Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
DriveClub (PS4)
70 100 1

Review DriveClub (PS4)

Al ziet Driveclub er hartstikke goed uit krijgt de moeizame lancering van deze exclusieve PS4-racegame zeker geen schoonheidsprijzen. Drie weken na de releasedatum zijn er nog steeds connectieproblemen en missen er onderdelen. Maar goed, Driveclub is niet enig in zijn soort; onspeelbare online games zijn enigszins een trend afgelopen jaren. Wel wat lulliger voor Driveclub is het feit dat je de game afgelopen weken gedeeltelijk kon spelen, zonder alle online componenten die deze game een eigen identiteit geven. Daardoor krijg je als speler een beperkt deel van de bedoelde ervaring. Dankzij recente updates is het mogelijk geworden wat multiplayerraces te spelen en is het tijd om te kijken of Driveclub bijzonder genoeg is om op te vallen in de drukke najaarsperiode.


Realistische belichting
Mede dankzij de Motorstormgames in het portfolio van ontwikkelaar Evolution Games zien de glanzende sneeuwlandschappen en berggebieden er zeer overtuigend uit. Elke race opent met een blik op schilderachtige omgevingen en ook de cockpit view en het interieur van de vele Europese auto´s zien er opvallend mooi uit. Wel zou je kunnen zeggen dat een game als Forza Horizon 2 er wat kleurrijker of mooier uitziet maar dit is vooral een verschil in stijl. De omgevingen zien er geweldig uit wanneer de zon opkomt of alles langzaam donker wordt tijdens een race. Juist door het voorzichtige kleurgebruik komt Driveclub een stuk realistischer over en samen met de prachtige overgangseffecten en belichting krijgt de game niet per se een mooier maar wel een realistischer beeld dan meer kleurrijke racegames.


Degelijke racer
De basics zitten goed in elkaar. Zo heb je naast de indrukwekkende graphics een best aardige soundtrack, zijn de laadtijden bliksemsnel (meestal enkele seconden) en heb je een solide singleplayermode. De Tour Mode heeft vijf raceklasses met elk ongeveer tien evenementen met redelijk wat variatie in de racelocaties en uitdagingen waarbij je langzamerhand snellere auto´s vrijspeelt. Jammer genoeg hebben de auto’s naast visuele opties geen aanpasmogelijkheden en kan je de rijeigenschappen niet veranderen. Het racegevoel hangt overigens een beetje tussen arcade en simulatie en doet mij vooral denken aan games zoals Colin McRae Dirt of Project Gotham Racing. Het heeft een arcadegevoel in de toegankelijkheid; je hoeft niet heel veel aandacht te besteden aan de perfecte lijn, schade heeft geen impact op de wegligging en je komt met slordig rijden nog best vaak weg. Het is soms meer een simulatiegame doordat je alleen op afgesloten circuits of wegen rijdt en je wordt nog wel eens genadeloos afgestraft als je uit een bocht vliegt (hiermee sta je vrijwel meteen op de laatste plek). De AI is erg wisselend in gedrag en niet erg indrukwekkend. Zo zijn computertegenstanders soms onmogelijk in te halen maar in de laatste ronde ineens wat trager om je een kans te geven, waardoor je zelfs vanuit de laatste plek in de laatste ronde toch nog een podiumplek kan bemachtigen.


Arcade/Sim conflict
De game is gefocust op een makkelijk instapniveau maar wil tegelijkertijd het realistische aspect en vooral eerlijk racen beschermen en hiermee is er een soort conflict in de arcade/sim opzet. Zo krijg je penalty´s in de vorm van een haperend motorblok wanneer je mederacers te hard raakt of een bocht afsnijdt. Eerlijk is eerlijk, in ongeveer negentig procent van de gevallen ging ik zelf te ver. Jammer genoeg zijn de computergestuurde racers nog wel eens geneigd om met de subtiliteit van een hyperactieve kleuter de auto snoeihard in je linkerachterhoek te zetten waardoor je van de baan slingert. Online is dit nog erger, waar je ondanks de penalty's spelers constant vangrails en racers ziet raken alsof ze met hun voeten zitten te spelen. De keren dat jij een penalty krijgt omdat iemand achter je probeert de geluidsbarrière te doorbreken en jouw auto vervolgens richting een tegenstander lanceert, krijg je al snel de neiging om niet meer je best te doen. Dit zie je ook terug in het aantal online spelers dat midden in een race abrupt afhaakt. Ergens moet je je afvragen waarom Driveclub de chaos van arcaderacers zoals Flatout toelaat en dit vervolgens weer tegengaat met frustrerende penalty’s om het realisme toch maar te behouden. Hier voelt de arcadesim-gameplay als een compromis waarbij de funfactor en eerlijkheid beide wat moeten opgeven en dat zorgt voornamelijk online voor frustratie.


