Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS Download de Android App Download de iPhone App
Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (US import) (PS4)
65 100 1

Review Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (US import) (PS4)

Het is 2025, zo’n acht jaar nadat de aarde is aangevallen door buitenaardse wezens. In de verte galmt een sirene, maar voordat mensen het doorhebben is het te laat. De aardkorst scheurt open en hordes ruimtemieren kruipen naar het oppervlak. Dit zijn geen gewone mieren. Nee, deze mieren zijn vele malen groter dan de aardlingen. Dit is Earth Defense Force 4.1.


Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (vanaf nu EDF 4.1) is een remake van Earth Defense Force 2025. Een spel dat in februari 2014 verscheen voor de PlayStation 3 en Xbox 360. EDF 4.1 is een third-person shooter waarbij je in de huid kruipt van een soldaat die de aarde moet beschermen tegen buitenaards kwaad. Deze soldaten zijn opgedeeld in vier verschillende klassen. Zo heb je de Ranger; een gewone grondsoldaat, en de Wing Diver die kan vliegen en daardoor dus beter het gevaar uit de weg kan gaan, maar wel minder schade kan opvangen. Maar ook de Air Raider; die hulp kan inroepen van bovenaf en ook turrets of healing items kan neerzetten, en tenslotte de Fencer: een langzame, maar zwaar gepandserde soldaat die zwaar wapentuig tot z’n beschikking heeft.

Moeilijke missies
Door het spelen van de vele verschillende missies verhoog je het aantal levenspunten van je soldaat en speel je nieuwe wapens vrij. Elke klasse heeft meer dan honderd verschillende wapens om vrij te spelen. EDF 4.1 biedt dus genoeg variatie in gameplay om je heel lang zoet te houden. Maar variatie is niet het enige dat EDF 4.1 in overvloed biedt. Het spel kent namelijk bijna 90 single-player missies en daarnaast ook nog eens bijna 100 multiplayer missies die online of met een vriend op de bank gespeeld kunnen worden. Al deze levels zijn speelbaar in 5 verschillende moeilijkheidsgraden, variërend van Easy tot Inferno, waarbij Inferno zó moeilijk is dat de controller nog net niet om de 5 minuten door de kamer vliegt.



UFO’s en kaiju

De doelstelling is bij vrijwel elke missie hetzelfde. Je wordt geplaatst in een speelveld vol vijanden en aan jou de taak om deze allemaal uit te roeien. Aan het begin zijn dit simpele reuzemieren, maar al gauw worden deze ingeruild voor spinnen, bijen, robots en zelfs gigantische Godzilla-achtige monsters (ook wel kaiju genoemd). Voor je het weet vliegen de UFO’s je om de oren en word je van alle kanten doorboord met lasers.

EDF 4.1 is grafisch om te janken. Het spel draait 60 frames per seconden op een 1080p resolutie, maar helaas lang niet altijd even soepel. Als het spel er nou prachtig uit zou zien zou dat nog door de vingers gezien kunnen worden, maar EDF 4.1 is zó ontzettend lelijk dat dit gewoon echt niet door de spreekwoordelijke beugel kan. De reden waarom is het feit dat je constant van alle kanten belaagd wordt door hordes monsters. Soms wel honderden tegelijk.

“EDF! EDF! EDF!”
Ook de voice acting is bedroevend slecht. En niet alleen dat, het script is echt om te huilen. EDF 4.1 is een echte B-film onder de games, maar dat is zeker niet negatief. Dit zorgt vaak juist voor hilarische momenten. Zo riep tijdens onze speelsessie een soldaat “Do you have a girl back home?” Waarop een andere “Impossible!” antwoordde. Het lijkt haast wel of de dialogen in EDF 4.1 geschreven zijn op de stereotype gamer, maar dat maakt het allemaal alleen maar leuker.



Grafische draak

Naast dat EDF 4.1 grafisch echt een draak van een game is, is de game op momenten ook nog eens ontzettend frustrerend. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden is het enorm vervelend als je voor de zoveelste keer door een ruimteinsect in stukken gereten wordt terwijl je er niks tegen kunt doen omdat ze van alle kanten komen. Vooral in de ondergrondse levels kan dit erg vervelend zijn, aangezien het daar echt pikdonker is en je vast zit in tunnels en dus niet even weg kunt rennen of vliegen. Gelukkig biedt EDF 4.1 door het grote wapenarsenaal en de vier verschillende klassen genoeg variatie om het level opnieuw aan te pakken met een andere strategie.

Grinden tot je er bij neervalt
Dat is ook de reden dat het spel eigenlijk nooit verveelt. Zit je vast? Dan is er altijd wel een ander level dat moeilijker gespeeld kan worden om nieuwe wapens vrij te spelen, waarmee je het level waarin je vast zit bijvoorbeeld weer uit kunt spelen. EDF 4.1 is een typische grind-game, dus bereid je voor om verschillende levels soms wel tientallen keren door te spelen op zoek naar betere wapens en meer leven.

