The Fisherman: Fishing Planet - Day One Edition (PS4)
70 100 1

Review The Fisherman: Fishing Planet - Day One Edition (PS4)

Waar je vroeger nog met je opa mee moest om een dag in de regen langs het kanaal te zitten en vervolgens thuis te komen met lege handen, kun je vandaag de dag gewoon de spelcomputer aanzetten om je digitale bakje kibbeling zelf te vangen. Natuurlijk bestaan er al tientallen jaren visgames, maar niks komt qua realisme in de buurt van The Fisherman: Fishing Planet. Tijd om eens een flinke slinger aan de hengel te geven.

Deze game is toch gratis?
The Fisherman: Fishing Planet is een variant op het free-to-play spel Fishing Planet. De game biedt, naast het gratis basisspel, 35 DLC’s die samen meer dan €700,- kosten wanneer je ze los zou kopen. Daarnaast is ook nog eens elke vorm van microtransacties uit het spel gesloopt. Waar je oorspronkelijk per locatie nog echt geld moest betalen om er te kunnen vissen, is dat in The Fisherman dus gelukkig verleden tijd. Daarnaast kent de game vier exclusieve vissen en een nieuwe locatie in Frankrijk die niet los te koop is.

Enorm ingewikkeld
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar is het ook leuk om te spelen? Ja en nee. De basis gameplay loop van The Fisherman is eigenlijk vrij simpel. Je vangt vis, dit verkoop je, van het geld koop je een betere visuitrusting waarmee je andere soorten en grotere vissen kunt vangen enzovoorts. Daarnaast verdien je met elke vis die je vangt XP, waarmee je levels omhoog gaat en steeds betere hengels, haakjes, loodjes, aas en nog veel meer mee vrijspeelt. Ook is het verstandig om wat geld te bewaren, want wanneer je uitgevist bent wil je natuurlijk naar een van de andere negentien vislocaties afreizen waar het spel over beschikt. Dit betekent dat je je reis moet bekostigen, maar ook een licentie aan moet schaffen om überhaupt je hengel in het nieuwe water uit te mogen gooien. En dit is niet het enige waar je rekening mee moet houden.

Zo wordt er ook van je verwacht dat je je huiswerk doet. Bepaalde vis is bijvoorbeeld enkel ’s ochtends te vangen bij mistige omstandigheden, dus check van te voren het weerbericht om er zeker van te zijn dat je niet veel in-game geld uitgeeft voor niks, want dan wordt de vis natuurlijk duur betaald. Iedere vis, van de 143 vissoorten die het spel kent, gedraagt zich anders dan de rest en er zijn verschillende manieren om vissen binnen te halen. Dus je moet altijd zorgen dat je het juiste aas gebruikt in combinatie met passend snoer en een geschikte hengel, en dat je de correcte techniek inzet om de desbetreffende vis binnen te halen. En dit is waar The Fisherman voor de gemiddelde gamer, die gewoon even lekker relaxed wat vis wil vangen, een beetje achter het net vist.

Niks doen
Waar je met vissen normaal gesproken af en toe rustig twee tot drie uur aan de kant zit te wachten tot er wat bijt, valt dit in The Fisherman gelukkig wel mee. Toch zit je regelmatig een minuut of vijf naar je scherm te staren in de hoop wat te vangen. Gebruik je het verkeerde aas of verkeerd gereedschap, dan zit je rustig langer te wachten tot je beet hebt, en soms bijt er gewoon helemaal niks. In het echt kan dit enorm rustgevend zijn, maar in een videogame wordt dit al vrij snel vervelend. Gelukkig kent het spel een uitgebreide tutorial om je op weg te helpen, maar omdat The Fisherman zo gigantisch uitgebreid is, is alles al vrij snel enorm overweldigend. Wat ook niet helpt is dat het menu vrij vervelend te besturen is, terwijl je toch een groot deel van het spel in de menu’s rondbrengt. Alles wijst er op dat de menu’s ontworpen zijn voor een muis, maar op de consoles navigeer je door de menu’s met de d-pad, beide analoog sticks, schouderknoppen en beide triggers, terwijl alles een andere functie heeft. Waarom er niet gewoon gekozen is om een cursor te besturen met de linker analoog stick is ons een raadsel, want dat had een hoop frustratie weggenomen. Ook worden in verschillende menu’s verschillende acties toegewezen aan deze knoppen, wat alleen nog maar voor meer verwarring zorgt.

