Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)
75 100 1

Review Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)

Saint Seiya is een Japanse manga serie uit de jaren 80. Na het uitbrengen van de comics volgde er al snel een anime televisieserie en natuurlijk kunnen videogames dan niet achterblijven. Het verhaal volgt vijf dappere strijders genaamd ‘Saints’. Zij vechten in hun heilige pantsers en harnassen, genaamd ‘Cloths’, tegen het kwaad. Iedere vechter heeft zijn eigen wapen, sterrenbeeld en aanvallen, maar ze halen allemaal hun energie uit een mysterieuze kracht die ‘Cosmo’ genoemd wordt. Het doel van de vijf helden is het verdedigen van Athena. Zij vecht namelijk tegen Olympische goden zoals Hades en Olympus, welke uit zijn op het domineren van de wereld.

Vernieuwingen en combat
Saint Seiya: Soldiers Soul is een opgepoetste en uitgebreidere versie van het eerder voor de PlayStation 3 uitgegeven Saint Seiya: Brave Soldiers. Zo’n beetje alles uit Brave Soldiers is aangepakt. De menu’s zijn verbeterd, er zijn meer vechters, arena’s, kostuums en het verhaal duurt wat langer. Daarnaast zijn de graphics uiteraard sterk verbeterd en draait de game een stuk soepeler, zoals je dat mag verwachten van de next-gen generatie. Ook zijn de cutscenes iets levendiger, maar ze sprankelen helaas nog niet echt. Hoewel ze niet meer plaatsvinden in het verouderde rechthoekige menu met daaronder wat platte tekst, vinden er maar weinig animaties plaats. Meestal staan de twee vechters in de arena tegenover elkaar om elkaar met boze woorden te lijf te gaan, alvorens het echte gevecht plaats zal gaan vinden.

Maar goed, een fighting game speel je natuurlijk niet om de cutscenes, die zijn slechts bijzaak. Je wilt dat het vechten goed uitgebalanceerd is en dat er honderden toffe moves in het spel zitten. Na aardig wat uurtjes speelplezier ben ik hier aardig positief over. Deze game draait om twee dingen: het aan elkaar rijgen van combo’s en het uitvoeren van cosmo-aanvallen. Deze speciale cosmo-aanvallen zijn geen ingewikkelde knoppencombinaties, zoals je dat van veel populaire, westerse fighting games gewend bent. In plaats daarvan houd je R2 (op de Playstation 4) ingedrukt, om vervolgens op driehoekje, vierkantje of rondje te drukken voor een speciale aanval. De speciale aanvallen zal je moeten opladen door bijvoorbeeld L2 ingedrukt te houden. Dit zorgt ervoor dat je op dat moment kwetsbaar bent, maar als je op het goede moment stopt en wegduikt, kun je deze speciale aanvallen zo snel weer gebruiken. Mede doordat dit systeem voor elk karakter hetzelfde blijft, lijken ook minder ervaren spelers het gevechtssysteem redelijk snel onder de knie te kunnen krijgen. Hoewel de button lay-out voor iedere vechter dus hetzelfde blijft, hebben alle vechters wel hun eigen specialiteiten. Veel verder dan visuele pracht en praal gaat het echter niet. Het anime sausje doet het in Saint Seiya: Soldiers Soul overigens wel geweldig en vooral de ultieme aanvallen zien er erg gaaf uit. Wanneer je R2 ingedrukt houdt en voldoende cosmo hebt gespaard, kan je door rondje in te drukken je superaanval doen. Je belandt dan in een korte cinematic, waarbij de lichteffecten, draken of feniksen je om de oren vliegen.

De pantsers en harnassen die je voor je karakters ontgrendeld spelen overigens wel een behoorlijke rol. Aan het begin van de story mode hebben je karakters slechts een bronzen pantser. Naarmate je verder komt zal je steeds betere pantsers en harnassen ontgrendelen, waardoor je later in het spel nauwelijks nog gebruik zal maken van het bronzen pantser. Je pantser heeft namelijk invloed op de snelheid waarmee je je speciale aanvallen mag gebruiken. Hoe beter je pantser, hoe vaker je deze ultieme aanval kan uitvoeren.

Ontgrendelen tot je een ons weegt
In totaal zijn er maar liefst 72 vechters te ontgrendelen. Als je iemand bent, die na het opstarten van het spel gelijk met alle karakters tegen vrienden wilt vechten, kom je bedrogen uit. Na het opstarten van de game zijn namelijk alleen de vijf saints beschikbaar als speelbaar karakter. Voor het echte speelplezier zal je dus eerst de story mode moeten spelen, om zo in ieder geval een fatsoenlijk aantal karakters te kunnen kiezen bij de (standaard) battle mode. Bepaalde karakters zal je ontgrendelen wanneer je ze verslaat, andere karakters moet je in de virtuele winkel kopen met goud dat je tijdens het spelen hebt verdiend. Ik houd hier wel van, want het zorgt ervoor dat ik games net even wat langer blijf spelen. En ik kan er nou eenmaal niet tegen als er overal vraagtekentjes in beeld staan …

Iets anders dat je in de winkel kan kopen zijn de zogenaamde ‘Assist Phrases’. Dit zijn spreuken die  je karakter een bepaalde boost geven bij versus battles en online battles. Je moet er dan wel voor kiezen dat de ‘Assist Phrases’ ook daadwerkelijk gebruikt mogen worden. Zo kan een spreuk je bijvoorbeeld 10% meer kracht, cosmo of health geven. Op deze manier is het mogelijk om je favoriete personage net dat extra zetje te geven, waardoor je bepaalde gevechten makkelijker kan winnen. Ook kunnen deze spreuken je helpen bij de ‘Battle of Gold’ modus. Bij deze modus vecht je tegen karakters met sterke gouden harnassen, die een bepaalde relatie met elkaar hebben. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de tegenstanders te verslaan zijn. Dat klinkt niet erg spannend en dat is het eigenlijk ook niet als je geen fan bent van de serie. De fans zullen het kleine stukje extra verhaal dat hierin verstopt zit ongetwijfeld wel kunnen waarderen.

Misschien was Namco Bandai bang dat dit allemaal nog niet genoeg tijdverdrijf zou opleveren. Naast de 72 karakters en talloze phrases zijn er ook arena’s, audio fragmenten, upgrade slots, kostuums en karakter modellen te ontgrendelen. Dit zal je allemaal moeten doen met goud dat je verdient tijdens het spelen. Aan replay waarde dus geen gebrek. De vraag is alleen hoe lang dit leuk blijft met de beperkte variatie tussen de karakters.

Heb je altijd al eens een fighting game willen proberen die voortkomt uit een Japanse anime serie, maar ben je hier nooit aan toegekomen? Dan is Saint Seiya: Soldiers Soul misschien wel iets voor jou. Het cell-shaded anime jasje doet het heel erg goed en door de nodige upgrades van de versie uit 2013 is er een behoorlijk vet eindproduct ontstaan. Door de talloze unlockables zit het met de replay waarde wel goed. De enige valkuil is het gebrek aan variatie tussen de karakters. Qua mechanics lijken ze allemaal op elkaar en de vraag is dan ook hoe lang je dat leuk blijft vinden. Het voordeel hiervan is wel dat het, in tegenstelling tot veel andere Japanse fighting games, een erg toegankelijk vechtspel is geworden. Het heeft mij in ieder geval positief verrast.

Deze review is geschreven door Rick van der Linden.

Oordeel Saint Seiya: Soldiers Soul (PS4)

• Originality 65