Sonic Colours (Wii)
80 100 1

Review Sonic Colours (Wii)

Ik houd mijn hart vast, want Sonic Colours is op de deurmat gevallen. Na enkele teleurstellende Sonic games, hoop ik dit keer echt op een goed spel, welke de geest van de vroegere Sonic voortbrengt, maar ook nieuwe elementen introduceert. Een pak zakdoeken in de aanslag voor de zekerheid, en het spel wordt opgeslokt door mijn Wii. Zou het dit keer dan toch...?

Het oog wil ook wat!
De kleuren spetteren van het beeldscherm af, wat een sensatie! De snelheid zit er flink in, en een overmaat aan prikkels is het gevolg. Geen idee waar ik kijken moet, maar overal waar ik kijk, is iets leuks te ontdekken. Deze Sonic is echt een lust voor het oog!
Ik bevind me in een pretpark, gemaakt door de duivelse Dr. Eggman. Hij beweert dat het park is opgericht als goedmaker voor alle slechte dingen die hij ooit in zijn leven heeft gedaan, maar daar geloof ik natuurlijk helemaal niets van. Al snel blijkt hij Wisps te willen vangen, om via hun krachten nog meer wreedheid de wereld in te brengen. Deze buitenaardse wezens gebruiken hun specialiteiten juist voor het goede, maar dat is Dr. Eggman zeker niet van plan.

Vernieuwend
Het spel is opgebouwd uit verschillende delen van het pretpark, waar de Wisps zich bevinden in kooien. Door te rennen, springen, kruipen en vechten kunnen de Wisps bevrijd worden. Iemand zal de wrede plannen van Dr. Eggman toch moeten stoppen! De besturing is soepel, maar door de enorme snelheid van het spel ben je soms domweg te laat met reageren. De afwisseling tussen 2D en 3D is erg vernieuwend en verrassend. Het is erg leuk om je op het ene moment in ‘ het oude’ Sonic te bevinden, om vervolgens via een achtbaan driedimensionaal verder te gaan.
De levels worden afgewisseld met korte filmpjes, waar de nodige humor niet in ontbreekt. Dit geeft de spelers de tijd om een beetje te ontspannen, aangezien de levels zelf de nodige energie kosten. Het is ook sturend voor de verhaallijn, je weet steeds waar je aan toe bent en waarvoor je ook alweer het hele park rondrent.

Een leuke toevoeging zijn de Wisps. Aan de hand van de speciale krachten van deze gekleurde poppetjes, kun je nog meer Wisps bevrijden. Elke kleur heeft een bepaalde kracht, zoals laserstraling, transformatie in een grote boor en de kracht om te zweven. Niet alleen leuk, maar ook nuttig. Want wie wil er nou niet zo veel mogelijk van deze grappig getekende mannetjes bevrijden?

De kracht van Sonic
De kracht van Sonic games is de mogelijkheid om een level te herhalen en jezelf te verbeteren, met name op het gebied van snelheid. Na elk level wordt een score uitgedeeld (van A naar E). Scoor je laag op een bepaald level, dan is er altijd de mogelijkheid dit level nogmaals te spelen, en zo een hogere score neer te zetten. Dit maakt het spel ook een uitdaging als het hoofdverhaal uitgespeeld is. Daarnaast heb je voor sommige levels speciale krachten nodig om alle Wisps te kunnen bevrijden, die je de eerste keer dat je daar rondloopt nog niet bezit. Het level zal dus zeker nog een keer gespeeld moeten worden, maar dan op een andere manier. Zo heb je nog een tweede kans om alles in het level goed in je op te nemen, en nog meer vriendjes te bevrijden.

De besturing is eenvoudig. Tijdens het spel wordt telkens uitgelegd hoe je een bepaalde actie kunt uitvoeren. Boven in beeld verschijnt een afbeelding van de knop die je moet gebruiken. Een klein aanloopje en Sonic reageert soepel op je bevelen. Lopen doe je met de nunchuck, maar door de soms schokkerige beweging van dit apparaat kan het voorkomen dat Sonic nog wel eens heftiger beweegt dan de bedoeling was. Meestal gaat dit goed, maar af en toe zal je over een randje vallen, waardoor je een leven verliest. Gelukkig zijn figuren in dit soort platform-games net katten, en beschikken ze over meerdere levens.
Gelukkig hoef je na een  ‘ game-over’ niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Alle afgeronde levels blijven met de desbetreffende score staan, zodat je met een stel frisse levens je spel kunt voortzetten.
Dan zijn er nog de eindbazen. Deze stellen helaas niet zo heel veel voor. Natuurlijk versla je ze niet allemaal  in één keer, maar echt heel uitdagend zijn ze niet. Een gemiste kans.

Is het wat?
Deze vraag kan ik alleen maar met een volmondig JA beantwoorden. Na een paar jaar van twijfel, heeft Sonic Colours bewezen dat Sonic en de Wii toch een verrassend goede combinatie kunnen zijn. Het enige minpunt is de snelheid van het spel, waardoor je niet altijd goed ziet waar je mee bezig bent. Aan de andere kant is dit juist typisch Sonic, en is het een kwestie van training om de snelheid onder de knie te krijgen. De combinatie van tweedimensionaal en driedimensionaal maakt dit spel bijzonder. Alle Sonic veteranen kunnen weer vele uren plezier beleven aan een nieuw avontuur. Ook mensen die onbekend zijn met Sonic, kunnen aan de hand van Sonic Colours bepalen of dit type spel wat voor hun is. Mits je van snelheid houdt natuurlijk!

Deze game is gereviewed door Jorieke Effting

Oordeel Sonic Colours (Wii)

Aantal keer bekeken: 10979