Suikoden Tierkreis (NDS)
85 100 1

Review Suikoden Tierkreis (NDS)

De laatste weken worden de Nintendo DS liefhebbers op hun wenken bediend. GTA Chinatown Wars en Henry Hatsworth zijn goede titels. Ook de RPG liefhebbers hebben niets te klagen met de releases van onder andere Chrono Trigger, Valkyrie Profile: Covenant of the Plume en Blue Dragon Plus. En nu is er dan ook nog eens Suikoden Tierkreis, een RPG gebaseerd op het Suikoden universum. Deze Suikoden is overigens meer een spin-off van de serie, deze maal dus geen grote legergevechten. Dit keer is er gekozen voor turnbased RPG actie die gelukkig goed uitpakt.

Geen Crono, wel erg mooi
Het verhaal rondom Suikoden Tierkreis is niet al te origineel, je begint dan ook weer als broekie en trekt er met een vriendengroep op uit om de wereld te redden. Het verhaal ontvouwt zich rondom the Order die de wereld wil vernietigen. Dit doen ze door vijandige beesten door portals naar andere dimensies te sturen. Het is allemaal niet origineel maar het werkt. De personages in het spel zijn ook redelijk inwisselbaar, ze zullen je niet lang bijstaan zoals Crono uit Chrono Trigger of Cloud uit Final Fantasy 7.

Maar dat hoeft allemaal niet erg te zijn en dat is het ook niet. Suikoden Tierkreis is namelijk een ontzettend mooie en diepe game. De wereld is prachtig en de bergstroompjes en bospaadjes waar het licht subtiel door de blaadjes heen schijnt zijn allemaal handgetekend en laten de DS lekker ronken. Het verhaal wordt verteld door mooie anime-achtige cutscenes. Deze cutscenes komen veelvuldig voor en geven de game net wat extra feel.

Minder belangrijke zaken worden verteld in tekst. Het grootste gedeelte van het spel is ingesproken door acteurs wat vrij bijzonder is voor een DS titel. De kwaliteit hier van is over het algemeen ook goed te noemen, alleen de hoofdrolspeler lijkt soms haast te hebben en praat erg snel.

Ik wil het nog even kort hebben over de muziek in Suikoden Tierkreis. De muziek is echt de mooiste die ik in tijden heb gehoord in een RPG game, te beginnen al met de intromuziek wanneer je het spel opstart. De muziek is dan ook door een orkest uitgewerkt. Zelfs het muziekje tijdens het kopen van artikelen is heerlijk ontspannen en mooi.

Vechten in 3D
Suikoden is een traditionele turnbased RPG, lopend in de wereld wordt je plotseling aangevallen, geen beesten dus die je ziet lopen en kan ontwijken.
De turnbased gevechten worden van schuinboven af weergegeven. De personages zijn volledig in 3D. Tijdens het gevecht kan je naast gewoon slaan ook de gebruikelijke magische aanvallen gebruiken (The Mark of the Stars). In het begin niet heel bijzonder, maar wel leuk is de mogelijkheid om coöperatief een aanval uit te voeren, hierbij wordt de hele groep betrokken. Jammer is wel dat je dit systeem redelijk kan misbruiken aangezien het niets ‘kost’ om op deze manier aan te vallen. Ook strategische mogelijkheden als het gebruik van beschermmagie of statusmagie die de vijand (of jou) in de war of in slaap brengt zijn schaars. Hierdoor worden sommige gevechten wel erg gemakkelijk, maar dat mag de pret niet drukken. Het voorkomt frustratie en de game blijft gelukkig boeien.

Groot en diep
Suikoden Tierkreis is een enorm diepe game, al lijkt dit in eerste instantie niet het geval Zo doorloop je bijvoorbeeld steden met een keuzemenu waar de locaties in de stad zijn opgenoemd. Je loopt dus niet door de stad heen, maar kiest in een menu de locatie waar je graag heen wilt gaan (Bijvoorbeeld het plein, de kroeg etc.) .Dit lijkt nogal goedkoop, maar de reden dat ze dit zo hebben gedaan is puur om ruimte te besparen voor belangrijkere dingen.

Gedurende het spel kan je meer dan 100 personages aan je team toe gaan voegen. Het is een ware uitdaging om alle 108 personages te vinden. Je kan je personages ook Wi-Fi ruilen, dit kan alleen wel pas als je in een ver gevorderd stadium bent van de game Je hebt in dit spel verschillende schalen van wereldkaarten. Zo lijkt het in het begin al alsof op de wereldkaart rondloopt, maar al gauw realiseer besef je dat dit alles zich afspeelt op een nog veel grotere wereldkaart. Wanneer je voor het eerst op de echte wereldkaart terecht komt, realiseer je pas hoe groot dit spel is, heerlijk! Je bent er dan ook wel zo’n 40 uur mee bezig om deze game in zijn geheel door te ploegen. Waar voor je geld dus!

Suikoden Tierkreis is voor een DS game erg mooi weergegeven. Het feit dat alles ingesproken is en dat er veel filmpjes in verwerkt zitten, geven de game net dat beetje extra. Daarnaast is het spel enorm groot en ben je wel even bezig voor je alle 108 personages hebt toegevoegd aan je team. Ook de gevechten zijn mooi weergegeven en irriteren nooit.
Wel een beetje jammer is dat over het algemeen de hoofdpersonages vrij inwisselbaar zijn en dat de voice over van het hoofdpersonage nogal vervelend kan worden. Ook het verhaal is niet altijd even origineel, maar wel onderhoudend. Dat zijn echter de enige minpuntjes. Voor de rest is dit gewoon een heerlijke game, die je veel treinreizen zal kunnen gaan vermaken. Het spel spelen is als lekker even ontspannen en dat gevoel wordt nog eens versterkt door de mooie muziek die in dit spel verwerkt zit, heerlijk!

Deze game is gereviewed door Yorn

Oordeel Suikoden Tierkreis (NDS)

• Graphics 92