Sociaal racen
Terwijl de game wel kwaliteit uitstraalt is de singleplayermode niet erg bijzonder. Het unieke punt ligt vooral in het sociale aspect van de online clubs. Alle vooruitgang in de Tour Mode, Challenge Mode en Multiplayer Mode kan je koppelen aan een club van zes spelers. Wanneer dit ook lukt kan je samen de clubscore en het clubniveau laten stijgen waarmee je nieuwe auto’s, logo’s en verfopties vrijspeelt. Mensen ontmoeten en clubjes vormen mist wel nog wat mogelijkheiden. De Driveclub app staat nog niet online en er is geen officieel Driveclubforum. Je zal dus in je eigen vriendenlijst of op een forum waar je al actief bent andere mensen moeten zoeken of wildvreemden uitnodigingen gaan sturen. Hier voelt de afwezigheid van een online gedeelde wereld zoals in NFS Rivals of een open wereld zoals in Forza Horizon 2 een beetje als een gemiste kans. Binnen de game is eigenlijk alleen matchmaking een kans om anderen tegen te komen. Matchmaking zelf gaat best aardig, al duurt dit nog wat lang en zijn er nog netwerkproblemen aanwezig.

Online ervaring
Eenmaal online kan je net als in de singleplayer punten binnenhalen door o.a. lang te driften, met goed bochtenwerk en door simpelweg sneller te zijn dan de rest. Tijdens de race kom je ook uitdagingen tegen. Bijvoorbeeld het zo goed mogelijk volgen van een gekleurde lijn in een bocht of door zo lang mogelijk te driften op een bepaald stuk. Als je dit beter doet dan een willekeurig gekozen tegenstander win je daarmee extra punten. In teamraces werkt dit extra goed omdat de verdiende punten samen met de eindposities bepalen welk team van zes wint. Je kunt tenslotte nog zelf uitdagingen maken in de Challenge Mode en opsturen naar anderen (op het moment nog niet werkend). De uitdagingen zijn goed geïntegreerd en geven je meer te doen dan enkel als eerste proberen te eindigen. Het delen van een clubscore motiveert daarnaast om goed te racen en niet te veel te lanterfanten terwijl de rest van een club al het werk doet. Het is een leuke toevoeging om in een club te racen, toch voelt het niet als een wild innovatieve online race-ervaring. Het ontmoeten van mensen is daar veel te beperkt voor, de matchmaking te simpel en naast een gedeelde score, clublogo en clubuiterlijk van jouw auto voegt het niet super veel toe aan de gameplay.


Degelijk wanneer het werkt
Driveclub heeft een vrij sterke basis, met indrukwekkende graphics, een sterke soundtrack, snelle laadtijden en een toegankelijke manier van racen. Terwijl de gameplay zorgt voor spannende races en het best leuk is om een club op te richten of aan te vullen, heeft de game nog steeds last van netwerkproblemen en frustrerende online gameplay. Als je deze minpunten wegdenkt is het een solide racer met een leuk sociaal aspect maar nog steeds niet bijzonder innovatief of uitgebreid in de uitvoering ervan. Houd je van racegames die niet overdreven arcade of realistisch zijn dan is deze game een goede zoethouder zodra de online problemen verdwijnen. Wel is het een aanrader om de PS Plus-editie even af te wachten als je de mogelijkheid hebt. Vooralsnog is Driveclub een redelijk goede maar vreemde titel waarvan belangrijke onderdelen zoals graphics, soundtrack, laadtijden en kerngameplay prima zijn, maar door balans- en netwerkproblemen is het geheel minder dan de som der delen.

 

Deze review werd geschreven door M. Hamerling.
 

