Shin Megami Tensei 4: Apocalypse (3DS)
78 100 1

Review Shin Megami Tensei 4: Apocalypse (3DS)

Shin Megami Tensei (SMT) is een RPG-serie die al zo'n twintig jaar bestaat. Veel van de spellen zijn nooit verder gekomen dan het land van de rijzende zon, maar toch zijn er door de jaren heen genoeg in het westen uitgebracht. Ook kreeg de SMT-serie behoorlijk wat spin-offs, zij het met wisselend succes. Een succesvol voorbeeld is bijvoorbeeld de Persona-serie, die mateloos populair is in het westen. Maar terug naar SMT. Het nieuwste deel, Apocalypse, was in februari eigenlijk al uitgebracht in Japan onder de naam Shin Megami Tensei IV: Final. Het is een soort vervolg op Shin Megami Tensei IV, maar toch weer niet helemaal. Hoe dat precies zit en of Apocalypse genoeg vernieuwingen met zich meebrengt ten opzichte van deel IV, lees je hier.

Tokyo is verwoest
Apocalypse is niet een direct vervolg op deel IV. Dit komt omdat het verhaal zich in dezelfde tijdsperiode afspeelt, het jaar 2030, maar wordt verteld vanuit andere personages. Tokyo is verwoest en overgenomen door demonen en jij gaat daar als demonenjager natuurlijk verandering in brengen. Was de protagonist in SMT IV nog een jongvolwassene, in Apocalypse is de hoofdpersoon een stuk jonger. Je bent een jongen genaamd Nanashi en samen met je vriendin Asahi wil je de stad Tokyo graag helpen door op demonen te jagen. Dit doe je door demonen te “bevrienden” en in te zetten tegen slechte demonen.

Helaas legt Nanashi al snel het loodje, maar niet getreurd, hij wordt door een demon genaamd Dagda weer tot leven gewekt. Dit zorgt er echter wel voor dat Nanashi een soort marionet van Dagda wordt en moet doen wat Dagda zegt. Dit heeft natuurlijk weer zijn effecten op het verhaal. Hierin kom je Flynn en Isabeau overigens ook veelvuldig tegen. Zij zijn de hoofdkarakters uit SMT IV en worden in Apocalypse neergezet als zeer goede demonenjagers waar iedereen tegenop kijkt.

Natuurlijk heeft Apocalypse, net als veel van de SMT spellen, meerdere eindes. Het verhaal van Apocalypse is redelijk goed geschreven, maar mist toch de diepgang van zijn voorganger. Zo worden de karakters bijvoorbeeld niet zo goed uitgewerkt als in deel IV. Wat juist wel beter is, is het begin van het verhaal. In deel IV begon je nog in het koninkrijk Mikado, waar je eerst een paar uur vastzat voordat de actie richting Tokyo trok. Dit heb in Apocalypse gelukkig aangepakt, waardoor je nu wel gelijk in Tokyo begint. Wat ook is opgelost is het zoeken naar locaties op de kaart. In het vorige deel was dit namelijk soms echt frustrerend lastig. Ditmaal is er een vlaggetje toegevoegd voor het hoofdverhaal, zodat je altijd weet welke kant je op moet. Overigens zijn er voor de mensen die deel IV nog niet hebben gespeeld samenvattingen beschikbaar, waarin verteld wordt wat er allemaal is gebeurd.

Het demonen territorium
Veel van de dungeons zijn hetzelfde gebleven, maar er zijn gelukkig ook genoeg nieuwe toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat het af en toe nog best fris aanvoelt, waarbij je wederom bezoekjes brengt aan Shinjuku, Roppongi en Ueno. Ook zijn er nieuwe puzzels toegevoegd aan de dungeons. Ze zijn niet heel moeilijk, maar ze zorgen wel voor een goede afwisseling tussen het verkennen van de map en het zoeken naar verborgen schatten. Helaas werkt de camera tijdens het uitkammen van deze dungeons niet altijd even lekker mee. Aangezien het spel volledig in 3D is, kun je dus ook alle kanten op lopen en is een goed werkende camera eigenlijk vereist. Net als in deel IV mis je daarom toch echt een tweede thumbstick. Deze wordt overigens min of meer vervangen door de L- en R-knoppen, maar dit werkt helaas niet altijd even fijn. We speelden het spel zelf op een New Nintendo 3DS, die dus wel een C-stick heeft, maar deze heeft jammer genoeg geen functie in het spel. Dit had een kans kunnen zijn om mensen die toch geïnvesteerd hebben in een New Nintendo 3DS, even extra te belonen.

