Uncharted 2: Among Thieves (PS3)
96 100 1

Review Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

Uncharted: Drake’s Fortune is één van de betere games onder de PS3 games uit de eerste generatie. Memorabel aan de game is vooral het feit dat de game je het gevoel gaf, dat je naar een film zat te kijken. Daarnaast waren de graphics werkelijk verbluffend. Dergelijke prestaties scheppen uiteraard hoge verwachtingen voor een eventueel vervolg. Nu het reviewexemplaar van Uncharted: Among Thieves voor mijn neus ligt, ben ik dus vooral benieuwd of Naughty Dog aan deze hooggespannen verwachtingen kan voldoen met dit tweede deel.

Nieuw deel, nieuwe schat
Het verhaal van de game begint enige tijd na afloop van Drake’s Fortune. Nathan is een beetje aan het relaxen, totdat Flynn ten tonele verschijnt. Hij weet Nathan te interesseren om op zoek te gaan naar de verdwenen schatten van Marco Polo. Samen met de mysterieuze Chloe gaan ze op reis. Verder geef ik liever niets prijs van het verhaal, maar je kunt er uiteraard op rekenen, dat je niet de enige bent, die op zoek is naar de schat van Marco Polo.

Het gaat mij te ver om in deze review weer uitgebreid stil te staan bij de bediening en controle van de game. Grotendeels is deze namelijk hetzelfde gebleven. Daarom besteed ik liever de aandacht aan de nieuwe onderdelen van de gameplay. Naughty Dog had mijns inziens ook geen reden om heel veel te wijzigen, aangezien de gameplay al prima in elkaar stak.

Metal Gear Drake?
De eerste vernieuwing zit hem in de hand-to-hand combat. Het aantal animaties is hierbij aanzienlijk uitgebreid. Drake deelt op minimaal tien manieren rake klappen uit en combineert de slagen ook geregeld. Verder is het nu mogelijk om aanvallen van tegenstanders te ontwijken. Om in te schatten wanneer je een aanval kan ontwijken, helpt de game jou door de game eventjes te vertragen. Druk tijdig op het driehoekje en je ontwijkt de aanval van je tegenstander om hem vervolgens genadeloos af te straffen. De tweede vernieuwing betreft de mogelijkheid van stealth kills. Het is mogelijk om vijanden ongemerkt uit te schakelen. Dit kan onder meer door hun nek te breken, knockout te slaan en hen bijvoorbeeld van buitenaf door het raamkozijn naar buiten te trekken. Ik moet hierbij wel opmerken, dat ik een keer in de situatie kwam dat ik de middelste vijand moest uitschakelen en dat de andere twee niets door hadden. Nu komt het wel vaker voor in games dat de AI zo ingesteld is, maar het is niet erg realistisch. Zeker wanneer je ziet, dat je in andere situaties zo opgemerkt wordt. Echter, het zal onmogelijk de bedoeling zijn geweest van Naughty Dog om de stealth zo uitgebreid te maken, zoals in Splinter Cell of Metal Gear Solid. Het geeft de speler in ieder geval de keuze om stealth te werk te gaan of juist a la Rambo te werk te gaan.

Het Rambo-gehalte valt overigens best mee, aangezien de speler vaak gedwongen moet schuilen achter objecten of muren. Wanneer je dit niet doet, zal het namelijk snel gedaan zijn met je. Ook de vijand blijft niet statisch op één plek zitten, maar zal je proberen te flankeren. Een hulpmiddel hierbij is de komst van het Riot-shield. Vijanden zullen jou benaderen, terwijl ze zich schuilhouden achter een dergelijk schild. Het mooie is echter, dat je dit schild ook tegen je vijand kan gebruiken. Je kunt je dus blijven verschuilen achter een schild en geduldig afwachten totdat je een spervuur aan kogels op je vijand loslaat.

Sowieso zijn de wapens ook in dit deel weer zeer gevarieerd. Van een conventioneel geweer tot een sniper rifle, van shotgun tot bazooka, Uncharted: Among Thieves is van alle markten thuis.

Eén van de belangrijkste kritiekpunten op het eerste deel van Uncharted was dat de balans te ver doorgeschoten was naar de actie. Ik kan jullie met zekerheid zeggen, dat Naughty Dog zich deze kritiek heeft aangetrokken. In dit deel dient er namelijk veel meer geklauterd te worden. Ook zijn er meer puzzels dan in het eerste deel. Okay, ze zijn niet extreem lastig, maar dat past ook prima bij het tempo van deze game. Uncharted is een avontuur en dat blijft alleen goed boeien, als de vaart erin blijft. Ik denk dat het veelzeggend is dat ik deze game bijna 6 uur achter elkaar non-stop heb zitten spelen.

