LEGO Dimensions Starter Pack (PS4)
83 100 1

Review LEGO Dimensions Starter Pack (PS4)

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Lego Dimensions is ‘awesome’, maar dan moet je wel The Lego Movie hebben gezien. Het is namelijk duidelijk dat de game hierop voortborduurt, al is het alleen maar om de ‘dimensies’ (verschillende Lego thema’s die naast elkaar bestaan) waar de film over spreekt. Maar ook de meeste hoofdkarakters zijn direct uit de film geplukt en de vele referenties en karakters die je tegenkomt zijn veelal gerelateerd aan de film. Heb je deze gezien, lees dan snel verder! Er is genoeg te beleven in het nieuwe avontuur dat Lego Dimensions heet. Hier lees je alles wat je als beginnende avonturier moet weten. Heb je de film nog niet gezien? Dan is het een aanrader om deze eerst te kijken en daar alvast te zien wat je kan verwachten. Dit is dan ook een beetje een special en recensie ineen.

Wat kun je verwachten van Lego Dimensions
In het begin had ik een beetje moeite om te bedenken wat ik nu precies kon verwachten van Lego Dimensions. Bij games als Lego Star Wars weet je bijvoorbeeld dat de laserstralen je om de oren gaan vliegen, of bij Harry Potter dat het tijd is voor de nodige magie, maar ‘Dimensions’ klinkt zo generiek dat het eigenlijk van alles kan zijn. Het beginnen van Lego Dimensions was dan ook letterlijk en figuurlijk een verrassingspakket, al was het alleen maar omdat je eerst, voordat je überhaupt kunt beginnen, een portaal van Lego moet bouwen. Overigens geef ik je de tip om de game gelijk aan te zetten, aangezien een update van 5 GB je op staat te wachten wanneer je de game voor het eerst aanzet!

Heb je The Lego Movie gezien dan voel je je als een vis in het water, want je wordt meteen begroet met de heerlijke themesong ‘Everything is Awesome’. Grafisch lijken de filmpjes regelrecht van de filmtafel te zijn gerold, zo scherp zijn ze en het script en de humor zijn ijzersterk. Gedurende het avontuur reis je door ongeveer vijftien verschillende dimensies, waarbij elke dimensie is opgebouwd rondom een bepaald thema zoals bijvoorbeeld The Wizard of Oz, Back to the Future of Dr. Who. Ook de nodige villains zoals The Joker, Lex Luthor en Lord Business ontbreken niet.

Kunnen wij het maken, nou en of!
Om de game te spelen krijg je bij het portaal drie Lego figuren: Batman, Wyldstyle en Gandalf. Om de figuren in de gamewereld tevoorschijn te toveren, moet je ze eerst bouwen en vervolgens op de portal plaatsen. In totaal kun je maar liefst zeven figuren en/of voertuigen en items tegelijk in de wereld laten verschijnen.

De game begint met het ophalen van de hoofdkarakters. Wilde je bijvoorbeeld altijd al weten hoe Gandalf het gevecht met de Ballrog heeft overleefd (De bekende ‘ You shall not pass!’ scène)? Dan brengt Lego Dimensions je een potentieel antwoord. Elke wereld die je bezoekt zit boordevol referenties aan elke serie en als je deze serie dan ook daadwerkelijk kent is het werkelijk een genot om te spelen.
Vooral de korte duur van elke thema, dat steeds bestaat uit één level, zorgt ervoor dat er geen sleur in een thema komt. Zo bezoek je in een uurtje Homer Simpsons’ huis en de Nucleaire centrale in Springfield en dan is het alweer op naar het volgende hoofdstuk. Game-technisch is dit slim, want zo hoeft een thema niet uitgerekt te worden naar een gehele game, maar kan alles in één level gepropt worden.
Tegelijkertijd betekent dat wel dat als je minder bekend bent met een bepaalde serie, de humor wel meteen een duikvlucht neemt doordat de grappen zo toegespitst zijn op een specifieke wereld, dat je mogelijk niet alle grappen begrijpt als je deze wereld niet kent. Als je bijvoorbeeld twee werelden achter je kiezen hebt waar je niet bekend mee bent (De werelden van Ninjago met vijf baasgevechten en Dr. Who vlak achter elkaar vielen mij redelijk zwaar) slaat zelfs enigszins de verveling toe, maar gelukkig duurt zoals gezegd elke wereld niet al te lang, waardoor er elke keer wat nieuws te zien en te beleven valt. Vooral de latere stadia van Lego Dimensions rondom Portal en Back to the Future zijn zeer vermakelijk. Eigenlijk krijgt Lego Dimensions al vrij vroeg een dip te verduren met het vinden van alle Key Stones. Pas daarna wordt de game pas echt interessant.

