Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
XCOM: Enemy Within Commander Edition (PS3)
80 100 1

Review XCOM: Enemy Within Commander Edition (PS3)



Af en toe zijn er momenten dat je als recensent een game op de mat hoort ploffen waar je van tevoren stiekem niet echt warm van wordt. Het gebeurt me niet vaak, maar bij binnenkomst van XCOM: Enemy Within was dit het geval. Zonder ervaringen met het goed ontvangen vorige deel had ik wel wat meegekregen van deze “uitgebreide uitbreiding” (onder meer een korte perspresentatie en speelsessie op de Gamescom), maar echt enthousiast was ik er nog niet van geworden. Hoe verkeerd deze houding uiteindelijk bleek weet ik nu, een week later, ondertussen wel, want XCOM: Enemy Within is meer dan een prima game geworden en ik … ik ben (XC)OM!

Uitbreiding?
Vorig jaar kwam het team van Firaxis met de turn-based tactische rpg  XCOM: Enemy Unknown op de proppen die wereldwijd voor veel positieve geluiden zorgde. Natuurlijk is het een game die niet voor iedereen weggelegd is, vooral door de langzame turn-based speelstijl, maar de kwaliteit van de game stond zeker buiten kijf. Met XCOM: Enemy Within (X:EW) bewijst Firaxis dat ze de uitstekende basis uit het vorige deel hebben geanalyseerd, opgepoetst en verbeterd. Je staat dus nog steeds aan het hoofd van de organisatie XCOM, die, gesteund door de verschillende legermachten ter wereld, de alien bedreiging terug moet dringen. Hierbij is het zaak om op tactische wijze missies aan te nemen, want het ene land redden van de aliens kan paniek in een ander land veroorzaken. Vanuit de XCOM-basis kun je wapens kopen en upgraden, gebouwen laten bouwen, uitvindingen doen en ga nog maar even door. Er is genoeg te doen tussen de missies, maar omdat al deze mogelijkheden natuurlijk geld kosten zal je zeker verstandig moeten kiezen.
De eerste grote vernieuwing kom je al snel tegen in de vorm van een nieuw betaalmiddel, Meld genaamd, waarmee je nieuwe uitrustingen voor je soldaten kunt bekostigen. Meld is opgeslagen in containers, die in sommige missies verspreid over het slagveld gevonden kunnen worden en binnen een X aantal beurten bemachtigd moeten worden. Kom je te laat, dan ontploft de container en loop je het kostbare stofje mis. 


 

Stapsgewijs
Degenen die het vorige deel hebben gespeeld, zullen de eerste uren verder wellicht weinig grote verschillen bemerken. Voor beginnende XCOM-spelers is dit echter de perfecte manier om deze tactische game je eigen te maken en juist op het moment dat dit het geval is, volgt de stap richting de volgende vernieuwing. In X:EW krijg je namelijk na enkele missies de beschikking over een Genetics Lab en een Cybernetics Lab. Met de één kun je XCOM-soldaten genetisch verbeteren (brain, legs, chest, skin, eyes), waarbij je telkens uit 1 van de 2 genetische modificaties kunt kiezen. Zo zijn het springen naar hoge grond zonder ladder, beter zicht, betere genezing en onzichtbaarheid enkele voorbeelden van deze interessante modificaties. Maar ook in het Cybernetics Lab is heel wat te beleven. Hier kun je een soldaat ‘ombouwen’ tot MEC (Mechanized Exoskeleton Cybersuit), die zwaardere wapens dragen, een sterkere verdediging hebben en voorop in de strijd gaan. Daartegenover kunnen deze MEC’s geen items dragen of dekking zoeken, wat ze juist weer extra kwetsbaar maakt. Bovendien zijn de MEC’s behoorlijk duur, dus het afwegen van de voordelen tegen de nadelen is zeker geen slecht idee!    
 

Enemy Within
Zoals de naam al doet vermoeden kom je in X:EW niet alleen aliens tegen, maar na ongeveer één derde van de game kom je ook ineens de menselijke organisatie EXALT tegen , dat er alles aan doet om jouw XCOM plannen te dwarsbomen. De EXALT zijn getrainde soldaten die qua klassen en wapens vergelijkbaar zijn met de XCOM-soldaten en in grotere getalen aanwezig zijn dan de aliens. Bovendien kunnen ze er met hun campagne tegen XCOM voor zorgen dat je onderzoek gesaboteerd wordt, je zuur verdiende geld stelen of landen hun steun laten intrekken. Gelukkig kun je soms terugslaan in de vorm van missies tegen de EXALT-strijders om je zoete wraak te laten gelden. Nog beter is het om EXALT voor te zijn door de planeet te scannen naar EXALT-activiteit. Wanneer dit lukt kun je een soldaat naar het land sturen om als undercover infiltrant EXALT te ontregelen. Het nadeel hiervan is dat je de soldaat een tijdje kwijt bent en dat je hem uiteindelijk via een missie alsnog moet terughalen. Zo blijven de keuzes in X:EW ook bij de nieuwe features minstens zo belangrijk als voorheen. Maar belangrijker is misschien nog wel dat het Firaxis ook nu weer is gelukt om de balans in de game overeind te houden.



Zo hebben de aliens nieuwe soldaten gekregen die tegenover jouw nieuw en verbeterde soldaten voor de tegenhangers moeten zorgen naast de nieuwe EXALT bedreiging. Net als XCOM hebben de aliens daarom ook een MEC-soldaat, de Mechtoid, en de zwevende Seeker die de mogelijkheid hebben om onzichtbaar te worden. Het zijn logische, simpele, maar ó zo nodige aanpassingen die X:EW dezelfde kwaliteit als het vorige deel meegeven.   

Waar voor je geld?
XCOM: Enemy Within is voor de meesten die al bekend zijn met het vorige deel misschien niet uitgebreid genoeg om de (voor een uitbreiding) prijs van €30-€40 te rechtvaardigen, maar de echte fans van het vorige deel zullen toch zeker tevreden kunnen zijn. Voor nieuwe spelers biedt Enemy Within absoluut meer dan genoeg om een aanschaf te verdienen. Dat Firaxis niet simpelweg enkele zaken opgepoetst heeft, maar juist de gehele game verder heeft uitgediept, verdient dan ook een diepe buiging. Dat alles uit de singleplayer ook nog prima in de multiplayer werkt zorgt bovendien voor een heerlijk lange speelduur. Voor mij was XCOM: Enemy Within dan ook dé verrassende game die mij weet te verwarmen tijdens deze koude dagen!
 

Deze review is geschreven door Frido van der Wal  

 

Oordeel XCOM: Enemy Within Commander Edition (PS3)

  • Graphics 80
  • Gameplay 85
  • Originality 75
  • Sound 80
  • Replay 90
  • Eindcijfer 80

Aantal keer bekeken: 6967 

Laagste prijzen voor XCOM: Enemy Within Commander Edition (PS3)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Gryphonrider
Gryphonrider ( 2789   2) 05-12-2013 09:20
Kudos voor de review, Frido!
XCOM: EW staat al sinds release op mijn verlanglijstje
avatar van Armengar
Armengar ( 83 ) 05-12-2013 09:23
Maar zijn de vervelende spawn bugs ook opgelost?
avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 06-12-2013 01:12
Rol: BG Redacteur
Ik was em zelf nog niet tegen gekomen en heb een beetje rondgespeurd op internet. Niet tegengekomen nog!
avatar van Christiaanwwe
Christiaanwwe ( 1882 ) 07-12-2013 16:36
leuke cijfer