Wat ging hier mis?
Een ander aspect waar The Fisherman vlees noch vis is, is de Nederlandse vertaling. Normaal gesproken zijn we op de redactie niet echt fans van vertalingen in onze eigen taal, maar voor zo’n technisch ingewikkeld spel als The Fisherman leek het ons toch wel prettig. Niks was echter minder waar, want zelden hebben we zo’n slechte vertaling aangetroffen in een game. Het begint al bij het startscherm, waar “press X” vertaald wordt naar “pres X”. Zoomen wordt vertaald naar zomen, “empty slot” wordt “de lege slot”, willekeurige zinnen in omschrijvingen van missies of uitrusting zijn niet vertaald vanuit het Engels, of zijn zelfs Spaans. Regelmatig worden er verkeerde lidwoorden ingezet, en zo kunnen we nog wel even doorgaan, want dit zijn slechts enkele voorbeelden uit onze tien minuten met de Nederlandse vertaling. Daarna hebben we het spel uit schrik maar weer snel teruggezet naar het Engels. Het is bijna Halloween en ik ga dit jaar verkleed als de vertaling van The Fisherman; angstaanjagender kan bijna niet. De vertaling is dus écht belabberd, en dat is jammer, want vooral mensen die niet zo bekend zijn met de vissport zouden veel baat hebben bij een goede Nederlandse vertaling.

Ontspanning
Als je eenmaal je uitrusting in orde hebt, het weerbericht gecheckt hebt, je vliegticket naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen geboekt hebt en je goede humeur hebt meegenomen is het dan eindelijk tijd om je hengel uit te werpen. En dit is gelukkig erg leuk. Ja, af en toe moet je even wachten, maar dit geeft niet. Zet een toffe podcast aan of een lekkere cd en gaan met die visbanaan. The Fisherman is enorm rustgevend en speelt gelukkig erg lekker. Met de triggers gooi je de hengel uit en met de linker analoog stick worstel je met vissen die de pindakaas van je haak afvreten. Zo ga je door tot de portemonnee genoeg gespekt is of het aantal geboekte dagen voorbij is. Waar The Fisherman qua voorbereiding enorm ingewikkeld is, voel je je bij het vissen zelf gelukkig al gauw als een vis in het water en aangezien je hier zeker 90% van je speeltijd aan spendeert is dit wel fijn.

Audiovisueel in orde
Het is daarom ook fijn dat The Fisherman er prima uitziet. Het is geen Red Dead Redemption 2 qua grafische pracht, waar de oevers er regelmatig uitzien alsof de vissen nog net niet je tv uit springen, maar het kan er prima mee door. Iedere vis ziet er net zo uit als in het echt en de physics van het water zien er erg goed uit. Het is alleen jammer dat het samenstellen van je visser enorm teleurstelt. Je kunt kiezen uit vijf verschillende vissers die er allemaal behoorlijk louche uitzien. Het enige wat je verder aan kunt passen is de kleding. Gelukkig is het sounddesign daarentegen prima in orde. Het water kabbelt je om de oren, krekels tjirpen zoals nooit tevoren en de vogels fluiten alsof hun leven er vanaf hangt. Af en toe krijg je in het menu een lekker muziekje te horen, variërend van lekker generieke country tot muziek wat zo in het meubelmenu van The Sims gebruikt kan worden, maar tijdens het vissen zelf word je dus enkel vergezeld door heerlijke natuurgeluiden. Wel moeten we er bij vermelden dat het spel regelmatig eens een seconde blijft hangen. Of dit te maken heeft met het feit dat je altijd verbonden moet zijn met het internet om te kunnen spelen durven we niet te zeggen, maar door het langzame tempo van het spel zit het gelukkig zelden in de weg.

The Fisherman: Fishing Planet is een visgame voor de echte liefhebber. Hoewel veel games beschikken over minigames waar je in moet vissen, is dit toch wel echt andere viskoek. Ook is het mogelijk om met een vriend te vissen, dus mocht je de behoefte hebben om uren stil te staan naast iemand anders die ook uren stilstaat, dan is dit mogelijk. Het enige nadeel hiervan tegenover de free-to-play versie van het spel is dat je bij The Fisherman over een PS+ abonnement moet beschikken om online te kunnen spelen. Al met al kunnen we wel stellen dat de echte visser hier met gemak ontzettend veel plezier uit kan halen. Helemaal nu het koude weer er aan zit te komen en het minder aantrekkelijk is om de hengel uit te werpen.

The Fisherman: Fishing Planet biedt zonder twijfel waar voor z’n geld. Met meer dan 140 vissen, een ontelbaar aantal accessoires en bijna twintig locaties ben je echt wel even zoet voordat je alles gevangen hebt. Echter is dit enkel weggelegd voor iemand met een brede kennis van de vissport. Met het verkeerde aas of de verkeerde hengel vis je al gauw achter het net en kun je lang wachten tot er wat bijt. Mocht je je als gamer zonder kennis van vissen door de lange tutorial en bizar slechte vertaling heen worstelen, dan schuilt er in The Fisherman een game die enorm veel ontspanning kan bieden, en dat is ook wel eens fijn tussen al het videogame-geweld van tegenwoordig. Het vergt alleen enorm veel geduld.

Deze review is geschreven door Gert Jan Naber.

Aantal keer bekeken: 5753

Laagste prijzen voor The Fisherman: Fishing Planet - Day One Edition (PS4)