Syberia 1 (Switch)
50 100 1

Review Syberia 1 (Switch)

Syberia is voor het eerst verschenen in 2002. Een tijd dat processors net comfortabel over een gigahertz gingen en 2 GB RAM-geheugen vooral was om mee te pronken. Sindsdien is er veel veranderd, maar dat geldt niet voor Syberia. Dezelfde game is na de PC-versie op nog negen andere platforms verschenen inclusief Xbox, PlayStation en Android. En nu ook op Nintendo’s Switch. Is dit de versie waar we al vijftien jaar op wachten?

Om de vraag uit de intro maar meteen te beantwoorden: Nee. De Switchversie verschilt in bijna niets van andere versies van de game. De enige noemenswaardige aanpassing zit in de besturing, met een breed scala aan opties voor één Joy-con, twee, los of vast of touchscreen. Van alle varianten beviel die laatste me het meest. Omdat het gemakkelijk is om het scherm aan te raken, maar vooral ook omdat je zo duidelijk ziet waar je allemaal heen kan lopen. En met een dubbel-tap gaat Kate Walker zelfs rennen.

Run, Kate Walker, Run!
Zo rent Kate Walker door de verschillende pre-rendered gebieden die je mag verkennen. Beginnend met het fictieve Franse plaatsje Valadilène. Ze is vanuit Amerika overgevlogen op bevel van haar egocentrische baas, om de verkoop van een lokale speelgoedfabriek te bezegelen. Ze ondervindt echter enige hinder in de verkoop, wegens het overlijden van de eigenares. Altijd lastig. Bovendien ontdekt ze dat er wel heel bijzonder speelgoed werd geproduceerd. Welk mysterie dient zij te ontrafelen? Beleef het zelf!

De gebouwen zijn doorgaans mooi vormgegeven.

Of niet! Want persoonlijk zou ik me wel even beraden alvorens deze game aan te schaffen. In ieder geval voor de Switch. Want hoewel Syberia zelf best een OK game is, is het ook een game die je voor vijf euro voor je mobiele telefoon kan aanschaffen, ongetwijfeld ergens kan meepakken in een Humble Bundle of voor een prikkie in de uitverkoop op Steam. Hecht je dus niet veel waarde aan platform, dan heb je genoeg opties om Syberia te spelen.

Tand des tijds
Je speelt dan een game die de ongeschreven regels van het point ’n click genre nauwgezet volgt en daardoor zelfs voor zijn tijd al wat ouderwets was. De polygonale Kate Walker rent uitdrukkingsloos door de platte schermen, die er over het algemeen wel minder pixelig uitzien dan ik van tevoren had verwacht. Op sommige schermen is iets te doen, zoals een voorwerp oppakken of iets van interactie. Maar op een verrassend groot aantal schermen ook niet. Zo ren je geregeld ergens heen waar écht niets te doen is. Ook geen leuke observatie over de omgeving of iets dergelijks.

Je kan Syberia ook in widescreen modus spelen. Kate lijkt dan meer op een stoere bodybuilder.

Beperkt
Eerst valt het niet zo op, maar naarmate je verder komt, begint te knagen hoe beperkt alles aanvoelt. Vooral wanneer je voor puzzels van hot naar her rent en voor de vijfde keer hetzelfde scherm doorkruist. Het scheelt dan nog dat de meeste puzzels vrij logisch zijn. Interactie met andere personages is vaak wat ongemakkelijk en voelt doorgaans zelfs kinderlijk aan. In een conversatie kan iemand zeggen dat je werkelijk alles aan ze kan vragen. Terwijl ze bij het volgende gespreksonderwerp laten weten écht niets voor je te kunnen doen, want misschien komt er wel een fax binnen! Met name wanneer Kate wordt gebeld door haar baas, haar vreselijk irritante vriend die alleen aan zichzelf denkt of haar moeder die alleen over zichzelf praat, vinden er de meest ongemakkelijke gesprekken plaats. Deze zouden het verhaal moeten uitdiepen, maar in plaats daarvan wordt alles juist ongeloofwaardiger.

Syberisch koud onthaal?

Kun je al mijn eerdergenoemde bezwaren opzij zetten? Dan wacht er een sfeervol spel op je, dat gedurende 10 tot 15 uur leuk is om te spelen. Maar met alle geweldige (indie) games die in het afgelopen jaar op de Switch zijn verschenen, veelal voor een lager prijs dan Syberia, kan ik deze game gewoon niet aanraden. Wil je toch graag met Kate Walker op stap? Dan zijn er tien andere platforms waarop je deze game kan spelen. Doe er je voordeel mee!

Deze review is geschreven door Chris van Breda.

Oordeel Syberia 1 (Switch)

• Graphics 50