Sonic and the Black Knight (Wii)
65 100 1

Review Sonic and the Black Knight (Wii)

Het is inmiddels voor iedereen wel duidelijk dat Sonic nog steeds niet echt zijn draai heeft gevonden op de huidige generatie consoles. Vroeger was Sonic een icoon in de gameswereld, tegenwoordig is de kwaliteit van zijn games echter niet meer zoals het vroeger allemaal was. Ook de moeilijkheidsgraad van de Sonic games is in de loop der jaren drastisch gedaald. Dit om maar zoveel mogelijk mensen aan Sonic te krijgen. Ook dit deel is geen uitzondering op deze regel.

Knight of the Round Table
Sonic and the Black Knight speelt zich af in de periode King Arthur en zijn Ronde Tafel. Met Sonic raas je dan ook al gauw door kastelen en kerkers op weg naar je doel, het verslaan van de koning. Sonic heeft dit keer gezelschap van een pratend zwaard, genaamd Caliburn, deze praat deels het verhaal aan elkaar in de cutscenes. Cutscenes die er overigens mooi uitzien, ook de gewone verhaalstukjes zijn gegoten in de stijl van een middeleeuwse scroll, waar vroeger op geschreven werd. Het ziet er goed uit.

Ook de levels zien er goed uit met hier en daar een graspol die meedeint als Sonic langs rent. Met de camera achter Sonic geplaatst raas je door deze levels. De eerste levels zijn lekker snel en geven je echt dat Sonic gevoel. Helaas hebben ze niet getracht om dit Sonic gevoel te behouden. Ze hebben eerder elementen toegevoegd die de originele gameplay vertragen

Wapperen
Zo heeft Sonic dit keer dus een zwaard tot zijn beschikking. Met het zwaard moet je vele vijanden afslachten die door het gehele level verspreid staan. Ben je net op dreef, verschijnen er plotseling weer vijanden uit het niets. Deze moet je vervolgens in mootjes hakken met je zwaard. Dit doe je door de Wii-mote van links naar rechts te zwiepen (horizontale slag), of van boven naar beneden(verticale slag). Dit werkt over het algemeen goed, alleen als het allemaal wat hectisch wordt, wil de wiimote nog wel eens wat minder goed jouw slagen registreren. Dit komt vooral voor wanneer je tegelijkertijd probeert te springen, of net in een sprong zit.

Zwiepen en rennen is in principe het enige wat je doet in deze game. De enige variatie wordt geleverd door de tussenbazen, maar als je gewoon als een bezetene hier je Wii-mote heen en weer wappert kom je al een heel eind.

Ter variatie van je gewapper hebben ze side-quests toegevoegd die neerkomen op het nog verder vertragen van de Sonic gameplay, briljant! Zo moet je ringen uitdelen aan bewoners of een bepaald aantal vijanden in elkaar hakken voor je het eind van het level hebt bereikt. Leuk en aardig, maar vooral het ringen uitdelen voegt totaal niets toe aan de gameplay.

Licht aan de horizon
Is het dan allemaal zo slecht? Nee, sterker nog als ze het zwaardvechten uit de game hadden gelaten inclusief alle side quests, dan was de game gewoon een oude vertrouwde Sonic geweest. De levels waar je alleen door het level hoeft te razen zijn dan ook gewoon heerlijk ‘Sonic’. Nadeel is dan wel weer dat je door de meeste levels heen bent voor dat je het door hebt ( 2 minuten per level), en dat het spel zelf binnen 5 uur is uit te spelen. Althans het eerste deel, er komt nog een stukje achteraan wat zeker de moeite waard is om door te knallen. Ze hebben echt de beste levels voor het laatst bewaard.

Als je dat allemaal klaar hebt, kan je nog gaan voor high scores in elk level, deze kan je vergelijken met vrienden via het Wii netwerk. Dan moet je uiteraard wel weer even friend codes verzamelen.

Ook kan je maar liefst 240 items sparen die je gedurende het level op goed geluk bij elkaar kan sprokkelen. Sommige van deze items kan je ook nog eens equippen, maar dit heeft allemaal niet zoveel om handen. Het is meer een gimmick, dan dat het helpt.

Het ziet er naar uit dat Sonic gezwicht is voor de huidige trend van het gemakkelijk maken van games. Ook dwaalt Sonic te ver af van waar Sonic origineel omgaat; racen en ringen verzamelen. Ringen scoren voelt in deze versie zelfs geforceerd aan en deze liggen niet gewoon los in het level maar zitten allemaal in tonnen verwerkt.

Sonic and the Black knight is verder best een mooie game. Punten die echter zwaar tellen, zijn dat het spel veels te kort is, de gameplay te veel wordt vertraagd en dat er een vorm van lag zit in de commando’s die jij naar je Wii toestuurt.

Het Sonic gevoel had er de gehele game kunnen zijn als het zwaardvechten was beperkt. Helaas is dit niet het geval en lijkt het nu meer een korte action-adventure waar je hard in kan rennen. Nee Sonic, deze game… Zo kennen we je niet.

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Sonic and the Black Knight (Wii)

• Gameplay 65