Met de basisfiguren kan je de gehele game in principe zonder problemen uitspelen; je zult alleen veel van de collectibles missen omdat deze zo nu en dan specifieke karakters vereisen die je apart moet aanschaffen, waarover later meer. De game is daarnaast erg toegankelijk voor zowel jong als oud. Al kunnen je levenshartjes opraken, je gaat nooit echt game over. Hierdoor is de game voor kinderen uitermate geschikt. Zelfs bij de vriendin des huizes, die nooit een spel aanraakt en meestal mij verveeld aankijkt, was de controller bijna niet uit haar handen te slaan. Tegelijkertijd zullen de oudere gamers genieten van de sloot aan nostalgie die in elke wereld zit verwerkt.

Gandalf ik kies jou!
Tijdens het hoofdavontuur maak je af en toe actief gebruik van het gebouwde Lego portaal. In de basis gebruik je het portaal om karakters in de wereld te brengen: wanneer je een figuurtje op de portal plaatst verschijnt er een wormhole waaruit je nieuwe personage herrijst. Het deed me een beetje denken aan de manier waarop bij Yu-Gi-Oh nieuwe kaarten op het toneel uit de grond herrijzen.
Maar het portaal is niet alleen functioneel, er worden ook echt puzzels mee uitgevoerd. Zo bestaat het portaal uit drie verschillende vlakken en moet je bijvoorbeeld om een deur te openen elk vlak een bepaalde kleur geven. Karakters kunnen ingame vervolgens door verf lopen en met de figuurtjes op het portaal kun je daarna de vlakken van het portaal de kleur geven waar het figuurtje doorheen is gelopen. Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld het verplaatsen van figuurtjes om uit grijpstralen te komen, of soms zijn er drie wormholes in het level zichtbaar en door een karakter op een specifiek vlak te plaatsen, valt het karakter door het wormhole dat is toegewezen aan dit vlak.
Daarnaast komen er na elke wereld nieuwe toepassingen van het gameportaal bij wanneer je de zogenaamde Keystones verzameld die in elke wereld moeten worden verkregen. De puzzels worden naar mate de game vordert steeds iets lastiger, ook al blijft het concept in de kern hetzelfde. vooral de Portal levels zijn werkelijk fantastisch. Het is briljant om te zien hoe Glados op logische wijze probeert om te gaan met de powers van de Lego figuurtjes.

Naast de hoofdverhaallijn heb je ook nog zogenaamde hubwerelden. Een hubwereld is in principe een zijwereld waarin je vrij kan gaan en staan waar je wilt. Elk thema (Scooby Doo, DC Comics, etc.) heeft een hubwereld. Ook deze werelden zitten weer boordevol nostalgische momenten. Denk bijvoorbeeld aan The Lego Movie wereld waarin je allerlei quotes hoort die je je ongetwijfeld nog herinnert (iets over overpriced coffee), daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld gebieden als Cloud Cuckoo te bezoeken. Je zit vaak met een grijns te spelen en het is echt vermakelijk om gebieden te doorkruizen zoals Springfield (The Simpsons), Aperture Science (Portal) of Scooby’s World. In die laatste zijn de graphics zelfs cellshaded, net als in de tv-serie. Dit voegt echt letterlijk een extra dimensie toe . Leuk is daarbij dat je met de in de verhaallijn gevonden Lego studs (het geld in de Lego games), dingen kan renoveren in deze werelden; zoals bijvoorbeeld de reclameborden in de stad, een spookhuis, etc. Je kunt er zelfs kleine missies doen. Teleurstellend is echter wel de wisseling in kwaliteit van deze missies. Sommige zijn oprecht leuk, maar vaak komt het gewoon neer op het verzamelen van een X aantal items in de hubwereld. Ook de dialogen van de karakters zijn lang niet zo sterk als in de hoofdverhaallijn. Bovendien geldt ook voor de zijwerelden dat je in principe de serie moet kennen om er echt plezier uit te halen. Het is daarom vooral een leuk extraatje dat wat extra uurtjes vermaak kan bieden, maar ook niet meer dan dat.

