Harry Potter and the Goblet of Fire (NDS)
40 100 1

Review Harry Potter and the Goblet of Fire (NDS)

De vorige Harry Potter games op de gba vielen niet bij iedereen in de smaak, maar waren toch leuke, wat te makkelijke role playing games. Zal het vierde jaar op Zweinstein even leuk zijn als de voorgaande jaren?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Harry Potter en de Vuurbeker op de DS is het slechtste deel in de reeks. Sterker nog, dit deel mag makkelijk in het rijtje slechte filmgames gezet worden, en dan op eén van de hoogste plekken.
Het is onvoorstelbaar, maar wel waar: EA heeft het originele verhaal, waarin overigens genoeg aspecten zaten voor een game, maar magertjes in de game verwerkt, er een paar magere graphics neergezet, een beetje simpele "toversound" in het spel verwerkt en vervolgens de boel op de markt gebracht.

Het verhaal begint na de finalewedstrijd van het WK Zwerkbal, waar de poppen behoorlijk aan het dansen zijn. Een aantal Dooddoeners (De valse aanhangers van Heer Voldemort, de slechterik uit het verhaal) is het kampeerterrein rond het Zwerkbalveld op gegaan, en hebben het Duistere Teken tevoorschijn getoverd. Dit Duistere Teken laat zien dat Heer Voldemort is teruggekeerd, en de hele tovergemeenschap is in rep en roer.

Althans, zo stond het in het boek vermeldt. In de game zijn Harry en zijn vrienden Ron en Hermelien op de vlucht voor Dooddoeners, en rennen ze gewoon de hele tijd weg totdat ze eindelijk bij de plek van bestemming zijn aangekomen. Onderweg moeten ze nog een aantal vreemde toverwezens verslaan, wat natuurlijk een ongelofelijke makkelijke klus voor Harry is, en af en toe moeten ze hun krachten bundelen om een rotsblok uit de weg te laten vliegen.

Van het Touch Screen wordt weinig gebruik gemaakt. Af en toe veranderen de gewone gevechten in een Turn Based gevecht waarin je met de stylus zo snel mogelijk de cirkeltjes die op het screen verschijnen weg moet klikken, maar hier is helemaal niks aan. Ook is er af en toe een minigame, die varieeren van het snel aanklikken van objecten tot het snel aanklikken van andere objecten. Saaie shit dus.

Het verhaal in dit vierde Harry Potter verhaal draait om het Toverschool Toernooi, een toernooi met drie opdrachten waar Harry, zonder dat hij zichzelf ervoor heeft opgegeven, voor wordt uitgekozen om samen met Cedric Zweinstein te vertegenwoordigen in dit toernooi. De andere deelnemers komen van de andere scholen, maar daar wordt in de game niet verder over verteld, dus laat ik dat in deze review ook maar niet doen. De drie opdrachten zijn in de film en het boek ongelofelijk spannend, maar in het spel niet, aangezien ze niet veel anders doen dan de andere levels. De levels, die overigens ook heel erg weinig met het originele verhaal te maken hebben. Sommige dingen worden zelfs helemaal veranderd, zodat Ron en Hermelien Harry kunnen bijstaan tijdens deze levels, terwijl ze in het boek tijdens dat stuk niet eens voorkomen. Dit was niet eens zo erg geweest als ze je echt hielpen tijdens gevechten, maar dat is niet het geval. Ze staan er maar een beetje bij, en vuren af en toe een spreuk af die dan zijn doel mist. Eigenlijk zitten ze er een beetje voor niks in, en dat is jammer.

Je hebt het waarschijnlijk allang door: Harry Potter en de Vuurbeker is een gemiste kans. Want zeg nou zelf, je kunt van het verhaal van Harry Potter toch een ongelofelijk vette rpg maken? Helaas is dat EA niet gelukt, en hebben ze een middelmatig product afgeleverd. Waarschijnlijk omdat ze verwachten dat de mainstream het toch wel koopt, of misschien ook wel dat ouders voor Sint en Kerst dit ''leuke spelletje'' aan hun kinderen kado doen. Laten we hopen van niet, zodat EA zelf ook begrijpt dat ze voor de volgende game echt wat meer uit hun hoge hoed moeten toveren.

Verdict:
Graphics
Alleen de stukken tussen de levels door zien er goed uit, en ook de touch screen gevechten zien er best mooi uit. Voor de rest zou dit ook een GBA game kunnen zijn.

Sound
Op het begin is het wel leuk en draagt het bij aan de sfeer, maar later wordt het irritant. Ook de geluidseffecten worden op de lange duur erg vervelend, ook omdat Harry telkens zijn spreuken maar blijft herhalen.

Gameplay
Niks bijzonders. Een te simpele "rpg" die je eigenlijk geen rpg mag noemen. Erg saai allemaal, zelfs de opdrachten van het Toernooi zijn niks aan, en ook de touch screen gevechten en minigames zijn te stom voor woorden.

Lange Termijn
Als je dit spel na een uur of zeven spelen (of misschien wel korter) voltooid hebt zul je niet snel terugkeren naar de minigames, en het gewone verhaal zul je ook nooit meer willen spelen. Het enige wat je dan kunt doen is dromen over dat weggegooide geld...

Conclusie:
Harry Potter en de Vuurbeker is een typische filmgame, niks meer en vooral niks minder. Het verhaal heeft, los van het begin en de opdrachten, weinig met het boek te maken en de gameplay is te saai voor woorden. Zelfs het eindgevecht met Heer Voldemort kan hier geen verandering in brengen. Bestaat er ook een toverspreuk voor het verwijderen van games en het terugkrijgen van je geld? Flipendo!

Deze game is gereviewed door TimD

Oordeel Harry Potter and the Goblet of Fire (NDS)

• Graphics 60