 

Oordeel DriveClub (PS4)

  • Graphics 90
  • Gameplay 80
  • Originality 80
  • Sound 80
  • Replay 75
  • Eindcijfer 70

Aantal keer bekeken: 9991 

Laagste 3 prijzen voor DriveClub (PS4)

13.99 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
AllYourGames.nl 8.8
€  13.99€ 0.00   € 13.99
YGZ.nl 9.4
€  15.99€ 0.00   € 15.99
Gameshop Twente 7.5
€  15.00€ 1.88   € 16.88

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Spindrift
Door Spindrift (168 reacties) op 03-11-2014 22:28
( PM )
Als ik de individuele beoordelingen er op los laat (optel en deel door 5) kom ik toch echt op een 8,1. Hier klopt werkelijk geen bal van. Review verder niet onaardig, ik haal Driveclub wel als hij in de 10 euro-bak is beland.
avatar van Marek
Door Marek (199 reacties) op 03-11-2014 22:29
( PM )
Apart dat het eindcijfer lager is dan de rest van de scores. Maargoed.

Verder een prima game, maar door de verschrikkelijke online-functie weiger ik eerlijk gezegd om hierin te masteren tot level 50(de max volgens mij). Ik heb de singleplay helemaal uitgespeeld maar waar ik op wachtte en in de trailers er heel goed uit zag, was de weerspiegeling van het water wat op de weg lag. Tot op de dag van vandaag ben ik die plassen met water niet tegen gekomen en is dus weer een belofte die Driveclub in de trailers niet waarmaakt. Drama. Gameplay is alles oke, maar mede door het uitstel en als nog de gebreken online en offline is dit de grootste flop in jaren tijd bij Sony.
Ten eerste, de game wordt meer dan een jaar uitgesteld. Daarna wordt er beloofd dat hij gratis is op het PSN voor de Plus-members. Vervolgens brengen ze naar buiten dat dit niet de hele game is, en als klap op de vuurpijl, hij wordt niet aangeboden. Drama.

Bedankt voor het luchten van me hart, haha. Prima review verder hoor. Goed dat je de laadtijden vermeld, dit is inderdaad wel een noemenswaardig 'next-gen'-puntje.
avatar van Bonecrusher
Door Bonecrusher (3199 reacties) op 03-11-2014 22:30
( PM )
Erg leuke review

Ik ben geen echte racefan, maar Motorstorm vond ik enorm vet op de last gen, dus ik wil hem wel graag spelen. maar ik wacht inderdaad wel op Psplus versie, denk dat ik daar meer dan genoeg aan heb ;) Lijkt me wel echt een vette racer als je van dit soort games houdt, jammer dat de launch gewoon helemaal in het honderd gelopen is. Is ook de reden waarom ik COD niet Day 0 koop, verwacht geen problemen bij die franchise, maar er gaat tegenwoordig zoveel mis als miljoenen gamers tegelijk online willen dat ik gewoon eerst de kat uit de boom kijk, hoef toch niet in de top 200.000 te staan...

Spindrift & Marek -> Als gamer weet je toch, het eindcijfer is nooit een gemiddelde, aangezien sommige factoren zwaarder wegen ;) Verder is een lager eindcijfer enorm terecht omdat deze game al weken loopt te sukkelen...
avatar van Montalvo
Door Montalvo (2259 reacties) op 03-11-2014 22:50
( PM )
Quote:
Als ik de individuele beoordelingen er op los laat (optel en deel door 5) kom ik toch echt op een 8,1. Hier klopt werkelijk geen bal van. Review verder niet onaardig, ik haal Driveclub wel als hij in de 10 euro-bak is beland.


Normaal gesproken zou je nog kunnen denken dat bepaalde individuele beoordelingen zwaarder tellen dan de andere, maarja, de laagste score is 7.5. Wiskundig gezien kan die 7.0 dus niet.

DriveClub is overigens een leuke racer hoor, en inmiddels absoluut zijn geld waard. In de hele Singleplayer 'campagne' heb je bijna nooit het gevoel eerder op een circuit te zijn geweest, en dat is knap. Bij games als Forza en Gran Turismo ben je snel 'track-moe'. De gameplay doet me denken aan Project Gotham Racing 3. Daarnaast draait deze game ook niet om winnen, maar om racegevechten. In de singleplayer zijn er slechts een handjevol races die vereisen dat je eerst wordt. Ook is dit de eerste game die (wat mij betreft) onboard erg fijn speelt, je wordt niet enorm gehinderd door het dashboard, wat vaak een probleem is. Grafisch is het een pareltje, helaas zitten de weerseffecten nog niet in de game.