Hoewel EDF 4.1 ontzettend lelijk, op momenten super frustrerend en af en toe best eentonig is, is het spel boven dat alles echt ontzettend leuk. De levels duren zo’n tien tot vijftien minuten, dus zodra het saai begint te worden staat er alweer een nieuwe missie voor je klaar. Veel levels bieden nieuwe vijanden of variaties op bekende vijanden, dus het is altijd weer een verrassing wat je te wachten staat.



Weinig vernieuwing

Qua vernieuwingen biedt EDF 4.1 vrij weinig nieuws tegenover het originele EDF 2025. Zo kan je als Wing Diver nu een knop indrukken zodat je niet gelijk op de grond valt wanneer je geraakt wordt en kun je nu in de voertuigen zien waar je op richt. Naast deze kleine tweaks is er helaas weinig tot geen nieuwe content te vinden in het spel.

Conclusie
Mocht je niks hebben met grote monsters in een virtuele schiettent, laat EDF 4.1 dan lekker liggen. Als je echter vroeger ook een speelgoedkist had met soldaatjes en dino’s die elkaar altijd moesten bevechten met denkbeeldige explosies in de achtergrond, dan is Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair echt perfect voor jou. Het knalt lekker weg en biedt elke keer wel weer iets nieuws zodat je echt tientallen uren zoet bent met de game. EDF! EDF! EDF! 

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
 

 

Oordeel Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (US import) (PS4)

  • Graphics 50
  • Gameplay 75
  • Originality 75
  • Sound 80
  • Replay 70
  • Eindcijfer 65

Aantal keer bekeken: 4490 

Laagste prijzen voor Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (US import) (PS4)

Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van CreativeDAS
Door CreativeDAS (160 reacties) op 23-02-2016 18:13
( PM )
Ha ha ha. Krijg bij deze review toch echt het gevoel dat de schrijver lang moest zoeken naar de positieve puntjes....en die uiteindelijk niet echt heeft gevonden. De originele EDF en de versie 4.1 laat ik lekker aan mij voorbij gaan.
avatar van Flolphelch
Door Flolphelch (49 reacties) op 23-02-2016 18:42
( PM )
Ik heb het idee dat de schrijver niet de online modus heeft gespeeld met een full party, maar alleen de singleplayer. Dat is jammer, want de online modus is toch echt waar het om gaat in deze versie.
Het 'grinden' gaat een stuk makkelijker/sneller (item pickups voor het hele team) en de hogere moeilijkheidsgraden zijn goed te doen met 4 man. Die missions die 5-10 minuten duren in de singleplayer kan online soms wel eens 20-30 minuten duren bij bepaalde missies op hard en hoger. Ook zijn veel wapens en voertuigen bedoeld voor de multiplayer, zoals de guided missiles van de fencer die bestuurd worden door de laser van de air raider.

Zelf vind ik de gameplay en replay een 90, maar die 50 voor de graphics is helemaal terecht. Dit is voor mij de goty van 2015 en 2016
avatar van M Monster D
Door M Monster D (1378 reacties) op 24-02-2016 01:34
( PM )
Grafisch om te janken (5.0), lijkt mij als is het grafisch net niet, om te janken is een 2.0 gezien hoe vaak je het noemt misschien zelfs een 1.0

Verder zoals hierboven al benoemd, was het moeilijk zoeken naar plus punten, bijna elk stukje begint dan ook met een negatieve opmerking. Volgens mij vindt je dit spel niks.

Mij spreekt de setting op zich wel aan, ben benieuwd
avatar van Mathorne
Door Mathorne (229 reacties) op 24-02-2016 08:50
( PM )
Als fan van de serie kan ik ook echt aanraden om het multiplayer te spelen. Daarin blinkt de serie uit! Want eigenlijk is elk deel zo'n beetje een kleine update ten opzichte van het vorige deel. Maar de multiplayer maakt het voor mij steeds waard om nieuwe delen te kopen.

Het gaat in de serie er juist om, om de game op de hogere moeilijkheidsgraden te spelen. Dan wordt het niet hersenloos knallen en moet je echt tactisch en samenwerkend aan de slag gaan. Ook is het steeds krijgen van nieuwe en betere wapens een factor die het spel leuk houdt. En bij een hogere moeilijkheidsgraad zijn de beloningen ook beter.

De framerate inzakkingen ben ik wel gewend. Maar de totale chaos in de game die de framerate inzakking veroorzaakt, maakt het weer minder erg.

Grafisch ziet alleen de sidescrollende versie op de Super Nintendo eruit alsof het op die console hoort en niet op een oudere...
Daartegenover zijn er naar mijn weten geen andere spellen die zo'n zelfde soort arcade actie chaos gameplay kunnen leveren. Dus dat zie ik zelf dan wel weer door de vingers.

Zoals @Flolphelch zegt, is het voor mij ook de GOTY voor 2015/2016!
avatar van BenoitRen
Door BenoitRen (1694 reacties) op 24-02-2016 09:32
( PM )
Quote:
Grafisch om te janken (5.0), lijkt mij als is het grafisch net niet, om te janken is een 2.0 gezien hoe vaak je het noemt misschien zelfs een 1.0

En daarom zouden er geen scores moeten staan op reviews.