Trapped Dead (PC)
59 100 1

Review Trapped Dead (PC)

Zombiegames, je haat ze of je houdt ervan. Doorgaans zijn ze doordrenkt met afgerukte ledematen, uitvallende oogkassen en bloed, veel bloed. Trapped Dead is hier geen uitzondering op. Ook hier kan je je verheugen op bloederige handelingen waarbij zombies centraal staan. Hebben we hier te maken met de nieuwe Resident Evil of is de game net zo gedoemd als zijn ondode vriendjes?

Hoewel een zombiespel meestal tot het actiegenre behoort, is dat bij deze game niet het geval. Trapped Dead speelt, in de stijl van klassiekers als Commandos, als een RTS in het isometrische perspectief. Je kruipt in de huid van onder andere Mike en Gerald die op weg waren naar het stadje Hedge Hill. Tijdens een stop in het dichtstbijzijnde gasstation wacht hen echter een onaangename verrassing: er blijkt en virus uitgebroken te zijn en daardoor zijn de medewerkers veranderd in wandelende lijken. Het is de bedoeling Mike, Gerald en vijf andere personages door deze verdorven plaats te loodsen, bij voorkeur levend en wel.

Trapped Dead doet erg denken aan typische budgethorrorfilms zoals er in de jaren ’80 veel waren (het speelt zich dan ook niet voor niets af in deze tijd). De sfeer zit er vanaf het eerste level direct in en blijft vrijwel het hele spel bewaard. Door de beperkte middelen om de zombies te lijf te gaan heb je steeds een beklemmend gevoel. Je bent nooit honderd procent zeker van je veiligheid: dat vreemde geluid achter die deur zou zomaar eens het laatste kunnen zijn wat je hoort en spanning is dus wel verzekerd.

Omdat je het merendeel van de tijd bezig bent met het afslachten van vijanden, moet je natuurlijk beschikken over een uitgebreid arsenaal aan wapens. Je begint met een eenvoudige knuppel die je in het gasstation vindt, maar later kan je de wezens ook te lijf gaan met een shotgun, katana, en natuurlijk hét wapen dat niet kan ontbreken in een zombiegame: de kettingzaag! Bovendien heeft de ontwikkelaar nog voor een andere, leukere manier gezorgd om je te helpen in je genocide. Op bepaalde plaatsen kan je zogenaamde ‘traps’ activeren – denk bijvoorbeeld aan een autolift waar ‘toevallig’ een groepje vijanden onder staat. Met een druk op de juiste knop heb je deze zo herleid tot smakelijke zombieworsten. Het is goed doordacht, ware het niet dat er veel te weinig van deze momenten in de game zitten.

Grafisch zal Trapped Dead geen hoge toppen scheren. De omgevingen zijn nochtans gevarieerd en zien er allemaal puik uit, maar de personages en vijanden zijn helaas wat minder goed uitgewerkt. Er ontbreekt detail en de bewegingen verlopen stroef en misschien dat het de realiteitsfactor van de zombies verhoogt, maar het is niet bepaald leuk om naar te kijken. Af en toe word je getrakteerd op een tussenfilmpje dat in ware comicstijl gemaakt is. Het is zeker niet de mooiste game die je dit jaar zal spelen, maar voor een spel met een kleiner budget is het enigszins acceptabel.

Net zoals het grafische is de gameplay van Trapped Dead uiterst wisselvallig. Zo gaat het selecteren van meerdere vijanden te traag om een grote groep levende lijken veel tegenstand te bieden. Hierdoor ben je genoodzaakt om je te terug te trekken en proberen ongemerkt voorbij de horde zombies te sluipen of ze een voor een lokken en dan toe te slaan. Het werkt allemaal wel, maar ook niet meer dan dat.

Om terug te komen op mijn vraag in de inleiding: nee, Trapped Dead is zeker geen nieuwe Resident Evil. Het concept is origineel en leuk doordacht: een tactische zombiegame waar je buiten het afslachten van de nakomelingen van Frankenstein ook nog eens moet nadenken. Helaas zorgt de matige afwerking ervoor dat we een game hebben die slechts de diehard fans zal kunnen bekoren.

Deze game is gereviewed door Jenthe Thienpondt

Oordeel Trapped Dead (PC)

• Graphics 55