is niet mijn probleem dat postnl zn werk niet doet en ik dan dus mn game+dat geld kwijt ben
| PlayStation: Gi0vanni2903 |
Daxy
Door Daxy (120 reacties) op 02-11-2023 14:20
Als de koper een claim begint met die bemiddelaar, zal hij naar mijn gevoel waarschijnlijk gelijk krijgen, dus ik zou in ieder geval nog eens proberen om PostNL aan te zetten tot een onderzoek. Misschien kun je het beste even bellen en iemand spreken aan wie je de situatie goed kan uitleggen.
JDM
Door JDM (594 reacties) op 02-11-2023 14:38
Daarom leg ik de keus altijd bij de koper. Ik verzend op eigen risico naar wens van hem (koerier - verzekerd)
Door Zienobleejd (4304 reacties) op 02-11-2023 14:40
Kopersbescherming stond aan op jouw advertentie maar die gebruiker heeft er waarschijnlijk geen gebruik van gemaakt, vandaar dat je het geld direct kreeg. Verder klopt het wel wat hij zegt: de verkoper is verantwoordelijk voor een juiste levering tenzij anders afgesproken, daarom ook mijn bericht hierboven. Ik ga verder niet zeggen wat je nu moet doen want dit is een irritant probleem tussen particulieren, maar ik had hem terugbetaald als ik het risico niet op de klant had geplaatst.
🎯 Gezocht: Etrian Odyssey V: Beyond the Myth 🎯
UltraTiger
Door UltraTiger (67946 reacties) op 02-11-2023 15:00
Ik zou gewoon niks doen.

"✔ Betaling geslaagd." possession is 9/10ths of the law. 🥳

En rechtsbijstand hoef je zeer waarschijnlijk ook niks van te vrezen. Bedrag is daarvoor te laag dus die doen dan ook niks. (Behalve hem adviseren misschien. Hopelijk zeggen die dan tegen hem dat hij kan fluiten naar z'n geld.)

En volgens mij is het bij particulieren zo dat als je niks erover hebt afgesproken, het risico voor de koper is. 🤷‍♂️
🇺🇦 💙💛
Mhzero
Door Mhzero (910 reacties) op 02-11-2023 15:04
Vanuit de kopers perspectief, is de verkoper verantwoordelijk als iets niet aankomt. Hoe je het went of keert. Deze hoeft ook geen verhaal te gaan halen zijn de verzender. Dat is de taak voor de koper. Deze moet de verzender aansporen tot een onderzoek.
[Begin]  |498|499|500|501|502|503|504(523)  [Eind]