Het verschil tussen Team Packs, Level Pack, Fun Packs
Maar hoe zit het dan met al die figuurtjes die je kunt kopen en waar dienen die nu precies voor? Er zijn in totaal drie verschillende packs die momenteel beschikbaar zijn: Level Packs, Team Packs en Fun Packs. In het kort zorgt het Level Pack voor een nieuw level en hubwereld, het Team Pack zorgt voor alleen een nieuwe hubwereld en de Fun Pack zorgt veelal voor de mogelijkheid om ingame karakterspecifieke puzzels op te lossen.

De Level Packs zijn met een prijskaartje van € 29,99 - € 32,99 het duurst, maar daar krijg je ook direct het meeste voor terug. Zo krijg je een extra level waar je minstens een uur mee zoet bent en zit er daarnaast een extra hubwereld bij. Het gaat hierbij echt om een bonuslevel, want ben je bijvoorbeeld fan van Portal, dan zit er al ergens in de verhaallijn een Portal level verwerkt. De Level pack brengt voornamelijk een sloot aan extra nostalgie met zich mee waarbij het level niet gelinkt zit aan de drie hoofdfiguren van de starterset, maar aan de figuren die bij het Level Pack zitten. Denk bijvoorbeeld aan de Portal Set waar de fans ongetwijfeld bekend zijn met de terugkeer van sidekick Wheatley, Old Aperture Science en de Companion Cube. Het leuke is ook dat je de companion cube in het echt moet bouwen tijdens het spelen, voordat je deze kunt gebruiken in het level. De bouwinstructies zitten namelijk in de game en niet in de doos.

Het is overigens goed om te weten dat de trophies van de Level Packs losstaan van de trophies van de algemene game. Je hebt ze dus niet nodig om een Platinum Trophy te behalen. Momenteel zijn er vier Level Packs beschikbaar: Portal 2, Back to the Future, The Simpsons en Dr. Who. Elk bestaat uit één figuurtje en twee items. De vraag is of je € 32,99 niet te duur vindt, DLC kost normaal ongeveer € 15 euro, dus € 17,99 extra voor drie figuurtjes is toch een behoorlijk fors bedrag.

De Team Packs bestaan uit twee figuurtjes, een item en een voertuig en kosten € 24,99. De Team Packs openen extra hubwerelden waarin je kunt gaan en staan waar je wilt. Ook al zi er een Scooby Doo level in de maingame, om de zijwereld te activeren heb je alsnog een Scooby Doo figuur nodig en die zit alleen in het Team Pack. Ook karakters als Velma en Fred kom je hier tegen. Daarnaast helpen de karakters om in de maingame enkele karakterspecifieke opdrachten te ontgrendelen.

Tot slot zijn er de Fun Packs t.w.v. € 14,99. Hier zit een figuurtje en een item of voertuig in. Deze figuurtjes helpen gedurende de verhaallevels items vrij te spelen. Zo kan bijvoorbeeld alleen Superman door harde muren heen breken, of heb je Benny nodig om computers te hacken om zo extra Studs of speciale Containers vrij te spelen. Wel zijn de vaardigheden van de verschillende figuren, naar mijn mening, wat ongebalanceerd uitgewerkt. Sommige figuren zijn bijna nutteloos in de maingame en alleen handig bij hun eigen puzzels, maar bij anderen kun je juist te veel. Zoals bij Benny, die Benny’s spaceship bevat waarmee je grote delen van levels over kunt slaan door er simpelweg overheen te vliegen. Wel handig, maar vast niet de bedoeling. Daarnaast zijn er veel Superman specifieke puzzels, maar weinig van enkele andere karakters. Bovendien hadden de extra figuren wel wat extra oneliners mee mogen krijgen. Na voor de tachtigste keer ‘You look a bit different than i remember Batman!’ van Benny te horen, haalde ik hem maar vakkundig van het gameportaal af. Toch voegen ze wel wat toe, ze zorgen voor de nodige afwisseling en met elk personage kan je in de game vaak wel iets, zij het met de één dus wat meer dan met de ander. Wil je overigens slechts één personage kopen? Kies dan voor de eerdergenoemde Superman of Benny. Benny vanwege zijn spaceship, Superman vanwege de diverse puzzels voor hem.

