True Crime: New York City (PS2)
80 100 1

Review True Crime: New York City (PS2)

True Crime: The Streets of LA was een leuk spel, maar zat helaas vol met bugs en andere vervelende minpunten. Is het Activision gelukt om met dit tweede True Crime deel wel een kant en klaar product af te leveren?
Ook al zat de eerste True Crime vol met bugs, ik heb me toch wel een paar weken vermaakt met het oplossen van de misdaden in de stad en het halen van missies. Ik genoot volop van de ervaring als politie in LA, totdat ik aankwam bij eén van de meest neppe levels die ik ooit heb gespeeld; Je moest een vuurspuwende draak verslaan. Weg was mijn lol, voor mijn gevoel zat ik toen in een nepwereld misdaden op te lossen en mensen neer te schieten, die misschien geen mensen waren maar vermomde aliens in een perfect mensenkostuum. Het kan ook zijn dat het allemaal Destroy all Humans achtige aliens waren die de mensheid in LA hadden overgenomen en dat ze de hele game net alsof deden dat ze mensen waren! En dat Activision ons mooi voor de gek gehouden had!

Anyway, het hele aliennepverhaal wat ik hierboven geschreven heb is natuurlijk flauwekul. Toch is het wel zo dat je bij mij niet aan moet komen met een vliegende draak als ik een politiegame speel. Dat is nep en verpest de sfeer. Daarom hoopte ik vurig (hehe) geen vuurspuwende draken tegen te komen in dit nieuwe deel. Helaas, ik had pech, er kwam weer een draak… maar gelukkig was het nu een theaterdraak en is dit een stuk realistischer dan die vorige neppe True Crime.

True Crime: New York City is eigenlijk wat het vorige deel had moeten zijn. Een spel met mooie graphics (New York ziet er prachtig uit in de nacht), goede gameplay, perfecte muziek (Verschillende tracks en muzieksoorten op de autoradio, en je kunt ook muziek kopen!) maar helaas nog wel met bugs. Een hele hoop bugs.

Het verhaal in de nieuwe True Crime draait niet meer om de Chinees Nick Kang, maar om de keiharde gangstah cop Marcus Reed. Nadat je een introductie level als vette, alles en iedereen uitmoordende, gangstah heb gespeeld, maakt het verhaal een sprong vijf jaar vooruit en zie je dat Marcus zijn leven heeft gebeterd en politieagent is geworden. Na weer een langdradige, naar mijn mening totaal overbodige, tutorial gespeeld te hebben zie je dat je leermeester en peetvader doodgaat, en dan begint het spel pas echt. Je bent een rookie agent en moet proberen de moord op je peetvader te wreken. Dit doe je door de hoofdmissies uit te spelen.

Naast de hoofdmissies zijn er in dit deel ook weer andere dingen die je kunt doen. Streetcrimes oplossen bijvoorbeeld. Zoals de naam al bekend maakt zijn streetcrimes misdaden op straat, en jij als politieman moet hier een einde aan maken. Een voorbeeld van zo’n crime is dat er een bankmedewerker gegijzeld is. Je kunt dan twee dingen doen: Of de gegijzelde en de gijzelaar doodschieten, of proberen de gegijzelde te bevrijden en de gijzelaar arresteren. In het eerste geval krijg je bad cop points, en in het tweede geval good cop points. Deze punten bepalen welk einde van het spel je te zien krijgt. Ook kun je mensen op straat fouilleren, en ook dan heb je een keuze als je iets crimineels vindt: Ga ik dit (b.v.) drugspakketje afleveren bij het politiebureau voor geld, of verkoop ik het door? Of prop ik dit bij een andere onschuldige man in de jas voor meer carriere punten? Ook hierin komt natuurlijk het good and bad cop points gedoe weer naar voren. Ook kun je later race missies en vecht missies spelen, die beiden wel leuk zijn maar niet meer dan dat.

Dan nu de minpunten; True Crime zit vol met bugs. Het spel loopt zo nu en dan helemaal compleet vast, als je een bij het politiebureau gekochte auto kapot rijdt en een nieuwe wil krijg je weer een kapotte auto in plaats van een gemaakte bak, doden die door muren vallen, criminelen die door muren ontsnappen, hoedjes die boven het hoofd van Marcus zweven, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Ook de laadtijden zijn irritant, bij het naar binnen gaan van een gebouw duurt het een tijdje, bij het binnen gaan van een speciaal gebouw (Politiebureau, Dojo) duurt het lang, als je een taxi neemt moet je wachten.. ook dit is allemaal vrij irritant. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de laadtijden voordat het spel überhaupt begint!

Toch verhinderd dit alles niet dat True Crime: New York City een vermakelijk spel is. Een spel waar meer in had kunnen zitten, maar toch ongelofelijk leuk is.

Verdict
Graphics
De graphics zien er mooi uit. Geen superhoog niveau, maar toch goed. Vooral het nachtleven van New York, met neonlichten en al, ziet er prachtig uit. Goed!

Sound
Voor ieder wat wils: Van Run DMC, Slick Rick en Mobb Deep, tot rock en punk bands! Alleen de mensen die van klassiek houden kunnen voor de muziek beter GTA 3 kopen.

Gameplay
A Whole Lot of Bugs verhinderen het niet dat de controls en verdere gameplay van TC erg leuk is. Ook goed!

Lange Termijn
Je bent best lang bezig met dit spel: Je hebt de hoofdmissies, de bijmissies, de vecht en race missies, de streetcrimes, en je kunt proberen de hele stad zo crimineelvrij te maken door mensen te fouilleren: En als je de game voor 100% hebt uitgespeeld (Dus alle bovenstaande dingen, behalve alle streetcrimes, hebt gehaald) krijg je ook een bonusgame. Helaas kan ik niet vertellen wat dat is, want (shame on me) ik heb hem niet voor de volle 100% uitgespeeld.

Ondanks de vele foutjes is True Crime 2 best een vermakelijk spel. Een spel dat iedereen die zich in de wereld van de politie wel inleven erg leuk vindt, maar ook voor mensen die gewoon van dit gerne houden tof is. Conclusie: Een tof spel!

En dan even dit nog…
Misschien heb je gemerkt dat ik in de hele game maar eén kleine verwijzing naar een GTA game heb gemaakt. Behoorlijk opmerkelijk als je ziet dat de meeste reviewers alle onderdelen van True Crime met GTA San Andreas gaan zitten te vergelijken. Onterecht naar mijn mening. Je gaat Prince of Persia toch niet in de hele review zitten te vergelijken met Ico of God of War? Dat is oneerlijk! Ik vindt dat je eerst naar de goede kanten (En die heeft deze True Crime volop) moet gaan kijken, dan de minpunten, en vervolgens het hele GTA gebeuren achterwege laten. Inderdaad, GTA SA is absoluut beter dan TC, maar dat kun je in het verschil in scores ook wel zien. Je gaat ook geen amateurvoetbalclub vergelijken met Arsenal. Van mij mag je, maar dan moet je zelf ook inzien dat het onterecht is. Dit moest ik in het geval van TC (Een uiterst vermakelijke game) eventjes kwijt.

Deze game is door TimD gereviewed

Oordeel True Crime: New York City (PS2)

Aantal keer bekeken: 11499