Online werkt de game inmiddels ook prima (op de challenges na), en ook al is het enkel matchmaking (je kan wel met je club in matchmaking queuen), het is leuk online. Laggers worden 'ghosts', dus geen last van teleporterende beukers, en zowel het gevecht voor plaats 1 als voor plaats 10 kan doorslaggevend zijn door het rood vs blauw score systeem. Ik mis de open lobby's helemaal niet, in andere racegames vind ik dat verschrikkelijk. Soms moet je 10-20 minuten wachten tot je eindelijk kan racen, vervolgens leaved 80% van de room, en rij je een suffe race tegen een enkeling. In DriveClub heb je dat niet, door matchmaking zit de room altijd vol, en iedere minuut start er een matchmaking race, dat kan 1 groep zijn die die race start, maar ook 100 groepen.

Als je van racegames houdt en een PS4 hebt, mag je deze game absoluut niet missen. DriveClub is absoluut een fantastische game, ondanks zijn gebreken. Een typische easy to play, difficult to master game.

De game krijgt veel negatieve aandacht, wat voor een deel redelijk gegrond is. De positieve punten aan de game worden alleen hierdoor een behoorlijk ondergesneeuwd en dat is jammer. DriveClub is meer dan de bekende problemen.
avatar van G-ZeS
Door G-ZeS (252 reacties) op 03-11-2014 23:05
( PM )
Dit wordt een budgetbak titel voor mij.
Snap overigens niets van de logica achter de score..
avatar van Thetick
Door Thetick (131 reacties) op 03-11-2014 23:10
( PM )
Als racefan (zowel arcade als simulatie) vind ik driveclub erg frustrerend. De tegenstanders forceren zich op de ideale lijn en botsen steeds tegen je aan langs alle kanten. Je bent onkwetsbaar en kan makkelijk al bumpend het hele parcour afrijden. Niets simulatie, puur arcade. Geen probleem, maar als je even een kleine chicane recht en door neemt, krijg je gelijk een straf, wat vaak gebeurt als je iemand probeert uit te remmen en hij rijdt je gewoon van de baan, want hij stuurt wel gewoon in als je er naast zit. Dan proberen ze opeens de simulatie uit te hangen. De enige goede modi zijn die zonder tegenstanders en online.

Grafisch dik ok, maar een race is meer frustratie dan plezier. Of je rijdt simpel voorop, of je zit al duwend en trekkend in een flipperkast in het midden, waar van racen geen sprake is.
avatar van Applefanboy69
Door Applefanboy69 (79 reacties) op 03-11-2014 23:27
( PM )
Als je echt van racegames houdt, en ook van het realisme daarin, koop je natuurlijk gewoon forza 5.
Granturismo heb ik altijd al slechter gevonden als de forza serie en driveclub gaat echt geen verandering geven aan de ps4 racegames, die zullen altijd (in mijn ogen) minder realistische zijn.
avatar van Techmode
Door Techmode (3118 reacties) op 04-11-2014 00:02
( PM )
Quote:
Als je echt van racegames houdt, en ook van het realisme daarin, koop je natuurlijk gewoon forza 5.
Granturismo heb ik altijd al slechter gevonden als de forza serie en driveclub gaat echt geen verandering geven aan de ps4 racegames, die zullen altijd (in mijn ogen) minder realistische zijn.


realistisch serieus? De omgevingen van forza zijn echt niet realitische, snap ook niet echt waarom jij ineens forza erbij haalt, een beetje een overbodige fanboy reactie, doe dat maar op andere site's
avatar van Cruz
Door Cruz (3233 reacties) op 04-11-2014 02:48
( PM )
Quote:
Als je echt van racegames houdt, en ook van het realisme daarin, koop je natuurlijk gewoon forza 5.
Granturismo heb ik altijd al slechter gevonden als de forza serie en driveclub gaat echt geen verandering geven aan de ps4 racegames, die zullen altijd (in mijn ogen) minder realistische zijn.

Forza en realisme? u wot m8?
avatar van DonnyNarko
Door DonnyNarko (303 reacties) op 04-11-2014 09:02
( PM )
Quote:
Apart dat het eindcijfer lager is dan de rest van de scores. Maargoed.