Maar welke figuren heb je nu precies nodig? Als je echt alles wilt vrijspelen heb je nagenoeg elk karakter wel nodig en ben je € 495,- lichter. Wil je alleen toegang krijgen tot alle levels en hubwerelden, dan moet je sowieso alle Level Packs kopen. Daarnaast is het zaak om van elk thema minstens één karakter te krijgen. Je hebt namelijk minimaal één themagerelateerd karakter nodig om een hubwereld te unlocken. Zo hoef je bijvoorbeeld Emmet niet te kopen, omdat Wyldstyle bij de starterset zit en deze dus al The Lego Movie zijwereld kan openen.

Gameplay staat als een oud vertrouwd Legohuis
Maar hoe speelt de game nu zelf, afgezien van alle filmpjes en feesten van herkenning? Over het algemeen speelt de game precies hetzelfde als de eerdere Lego games, veel trucjes zijn overgenomen uit eerdere delen, alleen dan in een ander jasje. De game speelt vloeiend en de grafische upgrade naar de PS4 en One zorgen ervoor dat de legoblokjes werkelijk van je scherm afspatten. Qua gameplay komt de vernieuwing voornamelijk uit de puzzels die gedaan worden met het gameportaal.

Wel is Lego Dimensions iets chaotischer dan voorgaande delen, dit komt doordat je maar liefst zeven personages tegelijk kunt laten verschijnen. Dan kan het nog wel eens zijn dat je een maatje raakt in plaats van een tegenstander. Ook moet je soms in het heetst van de strijd figuurtjes op het platform wisselen, maar als op dat moment een bepaald vlak volledig vol is, kan dit nog wel eens voor problemen zorgen. Het meest uitdagende is echter het begrijpen wat je precies moet doen bij de eindbazen. Ze zijn allemaal redelijk uniek, wat het plezier ten goede komt, echter waar de uitleg in het begin super is, verdwijnt deze opeens van het toneel na ongeveer het tweede hoofdstuk. Hierdoor is het meer dan eens onduidelijk hoe je een eindbaas precies moet doden. Ook dit kan soms voor de nodige verwarring en soms zelfs frustratie zorgen.

Voor de rest speelt Lego Dimensions als vanouds en zijn er genoeg levels om te doorspelen. Ondanks de soms wat eentonige missies in de hubwerelden, zorgen ook deze voor flink wat meer speeltijd. Het fijne aan de hubwerelden is voornamelijk dat je deze op je gemak kunt spelen, terwijl bij de hoofdmissie de druk altijd te voelen is.

Honderd euro is een flink prijskaartje en persoonlijk had ik er twee tientjes afgedaan; dit had het instapmodel namelijk wat toegankelijker gemaakt voor een project dat, volgens diverse bronnen, drie jaar moet gaan lopen. Ook was de prijs daarmee in de buurt gekomen van een concurrent als Skylanders. Maar uiteindelijk gaat het hier natuurlijk om Lego en dat is ook wat waard. Lego Dimensions is in principe gewoon een briljant concept. Na uitstapjes naar diverse universums (Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter, Jurassic World), bleven er ongetwijfeld veel thema’s op de tekentafel liggen die te weinig content hadden om er een hele game van te maken. Lego Dimensions biedt de ultieme oplossing door het mogelijk te maken om miniwerelden op te zetten voor tal van games en series, zonder dat er een hele game voor moet worden ontwikkeld. Door de korte speelduur kan elke wereld volgepropt worden met referenties en quotes van elke serie en dat komt de fan-service echt ten goede. Bovendien is de game, met voor elk thema een hubwereld en gewoon level, aan de flinke kant. Kortom je bent er wel even mee bezig.

Lego Dimensions laat mij in principe met twee smaken achter. Aan de ene kant is het supergaaf vanwege de unieke en gevarieerde content, vele nostalgische momenten, briljante humor en is het een game die voor iedereen toegankelijk is. Aan de andere kant is het ook een duur speeltje, waarbij je de ingame collectables alleen allemaal kunt verzamelen wanneer je investeert in de nodige losse figuurtjes. Dit komt niet altijd ten goede van de ingame completeerdrang, Ben je echter fan van Lego en heb je de film gezien, dan is dit één van de sterkere delen uit de Lego franchise. Houdt er alleen dus wel rekening mee dat er een prijskaartje aan hangt.

Deze review is geschreven door Yorn Soeteman

Oordeel LEGO Dimensions Starter Pack (PS4)

• Eindcijfer 83