Panorama
Zoals ik eerder aangegeven heb, is Uncharted: Drake’s Fortune één van de mooiste games die op de PS3 te verkrijgen is. Nadat ik het Among Thieves heb gespeeld, kan ik zeggen, dat het vervolg het eerste deel volledig voorbijstreeft. Sterker nog, deze game is de mooiste game die ik deze generatie gezien heb. Waar veel games tegenwoordig met specifieke kleurfilters werken, is Uncharted: Among Thieves een bonte verzameling van kleuren. Ik betrapte me erop dat ik meerdere malen gewoon even bleef staan om van het uitzicht te genieten. De game speelde daar overigens perfect op in door Flynn een gevatte uitspraak te laten doen. Ik kon hier uiteraard niets anders doen dan hard om lachen. Wat hierbij zonder meer helpt, zijn goede dialogen, passende stemmen en een goed functionerende voice-acting. Ook in dit deel is dit weer bijzonder goed gedaan. Daarnaast is ook de muziek weer een genot om naar te luisteren.

Waar het eerste deel al de grenzen tussen game en film deed vervagen, doet het vervolg daar nog een schepje bovenop. Deze cutscenes gaan in dit deel geregeld direct naar het moment, waar de speler weer de controle krijgt over Nathan. Een enkele keer is het zelfs zo, dat de speler al tijdens het filmpje de controle krijgt over Nathan. Zonder meer een technisch hoogstandje, zeker als ik je hierbij vertel, dat er bij deze game geen laadtijden aan te pas komen en dat er tevens geen installatie van belangrijke bestanden dient plaats te vinden. Verder kan ik niet onvermeld laten dat deze game een goed verhaal kent, waarbij je toch een sterk gevoel krijgt dat eerst het script geschreven is, voordat men met de ontwikkeling van de game is begonnen.

Online knalplezier!
Tot dusver heeft Naughty Dog alle kritiekpunten weggewerkt, die het eerste deel tegen zich had. Wat resteert, is de speelduur. Bij het eerste deel was de duur behoorlijk beperkt (ongeveer zes uur). Natuurlijk waren er wel vrij te spelen Trophies, maar toch, ik kan het begrijpen als niet iedereen opnieuw aan die game is begonnen na het uitspelen ervan. Bij dit deel kun je rekenen op minimaal het dubbele aan speeltijd en daarbij kun je de speelduur verlengen door bijvoorbeeld net zoals ik direct de moeilijkheidsgraad op Hard te zetten. Dat is echter nog niet alles. Er is namelijk ook nog de online multiplayer. Nu moet ik eigenlijk meteen bekennen, dat ik niet erg enthousiast was over het toevoegen van multiplayer-opties bij een game als Uncharted. Ik zag de game voornamelijk als een sublieme singleplayer ervaring en ik vreesde toch wel dat een multiplayer afbreuk zou doen aan de game. Daarnaast worden online opties nog wel eens als verplicht nummer aangeleverd, waarbij er dus eigenlijk geen reden wordt gegeven om er echt gebruik van te maken.

Ondanks deze negatieve verwachtingen ben ik toch aan de multiplayer begonnen en moet ik concluderen dat Naughty Dog ook hier weer puik werk aflevert. Vooraf kun je twee keuzes maken. Co-op of Multiplayer. Bij de co-op speel je samen met twee anderen een specifieke missie. Deze missies zijn geheel nieuw en vindt je daarom niet terug in het hoofdverhaal. Bij de optie Multiplayer wordt opnieuw de mogelijkheid geboden om keuzes te maken. Deze modes zijn voornamelijk varianten van het bekende Capture The Flag en Deathmatch. Niettemin merk ik op dat het heel erg lekker speelt, al mis ik persoonlijk wel een beetje de uitstraling van een game als Unreal Tournament. Geen gedoe met killing sprees of Multi-kills, maar gewoon knallen om een doel te bereiken. Daarbij kun je overigens wel diverse beloningen vrij spelen, die ook weer fraaie extra’s opleveren. Nogmaals, het werkt gewoon heel erg lekker en eigenlijk staat niets in de weg om de multiplayer een hele tijd te spelen.

Ken uw klassiekers!
Uncharted: Among Thieves is een game met productiewaarden waar vele andere ontwikkelaars alleen maar van kunnen dromen. Het speelt als een natte droom, ziet er verschrikkelijk goed uit en verbetert eigenlijk alle minpunten van het vorige deel. Dit is een game waar je een PS3 voor zou moeten kopen. Koop dan wel meteen Uncharted: Drake’s Fortune erbij, want dan is het verhaal net even wat beter te volgen. Als je al een PS3 hebt, ren dan snel naar de winkel (als je hem al niet in huis hebt)! Per jaar zijn er slechts enkele games die de volle mep dubbel en dwars waard zijn en Uncharted: Among Thieves is er daar één van!

Deze game is gereviewed door ConAir

Oordeel Uncharted 2: Among Thieves (PS3)

• Graphics 95