Hoe word je een demonen pimp?
Het draait natuurlijk allemaal om het jagen en vangen van demonen, die je later weer kan fuseren tot sterkere demonen. De demonen zijn allemaal erg origineel, maar als je meerdere titels in de SMT-serie hebt gespeeld zullen ze je wel bekend voorkomen. Hierdoor weet je ook wat hun zwaktes zijn en wordt het spel voor de echte kenner al iets makkelijker. Een demon vangen doe je namelijk niet zomaar. Het werkt niet zoals in Pokémon: je verzwakt de Pokémon, gooit er een bal op en hoopt vervolgens dat hij erin blijft zitten. De demonen in SMT-reeks hebben namelijk allemaal hun eigen persoonlijkheid. Je moet met ze gaan praten en ze als het ware overhalen om bij je team te komen. Dit kost je bijvoorbeeld een item, geld, HP of MP. Maar zelfs als je ze dat allemaal al hebt gegeven, bestaat er nog altijd een kans dat de demon nee zegt en alsnog in de aanval gaat. Dit is een vermakelijk, maar soms ook frustrerend systeem. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat je een bepaalde demon wilt en dat je vijf of zes keer met hem moet praten, voordat hij bij je team van maximaal drie demonen komt. Het is echter een kenmerk voor de SMT-serie en zorgt voor des te meer voldoening als je eindelijk die ene demon hebt overgehaald om in je team te komen.

Demonische gevechten
Aan het toch al goede turn-based gevechtssysteem van deel IV zijn een paar nieuwe toevoegingen gedaan, die ook daadwerkelijk voor een verbetering zorgen. Het gevechtssysteem wordt gekenmerkt door het “smirken” van je tegenstander. Dit smirken betekent eigenlijk het ontdekken van zijn zwakte of het vinden van een manier om hem meer schade dan normaal aan te brengen. Als dit gebeurt, dan krijg je een extra zet. Dit zorgt ervoor dat gevechten snel kunnen gaan, zonder dat de vijand ook maar iets gedaan heeft. Het systeem werkt wel twee kanten op, vijanden kunnen jou ook smirken zodra ze jouw zwakte hebben ontdekt. Dit zorgt voor een goed evenwicht en maakt het spel net wat moeilijker dan normaal. De toevoegingen die Apocalypse met zich meebrengt zijn dan ook erg fijn. Je kunt bijvoorbeeld op betere wijze je partner kiezen in de gevechten, waarbij iedereen zijn eigen vaardigheden heeft en altijd na jouw beurt aanvalt. Ook loopt er nu een meter tijdens het vechten. Als dit metertje volzit, komt er een aanval van iedere partner die je bij je hebt. Erg handig wanneer je op een iets moeilijker niveau gaat spelen.

Hoe zou je Shin Megami Tensei IV: Apocalypse nu moeten omschrijven? Je kunt zeggen dat het een gestroomlijnde versie is van SMT IV, met verbeteringen die erg fijn zijn en met een heel nieuw verhaal om te volgen. Dit verhaal is ook eigenlijk het enige echt nieuwe aan het spel, want voor de rest voelt het allemaal voornamelijk hetzelfde aan. Dit hoeft de pret echter zeker niet te drukken. Het is gewoon een goed spel en er hoefde ook niet veel aan de formule veranderd te worden. Om optimaal van het spel te kunnen genieten zou ik wel aanraden om eerst nog deel IV te spelen, zodat je alvast helemaal in de SMT-wereld zit en optimaal kan genieten van het verhaal. Het spel is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar als je als RPG-fan nog een uitstekende game op de 3DS wilt spelen, dan is dit je kans!

Deze recensie is geschreven door Pascal Jongsma en Lisa Halman.

Oordeel Shin Megami Tensei 4: Apocalypse (3DS)

• Eindcijfer 78