Shaq Fu: A Legend Reborn (PS4)
53 100 1

Review Shaq Fu: A Legend Reborn (PS4)

Shaq Fu: A Legend Reborn is het vervolg op Shaq Fu, die al dateert van 1994. In beide games schittert basketbalspeler Shaquille O’Neal als hoofdpersonage. Shaq Fu komt nog uit een tijd waarin elke grote topsporter zijn eigen merchandise op de markt uitbracht, waaronder games. Deze game wordt door velen gezien als de slechtste game ooit. Dit komt onder andere door de slechte besturing en geluidseffecten, de oneerlijke AI, de verschillen tussen de versies, etc. Er is zelfs een beweging actief die ervoor pleit om alle kopieën van de game te vernietigen!

Fast forward naar 2018, waar Shaq Fu: A Legend Reborn uitgebracht is door Big Deez Productions door middel van een crowdfunding, vier jaar na het beëindigen van de campagne. Gelukkig zien de ontwikkelaars ook in dat het origineel slecht was en maken ze hier op humoristische manier gebruik van. Ik eindig mijn inleiding altijd met de vraag of het vervolg het origineel kan evenaren. Dat lijkt me geen gepaste afsluiting, want dat zou niet heel moeilijk moeten zijn. Dus mijn vraag is dan ook: hoeveel beter is het vervolg?

Je bent de Shaq
Voor het verhaal hoef je deze 2.5D beat-‘em-up zeker niet aan te schaffen. Hoewel het zeker de nodige humor bevat, is het niet heel bijzonder. Wel leuk zijn de stripgetekende animaties in de cutscenes, de muziek en het feit dat Shaquille zijn eigen stem heeft ingesproken en zelfs nog een stukje rapt. Maar dat zijn dan ook sommige van de weinige positieve dingen die over deze game te zeggen vallen.

De besturing is vervelend. Deze beat-‘em-up gaat namelijk niet enkel van links naar rechts, maar je kan ook een stukje naar voren en naar achter lopen. Echter kun je niet naar boven of naar onder slaan, dus je moet per se links of rechts naast een vijand staan. De verschillende combinaties die je kunt maken tijdens de gevechten vallen ook wel mee. Er zijn een paar variaties en dat is het. Op een gegeven moment voelt het aan als veel herhaling. Dan is het enige lichtpuntje nog wanneer je de omgeving kunt gebruiken om een ander soort aanval te doen. Zo kun je vaten oppakken en naar je vijanden rollen, of kun je een graafmachine gebruiken.

Shaq vs. Paris Hilton
Ook kan Shaq bijvoorbeeld in Shaq-Diesel of in een Shaqtus veranderen. Juist ja, een cactus. Allemaal referenties naar zijn bijnamen. Of hou je halverwege het gevecht met de eindbaas ineens een danswedstrijd als mini-game, om vervolgend weer verder te gaan met het gevecht. De standaardvijanden keren telkens terug en zijn niet heel verrassend, maar de eindbazen zijn telkens gebaseerd op beroemdheden, bijvoorbeeld Paris Hilton. Dit soort humoristische toevoegingen maken de game toch nog enigszins verrassend.

Shaq Fu: A Legend Reborn is zeker geen hoogstaand grafisch pareltje. De laadtijden van een level duren tergend lang, maar eenmaal in een level loopt het soepel. Alleen als je vaak dood gaat kan het zeer frustrerend zijn. Maar datgene wat het meest storend was is dat de game op een gegeven moment vastliep. Telkens op hetzelfde stukje, meerdere malen achter elkaar. Dat ontneemt heel erg het spelplezier en dan zit er niks anders op dan de game gefrustreerd wegleggen. Zeer vervelend wanneer je gepland hebt een avondje voor deze game te zitten, want dat kan makkelijk. Deze game heeft slechts 3 à 4 uur aan gameplay en dan ben je er alweer doorheen. Er is nog wel DLC gepland waar je als Barack Obama kunt spelen.

Shaq Fu: A Legend Reborn doet Shaquille O’Neal weer geen eer aan. Hoewel de humor erg leuk is en de vijanden leuk zijn vormgegeven, neemt het de frustratie van de besturing en de repetitieve gevechten niet weg. Door zijn korte duur is het de volle pond zeker niet waard. Het is een leuke game om gratis mee te pakken op de Nintendo Switch als je NBA Playgrounds al voor de update had gekocht, of leuk om eens in een budgetbak op te pikken voor bijvoorbeeld de makkelijke trophies. Maar daar blijft het bij. Deze game is zeker beter dan het origineel, dat kon ook niet anders, maar het is jammer genoeg geen voldoende waard.

Deze review is geschreven door Lisa Halman.

Oordeel Shaq Fu: A Legend Reborn (PS4)

• Graphics 60