
Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (vanaf nu EDF 4.1) is een remake van Earth Defense Force 2025. Een spel dat in februari 2014 verscheen voor de PlayStation 3 en Xbox 360. EDF 4.1 is een third-person shooter waarbij je in de huid kruipt van een soldaat die de aarde moet beschermen tegen buitenaards kwaad. Deze soldaten zijn opgedeeld in vier verschillende klassen. Zo heb je de Ranger; een gewone grondsoldaat, en de Wing Diver die kan vliegen en daardoor dus beter het gevaar uit de weg kan gaan, maar wel minder schade kan opvangen. Maar ook de Air Raider; die hulp kan inroepen van bovenaf en ook turrets of healing items kan neerzetten, en tenslotte de Fencer: een langzame, maar zwaar gepandserde soldaat die zwaar wapentuig tot z’n beschikking heeft.
Moeilijke missies
Door het spelen van de vele verschillende missies verhoog je het aantal levenspunten van je soldaat en speel je nieuwe wapens vrij. Elke klasse heeft meer dan honderd verschillende wapens om vrij te spelen. EDF 4.1 biedt dus genoeg variatie in gameplay om je heel lang zoet te houden. Maar variatie is niet het enige dat EDF 4.1 in overvloed biedt. Het spel kent namelijk bijna 90 single-player missies en daarnaast ook nog eens bijna 100 multiplayer missies die online of met een vriend op de bank gespeeld kunnen worden. Al deze levels zijn speelbaar in 5 verschillende moeilijkheidsgraden, variërend van Easy tot Inferno, waarbij Inferno zó moeilijk is dat de controller nog net niet om de 5 minuten door de kamer vliegt.

UFO’s en kaiju
De doelstelling is bij vrijwel elke missie hetzelfde. Je wordt geplaatst in een speelveld vol vijanden en aan jou de taak om deze allemaal uit te roeien. Aan het begin zijn dit simpele reuzemieren, maar al gauw worden deze ingeruild voor spinnen, bijen, robots en zelfs gigantische Godzilla-achtige monsters (ook wel kaiju genoemd). Voor je het weet vliegen de UFO’s je om de oren en word je van alle kanten doorboord met lasers.
EDF 4.1 is grafisch om te janken. Het spel draait 60 frames per seconden op een 1080p resolutie, maar helaas lang niet altijd even soepel. Als het spel er nou prachtig uit zou zien zou dat nog door de vingers gezien kunnen worden, maar EDF 4.1 is zó ontzettend lelijk dat dit gewoon echt niet door de spreekwoordelijke beugel kan. De reden waarom is het feit dat je constant van alle kanten belaagd wordt door hordes monsters. Soms wel honderden tegelijk.
“EDF! EDF! EDF!”
Ook de voice acting is bedroevend slecht. En niet alleen dat, het script is echt om te huilen. EDF 4.1 is een echte B-film onder de games, maar dat is zeker niet negatief. Dit zorgt vaak juist voor hilarische momenten. Zo riep tijdens onze speelsessie een soldaat “Do you have a girl back home?” Waarop een andere “Impossible!” antwoordde. Het lijkt haast wel of de dialogen in EDF 4.1 geschreven zijn op de stereotype gamer, maar dat maakt het allemaal alleen maar leuker.

Grafische draak
Naast dat EDF 4.1 grafisch echt een draak van een game is, is de game op momenten ook nog eens ontzettend frustrerend. Vooral op de hogere moeilijkheidsgraden is het enorm vervelend als je voor de zoveelste keer door een ruimteinsect in stukken gereten wordt terwijl je er niks tegen kunt doen omdat ze van alle kanten komen. Vooral in de ondergrondse levels kan dit erg vervelend zijn, aangezien het daar echt pikdonker is en je vast zit in tunnels en dus niet even weg kunt rennen of vliegen. Gelukkig biedt EDF 4.1 door het grote wapenarsenaal en de vier verschillende klassen genoeg variatie om het level opnieuw aan te pakken met een andere strategie.
Grinden tot je er bij neervalt
Dat is ook de reden dat het spel eigenlijk nooit verveelt. Zit je vast? Dan is er altijd wel een ander level dat moeilijker gespeeld kan worden om nieuwe wapens vrij te spelen, waarmee je het level waarin je vast zit bijvoorbeeld weer uit kunt spelen. EDF 4.1 is een typische grind-game, dus bereid je voor om verschillende levels soms wel tientallen keren door te spelen op zoek naar betere wapens en meer leven.
Hoewel EDF 4.1 ontzettend lelijk, op momenten super frustrerend en af en toe best eentonig is, is het spel boven dat alles echt ontzettend leuk. De levels duren zo’n tien tot vijftien minuten, dus zodra het saai begint te worden staat er alweer een nieuwe missie voor je klaar. Veel levels bieden nieuwe vijanden of variaties op bekende vijanden, dus het is altijd weer een verrassing wat je te wachten staat.

Weinig vernieuwing
Qua vernieuwingen biedt EDF 4.1 vrij weinig nieuws tegenover het originele EDF 2025. Zo kan je als Wing Diver nu een knop indrukken zodat je niet gelijk op de grond valt wanneer je geraakt wordt en kun je nu in de voertuigen zien waar je op richt. Naast deze kleine tweaks is er helaas weinig tot geen nieuwe content te vinden in het spel.
Conclusie
Mocht je niks hebben met grote monsters in een virtuele schiettent, laat EDF 4.1 dan lekker liggen. Als je echter vroeger ook een speelgoedkist had met soldaatjes en dino’s die elkaar altijd moesten bevechten met denkbeeldige explosies in de achtergrond, dan is Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair echt perfect voor jou. Het knalt lekker weg en biedt elke keer wel weer iets nieuws zodat je echt tientallen uren zoet bent met de game. EDF! EDF! EDF!
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.
Oordeel Earth Defense Force 4.1: The Shadow of New Despair (US import) (PS4)
- Graphics
50
- Gameplay
75
- Originality
75
- Sound
80
- Replay
70
- Eindcijfer
65