Dude lees je met je bruine anjer? Lees z`n laatste zin:

"Vooralsnog is Driveclub een redelijk goede maar vreemde titel waarvan belangrijke onderdelen zoals graphics, soundtrack, laadtijden en kerngameplay prima zijn, maar door balans- en netwerkproblemen is het geheel minder dan de som der delen."
avatar van MarvelousMax
Door MarvelousMax (5959 reacties) op 04-11-2014 09:03
( PM )
Een eindscore hoeft niet afhankelijk te zijn van de deelscores. Er kunnen elementen zijn die je niet in ne review hebt besproken of die niet onder een bepaald onderdeel vallen die je de game overall tich minder laten waarderen.
avatar van DonnyNarko
Door DonnyNarko (303 reacties) op 04-11-2014 09:06
( PM )
@ Techmode & Cruz
Ik vind het jammer dat fanboy het zo stelt, maar eerlijk let's face it, Forza is nog wel beter dan dit rommeltje, en GT's physics engine stamt uit 1997 toen de eerste gelaunched werd. Dus in het land der blinden is één-oog koning. For the moment FM5 is the cyclops..
avatar van XEvolutionX
Door XEvolutionX (183 reacties) op 04-11-2014 10:45
( PM )
Quote:
[..]

Forza en realisme? u wot m8?


Zou niet weten waarom niet? Knal de assists uit en je hebt een vergelijkbaar pittige ervaring als Gran Turismo. Heb zelf een warm hart voor beide series maar GT moet zich nodig gaan heruitvinden. Vond de laatste twee wat te steriel. Graag meer customisation toevoegen en het geluid goed overzetten (ook van de niet Ferrari's). Qua rijervaring besturing zie ik daar weinig ruimte tot verbetering. Ben benieuwd waar het op de ps4 heen gaat met GT.

Driveclub wil ik graag gaan spelen maar moet wachten op het ps plus debacle want een aankoop durf ik na de wisselvallige scores niet aan.

avatar van TheMART
Door TheMART (3974 reacties) op 04-11-2014 11:53
( PM )
Er moet duidelijk nog gesleuteld worden aan DriveClub in toekomstige updates. Anderzijds, Motorstorm had ook wel wat problemen @ launch wat door patches pas echt een jaar later de game opleverde die fijn te spelen was. Motorstorm Pacific Rift was last gen mijn favoriete (arcade) racer. Wat een lol heb ik aan die game gehad, zeker ook online!

DriveClub vergelijken met Forza of Project Cars vind ik sowieso onzin, zeker als iemand dan zegt dat hij maar 1 racer wil spelen. Dat is zoiets als maar 1 shooter spelen. Of 1 platform game. Ik speel graag Mario, maar ook erg graag LittleBigPlanet en zeker ook Rayman (Origins/Legends). Ik zou de een niet voor de ander in willen ruilen. Elke game heeft zo weer iets waardoor het speciaal voelt, ondanks dat het allemaal sidescrolling platformers zijn.

Racers net zo. Ik wil graag DriveClub spelen op m'n PS4, speel Forza Horizon 2 wel op m'n 360 geen Xbone voor nodig voorlopig, Project Cars weer op de PS4 en met verhalen over Morpheus ondersteuning... Vette tijden als je racegames chill vindt!
avatar van TRV
Door TRV (1999 reacties) op 04-11-2014 13:58
( PM )
Goed geschreven review, ik kan me er helemaal in vinden. De game kan gelukkig alleen maar beter worden met updates en gratis dlc.

Wel heel jammer van de online problemen. Een slechte start vind ik nog niet zo erg, maar de game is bijna een maand uit, de launch is nu wel voorbij.

Ik ben benieuwd wat voor consequenties dit heeft voor Driveclub als serie. De naam heeft nu toch wel wat imagoschade opgelopen, lijkt me. Evolution had eerder aangegeven dat Motorstorm achter hen ligt, maar ik hoop dat ze daar nu op terugkomen. Dan zou er toch nog iets goeds uit al de ellende rondom deze game komen.
avatar van GinneSchrik
Door GinneSchrik (4213 reacties) op 04-11-2014 15:13
( PM )
Voor iedereen die DriveClub via PSN heeft aangeschaft en ontevreden is, Sony luistert vanaf gister naar refund verzoeken. Daarvoor werden ze afgewezen, nu wordt er naar gekeken door PS Europe in Londen als je een refund aanvraagt. Door openlijk schuld te bekennen hebben ze feitelijk geen keuze meer. Ik ben blij dat er iets aan wordt gedaan; nu neem je je verlies, maar de klant behoud je.
avatar van KDBgames
Door KDBgames (543 reacties) op 05-11-2014 16:12
( PM )
Lijkt me een leuk spel. Maar alle games op de PS4 maakt het nog niet waard om een te kopen. Ik wacht wel een jaar :)